Nous apartats:
Dolors Marin Tuyà.
Articles publicats en la revista Penedès Econòmic.
Lluís Maria Xirinacs.
Articles publicats al diari Avui, quan Lluís Maria Xirinacs era senador independent a les Corts Constituents espanyoles, entre els anys 1977 i 1979.
Lluís Maria Xirinacs.
Articles publicats al rotatiu Mundo Diario, quan Lluís Maria Xirinacs era senador independent a les Corts Constituents espanyoles, entre els anys 1977 i 1979, traduïts al català.
|
Publicacions:
Lluís Maria Xirinacs.
Lluís Maria Xirinacs.
Amb idees d'Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà, Brauli Tamarit Tamarit.
Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà.
Magdalena Grau Figueras.
Agustí Chalaux de Subirà.
Martí Olivella.
Magdalena Grau,
Agustí Chalaux.
|
|
Capítol 9. La subtil servitud de la cultura.
Les característiques de la moneda anònima
també afavoreixen la monetització, la mercantilització
i la prostitució de molts aspectes humans, fins i tot dels més
immaterials (formació, informació, recerca, salut, dret,
política, art, sexe, esperit...), mentre que, paradoxament, no ajuden
a resoldre satisfactòriament les funcions mes bàsiques de
la moneda: facilitar intercanvi de béns (no mals) i serveis (no
desserveis) i permetre l'equilibri entre producció i consum-inversió
en societats complexes que no poden usar el troc.
Un dels problemes fonamentals d'un canvi d'orientació de la civilització
occidental vers un respecte per les altres cultures del planeta i vers
la natura és la manca de capacitat crítica i creativa dels
«creadors de cultura», sotmesos a dependències més
o menys confessades sigui dels Estats (públics) sigui d'empreses
(privades), que estableixen i afavoreixen programes i projectes mantenidors
del sistema.
El fracàs del desenvolupament en els anomenats «països
endarrerits» evidencia no solament un exterminador neocolonialisme
cultural i econòmic sinó la pobresa de la cultura occidental,
que identifica el «bon viure» i «la qualitat de vida»
amb la producció i la possessió d'objectes. No tot bé
mercantil (que augmenta el PIE) és un bé objectiu per a la
persona, per a la societat i per a la natura, sinó que en molts
casos participa d'un mal o n'és un (perjudicis per a la salut, exhauriment
de recursos, sistema de dominació...). El mateix podem dir dels
«serveis». La llibertat no pot circumscriure's a elegir
entre unes opcions donades sinó que, sobretot, ha de permetre crear
noves opcions.
El sector econòmic que més importància està
prenent en els països «desenvolupats», per sobre del sector
secundari (indústria) i del sector primari (matèries primeres),
és l'anomenat sector terciari (serveis). Aquest és un conglomerat
d'activitats molt heterogènies que van des de la burocràcia
a les professions liberals; des del transport i les comunicacions a la
política; des dels serveis de neteja als informàtics...
Una altra gran classificació de l'economia és la que separa
les activitats «públiques» de les «privades».
Així, en referència al sector terciari, tindrem «serveis
públics» i «serveis privats».
Una darrera distinció, no tan habitual, però no menys
important per intentar posar en clar aquest complex sector, és la
que separa les activitats lucratives de les activitats sense afany de lucre.
La manca de claredat teòrica i pràctica d'aquests diferents
estatuts té, com tothom sap i pateix, grans repercussions socials,
polítiques i econòmiques.
En el debat sobre serveis públics i serveis privats caldria discernir
si es poden considerar actes semblants –regits per la mateixa dinàmica
del mercat– produir patates que atendre un malalt, construir cases que
fer d'alcalde, fabricar cotxes que fer de jutge, imprimir llibres que fer
de mestre...
Normalment, es considera que els serveis públics són aquells
que de penen d'alguna institució de l'Estat, que, com a teòric
representant del bé comú, assumeix aquell servei, perquè
és d'utilitat pública, fora de les lleis del mercat (gratuït
o amb preus polítics); i que són gestionats per funcionaris.
Els serveis privats són aquells que, en canvi, estan mercantilitzats,
és a dir, aquells pels quals l'usuari paga allò que li demana
el mercat, format pels professionals o propietaris dels serveis.
