Nous apartats:
Dolors Marin Tuyà.
Articles publicats en la revista Penedès Econòmic.
Lluís Maria Xirinacs.
Articles publicats al diari Avui, quan Lluís Maria Xirinacs era senador independent a les Corts Constituents espanyoles, entre els anys 1977 i 1979.
Lluís Maria Xirinacs.
Articles publicats al rotatiu Mundo Diario, quan Lluís Maria Xirinacs era senador independent a les Corts Constituents espanyoles, entre els anys 1977 i 1979, traduïts al català.
|
Publicacions:
Lluís Maria Xirinacs.
Lluís Maria Xirinacs.
Amb idees d'Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà, Brauli Tamarit Tamarit.
Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà.
Magdalena Grau Figueras.
Agustí Chalaux de Subirà.
Martí Olivella.
Magdalena Grau,
Agustí Chalaux.
|
|
Capítol 11. El comandament social o arquia.
- Definicions.
- Dialèctica entre
arquia i anarquia.
- Les diferents arquies.
Quan es tracta de proposar una alternativa social,
una de les qüestions cabdals a resoldre prioritàriament
és la de qui i com manarà, quina serà l'estructura
política d'aquesta nova societat, quines institucions s'encarregaran
de dirigir-la.
Per a nosaltres, és impensable -si més
no en el nivell evolutiu cultural actual- una societat humana carent
de comandament, sense una persona encarregada de manar, de decidir,
en cada esfera d'activitat social considerada.
1. Definicions.
En tots els nivells socials hi ha comandament,
però ara ens interessa únicament el comandament social
suprem, això és, el que s'exerceix a nivells geoestratègics:
barri..., municipi..., comarca..., ètnia..., interètnia...,
imperi.
I el terme tècnic amb què designem
aquest comandament social suprem és el d'arquia. Arquia
és una paraula d'origen grec, derivada d'un verb grec que,
originàriament, sembla ser que significava «prendre
la iniciativa, començar», i que posteriorment passà
a significar també «comandar».
Però, què implica la noció
de comandament, en general, i, en particular, la noció d'arquia
(o «comandament suprem»)? Cal que descriguem amb precisió
aquestes nocions, per tal d'evitar possibles equívocs amb
altres realitats socials de signe molt diferent.
El comandament és l'actuació d'un
comandant en cap elegit pels membres de la societat que comanda;
aquesta actuació va dirigida a prendre les mesures pràctiques
oportunes per tal que es pugui fer realitat la voluntat política
declarada per aquests membres: és, doncs, una actuació
al servei dels membres de la col·lectivitat o comunitat
comandada; finalment, aquest comandant en cap ha de ser personalment
responsable de tota la seva actuació, i, doncs, ha de retre
compte d'ella a la fi del seu mandat.
Si es respecten aquests requisits fonamentals de
llibertat d'actuació i responsabilitat total del comandant
en cap escollit, és fàcil de comprendre que el comandament
esdevé una funció social justa i sana, que aporta
a l'edifici social la seva cohesió, constituint-ne la clau
de volta.
Al comandament en cap podem llavors oposar la noció
de poder sobre i contra les persones. Poder és
un terme d'origen llatí. El verb potere significava
originàriament «ser amo de»; més tard,
significà «exercir poder sobre». Als ulls de
qualsevol persona, és ben legítim de «ser amo»
de qualsevol objecte, de qualsevol cosa; però és
injust, il·legítim i innoble de ser amo d'una persona
(individual, col·lectiva o comunitària).
Tot comandament de les persones implica, necessàriament,
un poder sobre les coses: sense aquest poder, el comandant
en cap es veuria impossibilitat, no podria actuar; perquè
el comandant actua sobre les coses, modifica les coses, al servei
de les persones.
En canvi, cal impedir de totes passades que el
comandament de les persones es converteixi en poder sobre i contra
les persones, que és esclavisme (més o menys dissimulat)
i tirania, control, opressió, repressió, dret de vida
i de mort, cosificació de les persones...
Aquesta situació nefasta és la que
té lloc quan el comandament és ocult i irresponsable.
I, en qualsevol proposta social que es vulgui alliberadora i llibertària,
el primer que cal és que formuli els mecanismes concrets
que hauran d'impedir, en la pràctica, la transformació
del comandament de les persones en poder sobre i contra les persones.
2. Dialèctica
entre arquia i anarquia.
