Nous apartats:
Dolors Marin Tuyà.
Articles publicats en la revista Penedès Econòmic.
Lluís Maria Xirinacs.
Articles publicats al diari Avui, quan Lluís Maria Xirinacs era senador independent a les Corts Constituents espanyoles, entre els anys 1977 i 1979.
Lluís Maria Xirinacs.
Articles publicats al rotatiu Mundo Diario, quan Lluís Maria Xirinacs era senador independent a les Corts Constituents espanyoles, entre els anys 1977 i 1979, traduïts al català.
|
Publicacions:
Lluís Maria Xirinacs.
Lluís Maria Xirinacs.
Amb idees d'Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà, Brauli Tamarit Tamarit.
Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà.
Magdalena Grau Figueras.
Agustí Chalaux de Subirà.
Martí Olivella.
Magdalena Grau,
Agustí Chalaux.
|
|
La plutarquia i altres relats.
El
1925 jo tenia 14 anys i vivia a Toulon. Un dia, tot passejant, vaig veure
l'anunci d'una conferència sobre «El paper dels banquers a
la societat», La sala era plena de senyors amb grans barbes. El conferenciant
era Horace Finaly, president de la Banque de Paris et des Pays Bas. En
el col·loqui vaig demanar la paraula. Davant la sorpresa dels assistents,
en Finaly va dir que m'atendria personalment en acabar l'acte.
Fou arran d'aquesta fortuïta trobada que vam fer una amistat
especial. Durant 14 anys ens reunirem periodicament a la seva casa de Paris.
Era una persona molt culta i molt influent. D'ascendència jueva,
havia nascut a Budapest l'any 1871. Havia succeït el seu pare, Hugo,
al capdavant de la Banque de París et des Pays Bas, un dels bancs
més importants del moment.
En una de les entrevistes ocorregué un fet cabdal explicable
pels meus inquiets i agosarats 18 anys. La cita era a dos quarts
de nou del vespre al seu despatx. En arribar, un atent servidor em féu
saber que M. Finaly no em podia rebre immediatament perquè
tenia una reunió important, però em pregava que volgués
esperar-lo a la seva biblioteca.
Primer vaig entretenir-me a consultar llibres. Després vaig
seure a la seva taula i maquinalment vaig confirmar que hi havia calaixos
oberts. El rau-rau del fons de l'anima no impedí a la meva ardidesa
de regirar els calaixos. Tot molt ordenat en carpetes ben titulades, les
unes més interessants que les altres. La meva astúcia d'adolescent
prenia precaucions per conservar l'ordre de les carpetes. En el fons del
calaix de sota de tot vaig trobar una carpeta «confidencial».
Atret per la descoberta, vaig llegir el seu contingut sense entendre-hi
gran cosa. Era un tema bastant nou per a mi. Es tractava de l'informe d'una
reunió important celebrada a Paris l'any 1919. Recordo que els assistents
exclusius a la reunió havien estat J. J. Morgan (Banca Morgan),
Sir H. Deterding (Royal DutchShell) i Finaly com a amfitrió. A la
reunió hi van participar ells sols, però de tant en tant
havien cridat diferents experts i els havien demanat aclariments. Allò
que més m'interessà fou un resum final.
El resum contenia dos punts i una conclusió:
Primer. Segons els experts, però també
segons l'opinió general dels grans economistes d'abans i de durant
la guerra del 1914, les existències d'or només permetien
cobrir les despeses bèl·liques durant tres mesos. Per superar
aquesta dificultat, els banquers internacionals –com ells– havien suggerit
als governs bel·ligerants l'abandó de la convertibilitat
en or dels respectius papers moneda, si més no a l'interior de cada
Estat.
Segon. Si el paper moneda, desvinculat de l'or, que s'havia
preconitzat i realitzat durant la guerra, era ara, un cop finalitzada,
«racionalitzat», permetria als banquers internacionals i als
responsables de les classes dirigents –segons els experts– guanyar més
diners que si es mantenia la moneda desinformativa i anònima vigent
fins aleshores (i fins avui).
Conclusió. La decisió dels reunits fou que no
els interessava racionalitzar els papers moneda irracionals vigents perquè,
primer, de diner ja en tenien prou i, segon, el paper moneda irracional
actual permetia el joc (brut) de la plutarquia mundial.
Mentre estava rumiant, absort, amb el document acabar de llegir a la
mà, vaig rebre una bufetada majúscula que em llençà
a terra. Durant uns moments no vaig saber què em passava. Després,
Finaly, canviant d'actitud, m'ajudà molt gentilment a aixecar-me
i em demanà perdó. Em féu veure la meva indiscreció
davant la confiança que m 'havia demostrat en deixar-me sol a la
seva biblioteca amb els calaixos oberts. M'anà dient que ni un criat
d'ell hauria gosat fer allò que jo havia fet. (Ho dubto, però
segurament ell tenia més espies a casa d'altres que a la inversa).
Després de l'incident vam sopar. Ningú no va conèixer
res de l'exabrupte de Finaly. Durant el sopar em demanà que havia
entès de l'informe. Li vaig dir que pràcticament res.
–La paraula que més m'ha cridat l'atenció
és «plutarquia».
–A poc a poc –digué– t'ho aniré explicant.
Aquell dia no m'explicà res. Després va caure en la temptació
d'expandir-se amb mi a propòsit de tots aquests temes tan embriagadors.
Ell tingué el gust d'obrir el seu cervell més recòndit
a un adolescent assedegat que, amb una fosca intuïció, havia
endevinat la importància d'uns coneixements mantinguts ocults per
aquesta «casta superior» dels grans banquers.
