Nous apartats:
Dolors Marin Tuyà.
Articles publicats en la revista Penedès Econòmic.
Lluís Maria Xirinacs.
Articles publicats al diari Avui, quan Lluís Maria Xirinacs era senador independent a les Corts Constituents espanyoles, entre els anys 1977 i 1979.
Lluís Maria Xirinacs.
Articles publicats al rotatiu Mundo Diario, quan Lluís Maria Xirinacs era senador independent a les Corts Constituents espanyoles, entre els anys 1977 i 1979, traduïts al català.
|
Publicacions:
Lluís Maria Xirinacs.
Lluís Maria Xirinacs.
Amb idees d'Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà, Brauli Tamarit Tamarit.
Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà.
Magdalena Grau Figueras.
Agustí Chalaux de Subirà.
Martí Olivella.
Magdalena Grau,
Agustí Chalaux.
|
|
Capítol
14. Repartiment de la riquesa comunitària.
- Dialèctica entre
bé comú i bé privat.
- Utilització
de la massa monetària comunitària.
- Crèdits a la
inversió.
- Finances al consum.
- Estatut General.
- Estatut Utilitari.
- Estatut Liberal.
- Estatut Mixt.
- Municipalització
del sòl.
- Desaparició
de les classes per diner.
- Resum dels darrers
capítols.
El nou Estat constituït, armat dels seus
dos instruments privilegiats d'actuació: la factura-xec pro-telemàtica,
i la imperialització de tota la xarxa monetària telemàtica,
pot ara ja intentar d'enfrontar-se amb èxit al problema principal
que s'ha imposat de resoldre: el problema de les classes socials per
raó de diner.
Fer desaparèixer, de manera pacífica,
tota misèria i marginació social per diner: aquest
és el repte.
1. Dialèctica
entre bé comú i bé privat.
La desaparició de les classes socials per
raó de diner només pot aconseguir-se, al nostre entendre,
a través d'un diàleg i una dialèctica continuats
entre la riquesa de les persones privades (individus i col·lectivitats)
i la riquesa de les persones col·lectives (que és
equitativament repartida entre tots els seus membres). A través,
més concretament, d'una osmosi dinerària permanent
entre tots els estaments socials i entre tots els membres de la
comunitat geopolítica.
No creiem en la falsa solució de l'estatització
de tota riquesa o de tot mitjà de producció de riquesa.
En primer lloc, l'Estat, com a gerent de l'imperi, no és
sinó una persona col·lectiva particular i, doncs,
l'estatització no és un acte de comunitarització,
sinó de privatització. Però, a més a
més, tots sabem com acaben els sistemes estatitzats de producció:
paralitzats per la planificació burocràtica i les
ànsies de poder, i totalment impotents per a fer front amb
dignitat a les necessitats comunitàries.
Ara bé, tampoc no creiem que calgui refiar-se
de la bona voluntat de les persones, ni forçar generositats
desinteressades.
El problema és, doncs, com crear una massa
monetària comunitària suficient per a fer front a
totes les reals necessitats de la comunitat, sense haver d'importunar
massa (i, en el millor dels casos, gens) a les persones privades
i a llur riquesa privada. El problema és com aprofitar el
natural egoisme utilitari de l'home, per a construir, sobre la seva
base, mecanismes pràctics i eficaços de plena solidaritat
social.
En espera que sigui possible de dur a la pràctica
un sistema molt més satisfactori a tots els nivells19,
proposem la constitució d'una massa monetària comunitària
a partir d'un únic impost d'omnisolidaritat social. En el
capítol 7 de la Segona Part hem
donat totes les especificacions tècniques referents a la
característiques d'aquest impost únic; donarem ara
per suposat tot el que allà s'ha dit.
En aquest impost únic es fonamentarà
bàsicament tota l'actuació de l'Estat quant a repartició
de riquesa comunitària: per això, el percentatge que
representi sobre cada factura-xec s'haurà de fixar en funció
de les necessitats que calgui subvenir.
