Nous apartats:
Dolors Marin Tuyà.
Articles publicats en la revista Penedès Econòmic.
Lluís Maria Xirinacs.
Articles publicats al diari Avui, quan Lluís Maria Xirinacs era senador independent a les Corts Constituents espanyoles, entre els anys 1977 i 1979.
Lluís Maria Xirinacs.
Articles publicats al rotatiu Mundo Diario, quan Lluís Maria Xirinacs era senador independent a les Corts Constituents espanyoles, entre els anys 1977 i 1979, traduïts al català.
|
Publicacions:
Lluís Maria Xirinacs.
Lluís Maria Xirinacs.
Amb idees d'Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà, Brauli Tamarit Tamarit.
Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà.
Magdalena Grau Figueras.
Agustí Chalaux de Subirà.
Martí Olivella.
Magdalena Grau,
Agustí Chalaux.
|
|
Capítol 1. La monetització humana.
La moneda ha esdevingut, de grat o per força,
en moltes de les cultures contemporànies, una peça clau en
les relacions humanes.
És difícil imaginar-nos el món sense moneda. Les utopies
que el proposen, de moment, fracassen. Però, alhora, hi ha com una
intuició que la moneda no sempre ajuda les relacions humanes, que
també les embolica. Vivim en aquesta ambigüitat.
Aquests
darrers anys –com en certs períodes de la història de les
societats monetitzades–, el «diner ha deixat de ser tabú i
s'ha convertit en el llei». Aquesta frase és d'Alain Minc,
el braç dret del financer Carlo de Benedetti. En el seu darrer llibre,
L'argent
fou, diu que «creu en l'economia de mercat, en el capitalisme
i en la seva capacitat de moviment i de renovació i accepta per
tant «el preu que s'ha de pagar: el pes del diner en la nostra societat».
El principal problema es troba en el fet que «el nostre capitalisme
no té un contramodel, s'ha descobert que només hi ha una
manera de fer economia de mercat i ara s'ha de trobar, dins el mateix sistema,
un contrapoder» sense el qual es «recrearan els conflictes
de classes» i es posarà en qüestió la legitimitat
del sistema econòmic vigent en l'actualitat. «Ha arribat el
moment de dir stop, anem a derrapar». El mercat que només
s'identifica amb el diner s'ha convertit en «totalitari». Avui
hi ha un «salari mínim dels rics» perquè els
tipus d'interès són molt superiors a la inflació.
«No hi ha salari que augmenti amb la mateixa proporció1».
Després d'aquesta sorprenent denúncia, A. Minc ens sobta
amb la solució: «Preconitza la instauració d'una ètica
i la resurrecció de la virtut i la moral. Unes regles econòmiques
i de vida que consisteixen a «no vendre ni comprar accions»
i a col·locar els seus estalvis en comptes a termini»».
Pel que sabem del nostre sistema econòmic, les crisis de sobreproducció
o de subconsum, la inflació o la deflació, la pobresa i l'opulència...
no són disfuncions fàcilment solucionables. Semblen formar
part de la mateixa dinàmica del capitalisme real. Diuen que són
el preu inevitable d'un sistema que afavoreix el progrés, el desenvolupament
i la modernització. El socialisme real no sols no sembla haver superat
aquests problemes, sinó que n'ha creat d'altres.
Els teòrics d'un i altre sistema han considerat el tema monetari
com a tema secundari en l'economia. Mentre la moneda estava lligada a metalls
preciosos escassos provoca problemes, però la seva emissió
tenia una certa disciplina. A mesura que la moneda s'ha anat deslligant
de qualsevol contrapartida real, i que l'única disciplina és
la imposada per les necessitats dels estats i pels interessos dels bancs
estem vivint una situació radicalment nova, sobre la qual no sabem
gran cosa. «L'actitud dels economistes davant de la moneda pot semblar
curiosa. Mentre es desenvolupen, durant el segle XVIII, els bancs emissors
de bitllets, gràcies als quals és possible de fer una política
de creació de moneda autònoma, lliure de les limitacions
imposades per la producció de metalls preciosos, els economistes
llancen la idea que la moneda és un fenomen secundari del qual es
pot prescindir a l'hora d'estudiar les lleis econòmiques fonamentals.
