«Llavors el coix saltarà
com un cérvol
i la llengua del mut cridarà de goig
perquè l'aigua ha brollat al desert,
han nascut torrents a l'estepa.
La terra ardent és ara un estany,
el país de la set
és ple de fonts d'aigua».
(Isaïes 35, 6-7).
Presentació.
En aquest article, Brauli Tamarit
ens convida a conèixer dos catalans universals del segle
XX que han passat inadvertits, perquè han gosat qüestionar
els corrents de pensament «políticament correctes».
Però no sols ens introdueix a les seves sorprenents biografies
i a les seves heterodoxes teories, sinó que cerca com establir
un vincle entre les qüestions i les respostes que formulen.
En un moment de crisi global,
on tots els models del segle XX han fet fallida, no tenim referents
per comprendre una història que sembla anar a la deriva i
una política incapaç de sotmetre els poders fàctics
que porten l'aigua al seu molí. La lectura de l'aventura
vital i intel·lectual de Deulofeu i de Chalaux ens obre interrogants
sobre la validesa dels esquemes que han regit el nostre pensament
col·lectiu sobre la història, sobre la política
i l'economia, i ens mostra la necessitat de mirar més enllà
per formular nous models i no quedar atrapats per la mediocritat
del politiqueig del dia a dia.
Martí Olivella.
La defensa
de la pau d’Alexandre Deulofeu durant la Guerra Civil del
1936-1939.
Alexandre Deulofeu (1903-1978)
fou una persona polifacètica: farmacèutic, químic,
polític, filòsof de la història, músic,
pagès experimental, manobre i poeta que va dissenyar una
teoria cíclica dels imperialismes1
i civilitzacions que el seu amic Francesc Pujols batejà amb
el nom de La Matemàtica de la Història.
Alexandre Deulofeu (1903-1978).
Però ja abans d’elaborar
aquesta teoria, Deulofeu va ser una persona compromesa amb la pau
i l’enteniment entre persones de diferent ètnia i ideologia.
Deulofeu, com a persona d’esquerres,
republicana i catalanista, va escriure articles pel rotatiu figuerenc
L’Empordà Federal, tot polemitzant amb els
seus contrincants polítics de l’altre diari de Figueres
La Veu de l’Empordà.
Fou escollit regidor de l’Ajuntament
de Figueres per les llistes d’E.R.C. i, en els dies de l’aixecament
militar de juliol de 1936, degut a que l’alcalde titular estava
desplaçat a Barcelona per impartir una conferència,
fou nomenat alcalde accidental2.
Des del seu nou càrrec evità
que el poble armat fidel a la República s’enfrontés
als militars indecisos del Castell de Figueres3.
També evità el saqueig i destrucció d’edificis
religiosos i obres d’art4,
a més a més de permetre la fugida cap a França
dels seus contrincants polítics. Impulsà el Comitè
de l’Escola Nova Unificada, que desenvolupà una tasca
fecunda, anul·lada després per la continuació
de la guerra5.
Posteriorment, es reconstituí
l’Ajuntament de Figueres6.
Com a conseller participà en la transformació de l’Escola
d’Arts i Oficis en Escola de Treball7.
Des dels fets del 3 de maig del 1937, tornà a l’alcaldia,
on treballà pel sanejament de les finances municipals8.
Després renuncià a l’alcaldia passant pel càrrec
de Conseller de Cultura9.
Fou mobilitzat el setembre del 1938 com a sanitari militar10.
Amb la derrota republicana, el 5 de febrer del 1939 passà
a l’exili, deixant la seva dona a Figueres al capdavant de
la farmàcia familiar i tenint cura de les seves dues filles11.
Un cop a l’exili, fou internat
dins el camp de concentració de Perpinyà, on patí
les privacions dels refugiats republicans catalans i espanyols a
França12.
Una de les persones amb qui polemitzava mitjançant la premsa
i que Deulofeu havia ajudat a fugir cap a França quan ell
era batlle de Figueres, –mossèn Barceló, un
capellà mallorquí que a més a més era
poeta–, li tornà el favor a ell i a un grup de companys,
tot facilitant el seu alliberament13.
La teoria
cíclica d’Alexandre Deulofeu.
Alexandre Deulofeu, influït
per Oswald Spengler i Arnold Toynbee, va començar a perfilar
la seva teoria cíclica amb el seu primer llibre Catalunya
i l’Europa futura, editat l’any 1934 i prologat
per Antoni Rovira i Virgili.
Però va ser durant l’exili
que va perfeccionar amb més precisió aquesta teoria
fins que, al seu retorn de França, decidí fundar el
seu propi segell editorial, Editorial Emporitana, i publicar
la plasmació d'aquesta teoria al llarg de la història
humana.
Alexandre Deulofeu fa una equiparació
dels cicles històrics als cicles naturals dels éssers
vius. Segons ell, les civilitzacions o cultures tenen fins a tres
cicles de 1.700 anys cadascun, aproximadament. Aquests cicles afecten
tots els vessants de la vida humana: art, filosofia, ciència,
política, economia, religió, etc.14.
Cada cicle de civilització
o cultura de 1.700 anys comença per una fase anomenada de
fragmentació demogràfica, d’uns sis segles i
mig de durada, on el poder polític es troba dividit en petits
nuclis, però on es desenvolupa la màxima creació
artística, filosòfica i científica15.
Posteriorment, esdevé la fase anomenada de gran unificació,
d’uns deu segles i mig, on no hi ha nova creació, però
on sí s’escampa aquesta creació precedent per
tot el territori afectat per aquesta cultura. A la fi del cicle,
els pobles renuncien voluntàriament a tota manifestació
de l’esperit.
Les transformacions que es produeixen
d’unes etapes a altres sovint segueixen un procés oscil·lant,
en què els avenços més profunds estan alternats
per retrocessos que no ho són tant. És el que Deulofeu
anomena: Llei de les dues passes cap endavant i una passa cap
enrere16.
