Nous apartats:
Dolors Marin Tuyà.
Articles publicats en la revista Penedès Econòmic.
Lluís Maria Xirinacs.
Articles publicats al diari Avui, quan Lluís Maria Xirinacs era senador independent a les Corts Constituents espanyoles, entre els anys 1977 i 1979.
Lluís Maria Xirinacs.
Articles publicats al rotatiu Mundo Diario, quan Lluís Maria Xirinacs era senador independent a les Corts Constituents espanyoles, entre els anys 1977 i 1979, traduïts al català.
|
Publicacions:
Lluís Maria Xirinacs.
Lluís Maria Xirinacs.
Amb idees d'Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà, Brauli Tamarit Tamarit.
Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà.
Magdalena Grau Figueras.
Agustí Chalaux de Subirà.
Martí Olivella.
Magdalena Grau,
Agustí Chalaux.
|
|
Introducció
al Sistema General
Magdalena
Grau - Agustí Chalaux
Capítol
1. PRESENTACIÓ
1. Què és el "Sistema General"?
Entenem per "Sistema General",
simplement, una elaboració teòrica "científica"
sobre mesura i estratègia (conducció) de mercat,
acompanyada d'un instrument tècnic per a l'aplicació
d'aquesta teoria a la realitat quotidiana del mercat.
El que passa, però, és que l'adopció del
"Sistema General" en una qualsevol "comunitat
imperial de nacions"
1 és una opció clarament política: ja autopolítica,
ja antipolítica
2; perquè la seva aplicació en el mercat ve a
donar solució a molts dels actuals problemes de mercat
i de societat. I diem autopolítica o antipolítica
perquè el "Sistema General", per ser "científic",
és neutre, i, doncs, pot ser utilitzat de moltes maneres,
en funció d'ideals i d'interessos molt diversos; de fet,
el "Sistema General" ja és aplicat pels poders
actualment establerts, i no precisament en benefici del poble,
sinó segons unaopció intel·ligentment i
cínicament antipolítica. Cal distingir doncs radicalment:
1. d'una banda, el "Sistema General", elaboració
"científica" i instrument tècnic;
2. i, d'altra banda, els ideals inspiradors i la pràctica
política basada en l'aplicació del "Sistema
General": no hi ha res aquí de "científic".
Parlarem primer d'aquests darrers (ideals i pràctica
política), i després dels dos primers ("ciència"
i instrument tècnic).
2.
Ideals
Els nostres ideals, les nostres fulguràncies
ètiques-transcendents d'omnisolidaritat amb tots els
homes; la utopia persistent del gènere humà cap
a un esdevenidor més lliure, on la felicitat naixerà
de la intimitat mateixa de
cada persona,... són l'energia mateixa de l'esperit.
Aquesta energia s'oposa radicalment al "major pecat contra
l'esperit" que és la "cosificació de
les persones"; i, tard o d'hora (més val ara que
més tard) farà realitat el desig permanent de
col·locar la persona humana, i no la riquesa material,
el poder, o qualsevol altra "cosa", com a finalitat
motriu del desenvolupament dels imperis de la terra.
1 "Comunitat imperial de nacions":
trobareu el significat d'aquesta expressió a la pàgina
nº 15.
2 "Auto-" i "Anti-": es tracta de dos prefixos
grecs. "Auto-" significa "mateix, per si mateix,
a partir del propi ésser,..., espontàniament i
expansivament, "naturalment",...". "Anti-"
significa "contra"; en la nostra terminologia, significarà
"el contrari, deliberadament i cínicament practicat,
de l'auto- corresponent".
Així doncs, "auto-" i "anti-", davant
de qualsevol element lingüístic ben conegut, són
les dues cares del concepte expressat per aquest element, ja
es tracti d'una arrel simple o de múltiples arrels en
composició.
3.
Pràctica Política
En funció d'aquests ideals, assumim
una pràctica política: la de la defensa ipromoció
de totes les concretes llibertats humanes. Les línies essencials
del nostre programa són dues:
"dialèctica" entre l'arquia i l'anarquia;
"dialèctica" entre el bé comú
i el bé privat.
Ens col·loquem així en una tercera via autosocial,
en un camí alternatiu als dos models antisocials, ja definitivament
fracassats, que encara funcionen, ferits de mort, en els nostres
dies.
Volem aconseguir, per l'augment del "poder humà sobre
les coses", la desaparició pacífica de "tot
poder sobre les persones" i, com a conseqüència,
la desaparició de tota misèria i marginació
antisocial: aquestes són les traduccions pràctiques
dels dos principis de "dialèctica" enunciats.
4.
"Ciència"
La pràctica política que proposem
es fonamenta, com ja hem dit, en l'aplicació del "Sistema
General".