Aquest punt de vista, que preval des d'aleshores, no els impedeix de denunciar
regularment els desordres monetaris que segons ells són la causa
de la inestabilitat de les economies. Aquesta actitud paradoxal és
testimoni, en tot cas, de la complexitat de la funció que té
la moneda en les societats modernes2».
Mentre els teòrics discuteixen, el diner corre arreu del món,
a cops d'ordinador, cercant beneficis immediats, aprofitant els tipus d'interès
alts en un o altre país, comprant i venent accions que no tenen
res a veure amb el valor de les empreses que les han emeses, especulant
sobre propietats immobiliàries, amb primeres matèries o amb
recursos naturals escassos... El diner fàcil i abundant per especular
destrueix així la producció real, agreuja la depredació
ecològica, condemna a la misèria milions de persones, facilita
el tràfic d'influències, l'evasió fiscal, el tràfic
de drogues i d'armes... Aquí i allà surten veus que alerten
dels perills que l'economia especulativa, facilitada per les transaccions
electròniques, pot representar per a l'economia real i per a l'Estat
de dret.
Lorenzo
Dionis, un professor de l'IESE, exposa la gravetat de la situació.
«Em ve a la memòria l'avís que el Nobel d'Economia
de l'any 1988, Maurice Allais, va donar el mes de maig a través
del diari «Le Monde», en afirmar que el volum de dòlars
que es transfereixen diàriament d'una mà a una altra ateny
la xifra de 420.000 milions, quan les necessitats reals no passen de 12.400
milions... No hi ha cap dubte que aquests maneigs de diner inexistent,
que fa rics en un dia «taurons» o «yuppies»
a despit que trontolli l'empresa real, la que rendeix un servei i crea
valor econòmic, no s'accepten amb facilitat. Aquests negocis ficticis
ens han proporcionat el «dilluns negre» del 1987, el «divendres
trist» del 1989 i el proper crac que ens pot portar els 90. Perquè
en la dècada dels anys noranta, o es reforça l'economia real
d'Europa i del món, o el capitalisme... tornarà a trencar-se3».
Per la seva banda el professor de política econòmica de
la Universitat Keita de Tòquio «compara els mercats financers
amb un gran casino habitat per especuladors atents a qualsevol possible
maniobra» i afegeix «que cada vegada és més difícil
controlar aquests jocs financers [...] perquè els mercats financers
de tot el món estan ara sincronitzats i les transaccions estan dirigides
globalment, no nacionalment. Podem preveure que la informació de
les xarxes internacionals convertirà els mercats mundials en casinos
en els anys 90, cosa que beneficiarà nombroses «bombolles»
i incrementarà el nombre de les transaccions que no es basen en
factors econòmics4».
Aquests recents crits d'alerta fets per persones que coneixen prou bé
el sistema actual no fan altra cosa que afegir-se als d'altres persones
que des de fa anys avisen sobre els perills d'una moneda deslligada del
mercat de béns i serveis real. Pierre Mendes-France, el 1974, ja
plantejava aquests problemes, però encara no s'ha trobat la manera
de resoldre'ls. «Penso des de fa temps que és urgent preservar
les operacions comercials i les transaccions corrents dels accidents que
provoquen les migracions salvatges de capital. S'han de controlar aquestes
migracions i impedir certes agitacions de pànic o d'especulació.
Cal crear una espècie de policia dels moviments de capital. La tendència
a la inflació només pot ser dominada si una llei clara i
irresistible uneix el mecanisme monetari a les necessitats verificables
de la vida econòmica i dels intercanvis5».
Al costat d'aquests processos de divorci entre l'economia real i el
moviment de diners ràpids, bàsicament electrònics,
continuen els fluxos de diner negre. «Com a mitjana, arriba a la
Confederació Helvètica més d'una tona diària
de bitllets de banc de tot el món6».
Gran part d'aquest diner pot ser blanquejat del frau fiscal, del tràfic
d'influències o de drogues. «Els tres grans bancs suïssos
[,..] s'han defensat vigorosament de les insinuacions sobre la seva participació
en la «connexió libanesa», però el Ministre d'Interior
de la Confederació ha demostrat que els correus que traslladaven
el diner des de Turquia a Zuric passant per Sofia, ho feien en valises
dels bancs7».