Ara bé, a mesura que l'omnicomptabilitat
centralitzada de totes les factures-xec vagi proporcionant un coneixement
cada vegada més aprofundit sobre el mercat total i les seves
possibilitats, el polític podrà servir-se, amb prudència,
de mesures complementàries per a augmentar la quantia de
la massa monetària comunitària. Aquestes mesures poden
ser les següents:
- Imperialització dels excedents de producció mercantil realment comprovats com a existents en el mercat, per
tal d'inventar la massa monetària a ells exactament
equivalent.
- Imperialització de tots els saldos positius
de comptes corrents (de producció, d'estalvi de producció
i d'estalvi de consum), que constituiran la garantia comptable
de l'anterior invenció de diner: aquests saldos imperialitzats
acreditaran un interès del 6%, pagat pel Tresor.
- Congelació parcial i selectiva de tots
els comptes corrents de producció i d'estalvi de producció
-i eventualment, en els casos greus, d'estalvi de consum- per
a creditació als sectors productius que, en un moment donat,
es mostrin deficitaris.
Amb l'impost únic d'un percentatge sobre
cada factura-xec emesa com a base, i el complement que representen
les mesures suara esmentades, s'obtindrà doncs finalment una
massa monetària comunitària que constituirà la
riquesa comunitària de l'imperi.
Però hem parlat de dialèctica entre
bé comú i bé privat, entre riquesa comunitària
i riquesa privada. En què ha de consistir aquesta dialèctica?
Ens referim, simplement, al següent conjunt de fets:
- La producció i consum de béns
utilitaris continuaran pertanyent, com fins ara en el món
dit «capitalista», a l'esfera privada. Perquè?
Simplement, perquè el mòbil dels agents privats,
en aquest camp, és sempre l'obtenció del lucre,
del propi benefici; i aquest mòbil genera una competència
que ha mostrat secularment ésser el sistema i el motor
més eficients d'un utilitarisme dinàmic i fecund.
- Però de la fecunditat i dinamicitat
del mercat se'n deriva, per la multiplicació del nombre
de canvis que comporta, un augment proporcional de la massa monetària
comunitària obtinguda impositivament, i també de
l'obtinguda pels altres mitjans complementaris esmentats. Així
doncs, com major sigui el bé privat, major serà,
i en la mateixa proporció, el bé comú.
- I, tancant el cicle, la massa monetària
comunitària, en ser repartida a persones privades (individuals
i col·lectives), resulta ser reprivatitzada i, com a tal,
retornarà al mercat privat, revitalitzant-lo i conduint-lo
cap a encara majors i millors fecunditat i dinamicitat de la producció i el consum utilitaris privats.
2.
Utilització de la massa monetària comunitària.
Com que el sector utilitari, productiu i consumidor,
de la societat, ha estat mantingut sota la lliure iniciativa privada,
la massa monetària comunitària obtinguda podem dir
que és funció de l'egoisme utilitari de la població,
ja que com més es produeix i es consumeix, més creix
aquesta massa -sobretot, si considerem que l'impost únic
no serà carregós i, per tant, no frenarà amb
el seu llast els processos utilitaris-.
Un cop constituïda, la massa monetària
comunitària ha de servir els propòsits de la plena
solidaritat social. Això és, ha de ser repartida,
reprivatitzada, entre tots els membres de la comunitat imperial,
en funció de les necessitats específiques de cadascun,
i en funció dels interessos globals de la comunitat.
Preveiem dues modalitats, molt ben diferenciades,
de repartició.
- Els crèdits comunitaris a la inversió,
amb l'objecte de protegir i fomentar les vocacions utilitàries-productives,
i especialment si van en una línia que la comunitat considera
adequada.
- Les finances comunitàries al consum,
amb l'objecte de proporcionar a tots els membres de la comunitat
imperial el poder de compra suficient per a atendre llurs necessitats
de consum.