El resultat és que l'usuari, en alguns casos, per exemple en
el de la sanitat, ha de pagar una important suma mensual a la Seguretat
Social –i en rep un servei deficient, per la seva burocratització
i massificació– i, a més a més, ha de pagar la medicina
privada –a vegades el mateix metge que el rep en tres minuts a la consulta
de la Seguretat Social–. I això es repeteix, amb formes peculiars,
entre ensenyament públic i ensenyament privat, entre mitjans de
comunicació públics i privats, entre policia pública
i privada (serveis de seguretat), entre assegurances i pensions privades
i públiques, entre transports privats i públics, entre recerca
pública i privada...
Sembla que aquests són un tipus de serveis que per al seu bon
funcionament necessiten llibertat, tant per part de qui els exerceix com
per part de qui, segons els casos, els usa. Són uns serveis que
fàcilment poden degenerar, per motius diferents, tant quan s'estatalitzen
i es burocratitzen com quan es mercantilitzen i esdevenen elitistes.
Podem cercar un estatut diferent als actuals que faciliti la gratuïtat
–l'accés a tothom sense discriminació– i alhora la qualitat
i la llibertat, tant al professional com a l'usuari? Com aplicar un model
d'aquestes característiques en la practica per no caure en abusos
ni en privilegis, ni en noves burocràcies ineficients?
Aquest conjunt d'activitats tenen un altre problema molt important:
qui paga mana. I qui mana en el món del «saber» mana,
d'una manera o altra, en les consciències de les persones. La polèmica
entre públic (bé comú) i privat (lucre privat) és
falsa. L'Estat ha esdevingut un bé privat, una corporació
que defensa els seus privilegis (i el dels grans privats que la dominen)
i que té tots els mitjans coercitius (lleis, policies, exèrcits,
jutges...) que els petits privats no tenen. S'ha establert una lluita,
o baralla de fira, entre dos «privats», a vegades amb interessos
comuns, a vegades contraposats, que exerceixen el poder del «saber»
sobre la població. La llibertat real que té l'usuari només
rau en la possibilitat de triar entre la medicina privada i la pública,
entre l'escola privada i la pública, entre la informació
privada i la pública... Cada una té avantatges i inconvenients,
però totes dues són terriblement geloses de les medicines
lliures, de les escoles lliures, de les ràdios lliures..., que no
tenen enfocaments de dominació ni d'asserviment. L'usuari no té
llibertat per triar un altre tipus de servei i fins, en alguns casos, pot
ser sancionat o anar a la presó per haver-ho intentat. Per que es
mantenen aquestes estructures tan irracionals, presentades sota el nom
de «l'Estat del benestar»?
I heus aquí el darrer mecanisme: els interessos creats. Allò
que és «públic» és pagat per tots els
qui estan forçats a tributar impostos, però els mecanismes
principals de presa de decisió de com es gasten els diners públics,
de com s'organitzen els serveis públics, acostumen a estar prostituïts
per situacions legals i il·legals, però reals. I tota prostitució
significa pagar un preu, un preu que és més alt com més
transcendent és el poder del prostitut. Per la via legal, la prostitució
de la democràcia comença amb el sistema electoral i amb l'increïble
sistema de finançament que obliga tots els partits a vendre's a
qui té prou diner per pagar les immenses sumes de les campanyes
electorals. Industrials i banquers són els qui financen, legalment,
els partits! Si guanyen, l'agraïment generós. Si perden, l'esclavatge
del deutor. Legalment no es pot provar quasi res, però tothom ho
pensa i ho «sap». El suborn i la corrupció són
la més patètica realitat del poder. Només salten al
carrer quan interessa enfonsar un o altre competidor creant un escàndol.
La Justícia, tercer braç independent, dissenyada per protegir
el dret i defensar els ciutadans dels abusos i del poder, resta lligada
per paranys semblants, subjectada al «públic» (per l'executiu)
i al «privat» (pel suborn i per les castes socials a les quals
pertanyen molts dels seus funcionaris).