Alguns problemes actuals són tan explosius que les mateixes institucions
que normalment exerceixen el domini financer sobre els Estats comencen
a adonar-se de l'absurd i del perill de la situació creada. «El
director del Fons Monetari Internacional s'ha dirigit als governs deutors
perquè resisteixin les «extravagants demandes» dels
bancs creditors en la reclamació del seu astronòmic deute.
Si realitzessin aquests pagaments es privarien d'importacions essencials
i condemnarien els seus països a la inanició. [Aquesta] filtració
ha subministrat una més gran ansietat als sectors privats de la
banca dels països rics, que s'enfronten ara a les conseqüències
de més d'un decenni de préstecs imprudents a governs inestables
o dèbils8».
Per intentar canvis polítics, la moneda sembla un instrument
clau. El president Fujimori va prometre que canviaria «la moneda
del Perú com una mesura per combatre la crisi». El President
sortint, Alan García, reconegué que, «En el meu govern
potser s'han comes molts errors [...] però també hi hagué
massa carrega emocional, hi hagué massa odi, perquè en un
moment vam intentar controlar els instruments de maneig del diner9».
Han passat els mesos, el canvi de moneda no es posa en pràctica
i la situació no sembla millorar. Quan a causa d'una situació
inflacionària –com a l'Argentina– es produeix un canvi de moneda
(el peso per l'austral o l'equiparació de l'austral al dòlar),
se'n modifica el nom o el valor, però no se'n modifiquen les característiques
desinformatives i corruptores. Els resultats no acostumen a ser els esperats.
I l'actual tipus de moneda també és una bona eina per
embolicar les coses. «La causa directa de la caiguda de la direcció
federal del partit [Els Verds] foren les irregularitats financeres en la
compra i la gestió de la seu central del partit a Bonn. Després
d'anys d'haver-se erigit en el gran acusador de la corrupció dels
altres partits parlamentaris per l'escàndol Flick i d'altres, els
«verds» s'han vist desposseïts de la seva aurèola
d'honradesa i de senzillesa espartana. Els «fonamentalistes»
acusaren els «realistes» de capitalitzar de forma «miserable»
els errors que hi havia hagut i refusaren totes les acusacions de malversació
i d'irregularitats fiscals. Segons un dels dirigents radicals deposats,
l'escàndol és «una maniobra preparada des de fa temps
per integrar el partit en el sistema vigent i treure-li el seu caràcter
revolucionari i anticapitalista10».
Abans del crac de 1929 hi havia uns sectors socials que guanyaven molts
diners. Quan tot va esclatar, molts pocs van guanyar. Quasi tothom va perdre.
I la crisi s'estengué arreu del món i amb ella, la guerra.
Sempre és així. Un cicle infernal: guanys ràpids deslligats
del mercat real, crisi, i guerra per sortir de la crisi. L'any 1929 les
autoritats monetàries no volgueren intervenir a temps. Ara, ni que
intervinguin dins els Estats no saben com controlar l'especulació
internacional. Les esquerres i els alternatius no diuen ni fan gran cosa
respecte a això. Potser continua pendent el somni que la crisi serà
la fi del capitalisme, i que amb ella vindrà el naixement d'una
nova societat...
El ciutadà normal, davant els problemes monetaris i econòmics,
es troba depassat. No hi entén gran cosa, es fica al seu niu i confia
que tot plegat siguin alarmismes. No pot acceptar el fet de pensar que
va en un vaixell sense timó. S'esgarrifa. S'exculpa dient «que
ho resolguin els economistes i els polítics, que per això
estudien i per això cobren dels nostres impostos!».
Però al ciutadà que no vol ser un inconscient no li toca
altre remei que intentar entendre una mica més el poder secret de
la moneda, si vol saber en quin vaixell navega i en que pot col·laborar
per evitar el naufragi.
Un origen poc clar.
Hem de reconèixer que l'origen de la moneda no és clar.
I potser no pot ser-ho perquè encara no hi ha acord sobre que és
la moneda. El que sí que sabem és que en diverses cultures
i moments es troba un conjunt ampli d'instrments i d'objectes dels quals
hi ha indicis que han tingut funcions «monetàries».
Però aquests indicis es tan sotmesos al perill que tot historiador
té d'interpretar el passat segons conceptes i realitats del present.
I el cas de la moneda és un dels afectats per aquest perill, almenys
per la pobresa dels resultats fins ara aconseguits en l'intent de trobar-ne
els orígens.