En tant que "científic", el "Sistema General"
està articulat entorn d'una hipòtesi pro-científica,
hipòtesi que és fruit de l'esforç investigador
de molts anys i de moltes persones.
Aquesta hipòtesi central del "Sistema General"
és la de l'existència, en el mercat privat, d'un
"bé comú" amagat, fàcilment repartible
a tothom de manera equitativa, però fins ara il·legítimament
apropiat per alguns rics i poderosos molt subtils en llur "comandament
ocult, pel diner ANÒNIM, de cada un i de tots els imperialismes
històrics de la terra", que Plató anomenavaplutarquia.
Aquesta hipòtesi té un alt grau de probabilitat
teòrica, però, a més a més, explica
les enormes fortunes dels grans banquers mundials i els cada dia
més enormes dèficits dels pressupostos estatistes.
La seva confirmació experimental -mitjançant la
simple reforma monetària que proposem, com veurem més
endavant- serà la base per a la construcció d'una
nova societat, d'una nova forma de vida.
Però suposant la infirmació (no confirmació)
científica i pràctica de la hipòtesi, encara
quedaria, d'aquesta reforma monetària, quelcom d'extraordinàriament
important:
1. un lliure mercat clar (conjunt de tots els lliures canvis monetaris
elementals);
2. una lliure societat transparent de tots els lliures "contractes
liberals" que impliquen l'ús de moneda;
3. una dràstica simplificació fiscal.
Només amb aquestes tres realitzacions pràctiques
n'hi ha prou per a poder lluitar autopolitícament contra
l'actual plutarquia indígena, transnacional i mundial.
5.
L'instrument monetari pro-telemàtic
Per a posar a prova la nostra hipòtesi
i fer possible la posta en marxa del programa polític,
comptem amb un instrument essencial: la factura-xec. Ens cal abans
que tot una reforma monetària -ja que la moneda és
l'instrument de mesura del mercat imprescindible per a posar a
prova qualsevol hipòtesi sobre mercat-.
La moneda actual:
a) és anticientífica; per tant, no ens permetria
de comprovar la validesa de la nostra hipòtesi;
b) per ser anònima, és corrupta i corruptora, permet
tota mena de joc brut; per tant, no ens permetria -ni permetrà
mai a ningú- de posar en pràctica cap programa polític
amb un mínim d'honradesa. Proposem doncs, com a instrument
essencial de la nostra proposta, la implantació d'una nova
moneda, la "factura-xec" telemàtica, "científica"
i personalitzadora, que instaurarà l'era del lliure mercat
clar i de la lliure societat transparent, en què, no ja
la hipòtesi ara i aquí proposada, sinó qualsevol
hipòtesi pro-"científica" podrà
ser ràpidament confirmada o infirmada, i en què
el joc brut serà pràcticament impossible. Això
farà, no necessària, però sí possible,
la inauguració d'una societat més llibertària
- és a dir, que protegeixi i fomenti les llibertats fenomèniques
concretes de les persones concretes- i més lliure -és
a dir, que protegeixi i fomenti les llibertats ideals, transcendents,
també concretes, de les persones concretes-.
6. Crida
Que quedi ben clar que la nostra proposta
no es presenta ni com a "veritat" tancada, ni com
a panacea definitiva, sinó que es presenta com un instrument
per a poder confirmar o infirmar qualsevol hipòtesi pro-"científica"
a través de la corresponent i prudent experimentació
social; per aquest motiu, estem oberts a la col·laboració
i a la crítica per part de tothom, i agraïrem qualsevol
observació o suggerència que se'ns vulgui adreçar;
el nostre agraïment serà tant més sincer
i amical com més objectivament severa serà la
crítica.
Finalment, cal dir que el que proposem s'està posant
en pràctica per uns altres -els amos i plutarques del
món-contemporani-, però no en el nostre profit.
Cal mobilitzar doncs tota l'energia revolucionària disponible.
Allò que és tècnicament possible, esdevindrà
realitat concreta tan aviat com un poble estigui íntimament
convençut d'aquesta possibilitat; i això, per
simple energia íntima d'aquest poble, i sense cap necessitat
d'acudir a la violència.
La violència com a única força generadora
de revolucions socials no deixa de ser un fals mite; llancem
doncs des d'aquí una crida a la revolució de no-violència
intel·ligent i activa de tots els pobles de la terra
contra tota misèria
material, ja que aquesta és la pitjor i més criminal
violència que es pugui imposar sobre llurs persones comunitàries.
Capítol 2. LA SITUACIÓ ACTUAL
1.