Juntament amb les confidències bancàries em transmeté
elements de la tradició no escrita de Plató. Una d'elles
feia referència als intents que Plató havia fet a Siracusa
per restablir una moneda personalitzada-documentada, i a com havia fracassat
per manca d'esclaus-escribes suficients per anotar totes les transaccions.
Plató -segons Finaly-, en els seus viatges per la Mediterrània,
havia descobert l'existència d'una Edat d'Or en la qual la moneda
no era d'or o de plata i en que hi regnava la pau i el mercat responsabilitzat.
Totes aquestes revelacions em deixaren perplex. Era possible i viable
una moneda racionalitzada que fos el reflex comptable de cada compra-venda?
Abans de l'or i la plata, hi havia hagut un altre tipus de moneda no anònima
i informativa? El tipus de moneda podia ajudar o impedir que les guerres
fossin possibles? Era real que pocs homes influents –banquers i industrials
internacionals– decidien la sort de milions de persones més enllà
dels polítics?.
Amb aquests interrogants, encara mig formulats, anaren passant els
anys. Un dia, el 1939, vaig arribar tard a la cita i en Finaly no em volgué
rebre. No el veuria mai més. La guerra el va portar als Estats Units
d'Amèrica. Anys més tard vaig saber que morí a Nava
York el 1945.
Alguns d'aquests interrogants se m'anaren reforçant dramàticament
amb els esdeveniments d'aquells anys. El setembre de 1936, a Barcelona,
just un mes després de la revolta militar, Abad de Santillán,
dirigent de la CNT, em digué: «Ja hem perdut la guerra i la
revolució per no haver sabut, des d'un principi, dominar la moneda
i la banca com a instruments al servei del poble: hem considerat que les
armes i la violència ho eren tot!» Aquesta declaració
corroborava la d'un altre important dirigent de la CNT, en Mariano Vázquez,
que em confessà: «Durant vint anys ens hem preparat per obtenir
la «lluna en un cove» i ara que la hi tenim no sabem que fer-ne.
Hem estudiat i practicat tots els camins de la revolució, però
no els camins de que fer del comandament sense traves que ens ha donat
la revolució». Curiosament, aquestes converses em feren treure
les mateixes conclusions que les que havien sorgit de les llargues converses
amb el banquer Finaly.
Amb aquestes claus d'interpretació i amb aquests interrogants,
la recerca esdevingué alhora apassionant i àrdua. Havien
de passar quasi 40 anys fins que noves dades em fessin entreveure que aquelles
afirmacions agosarades d'en Finaly sobre un tipus de moneda diferent, personalitzada
i informativa eren no tan sols viables tècnicament sinó que
fins i tot un sistema monetari d'aquestes característiques ja havia
existit abans de l'ús de monedes anònimes d'or i plata. L'agost
del 1978 apareixia a la revista «Investigación y Ciencia»
un article sobre «El primer antecedent
de l'escriptura», en que s'obria una nova visió del
funcionament de les ciutats de l'Àsia occidental en el període
que va del 9è. al 2n. mil·leni abans de la nostra era. Es
tractava del descobriment d'un complex sistema de fitxes i de registres
d'argila que permeteren el funcionament dels mercats en una zona que s'estenia
de la mar Càspia a Khartum i de l'Indus a la Mediterrània.
Aquest sorprenent estudi semblava confirmar les hipòtesis de Plató
sobre una Edat d'Or sense guerres i amb uns tipus d'instruments d'intercanvi
sense valor intrínsec i responsabilitzadors. Curiosament, aquest
descobriment permetia emetre una agosarada hipòtesi sobre l'origen
de la «historia» i dels imperialismes. La historia comença
oficialment amb l'aparició de l'escriptura, és a dir, en
el moment en que es creen les tauletes sumeries. Segons la investigadora,
aquestes tauletes foren una evolució del sistema de registres i
fitxes anterior. Evolució que acaba amb aquest sistema. Tot això
succeí aproximadament quan Sargon I, rei d'Akkad, es convertí
en pocs anys en l'amo del primer imperialisme històric, conquerint
–no se sap com– moltes de les petites ciutats emmurallades que durant 7.000
anys havien estar independents. I just en aquest temps començà
a aparèixer l'ús dels metalls preciosos com a moneda acceptada
gràcies a la invenció de la balança de precisió,
la pedra de toc i l'aigua règia, que permetien mesurar-ne les quantitats
i les qualitats.
Totes aquestes dades, no podien suggerir que hi havia una relació
directa entre pau-imperi-moneda responsabilitzada (que durà 7.000
anys) i entre guerra-imperialisme-moneda anònima (des de fa 4.500
anys)?.
L'altre fet, de cara al futur, era la ràpida expansió
de sistemes electrònics i telemàtics en el camp del diner.
L'any 1920 no era viable tècnicament substituir els bitllets
i les monedes per moneda racional (factures-xec). Però amb la introducció
de sistemes de pagament electrònics no tan sols la viabilitat esdevenia
total sinó que la monètica –moneda electrònica– significava
una progressiva reducció de l'ús del paper-moneda i de les
concepcions del diner com a «tercera mercaderia».
La recerca històrica i la recerca tècnica començaven
a avalar les intuïcions mantingudes durant anys.
La transició política espanyola confirmaria la importància
de disposar d'unes eines molt precises i potents capaces de dotar els ideals
de transformació social amb quelcom més que manifestacions
o eleccions lliures. El desencís de la política és
el preu que estem pagant per no haver après de la majoria de revolucions
i canvis socials que els qui tenen de debò el poder permeten que
«tot canviï per tal que tot continuï igual».
Agustí Chalaux de Subirà.
|