En general, com anirem veient, podem dir que la moneda és un
antic invent que es presenta sota diverses formes «béns-símbols»,
argila, eines, metalls, paper, targetes.,.), pot tenir diferents característiques
(personalització, anonimat, valor intrínsec, equivalència
abstracta...) i pot complir funcions vàries (unitat de compte, mitjà
d'intercanvi, dipòsit de valor...). Aquest antic i curiós
invent ha facilitat l'intercanvi de tot tipus de «béns i serveis»
entre i dintre les cultures que han desenvolupat un grau o altre d'especialització
productiva.
Les cultures comunitàries, en que predomina la reciprocitat de
dons en l'interior, també han acceptat, en molts casos, una o altra
forma de moneda en les relacions amb altres comunitats o amb les societats
en que han estat immergides.
La literatura de divulgació d'aquest tema, sobre la qual el ciutadà
i l'economista han forjat la seva idea de moneda, és plena d'afirmacions
com aquestes:
«Els indicis més primitius de l'ús dels
diners es remunten al bescanvi de barres de metall fet als temples babilònics
als voltants de l'any 3000 a. C. Les monedes més antigues que coneixem
són del segle VII a.C.». «Les formes primitives del
diner variaven arreu del món. Solien ésser coses que podien
aprofitar-se clarament i fàcilment, que no eren gaire grosses i
sobre les quals tothom estava d'acord que eren desitjables. Els grans de
cacau, les plomes, l'oli d'oliva i les pells havien estat usats com a diners.
Les petxines van ésser una de les formes més corrents de
moneda primitiva. Els collarets de petxines van ésser usats principalment
a les illes del Pacífic. Les anelles de metalls diversos van ésser
unes de les més importants monedes corrents prehistòriques;
eren emprades a una bona part d'Europa i de l'Orient Mitja. Al Tibet i
a la Xina les rajoles de te van ésser unes de les primeres formes
de diner11».
«Van comprendre que, en lloc de canviar uns objectes
per uns altres, era millor utilitzar peces de valor, petites i manejables,
per canviar-les per coses. Cada cosa es canviaria per una, dues, tres o
més palletes d'or segons el seu valor12».
«Els herois d'Homer estimaven en bous el valor de les seves armes.
Els egipcis també calculaven a base de bous, així com els
germànics i els romans arcaics13».
Totes aquestes dades, exposades sense cronologia ni connexió, són
un popurri que no fa altra cosa que reforçar la idea que la moneda
ha sorgit amb valor intrínsec, com a tercera mercaderia, que afavoreix
l'intercanvi de béns i que totes aquestes formes «primitives»
no serveixen per a altra cosa que per ajudar a néixer la perfecció
monetària: les peces de metall encunyades. És a aquestes
que els llibres dediquen la meitat de les seves pàgines, i reserven
la resta per explicar l'evolució moderna de la moneda (del paper
a l'electrònica), evolució que contradiu, paradoxalment,
gran part dels avantatges teòrics de les monedes metàl·liques.
Mercè,
mercat, moneda.
No és funció d'aquest assaig desenvolupar un estudi històric
complet sobre aquests temes, però sí intentar desmitificar
una visió imposada de la moneda, generalment acceptada, però
en gran part irreal. Intentarem exposar, breument, una hipotètica
aproximació a les diverses expressions del fet monetari. Tota historia
és una hipòtesi.
En la diversitat de cultures humanes que han viscut i viuen arreu del
planeta, moltes d'elles han trobat la necessitat d'intercanviar objectes,
normalment excedents, per d'altres, de que normalment són deficitàries,
i això, sigui amb l'exterior (amb d'altres comunitats o societats)
o a l'interior de la pròpia cultura (entre grups o individus).
Aquesta necessitat s'ha concretat durant molts segles i en molts indrets
en un tipus de mercat que es fonamenta en el do recíproc, un do
no quantificat per cap mesura més que per la satisfacció
subjectiva dels qui intercanvien. És un mercat d'intercanvi de regals,
«graciós» (en català, mercè), qualitatiu,
ritual. Actualment, malgrat la destrucció que sofreixen, hi ha encara
cultures que consideren aquest tipus de mercat com el més dignament
humil. El mercat de la reciprocitat engendra uns valors humans (prestigi,
renom, responsabilitat personal...) i socials (mantenir la pau, reconèixer
les relacions de parentiu, afirmar aliances col·lectives...) que
són considerats tan o més importants que el valor dels objectes
«materials» intercanviats.