Dels fins a tres cicles de 1.700
anys que una civilització o cultura pot tenir, el primer
correspon al d’imitació de la cultura precedent. El
segon cicle és el de plenitud, on es manifesta la veritable
personalitat de la cultura implicada. Finalment, en el tercer cicle
es produeix una imitació de l’art, la filosofia i la
ciència dels dos cicles anteriors, després del qual,
s’oblida absolutament l’obra creadora de les generacions
passades17.
Al llarg d’aquests cicles
de civilització, apareixen els diferents imperialismes que
tenen una durada aproximada d’entre cinc i sis segles. Aquests
imperialismes tenen una primera fase federal18,
després de la qual ve una depressió, a continuació
una fase agressiva anomenada absolutista, la derrota militar, la
fase conservadora de plenitud i finalment la desintegració
i la mort19.
Les profecies
acomplertes d’Alexandre Deulofeu.
Mentre va anar perfilant la seva
teoria, va anar enunciant també una sèrie de prediccions
que no tenien origen en revelacions ni en capacitats paranormals,
sinó que estaven basades en la pròpia teoria.
Ja durant el seu exili, Alexandre
Deulofeu va exposar el seu parer que Alemanya, tot i la seva escalada
agressiva, seria vençuda en la Segona Guerra Mundial.
Però un cop finalitzada
la guerra, anuncià que, en deu anys, l’Alemanya vençuda
es posaria al capdavant d’Europa, mentre que els imperialismes
francès i anglès entrarien en decadència20.
En el seu llibre La pau al
món per la matemàtica de la història,
Deulofeu afegí el seu vaticini consistent en que, pels volts
de l’any 2000, la Unió Soviètica s’enfonsaria21,
mentre que les dues Alemanyes es reunificarien.
La defensa
de la pau d’Alexandre Deulofeu durant la Guerra Freda.
Advertint que els Estats Units
de Nordamèrica podien creure’s la seva pròpia
propaganda i convertir la seva guerra freda amb la Unió Soviètica
en una de «calenta», Alexandre Deulofeu convencé
un general de brigada veneçolà pertanyent a l’OTAN,
en Víctor José Fernández Bolívar, perquè
difongués la teoria deulofeuniana en aquest organisme, amb
la fi de convèncer el bloc occidental que el seu enemic cauria
sense lluita.
Fou així com l’esmentat
general va publicar entre els anys 1962 i 1964 una tesi a l’Escola
Superior de Guerra de París, en part basant-se en les teories
d’Alexandre Deulofeu. El llibre on publicà aquesta
tesi rebé la consideració de text de consulta en organismes
com el Col·legi de Defensa de l’OTAN22.
Entre tots dos posaren el seu gra
de sorra per tal que la Humanitat prosseguís més enllà
de la fi de la U.R.S.S., continuadora segons Deulofeu de l’imperialisme
dels tsars.
Les profecies
pendents d’Alexandre Deulofeu: el cas de la Xina.
Alexandre Deulofeu va donar a conèixer
altres prediccions, basant-se en la seva teoria cíclica.
La que més conseqüències
traumàtiques pot suposar per la Humanitat, en relació
al volum de població afectat, és la crisi que pot
produir-se a la Xina.
En el seu primer llibre de la versió
més extensa de la Matemàtica de la Història23
ens adverteix:
«(...) aquests darrers
anys, amb una rapidesa llampec hem vist enfonsar-se totes les
forces sota el domini d’un nou centre hegemònic que
amb el seu primer procés agressiu ha realitzat la conquesta
i la unificació de la Xina i continua la seva agressió
a Corea i a Indo-Xina».
En el pròleg del llibre
resum La Matemàtica de la Història de l’any
1951, pàgina 30, afirma:
«Respecte a l’Àsia,
l’imperi xinès seguirà el seu impressionant
procés ascendent. S’empararà de totes les
possessions russes a l’Àsia i només es trobarà
enfront de l’altre colós, l’imperi nipó,
que, com l’alemany, entra ara en l’època de
plenitud imperial».
En el novè llibre de la
versió més extensa de La Matemàtica de
la Història24,
Alexandre Deulofeu fa una descripció d’unes suposades
profecies coincidents de la Gran Piràmide i de la Bíblia,
que després compara amb el que permet preveure la seva teoria.
Aquest novè llibre havia de veure la llum poc després
de la seva mort, esdevinguda el 1978, i la seva edició es
va posposar fins l’any 2005.
En la pàgina 193 d’aquest
novè llibre de l’obra més extensa de la Matemàtica,
Deulofeu ens recorda que la cultura xinesa es troba al final del
seu tercer cicle, però que un nou imperialisme xinès
ha iniciat el seu procés agressiu, i després de reunificar
tota la Xina amenaça amb desbordar-se fins arribar a les
terres d’Israel i la mar Morta. Fruit d’aquest desbordament
es produiria un xoc destructiu entre Alemanya, tutora d’Europa,
i aquest nucli imperialista xinès.
També en Juli Gutiérrez
Deulofeu, nét de l’anterior i defensor del pensament
del seu avi, ens adverteix d’aquest perill en el seu llibre
Alexandre Deulofeu. La matemàtica de la història25.
En la pàgina 136 Juli Gutiérrez
cita la sociòloga Valerie Hudson que calcula que, de seguir
així, l’any 2020 a la Xina hi haurà més
de 40 milions de xinesos mascles desaparellats, generant violència,
delinqüència i crim organitzat.
Seguim en la pàgina 137,
on descriu les dades de la situació interna a la Xina:
«Els analistes xifren en
més de 200.000 els conflictes laborals que es produeixen
a la Xina des de la fi de la dècada dels 90. Conflictes
que s’agreugen a mesura que augmenten les diferències
entre rics i pobres. Aquestes diferències socials són
molt més grans en una Xina que encara s’anomena comunista,
que no pas en cap país capitalista occidental. Fins al
punt que actualment a la Xina existeixen més de 10 milions
d’esclaus, és a dir, persones que reben menjar a
canvi del seu treball, però no reben cap salari. Però
encara és pitjor la situació dels 40 milions de
desocupats que vaguen pels carrers de les principals ciutats del
nord-est del país buscant una oportunitat per poder sobreviure.
De fet poques oportunitats tindran, ja que es preveu que abans
del 2007 el nombre d’aturats es multipliqui per tres».