Els numerus clausus exclouen milers de professionals preparats
per millorar quantitativament i qualitativament aquests serveis, i les
oposicions a places de funcionaris no sempre permeten l'accés als
més ben preparats per a les seves relacions humanes específiques,
sinó als capaços de passar unes proves memorístiques
que res no demostren de l'art de l'exercici d'una professió.
A més dels serveis públics i privats, el sector terciari
aplega un conjunt d'activitats culturals aparentment més lliures:
dels artistes (escriptors, poetes, pintors, escultors, arquitectes, grafistes,
publicistes, actors, directors audiovisuals...). Tots aquests creadors
culturals són de molt difícil avaluació en funció
de la seva productivitat i normalment depenen de l'atzarós món
dels «editors» i «productors», de les promocions
i de l'especulació. Tenen una gran influencia social, tant per justificar
i mantenir la societat, com per subvertir-la. Tant la seva burocratització
com la seva mercantilització asseguren la mort de la cultura transformadora.
Per acabar aquest repàs cal ubicar, també, allò
que anomenem entitats i activitats no lucratives. L'objectiu d'aquestes
entitats és beneficiar el soci o un determinat sector social, sense
que en l'activitat que es realitza es reparteixin beneficis dineraris.
Les entitats no lucratives, sense afany de lucre, mouen diners, i algunes
–com les esportives o les caixes d'estalvis–, molts, però els beneficis
s'han de reinvertir. No hi ha accionistes, sinó socis. Aquestes
entitats no poden ser catalogades com a públiques (per més
que fan una funció pública, però no són estatistes)
ni com a privades (per més que són portades per privats,
però no tenen afany de lucre). Algunes són, fins i tot, considerades
«corporacions (privades) de dret públic». Moltes d'aquestes
entitats viuen, en part, de quotes de socis, en part, de subvencions públiques
i, en part, d'esponsors privats, I no sempre, doncs, poden mantenir la
seva pretesa independència.
Hi ha un altre tipus de «serveis», mig legals, mig il·legals,
per alguns considerats lliures, per d'altres, «forçats»,
que tenen a veure amb el sexe i l'afecte. Pels qui consideren la prostitució
com un fenomen lliure i natural, aquesta s'ha de convertir en un servei
públic o en un servei privat però «segur» i «digne».
Possiblement, aquest és un dels casos més representatius
què tots aquells de que hem anat parlant. Una cosa és acceptar
que hom per viure ha de vendre la pròpia força de treball,
i una altra, que hom s'ha de vendre ell mateix (o la cosificació
d'una part d'ell mateix). L'afecte, el sexe, com l'esperit i la consciència,
són massa especials per posar-hi preu, per mercantilitzar-los sense
destruir la persona i la seva dignitat. I hom no acostuma a fer-ho si no
és per sobreviure. Si tothom tingués mitjans per viure dignament
no seria tan fàcil que infants, adolescents i adults es deixessin
posar preu a la seva intimitat.
I al costat del sexe, l'esperit. La prostitució de l'esperit,
amb la compra de les religions, s'afegeix a les prostitucions de la política,
de la cultura, de l'art. El diner, obscur, tot ho podreix, en aquestes
esferes. En les grans esglésies i en les sectes. Tota aquesta «superstructura»
té la capacitat de suscitar i de concluir els anhels d'alliberament
més profunds, o la capacitat d'«alienar» les persones
i els pobles. Aquest és el seu poder i els qui la «paguen»
saben perfectament la rendibilitat de la seva inversió a fons perdut!
Després d'aquests anys d'experiments amb la planificació
estatista no ens queda més remei que acceptar que, el mercat, en
determinades condicions i llocs, pot ser un bon mecanisme de producció
i distribució de la riquesa. Però ens cal precisar molt bé
quines són aquestes condicions. I encara més, ens cal distingir
allò que és mercantilitzable i allò que no pot ser-ho
perquè genera efectes secundaris contraris als perseguits.