En el mercat de la reciprocitat, i gràcies a l'estímul
d'aquests valors humans i socials, també s'acostuma a generar un
tipus de competència productiva i, per tant, sobreproducció
i abundància. Una abundància relativa, evidentment, als seus
desitjos, que no acostumen a ser massa sofisticats ni nombrosos. El manteniment
d'aquestes formes de mercat de reciprocitat no és només un
problema de protecció dels «valors» de comunitats «primitives»
sinó que té molt a veure amb el gran problema de la «fam»,
que afecta 2/3 parts de la humanitat actual. Des de l'Occident hem considerat
que aquestes formes de mercat de reciprocitat i de producció per
al consum eren antiquades i eren la causa dels problemes de manca de desenvolupament
que patien aquestes cultures (vistos des de la nostra òptica, que
pren el model occidental com a culminació de l'evolució humana!).
L'estratègia, tant capitalista com socialista, dels Estats, de
les empreses i de les organitzacions no governamentals d'ajuda al desenvolupament
occidentals ha estat desastrosa: s'ha intentat amb tots els mitjans de
«substituir el procés de reciprocitat indígena per
un procés de producció «rendible» (rendible en
termes de canvi)», és a dir, «desenvolupar [...] formes
de producció privatitzades o col·lectivitzades que orientin
la producció indígena vers el canvi i la creació de
moneda de canvi»; «és això que proposo anomenar
economicidi14».
«Però altres cultures, especialment aquelles en que el
mercat ha esdevingut complex i de gran abast fins al punt que s'ha perdut
la confiança i el lligam ètnic que exigeix la reciprocitat,
han trobat la necessitat de facilitar l'intercanvi d'una manera més
satisfactòria que el mercat subjectiu-qualitatiu15».
Aquestes cultures usen el que podem anomenar, unitats monetàries,
realitats totalment abstractes, que permeten fer una «regla de tres»,
una equivalència de valor entre dos objectes a intercanviar. De
la mateixa manera que per mesurar distancies concretes utilitzem unitats
de longitud convencionals i abstractes (per exemple: el metre), així,
per mesurar el valor de canvi de les mercaderies concretes utilitzem unitats
monetàries: aquestes són unitats de mesura convencionals,
abstractes i homogeneitzadores. Constitueixen un comú denominador
comptable abstracte, i permeten comparar totes les mercaderies heterogènies
existents en un mercat donat. Gràcies al fet que a cada mercaderia
heterogènia li és atribuït un cert nombre d'unitats
monetàries abstractes homogeneïtzadores esdevé molt
fàcil calcular equivalències numèriques entre diferents
mercaderies.
La conseqüència immediata de la introducció d'unitats
monetàries en un mercat és la determinació de valors
mercantils. Aquests valors mercantils són el resultant de la
comparació homogeneïtzadora entre mercaderies concretes
i unitats monetàries abstractes. És a dir, són
valors mixtos (concrets-abstractes).
Els preus (per exemple: 1 kg de patates val 60 unitats monetàries)
i els salaris (per exemple: 1 jornal d'obrer val 4.000 unitats monetàries)
són els valors mercantils directes.
En canvi, el que anomenem diner és el poder de compra
que té una unitat monetaria per adquirir mercaderies concretes
(per exemple: amb 1 unitat monetària puc comprar 1/60 kg de patates
o 1/4.000 jornal d'obrer). Podem dir que el diner és un valor
mercantil invers.
La possibilitat que en moltes cultures s'hagi usat una unitat monetària
abstracta quasi no ha estat tinguda en compte com a clau d'interpretació
de multitud d'objectes que es consideraven «moneda» però
que no eren fàcilment adaptables a la moneda-mercaderia (tipus or),
considerada l'única «veritable» moneda.
És possible que molts d'aquests objectes «monetaris»
siguin o bé senyals de riquesa i de prestigi, o bé patrons
de mesura de valor, En els primers casos són oferts o intercanviats
en certs moments o per certs esdeveniments amb la funció social
de creació i manteniment de llaços d'amistat i de relació.
Mentre que, com a patrons de mesura de valor, aquests objectes no són
quasi mai intercanviats sinó que són una referència
abstracta, o una eina de comptar-calcular, que serveix per establir equivalències
entre mercaderies.