Situació social i econòmica
Vivim
uns temps de crisi profunda: crisi antisocial, crisi antieconòmica,
crisi d'anticivilització. Els problemes que ens assetgen:
atur, inflació, recessió, ..., marginació,
violència (la pitjor forma de violència és
la misèria imposada als petits i als dèbils),...,
corrupció generalitzada (inclosos els politicastres,
pràcticament tota la classe política, més
encara tota la "burrocràcia" en pes),..., se
sumen creant una situació per a la qual ningú
no encerta a trobar una solució eficaç.
Els problemes s'aixequen tant des del "bloc capitalista"
com des del "bloc comunista" (i no parlarem ja dels
terribles problemes del Tercer Món); entre la "llibertat
mercantil injusta" dels uns i la "justícia
planificada sense llibertat" dels altres, nombrosos intents
de vies alternatives sorgeixen incessantment: socialdemocràcia,
cooperativisme, autogestió, georgisme, Iugoslàvia,
la primavera de Praga, l'Iran de Bani Sard, Nicaràgua,
Solidaritat,...
La crisi econòmica és especialment sentida i temuda
en els nostres dies, si més no en el bloc occidental.
Als dos "dimonis" de l'atur i la inflació s'ajunta
el problema de la justa distribució de la riquesa produïda
(en les pèssimes
condicions monopolístiques-antiecòmiques actuals)
i tecnològicament produïble.
2.
L'era de l'abundància, ajornada
Potencialment, vivim ja en l'era de l'abundància
material, gràcies a l'enorme progrés tecnològic
dels darrers segles, i molt especialment del nostre. La capacitat
productiva de la humanitat és immensa; seria possible,
ja, de satisfer les necessitats mínimes, físiques
i culturals, de tota persona humana. Enlloc d'utilitzar aquest
potencial en benefici dels pobles:
els interessos creats d'alguns impedeixen de posar en pràctica
noves i revolucionàries tecnologies productives, ja a punt;
les economies estan en recessió (descens del ritme
de creixement econòmic) degut a la irracionalitat dels
mecanismes de mercat, controlats també per interessos creats;
molt especialment, l'elevat preu del diner
impedeix la inversió en els sectors productius.
Les nostres societats, doncs, potencialment abundants, viuen paralitzades
pels interessos d'uns pocs i en contra dels interessos de la majoria.
3. La inflació
La inflació és una de les
plagues dels nostres temps, un dels símptomes més
temuts de la crisi. Explicat de manera molt senzilla, podem dir
que consisteix en el fet que la quantitat de diner en circulació
excedeix la quantitat de mercaderies produïdes (mesurades
en diner): el mercat està "inflat" de moneda
i, en conseqüència, aquesta perd poder adquisitiu.
Encara que això sigui anticipar-nos a la nostra hipòtesi
de treball, direm que la causa de la inflació és
la invenció incontrolada de diner per part dels banquers,
i la seva consegüent apropiació fraudulenta (pels
mateixos banquers). Com que aquest mecanisme es produeix en les
"altes esferes", i s'alimenta molt especialment del
moviment de diners en el buit (és a dir, sense moviment
correlatiu de mercaderies concretes), cal comprendre que l'augment
de preus i salaris, al qual sol atribuir-se la inflació,
no n'és sinó una manifestació secundària,
de molt poca importància i, a més a més,
molt fàcilment controlable. La funció d'aquesta
"espiral de preus i salaris", en l'antieconomia històrica
i actual, és la de fer pagar als pobres els enormes i il·legítims
profits que els grans especuladors "en el buit" obtenen
del diner inventat per ells i llurs còmplices estatistes,
a contracorrent de les necessitats i exigències del mercat.
4. L'atur
L'atur és l'altre assot de l'època
en què ens ha tocat de viure. Respecte d'ell, però,
cal ser clarividents i acceptar els fets que se'ns imposen inexorablement:
l'atur és un fenomen inevitable, conseqüència
dels grans avanços tecnològics que fan possible
de produir cada cop més i amb menys mà d'obra. L'atur
tendeix a créixer en totes les societats industrials tecnològicament
avançades; no és en la seva disminució que
cal buscar la solució del malestar econòmic, sinó
que cal cercar vies més intel·ligents.
5.
Anticivilització
La crisi que patim és, doncs, cínicament
provocada pels poderosos, i serveix per a mantenir subjugats els
dèbils. El malestar facilita la perpetuació de la
tirania i del poder sobre les persones.
D'aquesta manera, tota crisi d'antieconomia es tradueix en una
crisi d'anticivilització: la corrupció instal·lada
en el poder genera corrupció fins en els nivells més
baixos de l'escala social; les castes dominants generen legions
de
marginats; la violència de l'opressió genera multitud
d'altres violències; i, finalment, el subjugat esdevé
alhora víctima i còmplice del seu opressor, i ja
ningú no endevina la possibilitat d'un estat de coses completament
diferent. Es l'alienació total.