Juli Gutiérrez segueix i
ens recorda:
«Per evitar que es produeixi
un esclat social de conseqüències imprevisibles, tal
i com van fer la resta d’imperis, la potència xinesa
anirà a buscar a fora allò que no pot aconseguir
a casa seva. Ho va anunciar Deulofeu; la realitat interna del
país li dona la raó. La catàstrofe és
imminent»26.
El cas
dels Estats Units de Nordamèrica.
Alexandre Deulofeu afirmà
que els Estats Units de Nordamèrica constitueixen un imperialisme
en la seva fase federal, on la societat està dividida entre
capitalistes i proletaris, aquestes darreres expressions emprant
la terminologia de Deulofeu.
Així, Deulofeu escriu:
«(...) Avui els E.E.U.U.
han arribat al moment culminant de llur esplendor i glòria
propi del final del primer procés agressiu. En aquests
moments els imperis donen la sensació d’ésser
invencibles, i ho serien, en efecte, si no portessin dintre d’ells
mateixos el germen de la desintegració i de la catàstrofe.
Què li va a passar, a l’imperi americà? Ni
més ni menys del que ha passat als altres imperis en el
moment equivalent. Els símptomes són perfectament
visibles. D’una part, l’acumulació de les riqueses
en mans d’una classe; d’altra, el descontentament
de la classe treballadora. Aquestes són les circumstàncies
que fins avui han conduït tots els imperis a la lluita violenta
de classes i han determinat la caiguda de tots en mans d’un
dictador a l’entrada en la fase unitarista. Avui són
ben visibles els camins que condueixen el gran imperi americà
per aquestes vies perilloses. Les innombrables vagues ens mostren
la separació que hi ha entre el capital i el treball als
E.E.U.U. L’odi entre capitalistes i obrers s’anirà
accentuant i conduirà fatalment a la lluita armada. Aprofitant
una guerra exterior, el proletariat americà s’aixecarà
contra la classe dirigent, com ho feu el proletariat alemany durant
la guerra 1914-1918. Llavors la gran potència americana
experimentarà desgràcies infinites. Es veuran els
horrors de la revolució francesa multiplicats per algunes
xifres en proporció a la nombrosa població americana.
Sobrevindrà una gran depressió seguida d’una
invasió exterior. Hi haurà anys de destrucció,
d’esgotament i de pugna entre les faccions rivals. Aquest
estat conduirà a la implantació d’un poder
absolut i de nous somnis de conquesta i d’hegemonia universal.
En conseqüència, hi haurà una nova tragèdia
per a la Humanitat»27.
Aquí descriu una depressió
que pot conduir als EUA a una triple guerra civil: per classes socials
enfrontades, per ètnies enfrontades i per líders enfrontats.
És l’equivalent a la Guerra de Successió en
l’imperialisme espanyol o la Revolució francesa en
l’imperialisme francès. D’aquest enfrontament,
una facció en resultaria victoriosa, establiria un Estat
sobre bases unitàries i iniciaria una expansió agressiva
absolutista, –l’equivalent al Napoleó francès
o el Hitler alemany–, que s’aturaria amb una derrota
militar que dissuadiria aquest imperialisme de conquerir tot el
món, per entrar després en la fase de plenitud del
dit imperialisme, de caire paternalista, on es limitaria a conservar
les possessions que ja té.
El cas
de l’imperialisme espanyol.
L’any 2029, l’imperialisme
espanyol acomplirà 550 anys de la seva existència28.
S’ha de tenir en compte que 550 anys és la durada mitjana
de tot imperialisme, segons Deulofeu, però la situació
d’aquest territori dins el cicle de civilització encara
està dins la fase de gran unificació, precisament
en el moment de màxima despersonalització de l’ésser
humà29.
Això fa previsible una manca d’enteniment entre les
diferents nacions de les Espanyes, que deixaran de dependre del
cos imperialista al qual encara estan adossades per passar a formar
part d’una Europa sota el paraigües alemany.
Fent un esforç de previsió,
és evident que, amb la bona voluntat de cada part, poden
practicar-se diferents tipus de solucions per tal que aquests possibles
conflictes esmentats, que la teoria cíclica d’Alexandre
Deulofeu permet preveure, tinguin unes mínimes conseqüències
pernicioses. Però en aquest text tractarem, a continuació,
sobre com podríem resoldre’ls d’acord amb les
informacions proporcionades pel propi Alexandre Deulofeu i, a més
a més, emprant el model polític, econòmic i
social d’Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí
Chalaux i Horace Finaly.
Agustí Chalaux de Subirà
(1911-2006) va ser un adolescent inquiet que als catorze anys assistí
a una conferència titulada El rol dels banquers a la
societat, en la qual l’orador era el banquer Horace Finaly,
president de la Banca Nacional de Paris i els Països Baixos
(Paribas).
Agustí Chalaux (1911-2006).
En el torn de preguntes Agustí
Chalaux va demanar la paraula i en acabar l'acte Finaly atengué
personalment el jove Agustí.
Durant catorze anys, tots dos es
trobaven al domicili del banquer i, aquest, li explicà
fets, coneixements, i informacions del desconegut món intern
del seu ofici.
Tres anys després d'aquell
primer encontre, en una de les entrevistes periòdiques, ocorregué
un fet cabdal, relatat pel propi Agustí:
«La cita era a dos quarts
de nou del vespre al despatx d'en Finaly. En arribar, un atent
servidor em féu avinent que a monsieur Finaly
li sabia molt greu de no poder atendre'm immediatament, perquè
tenia una reunió important. Em pregava que el volgués
esperar a la biblioteca.
De primer vaig entretenir-me
consultant llibres. Després em vaig asseure a la seva taula-despatx
i maquinalment vaig confirmar que hi havia calaixos oberts. El
rau-rau del fons de l'ànima no impedí la meva ardidesa
de regirar els calaixos. Tot estava molt ordenat en carpetes ben
titulades, unes més interessants que d'altres. La meva
astúcia d'adolescent prenia precaucions per conservar l'ordre
de les carpetes. En el fons del calaix de baix de tot vaig trobar
una carpeta confidencial. Vaig llegir el seu
contingut sense entendre-hi gran cosa. Era bastant nou per a mi.