Aquesta hipòtesi ens permetria situar l'ús del «bou»
(a Grècia, Egipte, Germània i la Roma arcaica) com a unitat
monetària abstracta, com a unitat de referència que permetia
establir «regles de tres» entre dos objectes a intercanviar,
Aquesta hipòtesi sembla molt més coherent que no la de l'ús
del «bou» com a moneda-mercaderia que cal dividir, intercanviar
i transportar per cada canvi! Si això fos així, descobriríem
un gran malentès que ha embolicat les coses fins avui.
La majoria de les vegades, la documentació que posseïm és
insuficient per poder confirmar amb prou base aquesta interpretació.
En gran part, aquesta dificultat procedeix del fet que els estudis realitzats
acostumen a estar orientats per la visió «moneda-mercaderia»
i no per la hipòtesi «unitat monetària abstracta».
Malgrat aquestes dificultats, hem seleccionat un parell d'exemples que
semblen anar en la direcció indicada.
Els habitants de les illes de l'Almirallat (Malàisia) poden avaluar
tots els seus béns en petxines i dents de gos. En els intercanvis
corrents, però, les petxines i les dents de gos no s'utilitzen gairebé
mai, mentre que el seu ús és obligatori en els intercanvis
rituals.
Entre els Lele de Kasai (Congo), la tela de ràfia constitueix
el patrimoni nupcial que tot home que es vulgui casar ha de posseir. Però,
a la vegada, els béns que són objecte d'intercanvi no ritual
poden avaluar-se en unitats de la tela de ràfia. En aquests intercanvis,
doncs, la tela de ràfia no intervé com a mercaderia concreta,
sinó únicament com a patró de valor.
El cas més significatiu és el relatat per l'explorador
francès del segle XIX, L. G. Binger, que transcriu així la
conclusió d'un negoci entre dos comerciants del nord de Ghana (on,
com a gran part d'Àfrica, s'usaven cauris –conquilles– com a moneda):
«La carbassa de sal val 2.000 cauris, 100 kola valen 1.000
cauris. Et donaré, doncs, 200 kola per una carbassa de sal16».
Fins aquí hem vist dues formes diferents de resoldre els problemes
dels intercanvis. El mercat de reciprocitat (sense moneda) i el
mercat d'intercanvi (amb unitat monetària abstracta per comptar
equivalències). Ara bé, algunes cultures, per la seva complexitat
creixent i la fluctuació dels valors mercantils –preus, salaris
i, per tant, diner–, han considerat necessàries unes noves modalitats
d'intercanvi. Aquestes cultures van cercar uns instruments que permetessin
unes transaccions més ràpides, més còmodes,
més àgils, més precises, més segures... que
les que oferia el mercat d'intercanvi (només amb unitat monetària
abstracta).
Aquestes cultures inventaren els instruments monetaris. Amb aquests,
hom pot substituir l'intercanvi directe de mercaderies per un sistema de
canvi diferit en l'espai i en el temps. Servint-se dels instruments monetaris
esdevé possible obtenir la mercaderia desitjada sense donar cap
altra mercaderia a canvi.
Els instruments monetaris són, doncs, un «reconeixement
de deute» que pot concretar-se, en l'extrem, de dues maneres ben
diferents:
O bé com un document enregistrat en un sistema de comptes corrents
personals, que permet compensar les unitats monetàries de cada acte
de compra-venda.
O bé com una moneda-mercaderia amb valor suficient per ser acceptada
com una penyora d'igual valor que el de la mercaderia venuda, penyora que
permet comprar una altra mercaderia en un altre moment.
A la definició i diferenciació d'aquests dos tipus d'instruments
monetaris dedicarem gran part dels capítols següents. Com veurem,
és possible que l'instrument monetari basat en una espècie
de «comptes corrents personalitzats» fos anterior al basat
en la «moneda metàl·lica». Però també
és molt probable que, en un mercat en expansió constant,
el sistema de registres en comptes corrents esdevingués, tard o
d'hora, carregós, lent i insuficient i que, per tant, apareguessin
els instruments monetaris més coneguts històricament a Occident:
la moneda metàl·lica (o qualsevol altra forma de moneda-mercaderia
amb valor intrínsec).
De moment, doncs, només cal retenir que, a grans trets, hi ha
diferents tipus de mercat en relació amb el no ús o l'ús
d'un tipus de «moneda» o d'un altre:
Mercat de reciprocitat sense moneda.