Capítol 3. UNA HIPÒTESI RESOLUTÒRIA:
El "bé comú mercantil"
Presentem ara la nostra resposta a aquesta
situació. Com ja hem anunciat, es tracta d'una hipòtesi
pro-"científica"; no ens anirà malament
de repassar en què consisteix això que anomenem
"ciència".
1. El procediment "científic"
Enlloc de "ciència", parlarem,
més tècnicament, d'"empirisme fenomenològic
pro-experimental". Aquesta mateixa expressió tan enrevessada
ens servirà per a explicar la seva naturalesa: a) Empirisme
fenomènic: entenem per "empirisme" la captació
i observació de les realitats concretes, tant les interiors
com les exteriors a la nostra persona.
Hi ha dos tipus d'empirismes:
1. l'empirisme "fenomènic" és el que capta
i observa els fets (interiors o exteriors) que se'ns apareixen
de forma sensible, dins les coordenades d'espai
i temps. És l'empirisme psicosomàtic, del "cos"
i l'"ànima";
2. l'empirisme "noümènic" o "metafísic"
3 és el que capta i observa els fets que resten fora de
tota possible experiència sensible (psicosomàtica);
aquests fets s'inscriuen únicament en el nostre temps espiritual-interior.
És l'empirisme de l'esperit, dels fets "en esperit
pur", que transcendeixen quasi infinitament el nostre caos-cosmos
psicosomàtic- fenomènic.
La "ciència" és exclusivament empírica-fenomènica:
s'ocupa únicament de fenòmens, o sigui, de "realitats
aparents-sensibles", que són captades per observació
directa (a través dels nostres sentits) o per observació
indirecta (a través dels documents deixats pel passat o
enregistrats per instruments cada vegada més perfeccionats);
alguns exemples d'observació indirecta: la prehistòria
comença amb l'estudi dels vestigis deixats per l'home primitiu;
una sèrie d'aparells complexíssims permeten l'observació
indirecta dels àtoms; etc.
b) Lògica: la lògica és un "artifici
intel·lectualista", un instrument (artificial) de
pensament abstracte, que no té res a veure amb la intel·ligència
concreta. Aquest artifici requereix, com a condició indispensable,
la construcció d'un llenguatge propi, rigorosíssim
i estrictament unívoc (això és, un únic
significat, al llarg de tot el discurs, per a cada element d'aquestdiscurs).
La lògica consta de dues subdisciplines:
1. analítica dels continguts: la "ciència"
se'n serveix per a aconseguir, mitjançant la teoria dels
conjunts homogenis, de delimitar amb precisió el seu objecte
d'estudi;
2. logística de continents, o càlcul lògic:
és un llenguatge absolutament buit de continguts, que disposa
d'unes "regles de càlcul" per a construir.
3 "Meta-" és un prefix grec que significa habitualment
"més enllà de, fora de,..." proposicions
correctes. La ciència pren aquestes regles i les aplica
a les dades que ha obtingut, per observació i experimentació
repetides i
acurades, de la realitat fenomènica. Arriba així
a formulacions "lògicament correctes" (correctes
segons correcció lògica). c) Pro-experimental: finalment,
cal que la "ciència" posi a prova aquestes formulacions
obtingudes segons càlcul lògic, contrastant-les
amb la realitat pràctica i concreta. Aquesta contrastació
de les adquisicions teòriques és l'experimentació
-que és a vegades tècnicament molt sofisticada-.
Prenent en compte aquestes tres "característiques"
de la "ciència", podem establir el procediment
o mètode científic com segueix:
En primer lloc, cal reunir totes les dades empíriques
i experimentals possibles sobre el fenòmen objecte d'estudi.
En segon lloc, el "científic", per un
acte de creació intel·lectualista, emet una hipòtesi,
és a dir, un enunciat aleatori que explica de manera coherent
sense contradir cap llei lògica totes les dades
reunides anteriorment.
En tercer lloc, el "científic" ha de posar
a prova aquesta hipòtesi mitjançant un experiment
que contrastarà el seu enunciat amb la realitat objectiva:
així la hipòtesi serà confirmada o infirmada.
En aquesta experimentació, és
imprescindible de tenir a punt un instrument de medició
del fenomen en estudi, per tal que la comparació entre
el comportament hipotètic (segons la hipòtesi) i
el comportament real del fenomen elemental estudiat sigui precisa,
exacta.
Diguem aquí que qualsevol científic considerarà
que és "un vulgar cínic" tot altre científic
que s'oposi -per motius manifestament subjectius i amb procediments
deslleials d'autoritarisme, negativa de finançament, etc.-
a una
experimentació tècnicament possible i capaç
de confirmar o infirmar experimentalment-estadísticament
una hipòtesi de treball important i probable.