Es tractava de l'informe d'una reunió important celebrada
a París l'any 1919. Recordo que els components exclusius
de la reunió eren J. P. Morgan, sir Henry Deterding i Finaly
com a amfitrió. En la reunió hi participaven ells
sols, però, de tant en tant, cridaven diferents experts,
el nom dels quals no recordo, i els demanaven aclariments. Allò
que més m'interessà fou un resum que hi havia a
l'acabament.
El resum contenia dos punts:
Primer. Segons
els experts, però també segons opinió general
dels grans economistes d'abans i de durant la guerra de 1914,
les existències d'or només permetien de cobrir les
despeses bèl·liques durant tres mesos. Per a superar
aquesta dificultat els banquers internacionals havien suggerit
als governs l'abandó de la convertibilitat en or dels respectius
papers-moneda, si més no a l'interior de cada Estat.
Segon. Si el
paper-moneda, desvinculat de l'or, que s'havia preconitzat i realitzat
durant la guerra, era ara, un cop finalitzada, racionalitzat,
permetria als banquers internacionals i als responsables de les
classes poderoses –segons els experts– guanyar més
diners que si es mantenia la moneda desinformativa i
anònima vigent aleshores i fins avui.
Conclusió.
La decisió dels reunits fou que no els interessava racionalitzar
els papers-moneda escripturals irracionals vigents perquè,
primer, de diner ja en tenien prou i, segon, el paper-moneda irracional
actual els permetia el joc (brut) de la plutarquia mundial.
Mentre estava submergit en la
lectura apassionada d'aquest informe vaig rebre un bufetada majúscula
que em llençà a terra. Durant una estona no vaig
saber què em passava. Després, Finaly, canviant
d'actitud, m'ajudà molt gentilment a aixecar-me i em demanà
perdó. Em féu veure la meva indiscreció davant
la confiança que m'havia demostrat en deixar-me sol a la
seva biblioteca amb els calaixos oberts. M'anava dient que ni
un criat seu hagués gosat fer allò que jo havia
fet (En dubto, però segurament ell tenia més espies
a casa dels altres que a la inversa).
Després de l'incident
vam sopar. Ningú no va conèixer res de l'exabrupte
de Finaly. Durant el sopar em demanà què havia entès
de l'informe.
Li vaig dir que pràcticament
res.
–La paraula que més
m'ha cridat l'atenció és «plutarquia».
–A poc a poc –digué–
t'ho aniré explicant.
Aquell dia no m'explicà
res. Després cauria en la temptació d'expansionar-se
amb mi a propòsit de tots aquests temes tan embriagadors.
Tingué el gust d'obrir el seu cervell més recòndit
a un adolescent assedegat que, en una fosca intuïció,
havia endevinat la importància d'uns coneixements mantinguts
ocults per aquesta casta superior dels grans banquers.
Finaly em va obrir el cap amb una destral (...).
Apassionat per totes aquestes
descobertes vaig començar a estudiar Ciències Econòmiques
a París. Finaly prenia amb certa mofa els problemes que
em suscitaven els estudis, ja que considerava molt poc científics
els coneixements econòmics que impartien a la universitat.
Aconsellat per Finaly i acomplint
el desig del meu pare em vaig matricular a l'Escola de Química
de Mulhouse. En aquesta escola em van fer malbé tota la
retòrica, tota la manera de pensar idealista que jo tenia.
Em van dir: els fenòmens s'estudien amb un mètode
precís, independentment de les teves creences ètiques,
dels ideals transcendents, de les ideologies i de les passions
que tinguis. Un fenomen és un fenomen, una cosa objectiva
que es pot estudiar i documentar. Quan et centres en l'estudi
d'un fenomen no has de fer altra cosa que això. La lògica
serveix per estudiar els fenòmens i per a res més.
La lògica és un camp de concentració: que
hi entres i en surts quan vols (no com la religió). Quan
surts de la lògica fes el que vulguis, per a la vida corrent
no serveix per a res. Aquesta instrucció bàsica
m'ha servit de molt.
El descobriment d'aquest mètode
científic, precís i rigorós, aplicat
als fenòmens físics i químics, em permeté
començar a enfocar l'estudi dels fenòmens socials
i econòmics amb semblant precisió i rigor»30.
Agustí
Chalaux i Lluís Maria Xirinacs.
Agustí Chalaux visqué
les seves experiències polítiques primer dins el món
del catalanisme d’esquerres i després dins del moviment
llibertari, on comprovà, en els fets revolucionaris de l’any
1936 a Catalunya, la inutilitat dels ideals si no van acompanyats
de solucions precises i rigoroses.
Davant l’ocupació
soviètica d’Hongria el 1956, Agustí es va convèncer
de la inutilitat de la violència revolucionària degut
a que amb la violència l'Estat és pràcticament
indestructible perquè té tots els mitjans per a mantenir-se.
En els anys 1979 i 1980 va prendre
contacte amb l’ex-senador Lluís Maria Xirinacs, i el
convencé d’estudiar un nou model polític, econòmic
i social alternatiu al capitalisme i al comunisme. Xirinacs abandonà
la política activa i amb antics seguidors seus i altres persones
més, crearen, juntament amb Agustí Chalaux, el Centre
d’Estudis Joan Bardina, prenent el nom del pedagog innovador
Joan Bardina i Castarà.
Lluís Maria Xirinacs (1932-2007).
Precedents
històrics del model d’Agustí Chalaux.
El model elaborat per Agustí
Chalaux, Lluís Maria Xirinacs i el seu equip pretén
mantenir les llibertats individuals i alhora assegurar una mínima
subsistència material per totes les persones, proposant un
règim de transparència econòmica que dificulti
al màxim la corrupció, emprant el recurs de la telemàtica,
sense que l’ús d’aquesta degeneri en una tirania
totalitària.