Mercat d'intercanvi amb unitat monetària abstracta.
Mercat de canvi amb unitat monetària abstracta i amb instrument
monetari («comptable» o «metàl·lic»).
El mercat de canvi basat en l'ús d'instruments monetaris és
el que ha predominat en la majoria de civilitzacions, és a dir,
allà on la cultura de ciutat, sense o amb Estat, ha substituït
les altres organitzacions culturals, principalment comunitàries.
Són els instruments monetaris els que han envaït la majoria
de relacions humanes contemporànies, fins i tot, amb més
o menys incidència, en les cultures comunitàries, de manera
que l'estudi més acurat de les funcions dels diferents tipus de
moneda (amb els seus perills i possibilitats) esdevé peça
clau per a la comprensió i l'intent de resolució d'una part
important dels conflictes humans.
Podem dir, seguint la més pura tradició, que la moneda
té, principalment, tres funcions:
Primera. Unitat de compte (facilita l'equivalència).
Segona. Mitjà de pagament (facilita l'intercanvi).
Tercera. Dipòsit de valor (facilita l'estalvi i la inversió).
Les dues primeres funcions, com veurem, són bastant independents
del tipus d'instrument monetari utilitzat. És a dir, tant es poden
acomplir amb monedes d'or, com amb un sistema de xecs i anotacions en comptes
corrents. Però, en canvi, els seus resultats socials i econòmics
són diferents en un o en un altre cas.
La tercera funció sí que depèn del tipus d'instrument
monetari, ja que en la mesura que aquest compleixi malament la funció
de reserva, la gent es veurà obligada a treure-se'l del damunt i
tornar al bescanvi –típic de moments d'alta inflació–. Mentre
que si l'instrument tendeix a acomplir bé la funció de reserva,
la gent tendirà a atresorar-lo com a riquesa, se'n reduirà
la circulació i es dificultarà que la moneda pugui fer la
seva funció d'intermediària dels canvis.
A aquestes tres funcions dels instruments monetaris, caldrà afegir-hi
una quarta funció, fins ara menystinguda, però fonamental
per aprofitar les possibilitats de la moneda electrònica:
Quarta. Sistema d'informació (facilita la macroeconomia
i l'Estat de dret).
Notes:
1Alain
Minc propone un cambio radical en el sistema capitalista, «El
Periódico», 11 de febrer de 1990.
2«El
Correu de la Unesco», febrer 1990.
3Economia
real i economia especulativa, «Actualidad Económica»,
25 de desembre del 1989.
4Una
rápida globalización económica, «El Periódico»,
14 de gener del 1990.
5El
nuevo camino de la economía mundial, «Actualidad Económica»,
25 de maig del 1974.
6La
banca suiza teme que el escándalo del blanqueo de dinero del narcotráfico
afecte a su prestigio, «La Vanguardia», 8 de novembre del
1988.
7Los
socialistas exigen que se confisque el dinero sucio, «Cinco Días»,
21de novembre del 1988.
8La
deuda del Tercer Mundo devora los beneficios de los bancos privados, «La
Vanguardia», 1 de març del 1990.
9Fujimori
ofrece un gobierno de unidad nacional, «El País»,
11 de juny del 1990.
10Los
«verdes» de la RFA ante el cisma, «El País»,
6 de desembre del 1988.
11REDDEN,
Richard (1976), Els Diners, Plaza & Janés, Barcelona,
1978, pp. 3-4.
12IBAÑEZ,
Francisco, La historia dels diners, La Caixa, Barcelona, 1989, p.
6.
13NITSCHE,
Roland (1970), El dinero, Editorial Noguer, S. A., Barcelona, 1971,
p. 11.
14TEMPLE,
Dominique, Alternatives au Développement, Centre Interculturel
Monchanin. Montreal, 1989, p. 97.
15GRAU,
Magdalena, Moneda telemàtica i estratègia de mercat,
Centre d'Estudis Joan Bardina, Barcelona, 1985, capítol
2. En aquest text s'exposen les bases de la crítica a la moneda
actual i els fonaments d'una moneda racional. És el primer estudi
recopilador de les aportacions d' Agustí Chalaux sobre aquests temes.
16«El
Correu de la Unesco», febrer 1990.
|