2.
La història de l'utilitarisme humà
Per utilitarisme entenem el conjunt de fenòmens
relacionats amb la satisfacció de les necessitats humanes;
l'economia no és sinó una certa forma d'autoestratègia
utilitària: l'utilitarisme humà equilibrat.
Les disciplines prehistòriques i etnològiques, quan
s'especialitzen interdisciplinàriament en qüestions
d'utilitarismes, ens proporcionen una informació molt interessant
per al nostre tema d'estudi. Perquè? Perquè la problemàtica
del nostre temps té arrels molt fondes en el passat, i
per això l'estudi del passat utilitari de l'home ens pot
donar llum sobre el present. Abans de poder emetre una hipòtesi
sobre el mercat actual, ens caldrà reunir tota la documentació
empírica-fenomènica possible no només sobre
el mercat actual, sinó també sobre l'utilitarisme
del passat. (Cal recordar aquí que aquesta documentació
empírica-fenomènica sobre el passat és sempre
molt parcial, ja que no disposem de documents sobre la totalitat
dels fets passats; per altra banda, a partir d'aquests documents
parcials l'historiador emet hipòtesis que poden ser més
o menys plausibles i més o menys probables, però
que són hipòtesis a la fi).
Del passat utilitari de l'home ens interessa, aquí, de
retenir els següents fets hipotètics:
1. El sorgiment progressiu, a partir de primitives formes de propietat
"nacional-comunitària", de formes de propietat
privada, la qual s'ha anat estenent cada cop més per a
acabar essent predominant.
2. La invenció, en els temps neolítics, de la moneda,
instrument de mesura -i, com a tal, abstracte- del valor de canvi
de les mercaderies concretes.
Fou probablement el primer sistema de mesura inventat per l'home,
al quaI seguiren i imitaren tot els altres, de la mateixa manera
radicalment abstractes (calendari, unitats de longitud i superfície,
unitats de volum,...).
3. La invenció, cap al III mil·leni aC., a Mesopotàmia,
de la moneda concreta metàl·lica, forçosament
anònima i, per això, corrupta i corruptora:
aquesta moneda substituí l'anterior moneda de compte abstracte
en les transaccions de la gent corrent, de la gent no iniciada
en les complexitats del sistema bancari. Aquesta substitució
de l'antiga moneda de compte abstracte per la nova moneda concreta,
forçosament anònima, es produí en tots els
imperis antics més tard o més d'hora, iniciant en
tots ells el pas a una era, ja no imperial, sinó imperialista.
4. No obstant, els grans banquers de tots els imperialismes continuaren
utilitzant l'antiga moneda abstracta per a les seves operacions
més suculentes: gràcies a aquesta moneda podien
"inventar" diner (és a dir, concedir crèdits
sobre reserves que no tenien efectivament), diner que després
els retornava sota forma real i efectiva. És en aquest
joc subterrani i deslleial dels grans banquers i plutarques del
món sencer que hem de concentrar la nostra atenció
si volem entendre alguna cosa d'allò que està succeint
en l'actualitat.
A partir del coneixement d'aquests fets cabdals, estem a punt
per a emetre una hipòtesi sobre el mercat actual.
3. La hipòtesi de treball
La formularem d'una manera intuïtiva,
sense entrar en majors precisions. Diem que, "de l'utilitarisme
canviari (és a dir, de mercat) privat en resorgeix, automàticament,
per la rica interconnexió de les vocacions, associacions,
empreses, invencions,..., un nou utilitarisme comunitari, sota
forma d'excedents de producció i amb la garantia subsidiària
dels excedents dels comptes corrents.
Una molt rudimentària (i no definitiva) anàlisi
i matematització de la hipòtesi exposada -una matematització,
és a dir, logicització perfecta de la hipòtesi
és el 4 Un imperialisme és un imperi
desviat de la seva vocació política originària
que és en favor de tots els membres de la comunitat? per
causa del diner anònim, corromput i corruptor, doncs "antipolític",
perquè vicia el legítim "comandament social"
en "poder immoral
d'algunes persones sobre totes les altres persones".
requisit indispensable del procediment "científic",
com hem vist abans? ens porta a: 1. Analitzar el mercat en dos
sectors complementaris, que anomenarem "Pu" (producció
= conjunt de tots els béns utilitaris produïts) i
"Hpu" (hisenda privada = conjunt de totes les retribucions
a les forces utilitàries productores privades, que són
el treball, el capital, l'empresa i l'invent). 2. formular la
nostra hipòtesi de la següent manera:
Pu
---- > 1 això és, la producció
dividida per la hisenda privada dóna sempre Hpu una quantitat
superior a 1, la qual cosa vol dir que la producció és
més gran que la hisenda privada.