- Anem seguidament a examinar amb més
detall aquestes dues modalitats.
3.
Crèdits a la inversió.
Els crèdits comunitaris a la inversió
es concediran:
- a les empreses que vulguin realitzar una inversió
necessària per a augmentar la seva eficàcia productiva,
però no disposin de poder de compra suficient, i que, a
més a més, presentin garanties suficients que podran
tirar endavant amb èxit llur projecte inversiu.
- als candidats a empresaris, amb un projecte
empresarial que ofereixi garanties d'èxit, però
sense recursos propis suficients per a iniciar llur projecte,
ni per a demanar un préstec bancari.
- Els crèdits a la inversió seran,
evidentment, concedits per la comunitat imperial; però
els Bancs de Negocis actuaran com a intermediaris, duent a terme
l'estudi dels projectes d'inversió o creació de
noves empreses presentats, jutjant llur credibilitat, i concedint
finalment el crèdit en nom de l'imperi. Els Bancs hauran
d'acceptar llur responsabilitat en cas d'insolvència de
l'empresa creditada.
Les condicions del crèdit comunitari a la inversió,
que el diferenciaran molt netament del préstec bancari normal,
seran les següents:
- El creditat no necessita d'avals propis ni
de tercers sobre propietats o capitals ja realment existents:
la seva única garantia ha de consistir en la capacitat
productiva-tècnica de l'empresa.
- La concessió del crèdit comporta
la designació d'un cogerent que supervisarà la gestió
de l'empresa i la utilització del crèdit per compte
del Banc concessor.
- Durant un període inicial de 3 anys
-termini tècnicament necessari perquè qualsevol
equipament productiu nou doni el seu rendiment normal- no cal
pagar interessos; a partir d'aquests 3 anys, es pagaran interessos dobles als del préstec bancari normal: la meitat
d'aquest interessos dobles serà per al Banc concessor,
i l'altra meitat anirà a parar al Tresor, per a efectuar
nous crèdits.
- No hi ha clàusula fixa de devolució
del crèdit; però fins que el crèdit no hagi
estat retornat, es continuarà pagant interessos dobles
i el cogerent designat pel Banc concessor restarà en l'empresa.
- Els crèdits comunitaris a la inversió
persegueixen, evidentment, de promoure la creació de riquesa
empresarial-privada, segons el seu lema de màxima producció,
d'òptima qualitat, i amb el mínim d'esforç i de risc; per això, el criteri fonamental en la concessió
de crèdits és el de l'eficàcia tècnica-productiva
demostrada pel sol·licitant del crèdit.
Ara bé, a través dels crèdits comunitaris
també es pot afavorir un o altre tipus de formació
empresarial que es consideri convenient, interessant... Així,
després del criteri fonamental d'eficàcia, es poden
establir línies preferencials de crèdits per a les
empreses que reuneixin determinades característiques: iniciació
d'un procés d'autogestió (o autogestió plena);
optimització de la talla de l'empresa...
4.
Finances al consum.
Les finances comunitàries al consum són
diner repartit a fons perdut (això és: gratuït)
per a despendre únicament i exclusivament en consum.
El criteri que s'ha de seguir en el repartiment
de les finances no és ja el de l'eficàcia productiva,
sinó el de les reals necessitats de consum de la població,
que cal atendre segons el principi d'una total solidaritat comunitària.
L'objectiu perseguit, mitjançant aquestes
finances, és fer desaparèixer radicalment tota misèria
i tota marginació social per raó de diner, assegurant
a tothom un mínim vital. Però, a més a més,
les finances han de permetre de fer independent la societat utilitària
del mercat, i d'assegurar els membres de la societat utilitària
davant d'algunes situacions, molt ben determinades, que es poden
presentar en la seva vida. Totes aquestes necessitats diferencials
de cada categoria de població venen reflexades pels quatre
Estatuts financers previstos:
I. Estatut General.
De l'Estatut General en gaudeix constitucionalment
tota persona, pel sol fet d'haver nascut o/i viure en la
comunitat imperial: és doncs acumulatiu amb cadascun dels
altres tres estatuts.