La idea inicial es basa en la constatació
que, en el temps de les ciutats-estat dels primers sumeris, hi havia
un mercat basat en temples que feien la funció de banc, regits
per sacerdots-banquers. Els habitants duien els seus productes al
temple-banc per a bescanviar-los per unitats monetàries que
quedaven enregistrades per varis procediments, entre ells tauletes
d’argila. En aquestes tauletes d’argila, precursores
de l’escriptura, hi constaven els noms del venedor i comprador,
les mercaderies i les unitats monetàries emprades.
Tauleta del III mil·leni a. C. d'una població
de Síria.
Segons la tradició platònica
oral dels grans banquers, que Agustí Chalaux va aprendre
del seu mentor Finaly, aquest sistema va donar nom a una era d’or,
on la moneda no era d’or ni de plata i on imperaven la pau
i la responsabilitat.
El domini dels aliatges i la posterior
invenció de la moneda metàl·lica, radicalment
anònima, que permet el joc brut, l’especulació
i la corrupció, permeteren al rei Sargó I d’Akkad
anorrear l’anterior sistema basat en les tauletes de fang
i iniciar una cursa d’imperialismes successius que ha durat
fins els nostres dies. Els imperialismes i la corrupció econòmica
feren alhora la seva aparició.
El model
polític, econòmic i social d’Agustí Chalaux.
Es tracta de tornar a implementar
un sistema de transparència informativa mercantil com el
practicat pels antics sumeris, deixant d’emprar les actuals
monedes i bitllets anònims, però amb els recursos
tècnics que ofereixen els sistemes telemàtics moderns.
En aquest sistema, tota transacció
mercantil es produeix mitjançant un contracte anomenat factura-xec,
on consten les dades del venedor, comprador, mercaderies i unitats
monetàries emprades. Aquesta factura-xec deixa prova jurídica
del seu intercanvi31.
Factura-xec.
Aquestes transaccions s’enregistren
mitjançant un conjunt de xarxes telemàtiques de titularitat
comunitària, sota el control d’una justícia
independent dels diferents òrgans polítics executius
i legislatius32.
Per a garantir la independència
de la Justícia, aquesta rep i administra automàticament
un percentatge fix de tots els pressupostos ordinaris i extraordinaris
de l’Estat. En aquest sistema telemàtic, les dades
estadístiques de tot el mercat estan a disposició
de tots els seus agents33,
mentre que les dades personals estan solament a disposició
de la mateixa persona i de la Justícia en el cas d’obrir-se
un procés que la relacioni34.
Per tal de garantir la subsistència
de tots els individus del mercat, es proposa que s’estableixi
un sistema de rendes automàtic35.
Això pot suposar una renda bàsica o salari social
per a tota persona individual que no disposa de cap ingrés,
per tal d’eliminar la misèria material.
Per assegurar aquest sistema de
rendes, s’enuncia una hipòtesi de treball anomenada
del bé comú mercantil segons la qual, d’aplicar-se
aquest sistema econòmic més científic, s’ha
de poder verificar o desmentir l’existència d’una
riquesa comunitària originada pels invents que ja no tributen
drets de patent, generadors d’uns excedents de producció
que permetrien inventar el diner necessari per l’adquisició
d’aquests mateixos excedents, sense crear inflació36.
De verificar-se aquesta hipòtesi,
Agustí Chalaux afirma que la culminació del seu model
es produiria el dia que les rendes comunitàries donessin
més de si que el propi mercat privat, moment en que s’esdevindria
el que ell anomena comunisme llibertari.
Per raons de prudència econòmica,
es mantenen uns impostos mínims a l’espera de la verificació
o el desmentit d’aquesta hipòtesi, a carregar en cada
factura-xec37.
A més a més d’un impost sobre la propietat privada
del sol38.
Sense resumir-lo del tot, en la
resta del model dissenyat per Agustí Chalaux i el seu equip
hi ha una sèrie de mesures destinades a evitar una concentració
de poder, com ara una radical separació dels executius i
legislatius de l’Estat39.
També determina la inclusió de cada persona individual
dins d’un sol dels estatuts següents a escollir: mercantil,
comunitari-liberal o mixt-artesà40,
on els membres de l’estatut comunitari-liberal (com ara mestres,
advocats i terapeutes) poden oferir gratuïtament els seus serveis,
remunerats amb rendes d’origen comunitari41.
Quan Alexandre Deulofeu ens adverteix
dels greus perills que pot patir la Humanitat i el planeta sencer,
perills que poden provocar un retrocés significatiu en el
nostre grau d’evolució tecnològica, aquests
possibles fets podrien frustrar el desig d’Agustí Chalaux
que la telemàtica ens ofereixi una eina per establir una
economia basada en la transparència i que faci molt més
difícil la corrupció, el joc brut i els abusos de
poder.
El model
d’Agustí Chalaux aplicat a la Xina.
Agustí Chalaux deia sorneguerament:
«A mi no em molesten els rics, em molesten els pobres. I amb
els pobres hi ha dues solucions: o bé es maten o bé
se’ls dona diners, amb la qual cosa deixen de ser pobres i
compren a les botigues dels rics».
Davant la crisi que pot patir la
Xina com a conseqüència de la incapacitat de nodrir
de productes bàsics la major part de la seva població,
una solució exemplar és l’ajut dels pobles que
produeixen excedents d’aliments acceptables pels xinesos i
altres productes bàsics envers la població indigent
dels diferents pobles de la Xina.
Aquesta solució planteja
un primer problema. Aquesta allau d’excedents que ha de nodrir
la gent aturada i indigent de la Xina, pot veure’s interrompuda
i no arribar al seu destí, com ha esdevingut en moltes trameses
d’ajut dels pobles dels Estats anomenats del Primer Món,
envers els pobles dels Estats anomenats del Tercer Món, per
l’acció perversa d’alguns intermediaris, especuladors
o funcionaris corruptes.
Aplicant un sistema monetari telemàtic
que sigui d’ús obligatori i gratuït que inclogui
la Xina, –atès el nivell tecnològic avançat
que disposa aquesta societat–, hom pot saber automàticament
quines són les persones que no tenen ingressos. Es pot inventar
llavors el diner necessari per tal que, subministrat sota la forma
d’una renda bàsica, aquestes mateixes persones pobres
puguin comprar els excedents, generant beneficis pels botiguers
finals, els intermediaris i els mateixos productors que generen
aquests excedents.