Això vol dir doncs que: Pu - Hpu
> 0 la diferència entre la producció i la hisenda
privada és sempre més gran de zero.
Aquesta diferència entre Pu i Hpu és precisament
el "bé comú segon" que postulem, i que
anomenem "hisenda comunitària": Pu - Hpu = Hku
això és, la diferència entre la producció
i la hisenda privada és igual a la hisenda comunitària.
El bé comú mercantil hipotètic se'ns presenta
sota forma d'uns excedents de producció per sobre del poder
de compra privat (o hisenda privada, ja que el poder de compra
privat està constituït per la retribució salarial
a les forces productores privades) i compta amb la garantia dels
excedents de comptes corrents (saldos positius a cada tancament
d'exercici).
Aquests excedents són el fonament de la invenció
de diner, activitat fins ara reservada als banquers, però
que nosaltres volem posar en comú "imperialització".
Es pot inventar tant diner com excedent mercantil hi hagi: per
altra banda, la invenció de diner en la mesura exacta corresponent
al "bé comú mercantil" o excedent de mercat
és la condició de la sortida de les crisis inflacionistes-deflacionistes,
ja que suposa el retorn a l'equilibri de mercat,
equilibri entre producció total i hisenda total, expressat
per la fórmula:
Pu
-----= 1 L'equilibri s'aconseguirà creant la hisenda
comunitària Hpu + Hku complementària de la hisenda
privada, que constitueixi la retribució adequada de les
forces de producció comunitàries.
4. La mesura
Com ja hem anunciat, per a la verificació
de la nostra hipòtesi ens cal un sistema de mesura dels
fenòmens elementals del mercat. Aquests fenòmens
elementals són els canvis; ens cal doncs un sistema capaç
de mesurar els canvis mercantils -això és, mesurar
el valor d'intercanvi de les mercaderies concretes-; aquest sistema
ja existeix, i no és altre que la moneda.
Efectivament, la moneda fou concebuda, en els seus inicis, com
a instrument de mesura abstracta del valor de canvi de les mercaderies
concretes: la moneda els imperis antics i d'alguns pobles primitius
actuals no té, com a tal, cap valor intrínsec, sinó
que serveix únicament per a calcular el valor de totes
les mercaderies en relació a ella, a través d'un
sistema d'equivalències més o menys fixades. Per
exemple: Si 10 sacs de blat equivalen a 1 xai i 2 porcs equivalen
a 1 xai, hom podrà canviar 10 sacs de blat per 2 porcs,
o bé 5 sacs de blat per 1 porc.
El "xai animal concret" no apareix per enlloc, sinó
que es tracta aquí d'un "xai unitat de mesura abstracta".
En un estadi més evolucionat, els antics imperis inventaren
la comptabilitat, que permet de substituir l'intercanvi directe
(blat per porcs), anomenat "troc", per un intercanvi
diferit en el temps i l'espai gràcies al joc dels assentaments
comptables ("comptes corrents").
En el cas de Mesopotàmia, durant el mil·lenari III
aC. es generalitzà l'ús de la moneda metàl·lica,
forçosament anònima, que ja no és abstracta,
i per tant no permet la mesura informativa-exacta dels actes de
mercat; aquesta moneda metàl·lica ha perdurat fins
a l'any 1914, any en què el sistema "metal·lista"
entrà en crisi ?el motiu fou el següent: a causa de
les despeses de la guerra, els estats europeus s'havien quedat
sense reserves en metàl·lic; malgrat això,
la guerra continuà fins al 1918 gràcies a la circulació
de paper-moneda de curs orçós, inventat? no obstant,
paral·lelament, els grans banquers han continuat utilitzant
la primitiva moneda de compte abstracte. Avui, pràcticament
tothom sap que la moneda no té cap valor en ella mateixa;
però el "bitllet de banc" no compleix encara
tots els requisits que farien d'ell un autèntic sistema
mètric, ja que continua essent, com la seva predecessora,
la moneda metàl·lica:
anònim, per tant antidocumentàri:
no deixa cap document referent a qui realitza la transacció;
no deixa rastre;
uniforme, per tant antianalític: no deixa cap document
referent a què, quant, quan,..., s'intercanvia;
dinàmic, mòbil, per tant antiestadístic:
una mateixa moneda serveix per a moltes transaccions diferents,
passa de mà en mà sense que hi hagi control ni document.
El que ens cal, doncs, és retornar a un signe monetari
escriptural de compteabstracte que sigui:
personal;
diversificat en funció de les característiques
de cada transacció;
tancat en cada transacció, això és,
que només pugui servir una única vegada,per a una
única transacció o acte mercantil elemental.