L'Estatut General garanteix, a tot ciutadà
individual i familiar, un nivell de vida mínim, amb el qual
subsanar les seves necessitats materials i culturals més
peremptòries. Amb aquest objectiu, dóna dret a les
següents assignacions:
- un salari de solidaritat social-financera individual,
que tothom cobrarà com a mínim vital des del dia
del naixement fins al de la mort: diferencial segons grau de marginació social.
- assignacions úniques per a prometença,
casament i defunció.
- assignacions periòdiques per a habitatge
i millora de la llar.
- assignacions eventuals per causa de maternitat.
- salaris de solidaritat social-financera matrimonials
i infantils.
- salaris de solidaritat social-financera per
invalidesa o incapacitat congènites i permanents.
II. Estatut Utilitari.
Aquest Estatut és acumulable únicament
amb l'Estatut General. Els professionals utilitaris ja tenen assegurada
llur subsistència per la remuneració de la seva activitat
utilitària. Però poden presentar-se'ls algunes situacions
desfavorables, davant les quals han d'estar preparats. Així,
l'Estatut Utilitari donarà dret a:
- un salari de solidaritat social-financera d'atur
forçós.
- un salari de solidaritat social-financera per
vaga.
- un salari de solidaritat social-financera per
lock-out.
- un salari de solidaritat social-financera per
enfermetat, accident, invalidesa o incapacitat sobrevingudes.
III. Estatut Liberal.
Aquest Estatut és acumulable únicament
amb l'Estatut General. L'objectiu d'aquest Estatut és de
proporcionar la subsistència digna als professionals i col·lectivitats
liberals, els quals, com que no pertanyen a la societat utilitària
o mercat, no poden ser mantinguts per aquesta.
- Els professionals liberals gaudiran de salaris
de solidaritat social-financera individuals i familials, que variaran únicament en funció del grau autoproclamat d'altruisme
i desinterès de cada professió liberal, i dels mèrits
vocacionals i socials de cada professional liberal al servei dels
seus conciutadans i de tota la societat. Gaudiran també
de pressupostos ordinaris per a l'exercici de la professió
liberal, en funció de les necessitats tècniques-professionals,
i de pressupostos extraordinaris en funció de les possibilitats
financeres comunitàries.
- Les col·lectivitats liberals gaudiran
també de pressupostos ordinaris i extraordinaris, els primers
calculats en funció del nombre de membres inscrits en cada
una d'elles, els segons en funció de les possibilitats
financeres comunitàries, un cop assegurats tots els salaris
i tots els pressupostos ordinaris sobre una base digna i suficient.
- També es donarà un estatut liberal,
tot i que no n'exerceixin les funcions:
- als estudiants i aprenents, des dels 16 als
25 anys (amb possibilitat d'obtenció de pròrrogues,
justificades): gaudiran d'un salari de solidaritat social-financera
d'estudiant o aprenent;
- als candidats a qualsevol elecció
en una institució liberal: aquests gaudiran, des del
moment en què facin pública la seva candidatura,
fins al moment de l'elecció o no-elecció, d'un
salari de solidaritat social-financera de candidat a eleccions
i d'un pressupost de campanya electoral idèntic al de
tots els altres candidats al mateix càrrec.
- El fet que tots els professionals liberals
i totes les col·lectivitats liberals estiguin finançades
comunitàriament, assegura i garanteix la total gratuïtat,
per a tots els membres de la comunitat, de tot servei liberal.