Amb un sistema de rendes d’aquest
tipus es pot fer front a aquesta anunciada crisi de recursos fins
que els mateixos xinesos puguin recórrer a les seves pròpies
fonts de producció.
El model
d’Agustí Chalaux aplicat als EUA.
Davant la previsible crisi que
va anunciar, Alexandre Deulofeu va afirmar la necessitat que els
EUA passin de la seva fase federal a la fase unitària amb
el menor daltabaix possible.
Entre una fase i l’altra,
pot esdevenir una guerra civil ja esmentada abans i que caldrà
evitar. Ja Alexandre Deulofeu afirmà que l’ésser
humà s’ha caracteritzat per modificar les lleis de
la natura en favor seu i que, per tant, també pot modificar
les pròpies lleis deulofeunianes, un cop aquestes lleis són
conegudes per l’ésser humà:
«Ara bé, si comparem
el procés humà amb el dels animals irracionals,
observarem una diferència fonamental consistent en el fet
que aquests no saben sortir del seu determinisme, mentre que l'home
el trenca constantment. Els gats i els gossos, des de temps immemorial,
es defensen amb les ungles o amb els ullals, i en canvi l'home
modifica a cada moment els seus mitjans de defensa. Anàlogament,
els animals des de llurs orígens es traslladen de lloc
sobre les ungles, mentre que l'home ha descobert altres mitjans
de locomoció. Amb les plantes passa un fenomen semblant.
Considerades col·lectivament, aniran continuant llur cicle
evolutiu d'idèntica manera a través dels segles,
mentre no es modifiqui el sistema solar, però l'home, a
mesura que ha anat descobrint les lleis de la Naturalesa, ha modificat
la seva forma de vida i ha progressat. En conseqüència,
¿per què no ha de progressar l'home des del punt
de vista col·lectiu el dia que descobreix les lleis que
regeixen la vida de les col·lectivitats?»42.
Deulofeu proposà, entre
altres mesures, la cessió de les grans fortunes dels EUA
a l’Estat, el pas a una estructura unitària amb un
govern fort i l’abandó de les ambicions de conquesta
per a què es produeixi el pas d’un sistema a altre43.
L’establiment del model d’Agustí
Chalaux en una societat tecnològicament avançada com
la dels EUA, permet establir un sistema econòmic molt més
científic i racional que els actuals, sense el recurs a l’estatalització
de les grans fortunes, però sí establint un mercat
lliure i alhora transparent, on es permet un coneixement precís
de les dades estadístiques del mercat a l’abast de
tothom, fent que les xarxes monetàries telemàtiques
i la capacitat d’inventar diner, aquesta darrera fins ara
en mans d’una institució privada com la Reserva Federal,
siguin a partir d’aquest moment de titularitat comunitària-pública.
Els sectors socials sense ingressos
en l’interior mateix dels EUA poden llavors beneficiar-se
de les rendes per adquirir els excedents de productes bàsics,
eliminant la misèria material i allunyant així el
fantasma de la guerra civil.
Els pobles
de l’antic Imperialisme espanyol.
Tant Alexandre Deulofeu44,
com Agustí Chalaux45,
com el deixeble d’aquest darrer Lluís Maria Xirinacs46,
són partidaris de l’estructura confederal d’organització
política per a resoldre les diferències entre totes
les nacions i pobles de la Terra.
Un cop sabut que l’imperialisme
espanyol, tal com el coneixem, té una data aproximada de
vigència de cinc segles i mig, podem estalviar-nos els conflictes
inherents a aquesta caducitat permetent que els diferents pobles
ibèrics que vulguin entrin, pacíficament i amb veu
pròpia, com a estats de ple dret dins les institucions europees.
Com digué Deulofeu en el
capítol XIXè i darrer del seu primer llibre Catalunya
i l’Europa futura: «en l'Europa futura existirà
una Societat de Nacions veritable, que impossibilitarà els
conflictes armats internacionals»47.
Alexandre Deulofeu ja ens informa
que el devenir natural dels pobles és l’alternança
entre etapes creatives de fragmentació i etapes de gran unificació
on no hi ha nova creació, però on es transmet la creació
de les etapes anteriors. L’estructura confederal amb la seva
flexibilitat permet, doncs, el pas pacífic, però necessari,
d’aquesta evolució natural d’una etapa a l’altre
i viceversa, en cadascun dels indrets on aquests canvis es produeixen.
La culminació del procés
polític planetari s’esdevindrà finalment amb
la Confederació Mundial, on totes les nacions de la Terra,
sense excepció, mantindran la seva llibertat, però
agermanades en un projecte polític comú que allunyarà
l’espectre de la guerra de la faç del planeta.
Hi ha prou
aliments per tothom.
Des del temps de l’economista
Thomas Robert Malthus (1766-1834), una de les més grans preocupacions
dels demògrafs, és el creixement de la població
mundial i la possibilitat que no hi hagi prou aliments en el nostre
planeta per a tots els seus habitants.
Malthus afirmà que el creixement
de la producció d’aliments seguia una proporció
aritmètica, mentre el creixement de la població en
el seu temps, seguia una proporció geomètrica. De
seguir així, el nombre d’éssers humans sobre
la Terra podia arribar a ser excessiu per la seva capacitat de produir
aliments.
L’any 1929, Warren Thomson48
i altres posteriorment van detectar que en els estats més
desenvolupats es produïa un model de transició demogràfica,
on els països passaven d’una situació amb altes
taxes de natalitat i mortalitat, a una situació de natalitat
i mortalitat baixes, fruit del seu desenvolupament econòmic.
Aquest model de transició
demogràfica s’ha anat estenent a altres estats, amb
la característica que aquests darrers van accelerant les
etapes en relació als primers que han arribat. La previsió
és que, de seguir sense grans daltabaixos, la població
mundial s’estabilitzi als voltants de l’any 2050.