El conjunt de principis que formen la nostra concepció
àrquica, els resumim en l'expressió dialèctica
entre arquia (comandament social suprem) i anarquia
(absència de comandament social suprem): això vol
dir, senzillament, que tota arquia lliure i responsable ha
de dotar-se -a més a més dels mecanismes que assegurin
aquestes llibertat i responsabilitat- de mecanismes que l'autolimitin.
La contrapartida de tota arquia lliure i
forta, amb capacitat real d'actuació sobre les coses i de
comandament de les persones, és la seva limitació
constitucional en els següents aspectes:
- Limitació en el nombre de persones que
exerceixen l'arquia. L'arquia ha d'ésser
monàrquica, és a dir, limitada a un únic
comandant en cap elegit, lliure i responsable a la fi del mandat;
l'objectiu perseguit per aquesta mesura és doble: la concentració
de responsabilitat en una única persona, i la unificació de totes les actuacions àrquiques en una línia
única i coherent, fàcilment distingible per qualsevol
observador. També el nombre de col·laboradors del
monarca (ministres, consellers, secretaris...) ha d'ésser
limitat (per exemple, a un màxim de 6), per raons similars.
- Limitació en el temps d'exercici. El
període de temps en què s'exerceix un mandat àrquic donat ha d'estar previst constitucionalment, i ha d'ésser
improrrogable, -és a dir, cap monarca no pot presentar-se
a reelecció, ja que de la continuïtat d'una mateixa
persona en el lloc de més alta responsabilitat se'n deriva
una tendència molt forta a aprofitar-se d'aquesta situació
de preeminència. Cada monarca, doncs, ha d'exercir el seu
mandat durant un temps molt curt -però suficient per a
poder portar a la pràctica el seu programa- i ser després
immediatament judicat per la seva actuació.
Per tal d'evitar que la discontinuïtat de les persones condueixi
a una discontinuïtat del comandament que no seria desitjable,
hom pot establir, entre els col·laboradors del monarca, un
ordre de successió automàtic, que proveeixi, a cada
cessació, un successor: les eleccions se celebrarien, cada
vegada, no per a escollir el comandant en cap, sinó el darrer
dels seus col·laboradors. D'aquesta manera, cada persona
que arribés al lloc de màxima responsabilitat, comptaria
amb una llarga experiència obtinguda al llarg dels seus anys
passats en funció de col·laborador.
- Limitació en les atribucions. Finalment,
cal que les atribucions i el camp d'acció del monarca es
limitin al mínim necessari.
- Per a assolir el màxim de descentralització
àrquica, cal, segons el principi de subsidiarietat,
que cap arquia d'un nivell determinat intervingui en cap
afer que pugui ser satisfactòriament resolt en un nivell
inferior. Finalment, cal deixar a la lliure decisió de
cada ciutadà i ciutadania, a la llibertat anàrquica,
com més coses millor.
Cal aconseguir que la vida de cada persona (individual, col·lectiva
i comunitària) en el si de l'imperi, sigui el màxim
d'anàrquica, i el mínim de sotmesa a la disciplina àrquica.
3.
Les diferents arquies.
Com ja hem assenyalat, l'arquia és
el comandament social suprem, però aquest s'exerceix a diferents
nivells geoestratègics que acontinuació detallarem.
La primera distinció que cal fer, és
la distinció entre arquies imperials i arquies
cíviques.
Les arquies imperials són
aquelles que s'exerceixen sobre el conjunt total de la comunitat
geopolítica o imperi. S'han constituït, legítimament,
a partir del pacte federal entre les diferents ètnies que
composen l'imperi.
Les arquies cíviques són
aquelles que s'exerceixen sobre cada una de les comunitats integrades
en l'imperi: barris..., municipis..., comarques..., ètnies...,
interètnies..., ex-imperis (és a dir: antics imperis
integrats actualment en un de més ampli, més adaptat
a les condicions geoestratègiques actuals). També
aquestes arquies -anteriors a les arquies imperials-
s'han anat constituint legítimament a través del pacte
entre els membres de cada una de les comunitats esmentades.
Les arquies imperials, com ja hem avançat
en el capítol anterior, són dues: l'arquia
política i l'arquia justicial.
L'arquia política s'exerceix
a través de l'Estat: ell és el gerent de l'imperi,
l'executor dels seus designis i de la seva voluntat política,
tant a nivell de relacions amb l'exterior com d'organització
interior.
