Nous apartats:
Dolors Marin Tuyà.
Articles publicats en la revista Penedès Econòmic.
Lluís Maria Xirinacs.
Articles publicats al diari Avui, quan Lluís Maria Xirinacs era senador independent a les Corts Constituents espanyoles, entre els anys 1977 i 1979.
Lluís Maria Xirinacs.
Articles publicats al rotatiu Mundo Diario, quan Lluís Maria Xirinacs era senador independent a les Corts Constituents espanyoles, entre els anys 1977 i 1979, traduïts al català.
|
Publicacions:
Lluís Maria Xirinacs.
Lluís Maria Xirinacs.
Amb idees d'Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà, Brauli Tamarit Tamarit.
Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà.
Magdalena Grau Figueras.
Agustí Chalaux de Subirà.
Martí Olivella.
Magdalena Grau,
Agustí Chalaux.
|
|
Capítol 10. El retorn a l'Edèn.
Però la moneda por ésser –i possiblement ha
estar, durant 7.000 anys, a l'alba de les civilitzacions de l'Àsia
occidental– un instrument amb unes característiques radicalment
diferents: personalització, diversificació i immobilitat.
En recents investigacions sobre l'origen de l'escriptura i l'ús
de l'argila, s'ha trobat un complex i extens sistema de comptabilitat a
base de fitxes de fang que probablement permetia el registre de les diferents
operacions i intercanvis efectuats amb els productes de les collites i
els ramats. Aquest sistema fou l'embrió dels primers instruments
monetaris (bolles d'argila) que donaven informació de les característiques
i dels agents de cada transacció i, possiblement, eren l'instrument
bàsic d'un sistema de compensació comptable. Les descobertes
realitzades per Denise Schmandt-Besserat (19781),
de la Universitat de Texas, quan estava investigant l'ús de l'argila,
no tan sols permeten emetre interessants hipòtesis sobre l'origen
de l'escriptura sinó, també, sobre l'origen de la comptabilitat
i de la moneda. Deixem que ella mateixa ens ho expliqui.
«El 1969 vaig començar un projecte de recerca, amb l'objectiu
final de descobrir quan, i en quines formes, va arribar a emprar-se l'argila
en el Pròxim Orient». «Vaig visitar els museus [...]
que posseïen col·leccions d'artefactes d'argila datades fins
al setè, vuitè i novè mil·lenni a.C. Aquest
interval de temps, que comença fa uns 11.000 anys i acaba fa uns
8.000 anys, contempla l'establiment ferm dels primers assentaments agrícoles
en l'Àsia occidental».
«En les col·leccions dels museus [...] em vaig trobar amb
una categoria d'objectes imprevista: uns petits artefactes d'argila de
diverses formes». «A mesura que repassava les col·leccions
dels museus i els informes dels jaciments arqueològics en qüestió,
vaig quedar enormement perplexa per la manifesta omnipresència de
les fitxes. S'havien trobat en llocs que van des del llunyà oest,
com Beldibi (Turquia sud-occidental), fins al llunyà orient, com
Chandhu Daro (Pakistan). S'han desenterrat fitxes, fins i tot, en un jaciment
del vuitè mil·lenni a.C. a la vora del Nil, en les proximitats
de Khartum».
Es troba el mateix sistema de fitxes durant 7.000 anys en la zona
que va des de Khartum (Sud) a la vora de la Càspia (Nord) i des
de l'Indus (Est) a la costa Mediterrània oriental (Oest).
«A mesura que ampliava les meves investigacions per donar cabuda
als artefactes d'argila més tardans, datats del setè mil·lenni
a.C. al quart mil·lenni i posteriors, vaig descobrir, amb gran sorpresa,
que també s'havien trobat fitxes d'argila similars». «Evidentment,
un sistema de comptabilitat s'havia difós [...] per tot l'Àsia
occidental des d'una època tan remota com el novè mil·lenni
a.C. fins a èpoques tan properes com el segon mil·lenni».
Exemple d'equiparació entre fitxes i caràcters sumeris
desxifrats.