A més a més, l’equip
del doctor en Agroecologia Peter Rosset ens demostra que el territori
de cada estat és suficient per produir els aliments que necessita
la seva gent, fins i tot en els estats més poblats. De fet,
produïm el doble del que es necessita. Ell proposa, per això,
distribuir bé el que es produeix, no emprar tecnologies que
vagin contra el medi ambient, potenciar les finques petites, doncs
són en realitat les més productives i respectar la
sobirania alimentària de cada estat49.
En aquesta bona distribució
dels aliments, la solució ja esmentada, proposada per l’equip
d’Agustí Chalaux, pot esdevenir una eina molt eficient.
L’explotació
intensiva dels mars i oceans.
A part de les propostes de solucions
dels autors esmentats, la necessitat de nodrir d’aliments
la Humanitat, pot veure’s encara més assegurada
amb l’explotació intensiva dels nostres mars i oceans.
En el Paleolític, l’ésser
humà vivia de la seva labor de caçador, recol·lector
i carronyaire en terra ferma. La revolució neolítica
va establir el pas a una explotació de la terra basada en
la pagesia i la ramaderia.
Actualment, encara els humans apliquem
majoritàriament un sistema similar al del Paleolític
per explotar els nostres mars, basat en la pesca i la recol·lecció.
Es tractaria, doncs, de deixar de depredar els vegetals i animals
salvatges dels mars, per establir àmplies zones de conreu
d’espècies vegetals i de criança d’espècies
animals marines, tot deixant la resta de les aigües als ecosistemes
naturals.
Amb aquestes solucions podríem
resoldre l’abastiment d’aliments dels éssers
humans sense extingir els ecosistemes naturals, fins que tots els
pobles de la Terra hagin acomplert el seu model de transició
demogràfica i s’estabilitzi la població humana
sobre el planeta.
No cal, doncs, pensar que hem de
deixar que els possibles conflictes previstos per Alexandre Deulofeu
ens siguin útils per a provocar una disminució de
la població mundial i així permetre a la llarga el
seu manteniment.
Reciclatge,
energies renovables i respecte als ecosistemes.
Moltes veus ens adverteixen de
la necessitat d’una transformació dels sistemes productius
i de consum dels éssers humans en virtut d’uns factors
ecològics.
Un primer factor necessari és
el reciclatge de la matèria. Si els humans tenim en compte
tots els cicles de la matèria a l’hora de produir i
consumir, produïm només productes reciclables i reciclem
tota la matèria de rebuig, llavors des del punt de vista
material no ens acabaríem mai el planeta.
Un segon factor és la utilització
exclusiva d’energies renovables. Si els humans emprem solament
energies renovables, deixem d’emprar les energies anomenades
fòssils i les energies de tipus nuclear, i establim l’ús
de les energies anomenades lliures en cas que aquestes mostrin la
seva eficàcia, llavors, des del punt de vista energètic,
viuríem també en una abundor il·limitada50.
Un tercer factor és el respecte
als ecosistemes naturals. Tant en terra ferma com en els rius, mars
i oceans, els éssers humans hem de respectar els ecosistemes
naturals que permeten també la nostra pròpia subsistència.
Un sistema econòmic més
científic i responsabilitzador com l’enunciat per Agustí
Chalaux, pot facilitar decisivament l’aplicació progressiva
d’aquests requeriments ecològics esmentats. Però
el mateix Agustí ens adverteix:
«Ara bé, per tal
que les relacions de l'home amb la natura canviïn de sentit,
passin de l'actual orientació possessiva i destructiva
a una orientació de respecte i admiració, cal un
canvi radical de mentalitat, que requereix temps, i que no es
pot improvisar per llei. És aquí que les estructures
socials llibertàries poden ajudar a accelerar el procés.
Una societat clara i transparent, monetàriament responsabilitzada,
amb molt de temps lliure, amb abundància productiva i amb
una gran solidaritat comunitària envers els que la necessiten,
és una societat que no posa traves a les idees, als experiments
socials, que no condiciona les mentalitats sinó que les
deixa lliures i les ajuda en les seves iniciatives, i que, per
tant, promou la mutació i la transformació social»51.
Alhora, l’aplicació
d’aquestes solucions tècniques esmentades en darrer
lloc, facilitarien la culminació del model econòmic
d’en Chalaux envers l’anomenat per ell comunisme llibertari.
Conclusió.
Alexandre Deulofeu, amb la seva
teoria, ens adverteix d’uns possibles perills i amb la seva
labor activa per la pau, ens dóna exemple. Agustí
Chalaux i el seu equip, paral·lelament, ens donen una eina
amb el seu model.
Amb aquesta eina i les solucions
expressades, podem superar amb èxit aquests reptes, demostrant,
amb aquest redreçament del rumb dels humans, fins ara egoista
a curt termini, que mereixem continuar existint. A continuació,
podrem fer ascendir el nostre planeta i la Humanitat en el camí
de l’evolució col·lectiva.
Brauli Tamarit Tamarit.
Barcelona, a dilluns 8 de març del 2010.
Agraïm des d’aquí
la seva labor a les persones que han fet esmenes i correccions a
aquest document
En format «pdf» actiu.
Text extret de la pàgina web:
http://deulofeu.org/Opinions/Alexandre_Deulofeu_-_Deulofeu_Chalaux_-_Marti_Olivella_-_Brauli_Tamarit_catala.htm
Alexandre Deulofeu web:
http://deulofeu.org.
Notes:
1En
aquest text farem servir, en lloc del mot imperi, emprat
per Deulofeu, el terme imperialisme propi del vocabulari
utilitzat per Agustí Chalaux. Aquest darrer defensa un llenguatge
el més unívoc possible en l’estudi i aplicació
de les ciències socials. Deixem intactes les cites textuals.
Segons Chalaux, els imperis estan lliurement constituïts per
les nacions que s'hi apleguen cercant empara, protecció...
mentre que els imperialismes estan forçadament constituïts
per nacions sotmeses a la més forta. Segons Chalaux, la majoria
del que anomenem històricament imperis, són de fet
imperialismes.
2Alexandre
Deulofeu, Memòries de la revolució, de la guerra
i l’exili, volum 1, pàgina 14.
3Ibídem,
pàgina 15.
4Ibídem,
pàgina 16.
5Ibídem,
pàgina 22.
6Ibídem,
pàgina 23.