Només així comptarem amb un veritable instrument
de mesura mniinformatiu: la "factura-xec", document
que registra una transacció mercantil i alhora instrument
monetari únic que avisa, un cop signada, del pagament de
la factura. Evidentment, la implantació de la factura-xec
suposa la radical desaparició dels actuals "pseudo-bitllets
de banc" i de tots els instruments i documents monetaris
escripturals auxiliars basats en ells.
Per a posar en pràctica la factura-xec que proposem, comptem
amb una tècnica actualíssima, que s'adequa perfectament
amb els nostres objectius: latelemàtica -és a dir,
telecomunicacions més informàtica, ordinadors reunits
en una xarxa interconnectada-. La telemàtica permet, no
només l'emissió de "factures-xec" amb
gran facilitat i rapidesa, sinó també la seva automàtica
centralització a fins estadístics.
La moneda telemàtica -xifres en compte corrent que es mouen
automàticament sota comanda d'ordinador deixant cada vegada
un documentexhaustiu del moviment- permetrà de posar a
prova la nostra hipòtesi sobre el mercat i, en general,
farà possible de convertir l'estudi de mercat en una ciència.
5.
Conseqüències de la hipòtesi
En
el cas que la nostra hipòtesi es confirmés, s'obririen
davant nostre noves i revolucionàries possibilitats:
el "bé comú mercantil", fins ara usurpat
a tots els pobles pels banquers -que s'han apropiat la capacitat
d'inventar diners- podria passar a ser patrimoni comunitari
de l'imperi. El "bé comú mercantil"
està basat en els excedents de producció; aquests
excedents no són atribuïbles a l'esforç productiu
privat, ja que són precisament excedents per sobre del
poder de compra privat, que és la retribució a
les forces productores privades (els salaris); es tracta doncs,
versemblantment, d'un excedent d'origen comunitari, atribuïble
a l'acumulació històrica d'esforços comunitaris
indirectament productius: la saviesa, la pau, la cultura, l'educació,
el desenvolupament tècnic d'una nació, etc., són
potser alguns dels factors, a més a més de la
llibertat mercantil, que poden donar explicació a aquest
fetsorprenent.
Si aquest excedent és d'origen comunitari, cal imperialitzar-lo.
La "imperialització" que proposem no és
la dels excedents concrets de producció, sinó
la de la capacitat d'invenció dinerària equivalent
a aquests excedents. La
iniciativa d'invenció de diner ha de passar a ser patrimoni
de l'Imperi, a través de la gestió de l'Estat,
el seu gerent. L'Estat (recordem-ho: gerent) podria inventar
diner: a) per a estimular una major i millor producció;
b) per a cobrir les necessitats de tots els que estan fora de
la societat "utilitària" (del mercat): professionals
utilitaris en atur, retirats,...,vocacionals liberals,..., marginats,...).
La repartició equitativa d'aquest "bé comú
mercantil" és l'arma fonamental del nostre programa
polític.
Capítol
4. UN PROGRAMA POLÍTIC ALTERNATIU:
Les noves estructures bàsiques
A partir d'una suposada victòria électoral i d'una
suposada confirmació experimental de la nostra hipòtesi
-un cop implantada la factura-xec protelemàtica-, proposem
un programa polític alternatiu a les modes actuals, pensat
per a dur a terme els nostres objectius essencials, explicats
en la presentació: la destrucció de tot poder
sobre les persones i la desaparició de tota misèria.
Volem inaugurar una nova era, la del "govern automàtic
de les coses al servei incondicional de totes les persones".
1. De l'arquia
Arquia significa "comandament social
suprem". El comandament dels pobles és la clau de
volta de l'edifici social: és una institució noble
i necessària, que cal distingir del poder -poder ve del
verb llatí "potere", que significava
originàriament "ser amo de" i, després,
"exercir poder sobre"; el comandament i l'autoritat,
que s'exerceixen sobre les persones, no tenen res a veure amb
el poder, el qual només pot exercir-se legítimament
sobre les coses-.
El diàleg i la dialèctica entre arquia i anarquia
impliquen la definició i delimitació d'un camp
en el qual s'exerceix l'arquia; tot allò que està
fora d'aquest camp és anàrquic, és a dir,
no està sotmès al comandament social.
El nostre objectiu és d'anar estrenyent cada cop més
el cercle àrquic i d'anar eixamplant l'anàrquic.