«Considerat en la seva totalitat, el sistema tenia unes 15 classes
principals de fitxes, dividides en unes 200 subclasses, basades en la mida,
marques o variació fraccional [...]. Evidentment, cada format específic
posseïa un significat propi; algunes semblaven representar valors
numèrics i d'altres, objectes específics, en particular generes
mercantils».
«No cal teoritzar sobre alguns d'aquests significats; uns quants
ideogrames que apareixen a les tauletes d'Uruk (considerades fins ara l'origen
de l'escriptura) reprodueixen, quasi exactament, en dites dimensions, moltes
de les fitxes».
«Per que va arribar a existir aquest repertori de símbols
tridimensionals? No pot tractar-se d'una simple coincidència el
fet que les primeres fitxes apareguin en les primeres fases del període
Neolític, època de profunds canvis en la societat humana».
«La nova economia agrícola, malgrat que augmentà indubtablement
la producció d'aliments, devia anar acompanyada de nous problemes».
«Potser el més crucial era l'emmagatzemament d'aliments.
Certa porció de cada collita anual havia de ser assignada a la pròpia
subsistència de la família agrícola i una altra porció
havia de separar-se per a la collita de l'any següent [...]. Una altra
porció deuria haver-se reservat per bescanviar-la amb aquells que
estiguessin disposats a proporcionar productes exòtics i primeres
matèries a canvi d'aliments. Sembla possible que la necessitat de
no perdre de vista aquestes diferents parts i transaccions fou suficient
per estimular el desenvolupament d'un sistema de registre».
«El període Neolític i el següent, el Calcolític,
o Edat del Coure, en l'Àsia occidental, s'estengueren durant 5.000
anys. En tot aquest espai de temps substancial no es troben, sorprenentment,
canvis en les fitxes, fet que pot indicar que, bé que s'adaptava
a les necessitats d'una primitiva economia agrícola, aquest sistema
de registre».
«Fou potser durant el període Calcolític quan els
excedents agrícoles de cada membre de la comunitat començaren
a reunir-se mitjançant impostos en espècie, amb la supervisió
de l'excedent posada en mans de funcionaris públics, com els servidors
del temple. Si les coses foren així, la necessitat de portar una
bona comptabilitat de les contribucions individuals no va suposar, evidentment,
una modificació rellevant del sistema de registre».
«En les primeres fases de l'Edat del Bronze, entre el 3500 i el
3100 a.C., es produïren canvis significatius en el sistema de registre.
Aquest període conegué un avanç econòmic quasi
tan notable, en la seva pròpia forma, com el del naixement de l'economia
agrícola, que assenta les bases d'aquell. El nou desenvolupament
fou l'aparició de les ciutats. Els estudis de conjunt dels jaciments
antics de l'Àsia occidental indiquen un ràpid augment de
la població de l'Iraq i l'Iran; centres urbans, amb nombrosos habitants,
comencen a aparèixer prop dels anteriors assentaments de llogarrets».
«El desenvolupament d'una economia urbana, arrelada en el comerç,
devia multiplicar les demandes sobre el sistema tradicional de registre.
Havia d'anotar-se no solament la producció, sinó els inventaris,
nolis i pagaments de salaris, i els mercaders necessitaven guardar constància
de les seves transaccions. Cap al darrer segle del quart mil·lenni
a.C., la pressió d'una complexa comptabilitat comercial sobre el
sistema de fitxes es féu patent, tant en els símbols com
en la forma d'emprar les fitxes».
Tauleta del III mil·leni a. C. d'una població de Síria. Mostra el format convex que pot reflectir la seva evolució a partir de les bolles buides.
«Pel que fa als canvis de forma d'emprar les fitxes, és
significatiu el fet que [...] el 30 per cent del total estiguin perforades».
«Les perforacions són tan reduïdes que només un
cordill fi podia haver passat per elles», cosa que podria indicar
que «algunes fitxes representatives d'una transacció específica
foren enfilades juntes, talment com un registre. Sembla plausible que la
complexitat de guardar constància en una economia urbana podria
haver donat lloc a duplicar fitxes idònies per al seu enfilament».