7Ibídem,
pàgina 25.
8Ibídem,
pàgina 30.
9Ibídem,
pàgina 35.
10Ibídem,
pàgines 43-44.
11Ibídem,
pàgina 110.
12Ibídem,
pàgina 116.
13Ibídem,
pàgina 126.
14Alexandre
Deulofeu, Naixement, grandesa i mort de les civilitzacions,
pàgina 61, edició catalana de 1970.
15Ibídem,
pàgina 81.
16Ibídem,
pàgina 90.
17Ibídem,
pàgina 61.
18Que
podem anomenar imperi si és lliurement constituïda.
19Ibídem,
pàgina 121.
20Alexandre
Deulofeu, La Matemàtica de la Història, llibre
escrit l’any 1948, publicat l’any 1951 i basat en una
obra més extensa acabada l’any 1945.
21Pàgina
196.
22Víctor
José Fernández Bolívar, Los principios
Matemáticos-Históricos y la Evolución de la
Libertad (Els principis Matemàtico-Històrics
i l'Evolució de la Llibertat).
23Nacimiento,
grandeza y muerte de las civilizaciones, pàgina 204,
l’any 1956.
24Alexandre
Deulofeu. Les cultures irano-sumèria-caldea, hitita i
egípcia.
25Llibres
de l’Índex / Neopàtria, 2004.
26Juli
Gutiérrez Deulofeu, Alexandre Deulofeu. La matemàtica
de la història, pàgina 137.
27Alexandre
Deulofeu, La matemàtica de la història, primera
edició de l’any 1951, segona edició del 1967,
pàgines 203 i 204.
28L’any
1479 és quan els Reis Catòlics van ser alhora reis
dels respectius regnes.
29Alexandre
Deulofeu. Naixement, grandesa i mort de les civilitzacions,
pàgina 127.
30Agustí
Chalaux, Notes autobiogràfiques.
31Magdalena
Grau Figueras, Agustí Chalaux de Subirà, Assaig
sobre moneda, mercat i societat, edició de l’any
2000, capítol 4, apartat 1, pàgina 69.
32Ibídem,
capítol 6, pàgines 89-90.
33Ibídem,
capítol 13, apartat 2, pàgina 139.
34Ibídem,
capítol 6, pàgina 90.
35Ibídem,
capítol 14, apartat 4, pàgina 151.
36Ibídem,
capítol 22, pàgines 226-227.
37Ibídem,
capítol 7, pàgina 93.
38Ibídem,
capítol 14, apartat 5, pàgina 155.
39Ibídem,
capítol 11, pàgina 124.
40Ibídem,
capítol 10, pàgines 117-118.
41Ibídem,
capítol 16, apartat 3, pàgina 182.
42Alexandre
Deulofeu. La Matemàtica de la Història, pàgina
213, primera edició de l’any 1951, segona de l’any
1967.
43Ibídem,
pàgina 34.
44Llibre
Catalunya i l’Europa futura.
45Llibre
Assaig sobre moneda, mercat i societat.
46Durant
el Senat constituent dels anys 1977-1979 a l’Estat espanyol,
l’equip del senador independent per Barcelona Lluís
Maria Xirinacs, tot recollint també propostes d’origen
popular, plantejà una constitució confederal per les
Espanyes, text que es va publicar en català i en castellà
en els llibres Constitució, paquet d'esmenes i Constitución, paquete de enmiendas, respectivament. En aquests llibres mostra
el seu projecte de constitució comparat amb el text sortint
del Congrés de Diputats, que no és exactament el text
final votat en referèndum. Fracassat aquest intent, Xirinacs
va defensar la independència dels Països Catalans respecte
Espanya, França i Itàlia, però va continuar
defensant el model confederal aplicat a tots els nivells polítics,
incloent els continents com Europa, i el Món sencer. És
llavors quan reivindica un arbre d’assemblees constituït
de baix a dalt, des dels individus, passant per les diferents nacions
vernacles, com els Països Catalans, fins les assemblees europea
i mundial.
47Pàgina
300.
48W.
S. Thompson. Population. American Sociological Review 34
(6): 959-975.
49Peter
Rosset, Doce mitos sobre el hambre, Icària, esmentat
en l’article d’Ima Sanchís: Todo país
puede alimentar su gente (Tot
país pot alimentar la seva gent). La Vanguardia.
Dissabte, 16 d’abril del 2005. La Contra, pàgina 76.
50Exemple:
informe de Greenpeace Renovables 2050, del 23 de novembre
del 2005, esmentat als articles de premsa: Àngela Rodríguez.
Catalunya
té energia neta en abundància. Metro Directe.
Dimecres, 23 de novembre del 2005 i Renovarse o agotar la naturaleza (Renovar-se
o esgotar la natura). Metro Directe. Divendres, 25 de novembre
del 2005.
51Magdalena
Grau Figueras, Agustí Chalaux de Subirà, Assaig
sobre moneda, mercat i societat, edició de l’any
2000, capítol 18, apartat 3, pàgina 204.
Enllaços relacionats:
Trump proposa enviar xecs «immediatament» als estatunidencs per a afrontar la crisi.
Kaissa Ould Braham: «La repressió del govern espanyol a Catalunya repercuteix a la Cabília».
Josep Jover: «El TC està per sota el Tribunal de Luxemburg».
Bardo Fassbender: «Si entenem Europa com una federació canviar una frontera interna no hauria de ser complicat».
Referèndum. Què passarà?
Kosovo no va violar el dret internacional quan va declarar la seva independència de Sèrbia.
Deulofeu i la pau.
Deulofeu no farà la nostra feina.
Suso del Toro: «El procés sobiranista és d'allò més modern de tot Europa».
El dret de lliure determinació dels pobles en els tractats internacionals i a l'Estat espanyol.
Pedro Ignacio Altamirano: «Volem proclamar la República andalusa aquest 2017».
Què passaria si tot el món féssim com els catalans?
Alexandre Deulofeu: «Com arribarem a la confederació universal?».
La piràmide política planetària.
Imaginem la Península Ibèrica ocupada pels francesos.
9N, el got mig buit o el got mig ple.