Nous apartats:
Dolors Marin Tuyà.
Articles publicats en la revista Penedès Econòmic.
Lluís Maria Xirinacs.
Articles publicats al diari Avui, quan Lluís Maria Xirinacs era senador independent a les Corts Constituents espanyoles, entre els anys 1977 i 1979.
Lluís Maria Xirinacs.
Articles publicats al rotatiu Mundo Diario, quan Lluís Maria Xirinacs era senador independent a les Corts Constituents espanyoles, entre els anys 1977 i 1979, traduïts al català.
|
Publicacions:
Lluís Maria Xirinacs.
Lluís Maria Xirinacs.
Amb idees d'Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà, Brauli Tamarit Tamarit.
Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà.
Magdalena Grau Figueras.
Agustí Chalaux de Subirà.
Martí Olivella.
Magdalena Grau,
Agustí Chalaux.
|
|
Introducció.
En els propers anys, a Europa –i a tots els països industrialitzats–,
la majoria de ciutadans aniran carregats de nombroses targetes electròniques
–de crèdit, de dèbit, d'identificació...– i hauran
de memoritzar els corresponents codis de seguretat. El diner de plàstic
reduirà costos als bancs i agilitarà alguns serveis públics
i privats. Però, ¿quedarà protegida la intimitat dels
ciutadans?; la monètica (moneda electrònica), ¿aportarà
algun benefici a la millora de l'economia, de la política o del
sistema judicial?.
Si res no canvia, molts ciutadans no disposaran de targetes monetàries
perquè no seran solvents. D'altres es resistiran a tenir-les per
por de ser controlats. Però, a més a més, qualsevol
podrà continuar obtenint «bitllets de banc» i els podrà
usar, sense deixar cap rastre, per realitzar tot tipus d'operacions legals
i il·legals (fons reservats; tràfics d'influències,
de drogues, d'armes; frau fiscal i evasió de divises...).
El panorama europeu serà d'un aparent gran control i transparència
de la població, però amb un subtil frau encobert i sense
beneficis per a quasi ningú, llevat dels derivats de la reducció
de costos de les empreses que apliquin la monètica.
En els propers anys, però, pot donar-se una altra situació:
que cada ciutadà disposi d'una sola targeta personal, infalsificable,
que sigui la clau d'un compte corrent en el qual s'anotaran els pagaments
i cobraments electrònics de les operacions que faci; en el qual
ingressarà les seves rendes; a través del qual podrà
complir automàticament les obligacions fiscals...
Un sistema de targeta única i compte corrent personal pot arribar,
per coherència funcional, a imposar-se. Però, sols amb això,
sense cap altra modificació de les institucions polítiques
i judicials, quins beneficis aportarà als ciutadans?. Garantirà
alguna cosa més que la comoditat? Comportarà la pèrdua
de la intimitat?.
La monètica s'està imposant sense cap debat social que
pugui indicar-ne els perills ni les possibilitats. D'altra banda, molts
problemes actuals semblen insolubles dins el marc en que estan plantejats.
Podem intentar dissenyar unes noves regles de joc social que no sols afavoreixin
una aplicació coherent i democràtica de la monètica
sinó que alhora contribueixin també a la resolució
d'alguns dels principals problemes que patim avui? Amb una aplicació
adequada de la monètica podrien resoldre's aquestes qüestions?:
-
Evitar la impunitat dels poders fàctics que actuen amb diner anònim?.
-
Facilitar una ciència econòmica que treballi amb dades reals
i que permeti analitzar amb rigor les causes de les crisis, els sistemes
d'apropiació i de redistribució?.
-
Garantir la privacitat i la intimitat dels ciutadans sense, alhora, entorpir
la necessària transparència d'un Estat de dret?.
-
Augmentar la solidaritat social i la redistribució, assegurant uns
mínims vitals a tothom, però simplificant i reduint els impostos?.
-
Ajudar a descentralitzar les decisions oferint alhora una visió
de conjunt del marc on es prenen i de les seves repercussions?.