IV. Estatut Mixt.
Igualment, aquest Estatut és acumulable
únicament amb l'Estatut General; però s'anomena «Mixt»,
perquè pot simultanejar-se amb ingressos privats. Efectivament,
està pensat de cara als artesans, als col·laboradors
d'empreses mixtes (privades-comunitàries) d'obres, treballs
i serveis públics, i també s'hi podran acollir els
aturats que acceptin una escolarització professional-artesanal
de 3 anys com a mínim, i s'estableixin després com
a artesans en municipis de molt feble població.
Així doncs, i segons el cas, aquest Estatut
donarà dret a:
- un salari de solidaritat social-financera d'artesà,
que complementarà els guanys obtinguts per l'artesà
de la venda de la seva producció; aquest salari variarà
únicament en funció del nombre d'habitants de la
població en què exerceixi el seu ofici l'artesà.
- a un salari de solidaritat social-financera
de col·laborador en una empresa mixta, per a compensar
la possible futura socialització (a nivell imperial, ètnic,
comarcal, municipal), i consegüent assignació d'un
estatut completament liberal, d'aquesta empresa.
- a un salari de solidaritat social-financera
d'estudis d'artesania, per a complementar el salari de solidaritat
social-financera d'aturat, per a tots aquells aturats que vulguin
convertir-se en artesans, amb les condicions abans esmentades.
5.
Municipalització del sòl.
El sòl ha estat, des dels inicis de la humanitat,
un patrimoni comunitari, que només amb el desenvolupament
d'un mercat plenament monetari anà privatitzant-se a poc
a poc. Malgrat que som partidaris de les lliures propietat i iniciativa
privades en el sí del mercat, en el cas del sòl creiem
que cal retornar a aquesta riquesa el seu caràcter comunitari
ancestral, a través d'una progressiva socialització
a nivell de municipi (això és: municipalització).
Només una municipalització efectiva
del sòl pot garantir la conservació i protecció
del medi ambient i del patrimoni natural, evitar l'especulació
antisocial sobre terrenys, i constituir la base d'una actuació
urbanística eficient. El municipi és el qui pot vigilar
de més a prop l'ús social o antisocial d'aquest patrimoni
comunitari: és doncs, el qui ha de ser-ne, constitucionalment,
i a la llarga, el propietari únic.
Per a dur a terme, d'una manera progressiva i sense
perjudicar ningú, aquesta municipalització del sòl,
proposem un sistema basat en:
- Un impost sobre la propietat privada del sòl
-l'únic impost existent tret de l'ITE-. Tot propietari
d'un terreny que no sigui una vivenda o explotació agrícola
unifamilial, haurà de pagar al municipi un impost, calculat
en un percentatge (per exemple, el 5%) del preu de venda del terreny
en mercat lliure.
- Mitjançant el diner obtingut a través
d'aquest impost, així com de les quantitats destinades
a aquest fi de la massa monetària comunitària, cada
municipi podrà anar comprant els terrenys, a preu de mercat
lliure, als propietaris que hi estiguin d'acord. El propietari
que vengui al municipi obtindrà un contracte de lloguer
per 100 anys, a preu molt baix (per exemple, de l'1% del preu
de venda contractat).
Com es pot veure, aquest sistema no obliga ningú,
però estimula els propietaris a vendre al municipi, ja que
aquesta venda resulta beneficiosa per a ells, fins i tot quan el municipi
no disposi encara del poder de compra necessari per a pagar al comptat,
ja que en aquest cas, el deute envers el propietari per part del municipi
devengarà l'interès comunitari del 6%.
6.
Desaparició de les classes per diner.
No posem cap obstacle a la generació de
riquesa privada. Aquesta podrà continuar desenvolupant-se
com fins ara, i encara millor, ja que deslliurarem el mercat de
moltes de les seves traves actuals, com veurem en el capítol
següent. Com a conseqüència, continuarà
havent-hi persones més riques que altres.