«Un altre canvi molt més significatiu el constitueix la
primera aparició, en aquesta època, de les bolles d'argila»
amb fitxes al seu interior. «L'existència d'una bolla és
un testimoni directe, perfectament definit, del desig de l'usuari de separar
les fitxes que representen una o altra transacció».
Bolles buides d'argila, marcades pressionant les fitxes que després
es col·locaven al seu interior o amb representacions incises de
les fitxes.
«Segons el meu parer, no hi ha dubte que aquestes bolles foren
inventades per proporcionar a les parts d'una transacció un tipus
de superfície llisa d'argila que, segons el costum sumeri, podia
ser marcada amb els segells personals dels individus implicats, com a sistema
de validació de l'acte comercial».
«Un productor rural de, suposem, teixits consignava un carregament
de mercaderies a un intermediari urbà, i li enviava juntament amb
la tramesa una bolla amb un nombre de fitxes en el seu interior descriptives
del tipus i la quantitat de la mercaderia embarcada. Trencant la bolla,
el destinatari podia verificar la natura del mateix carregament; a més
a més, la necessitat de lliurar la bolla intacta evitava al transportista
la temptació de cisar la mercaderia en trànsit. Aquesta transferència
segellada de fitxes entre socis comercials representa una forma completament
nova d'emprar l'antic sistema de registre».
«Aquesta innovació tenia un seriós inconvenient.
Els segells impresos sobre la superfície exterior de la bolla servien
per donar validesa a cada transmissió, però si aquestes empremtes
dels segells havien de conservar-se, la bolla havia de romandre intacta.
Com, aleshores, podien determinar-se quines fitxes i en quin nombre hi
havia a l'interior? Aviat trobaren una solució al problema. La superfície
de la bolla fou marcada de forma que, a més de les empremtes dels
segells que la validaven, portava les imatges de totes les fitxes incloses
en el seu interior».
«Sembla que no s'inventaren aquestes marques en la mateixa bolla
per substituir el sistema de fitxes de comptabilitat. Tanmateix, això
fou el que succeí». «Les bolles buides, amb les fitxes
a l'interior, devien ser reemplaçades per sòlids objectes
d'argila inscrits: les tauletes. Les piles de fitxes en enfilalls, cistelles
i estants dels arxius devien cedir el pas a signes representatius d'aquelles,
inscrits sobre tauletes, això és, devien cedir el seu lloc
a documents escrits».
«El perfil convex de les tauletes més antigues d'Uruk pot
molt ben ser un tret morfològic heretat de les bolles esfèriques».
«L'aparició de l'escriptura a Mesopotàmia representa
un pas lògic en l'evolució d'un sistema de comptabilitat
que s'origina fa uns 11.000 anys». «Amb el naixement de les
ciutats i el desenvolupament del comerç a gran escala, el sistema
es veié impulsat cap a una nova via. Les imatges de les fitxes aviat
suplantaren les mateixes fitxes i l'evolució dels objectes simbòlics
cap a ideogrames conduí a la ràpida adopció de l'escriptura
a tota l'Àsia occidental».
D'aquesta suggerent descripció podem extreure'n algunes pistes.
Amb el naixement de la producció agrícola s'inicia un
sistema de comptabilitat bastant elaborat. A mesura que creixen el mercat
i la urbanització, es complica el sistema de comptabilitat, que
esdevé eina fonamental en els intercanvis. És a dir, es realitzen
moltíssimes relacions comercials, sense cap moneda de valor intrínsec,
gràcies a un complex sistema personalitzat de transaccions.
El sistema de fitxes, í sobretot el de les bolles, feia les funcions
de moneda, o no? Tot depèn de que entenguem per moneda. La mateixa
autora, en un intercanvi de correspondència, ens resumia la seva
posició: «Les fitxes eren un sistema d'anotacions comparable
al nostre àbac modern. Pel que podem veure, servien per comptar
i comptabilitzar però no tenien valor intrínsec i no eren
una moneda». (carta del 14 abril de 1987). Diu que no és una
moneda perquè «no tenien valor intrínsec». Però,
en canvi, no pot reduir la seva funció a la de calculadora sense
caure en una contradicció amb les funcions que ella mateixa diu
–com hem vist– que complia: facilitar la venda de mercaderies entre socis
comercials, de forma quantificada, comptable, personalitzada, enregistrada...;
qualitats que, evidentment, un àbac no té.