En la nostra proposta, l'Estat es compon de:
- Un òrgan Executiu monàrquic,
fort i breu: això és, amb un cap d'Estat electiu,
únic i personalment responsable, amb capacitat real d'execució de les seves decisions, i amb un consell format per un petit nombre
de membres.
- Un òrgan Legislatiu independent de l'Executiu
i, per tant, elegit separadament d'ell. El Legislatiu, seguint
el principi d'abstinència legislativa, es limitarà
a legislar lleis mínimes; en cap cas, l'Executiu no dependrà
dels seus vots per a poder actuar. Volem evitar de totes passades
el parlamentarisme executiu, la confusió entre funcions
executives i funcions legislatives, confusió que només
duu a la deserció de les responsabilitats inherents a cadascuna
d'aquestes dues funcions tan ben diferenciades.
- Uns òrgans consultius o Cambres Consultives,
especialitzades en cada àmbit i sector d'activitats, que
seran de consulta obligada en l'elaboració de qualsevol
llei.
L'arquia justicial s'exerceix
a través de la Justícia: ella és la protectora
de l'imperi, la pacificadora de tots els múltiples conflictes
generats en el seu sí.
En particular, la Justícia ha de ser la
protectora de tot l'arxiu imperial de factures-xec: d'aquest arxiu
només en podrà fer ús en allò que faci
referència a un cas d'instrucció en curs. Disposarà
llavors de documentació objectiva i positiva referent a aquell
cas concret.
La Justícia també s'encarregarà
de jutjar totes les persones que hagin exercit un càrrec
de comandament (polític, justicial o cívic, és
a dir, àrquic; però també no-àrquic
liberal), a la fi del seu mandat.
Però, per garantir la integritat de la Justícia
en l'acompliment de la seva tasca, cal legislar la seva total independència
respecte de l'Estat: és ben sabut que ningú no pot
ser jutge i part. A aquest efecte, una mesura a prendre és
la constitucionalització de l'assignació d'un tant
per cent fix de la massa monetària comunitària (vegeu
el capítol següent) a la
Justícia; amb aquesta xifra, la Justícia podrà
organitzar el seu pressupost com millor li sembli.
Les arquies cíviques són múltiples
i a múltiples nivells geoestratègics subimperials.
Cada República i Autoritat cívica tindrà plena
llibertat d'organitzar-se com li sembli a través d'institucions
àrquiques-cíviques. Aquestes institucions tindran
també els seus òrgans executius, legislatius i consultius.
Les seves competències abastaran tot allò que l'Estat
imperial no s'hagi atribuït explícitament -i que, recordem-ho,
haurà de ser poc i a base sempre de lleis mínimes,
que cada arquia cívica podrà desenvolupar-.
Hi ha, finalment, unes arquies molt especials,
que són constituïdes per les forces armables
-i diem armables, perquè aquestes forces han d'estar normalment
desarmades, i només han d'utilitzar les armes en el compliment
de missions en què, expressament, se'ls hagi ordenat
d'utilitzar-les-.
Mentre no s'hagi arribat a una situació
de plena autopacificació a nivell mundial, l'existència
de forces armables continuarà essent vitalment necessària.
Però caldrà també que se sotmetin
a una disciplina molt rigorosa, per tal que no puguin actuar sinó
en el compliment de la missió específica que la comunitat
imperial els assigna: la defensa i protecció de tots els
ciutadans i ciutadanies de l'imperi.
D'acord amb aquesta disciplina, les forces armables
no tindran, en cap cas, una arquia plena, sinó que
sempre estaran, en tot i per a tot, rígidament subordinades
a les arquies anteriors: segons el cas, als respectius comandaments
polític, justicial o cívics. Els comandants en cap
de les arquies esmentades seran els responsables últims
de les forces armables a ells subordinades.
Aquestes forces armables poden ser les següents:
- Sota el comandament directe, exclusiu i responsable,
del cap de l'Estat, les forces armables de l'Estat: Exèrcit
Imperial i Policia de Seguretat Imperial.
- Sota el comandament directe, exclusiu i responsable,
respectivament, de cada jutge d'instrucció encarregat d'un
cas justicial concret i del jutge de protecció de cada
sentenciat, estaran la Policia Judiciària i la Policia
Penitenciària.
- Sota el comandament directe, exclusiu i responsable,
de cada president d'una República cívica autònoma,
estaran els Exèrcits Cívics i les Policies de Pau
Cívica.
|