Des de fa bastants segles s'està intentant donar resposta a aquests
interrogants. Els fracassos repetits, una vegada i una altra, ens han resignat
a conviure amb la impunitat del joc brut i amb la misèria: «sempre
hi haurà pobres, sempre hi haurà joc brut...».
És probable que «sempre» hi hagi persones que per
molts motius no sàpiguen o no puguin generar la riquesa que necessiten
per viure i que «sempre» hi hagi persones que intentin saltar-se
la llei i comprar altres persones i consciències per conquerir o
mantenir poder. No estem negant aquests fets. Es tracta d'intentar posar
unes bases perquè, en el primer cas, això no vulgui dir viure
en la misèria i, en el segon cas, aquestes corrupcions deixin rastre
i puguin no quedar impunes. No cercar tots els mitjans possibles per intentar
superar la misèria i el joc brut només indicaria o incapacitat
instrumental o complicitat amb la perpetuació d'aquestes realitats.
El conjunt de reflexions i de propostes que s'exposaran intenten oferir
elements per trencar la complicitat i el fatalisme. Si en la pràctica
social aquestes propostes es mostren insuficients caldrà cercar
altres camins.
Hem de tenir en compte que el tema de la moneda com a instrument de
canvi no sols mercantil, sinó també social, no neix només
de la seva possibilitat tecnològica actual –la monètica–,
sinó que va lligat a la pròpia concepció de que és
la moneda –com veurem en els primers capítols–, i de la hipòtesi
que el tipus de moneda (anònima o personalitzada, desinformativa
o documentadora, escassa / abundant o equilibrada) afavoreix un tipus o
un altre de societat i de mercat: afavoreix el poder irresponsable o la
llibertat responsabilitzada.
La tecnologia pot ser usada per crear una moneda amb característiques
alliberadores o repressores. Malgrat que la monètica no sigui imprescindible
per fer un canvi de societat, sí que pot caldre trobar-li un ús
alternatiu a l'actual en les societats complexes que l'estan adoptant en
les seves relacions mercantils i socials.
Cal ser molt clars en les condicions d'aplicació de la monètica
perquè es corre el perill que el poder vulgui legitimar-la com a
control del poble sense que el poble controli el qui el controla.
Optar per establir un sistema de garanties per a l'ús democràtic
i coherent de la moneda electrònica és, certament, arriscat,
però necessari.
El llibre esta vertebrat per vint tesis sobre la importància
que el tipus d'instrument monetari té per dificultar o per facilitar
el respecte a les lleis, la informació econòmica, la responsabilització
de la llibertat, la contrastació i l'aplicabilitat de models econòmics...
Els darrers capítols estudien els perills i les possibilitats de
les diferents aplicacions de la monètica i presenten l'esbós
d'unes noves regles de joc social que en permetin una aplicació
correcta i que alhora aprofitin el seu potencial transformador.
El lector que vulgui obtenir una visió sintètica del que
s'exposa pot llegir Les vint tesis que es presenten al final del
llibre. Si vol aprofundir en alguna de les tesis pot anar al capítol
corresponent.
No hem volgut incloure la proposta extensa d'un hipotètic nou
model social –un dels molts que es podrien plantejar– per evitar que es
jutgin les tesis centrals sobre el necessari canvi de moneda, exposades
en aquest llibre, en funció de les mancances i simplificacions que
un model global acostuma a tenir. Aquest es presentarà en un altre
volum, però malgrat això se n'indiquen alguns elements en
el capítol 19. No voldríem proposar
un canvi monetari del qual no se n'entreveiessin algunes de les potencialitats,
creiem, alliberadores.