Amb aquesta finalitat proposem la constitució de:
a) un Estat amb un executiu monàrquic (un cap d'Estat
electiu únic i personalment responsable), fort i breu;
i amb un legislatiu independent de l'executiu, que haurà
de legislar lleis mínimes, i en el mínim nombre
possible.b) una Justícia radicalment independent de l'Estat
-ja que ningú no pot ésser jutge i part-, a través
de pressupostos determinats en un tant per cent del bé
comú mercantil experimentalment comprovat, i estructurats
per la pròpia Justícia, constitucionalment independents
de qualsevol iniciativa o veto de l'Estat.
c) unes Repúbliques i Autoritats cíviques lliurement
confederades i plenament autònomes en el sí de
l'Imperi.
Diguem aquí que entenem per "Imperi" no altra
cosa que una "comunitat geopolítica de nacions",
és a dir, un conjunt de persones (ètniques, col·lectives,
individuals) lliurement confederades per a donar-se un únic
Estat i una única Justícia; però que no
per això destrueixen les espontànies i expansives
lliures institucions cíviques intermèdies. Aquestes
institucions cíviques són de dos tipus:
1. institucions cíviques utilitàries: les empreses;
2. institucions cíviques liberals: totes les de comandament
cívic (des del nivell de barri fins al nivell d'antics
imperis integrats en un de més ampli); totes les institucions
liberals pròpiament dites (mestres, metges, jutges,artistes,...);
i totes les lliures associacions ciutadanes de vocació
no lucrativa.
2.
De la riquesa comunitària
Un cop implantada la factura-xec, el possible
bé comú mercantil existent serà automàticament
imperialitzat; això vol dir que l'Imperi, a través
del seu gerent, l'Estat, es reservarà la capacitat d'invenció
-i també d'exvenció (retirada) quan igui necessari-
de diner comunitari.
Aquest monopoli àrquic d'invenció i exvenció
de diner comunitari serà la base d'una nova ECONOMIA, això
és, etimològicament, d'una "repartició
equitativa (-NOMIA) (entre tots els membres de la comunitat) del
bé comú
produït (OIKOS)": aquesta repartició equitativa
tindrà per objectius: a) el foment de la producció,
a través de la concessió, a les empreses que demostrin
la seva capacitat, de crèdits a la inversió, per
a una màxima producció, d'òptima qualitat
i amb el mínim d'esforç i de risc; b) la desaparició
de tota misèria i marginació per raó de diner,
a
través de les finances consumptives (diners nacionals-comunitaris
a fons perdut) distribuïdes entre tota la població
en funció de les necessitats físiques i culturals
més peremptòries de cada ciutadà, família,
ètnia, etc.
Aquestes finances seran dels següents tipus
sobresalaris
socials-vitals individuals i familials a tota la població,
incloent assignacions eventuals en determinades circumstàncies,
per a compra de béns permanents (habitatge, mobiliari,...)
assegurança social per a tots els treballadors utilitaris
(en cas de vaga, atur, lock out; enfermetat, vellesa;...)
salaris socials financers per a tots els vocacionals i institucions
liberals, la qual cosa implica:
gratuïtat de tots els serveis liberals: Estat, Justícia,
professions i institucions liberals-cíviques.
3. De la societat utilitària
El mercat o societat utilitària rebrà
un Estatut propi que li atorgarà una total i absoluta llibertat
i claredat; una legislació mínima es referirà
a qüestions com ara: preus mínims de venda; publicitat;
reducció de l'horari legal de treball; reforma duanera
i comerç exterior;...
4.
De la societat liberal
La societat liberal, que es mantindrà
exclusivament dels salaris socialsfinancers liberals, rebrà
també el seu propi Estatut, que igualment li conferirà
una màxima llibertat quant a la pràctica vocacional
i una màxima transparència
quant a les necessàries transaccions monetàries
que hagin d'acompanyar aquesta pràctica.
5. De la seguretat col·lectiva
Les forces armades seran monopoli exclusiu
de l'Estat, al servei exclusiu de la comunitat geopolítica.
Estaran compostes de:
1. Exèrcits (Imperial-professional i cívics ètnics
i interètnics), amb l'única missió d'assegurar
la defensa exterior de la comunitat;
2. Policies (de seguretat federal; territorials o de pau cívica;
justicials, comprenent la judiciària i la penitenciària),
amb l'única missió de vetllar per la seguretat interior.
6.
De la societat transcendent
Aquestes estructures mínimes aquí
esbossades han de permetre el desenvolupament d'una nova forma
de vida, més humana, més lliure: entrem ja en el
camp de la societat transcendent, en què cap legislació
no és possible, ja que és completament lliure -tot
i que descansa sobre les societats liberal i utilitària-.
El que cal és posar la societat utilitària i la
liberal com a motors al lliure servei de la societat transcendent,
per a fer possible el desenvolupament d'aquesta en plena llibertat,
ja que ella representa l'energia interna, íntima, insubstituïble,
de cada persona (ètnica, col·lectiva, individual).
Tornar al index
|