No ens queda sinó reconèixer que, una vegada més,
la creença que la moneda té valor intrínsec és
tan forta que desdibuixa la interpretació dels fets més evidents.
Aquest
és també el parany en que cau el mateix Schumpeter quan comenta
la teoria d'Aristòtil: «La teoria aristotèlica de l'origen
lògic del diner pot resistir la prova exigible a una teoria verificable
de l'origen històric del diner. Exemples com el sicle semític
o com el te (l'un i l'altre amb valor intrínsec) [...] són
suficients per així demostrar-ho2».
Veiem com Schumpeter, que critica l'argumentació d'Aristòtil
a favor de la «teoria metal·lista», accepta que les
primeres monedes foren amb «valor intrínsec» i cau,
possiblement, en el mateix error que pretén combatre. A manca d'un
paradigma diferent al metal·lista, tard o d'hora es deriva cap a
una interpretació monolítica del passat, i s'auto-impedeix
la capacitat de cercar i trobar altres objectes o fets dignes d'una interpretació
diferent. Des de la teoria metal·lista, unes fitxes d'argila o unes
petxines no poden ser moneda ni tenir funció monetària, per
tant, no poden ser altra cosa que peces de collarets o amulets.
Malgrat tot, Schumpeter intueix la insuficiència de la seva pròpia
argumentació: «Les formes primitives d'existència no
són, generalment, més simples sinó més complexes
que les posteriors [...] i poden amagar els elements lògicament
essencials, en lloc de revelar-los3».
Avui coneixem més coses de la prehistòria que no coneixien
ni Aristòtil (ni Schumpeter), alhora que ja hem descobert la insuficiència
de la teoria metal·lista i podem interpretar els fets dins un altre
context. Aquest tipus de «moneda» d'argila confirmaria la hipòtesi
que «les formes més primitives acostumen a ser més
complexes que les posteriors».
Les característiques d'aquesta moneda prehistòrica, que
durà, en les seves diverses variants, uns quants milers d'anys,
són molt suggerents sobretot en la seva versió de les bolles.
Aquestes característiques són les oposades a les de la moneda
anònima i desinformativa:
Personalització: els qui participaven en una
operació la validaven posant els seus segells personals. El transportista
havia de donar la bolla sencera per evitar possibles fraus. Era com una
factura i un xec nominatiu. La personalització de la moneda,
que es dóna quan aquesta fa constar qui compra i qui ven, ofereix
una possibilitat que, degudament protegida, pot assegurar l'Estat de dret,
és a dir, una actuació no arbitrària de la justícia
per resoldre els conflictes, amb igualtat de les persones davant la llei.
Diversificació: l'instrument monetari donava informació,
no solament dels agents comercials, sinó de les mercaderies concretes
de la transacció i, possiblement, del valor (en unitats comptables)
acordat. Feia d'albarà i de factura. La diversificació
de la moneda, amb un instrument monetari específic per a cada transacció
i diversos tipus d'instruments monetaris (per a comerç interior
o exterior, per a consum o per a empreses, per a estalvi o per a inversió,
d'origen mercantil o d'origen comunitari...), pot facilitar el seguiment
de la realitat econòmica i pot evitar el traspàs desequilibrador
o especulatiu de diner entre cicles i subcicles econòmics.
Immobilitat: cada bolla servia per a una única transacció.
Es tenia interès que fos conservada, arxivada amb fins particulars
(microeconomia) i, possiblement, generals (macroeconomia) o judicials (responsabilitats).
La immobilitat, és a dir, el fet que cada instrument monetari
serveixi per a un sol acte de compra-venda, facilita el seu arxiu amb finalitat
analítica-estadística o judicial. També impedeix la
sempre, fins ara, incontrolada velocitat de circulació de la massa
monetària que provoca crisis econòmiques.
Sembla que el sistema de fitxes i bolles pot ser, també, considerat
com un sistema monetari i comptable en la mateixa mesura que ho considerem
del modern sistema de comptes corrents.