Però el nostre objectiu no és pas
que tothom sigui igual, fins i tot en diners. Al contrari, creiem
que tothom és diferent, peculiar, únic, irrepetible,
singular... i només i únicament davant la llei
han de ser les persones considerades com a iguals en drets.
El nostre objectiu, doncs, no és la igualació
artificial de les singularitats vives, sinó la convivència
solidària en la diferència i singularitat vital de
cada persona. I aquesta convivència solidària només
pot plantejar-se a nivell comunitari. La nostra proposta és
la dels Estatuts financers, solidaritat social en funció
directa de la riquesa privada de l'imperi considerat en la seva
totalitat.
A través de l'Estatut General, amb els seus
salaris vitals mínims, individuals i familials; a través
de l'Estatut Utilitari, amb els seus salaris d'atur forçós,
vaga i lock-out per temps indefinits; a través de
l'Estatut Liberal, i la conseqüent gratuïtat dels serveis
liberals per a tota la població, pot aconseguir-se, per a
tot membre de la comunitat, un nivell vital mínim, un nivell
de subsistència mínim, que cal que sigui el més
alt possible.
Aquest nivell mínim, depenent de la solidaritat
comunitària, fa que ningú no hagi de dependre de la
generositat o egoisme particulars de qualsevol altra persona. Sobre
la base d'aquesta autosuficiència a un nivell el més
alt possible, pot assentar-se la supressió de tota misèria
material i de tota conseqüent marginació social.
Aquest és, al nostre entendre, un camí
vàlid per a una progressiva desaparició de les classes
per diner, fonamentades en la subordinació i dependència
vitals d'uns grups de població envers uns altres. Una altra
cosa, més difícil, de més lenta aconsecució,
però també possible, és la desaparició
de les classes socials per cultura, del classisme, i de tota una
sèrie d'actituds i de sentiments de superioritat, menyspreu,
enveja... entre classes. Però aquest segon assoliment començarà
a ser viable un cop establert el primer.
7.
Resum dels darrers capítols.
En els últims quatre capítols ens
hem referit a les estructures bàsiques de la nova societat
que proposem:
- Una arquia política i cívica
forta, però restringida, en cada àrea, a la seva
activitat, llibertat de decisió i responsabilitat personal
pròpia i exclusiva, durant el respectiu mandat electiu;
juntament amb una arquia justicial completament independent
de l'Estat i de qualsevol grup de pressió (Capítol
11).
- Una estricta legislació monetària,
que fa de l'instrument monetari l'instrument d'omniinformació
i d'omniresponsabilització personal per excel·lència
(Capítol 12).
- Una total imperialització de la informació
elaborada per la xarxa monetària telemàtica (Capítol
13).
- Una massa monetària comunitària,
destinada a ser repartida equitativament, ja sigui amb finalitat
crediticia-inversiva, ja sigui amb finalitat financera-consumidora
(Capítol 14).
Un cop posades aquestes bases fonamentals, tota
altra activitat social ha de funcionar amb un màxim de llibertat
i un mínim de legislació.
En tots els casos, doncs, caldrà legislar
únicament lleis mínimes, molt poc nombroses, però
molt precises, encara que generalitzadores i sense casuismes inútils.
Aquestes lleis mínimes tindran la missió d'assegurar
i garantir el desenvolupament en plena llibertat i responsabilitat
personal de totes les legítimes activitats ciutadanes. I
això, en cada àrea social, sigui estatal-unifederativa
en tot el territori imperial, sigui confederativa-local per a cada
territori autònom (barri, municipi, comarca, ètnia,
interètnia, ex-imperi).
En els capítols següents, esbossarem
algunes de les lleis mínimes que caldrà legislar en:
- La societat utilitària-productiva (Capítol
15).
- La societat liberal (Capítol
16).
- La societat utilitària-consumidora (Capítol
17).
Nota:
19
A aquest respecte, vegeu la Quarta Part i, especialment, el capítol
23, que clou aquest treball.
|