Aquestes línies estan escrites des d'una societat
occidental, és a dir, urbanitzada, industrialitzada, complexa, pro-científica,
monetitzada... Aquest tipus de societat no és l'únic existent,
i possiblement no és el millor. Hom no pot prescindir del condicionament
que exerceix la societat en que viu. Com a fills d'Occident, però
alhora atents a les altres cultures, podem considerar que la millor manera
de respectar-les és cercar els mitjans per aturar la voraginosa
civilització occidental, que les/ens esta destruint. La millor cooperació
amb les altres cultures consisteix, per a nosaltres, a desxifrar els elements
clau que impedeixen a Occident modificar els seus comportaments depredadors.
L'enfocament que es presenta neix d'Occident, però es dirigeix també
a totes les cultures que han adoptat, amb major o menor grau, els mecanismes
de mercat i moneda.
En el camp de les propostes de models socials cal reconèixer
que no hi ha solucions úniques valides per a tothom. Allò
que acostuma a ser bo per a una escala no ho acostuma a ser per a una altra
de més gran o de més petita. La grandària o complexitat
de cada cultura i de cada societat demanarà l'adaptació de
respostes adients. Però aquesta és una tasca que pertoca
a cada cultura i societat i que depassa, evidentment, les possibilitats
d'aquest llibre.
Fins i tot limitant-nos a una formulació dels problemes i de
les propostes dins el marc occidental, llur percepció és
molt segmentada segons els diferents sectors de població. Les «ulleres»
de cadascú, segons sigui empresari o treballador, polític
o ciutadà, desenrotllista o ecologista, pobre o ric, home o dona...,
fan que tinguem unes prioritats i unes sensibilitats diferents. En aquest
sentit. en el llibre s'exposen aquelles argumentacions més generals
o comunes i es deixen, de moment, les més específiques de
cada sector social. Les argumentacions generals són susceptibles
d'interessar, fins i tot, als qui sembla que poden tenir més a perdre.
Com en tota proposta sintètica i sinèrgica, tothom té
alguna cosa a guanyar i tothom alguna cosa a perdre, però, en conjunt,
tothom té més a guanyar que a perdre. Els diners són
molt importants, però no ho són tot. I les actuals relacions
socials establertes per obtenir-los poden no ser les millors, fins i tot,
per als seus amants més incondicionals.
Ens considerarem satisfets si aquestes pagines permeten
que el lector vegi com a problemàtica una realitat que abans no
considerava com a tal i que d'aquesta consciència en pugui generar
una nova visió d'altres problemes, com també de llurs possibles
solucions.
Canviar la realitat no és una tasca dels llibres, malgrat que
els llibres n'han estat sovint un eficaç instrument. El futur i
la política són dos aspectes vitals apassionants perquè
la voluntat dels homes no és previsible. En el cas que les pistes
que se suggereixen no siguin encertades sabrem que cal buscar-ne d'altres
de diferents.
El com del canvi, la concreció practica, és la
prova de foc i la gran incògnita, però és un camp
obert que depassa la responsabilitat de l'autor, perquè és
una responsabilitat col·lectiva dels qui comparteixin críticament
el que es proposa. La viabilitat només podrà demostrar-se,
doncs, amb l'experimentació social fruit de la voluntat política.
Les idees fonamentals que s'exposaran són un recull
de part de la recerca que durant tota la seva vida ha fet Agustí
Chalaux de Subirà. Els possibles encerts que puguin contenir són,
ben segur, d'ell.
Sense la reflexió i el suport d'un equip d'amics que, primer
en el Centre d'Estudis Joan Bardina i actualment a EcoConcern, estem estudiant
en comú aquests temes, tampoc les pàgines que segueixen no
haurien vist mai la llum. També vull agrair als amics del Mas Blanc
les setmanes de serenor que m'han permès acabar el text després
d'anys de redaccions interrompudes, com també al meu amic Stefano
Puddu Crespellani el fet d'haver compartit aquesta aventura. L 'ajuda de
la Fundació Jaume Bofill ha estat també important per decidir-me
a concretar les idees en papers. Les suggerents converses de Tavertet m'han
ofert l'ocasió de vertebrar les tesis del llibre.
|