Hi ha indicis per suposar que els temples feien de bancs, en el sentit
de portar la comptabilitat entre ciutats i de guardar els excedents. Al
Temple Vermell d'Uruk és on s'han trobat la majoria de tauletes
sumèries.
Partint de totes aquestes dades de Mesopotàmia, podem considerar
que pot haver-hi mercat sense «moneda amb valor intrínsec»,
i que, en aquest cas, el mercat empra instruments que permeten responsabilitzar,
facilitar i documentar els intercanvis.
Aquesta conclusió també la podem extreure de l'observació
diària de qualsevol mercat occidental, on la moneda amb valor intrínsec
és inexistent i el mercat funciona amb «papers» i amb
comptes corrents.
La gran diferencia entre aquell sistema i l'actual és que ara
hem perdut les característiques que el feren tan permanent: avui
el xec pot ser nominatiu o al portador (anònim); la factura acostuma
a ser personalitzada i descriu la mercaderia; però en tant que la
factura pot ser pagada sense xec –en efectiu–, o amb xec al portador, tot
el sistema queda escindit i embolicat.
Sembla, doncs, que l'únic que caldria per posar al dia aquest
curiós i útil instrument monetari seria ajuntar la factura
amb el xec nominatiu, com un sol document personalitzat, informatiu i arxivable,
que podríem anomenar «factura-xec».
En la nostra realitat ja està instrumentalment tot a punt: els
comptes corrents, els xecs nominatius, les factures i els mitjans tècnics
(paper o/i electrònica) per al seu ús compacte, àgil
i eficient. Només ens falta adonar-nos de la necessitat d'aquest
pas i posar els mitjans per al seu ús correcte en una societat molt
més complexa. Complexitat a la qual, precisament, no pot respondre
eficientment el sistema monetari actual.
A nivell visual. podríem representar una factura-xec com un document
que distingeix una àrea de comptabilitat general (tipus,
quantitats i preus dels articles; data i lloc) i una àrea de
protecció judicial (referències personals i comptables
del proveïdor i del client, amb l'acceptació de la transacció
i del seu pagament per part d'aquest).
Factura-xec.
Quins avantatges pot tenir implantar una moneda tipus «factura-xec»?
És només el gust de recuperar una antiga tècnica o
costum? Si es va perdre, no deu ser perquè ja no podia acomplir
una bona funció?
Abans de contestar aquestes preguntes en els propers capítols,
només una curiositat.
La Bíblia relata que el paradís perdut –l'Edèn–
estava situat entre dos rius (a Mesopotàmia?). Com deuria viure
en aquest lloc i en temps pretèrits la humanitat per tal que el
mite hagi marcat aquest indret amb el do de l'enyorança? Els hebreus
que escriviren el mite del paradís i del pecat original havien rebut
per tradició oral alguna cosa d'especial. Podia aquesta «cosa»
haver succeït 10.000 anys abans, en comunitats pre-agrícoles?
O era relativament propera –com a mínim algun mil·lenni–?
I, en qualsevol cas, que sabem de l'Edèn prehistòric?
L'autora ens situa en aquestes contrades al llarg de les transformacions
que un sistema de comptabilitat expressa. Però de cop, després
de connectar-lo amb les tauletes sumèries, s'atura. Ha acabat la
feina. La seva feina. Però ens obre una pista insospitada per explicar
que va passar després, amb el naixement de la «Història».
Oficialment, la història comença amb l'escriptura. Però
també comença amb l'aparició de la moneda amb valor
intrínsec –or, plata, bronze...–, dels imperialismes, de la guerra
organitzada entre ciutats i Estats, de la corrupció generalitzada...
Comença, en la tradició semita, amb el coneixement del Bé
i del Mal, la pèrdua del paradís i la marca del pecat original
propi de l'home històric. Del pecat que originà la història...
Notes:
1SCHMANDT-BESSERAT,
Denise (1978), El primer antecedent de l'escriptura,
«Investigación y Ciencia», número 23, agost 1978.
2SCHUMPETER,
Joseph A. (1954), Historia del Análisis Económico,
Editorial Ariel, Barcelona, 1982, pp. 100-101.
3Íd.,
p. 101.
|