La competitivitat, si no és deslleial, sembla un bon sistema
per desenvolupar la «competència», la capacitat d'eficiència
responsable en qualsevol àmbit «econòmic». Però
hem de reconèixer que la condició fonamental, la seva lleialtat,
no acostuma a complir-se. I a més, competitivitat no vol dir sempre
afany de lucre, ni marginació dels perdedors, ni mercantilització
de totes les realitats naturals i de totes les activitats humanes. Hi pot
haver «competència professional» sense «competitivitat
mercantil» quan hi ha altres motivacions que les lucratives. Per
tant, ens cal posar límits al mercat, fora dels quals la seva funció
d'eficiència esdevé pertorbadora i contraproduent.
De semblant manera, la comunitarització pot ser molt adient per
preservar i potenciar espais naturals i humans on la cara no productivista
de la vida pugui desenvolupar-se. Però la comunitarització
no és sinònim d'estatització i quan aquesta s'accentua
i surt dels seus àmbits propis també crea disfuncions gravíssimes.
Quins són, doncs, els àmbits propis i complementaris del
mercat i de la «comunitat»?, de la llibertat i de la solidaritat?
del privat i del comú?, del lucratiu i del no lucratiu? I un cop
definits, com facilitar la dinàmica pròpia de cada àmbit
sense interferències ni dependències fàctiques dels
uns sobre els altres?
El mercat regeix bé allò que necessita l'intercanvi quantificat
dins d'un marc d'abundància, de creixement, d'il·limitació.
Però resulta que la realitat té límits, més
o menys evidents, més o menys immediats, però en té.
Sense voler ser exhaustius, i tenint en compte la problemàtica plantejada
i les possibilitats de solució practica, hi poden haver tres grans
àmbits que, en l'actualitat, percebem com a espais que o bé
s'han de desmercantilitzar o bé s'han de protegir d'una possible
mercantilització:
La natura, els recursos naturals, especialment els fixos (com la terra),
els exhauribles no renovables (com els minerals fòssils) i els no
reciclables, són de mal mercantilitzar sense posar en perill la
supervivència de la vida en el planeta.
La persona humana, les seves relacions interpersonals, les seves institucions
culturals i comunitàries són també difícils
de mercantilitzar perquè són de difícil mesura (molt
més qualitatives que quantitatives) i perquè el poder del
diner les pot convertir en perillosíssimes armes de poder contra
les persones a través de la manipulació i l'alienació
de la seva intimitat.
El diner, en ell mateix, instrument principal de la mercantilització
de la realitat, esdevé una arma mortal quan se'l mercantilitza,
quan se li fa prendre autonomia sobre la realitat del mercat –i, en alguns
aspectes, de la comunitat–, perquè trastoca i desequilibra el mercat
i la societat reals (inflació i deflació monetàries;
especulació de títols i de divises).
Però, qui, i com, ha de vetllar per aquesta desmercantilització
de la natura, de les persones i de la moneda? Quins són els límits
de « la comunitat» i, sobretot, d'aquell que històricament
en pretén ésser el representant?
Si el mercat ha de tenir uns límits, l'Estat també. Aquest
–amb totes les seves institucions de govern, a tots els nivells i àmbits–
no hauria d'interferir en la dinàmica del mercat fent-li competència
deslleial: els serveis que oferís haurien de ser gratuïts i
de lliure exercici, no hauria de tenir empreses mercantils productives
ni de serveis.
Per a la gestió dels recursos naturals s'hauria de trobar la
manera d'incorporar al cost de les primeres matèries comunitàries
unes «taxes verdes» per protegir recursos, per investigar succedanis,
per afavorir el reciclatge de les deixalles i per impedir la contaminació.
El sol hauria de passar a propietat comunitària –no estatista– i
hauria d'oferir-se en lloguer a llarg termini per a funcions ben determinades.
Això facilitaria la protecció dels recursos i també
l'ordenació racional i ecològica del territori.
Una moneda adequada podria fer un paper importantíssim per evitar
les seves pròpies disfuncions i per fer viable aquest pla de desmercantilització
d'alguns àmbits. És molt possible que sense un instrument
monetari diferent de l'actual qualsevol intent de canvi en tots aquests
àmbits estigui condemnat al fracàs. El diner continuarà
fluint impunement i obscurament d'un sector a l'altre, per corrompre funcionaris,
per fer guanyar opcions polítiques, per manipular notícies,
per aturar invents i investigacions, per endormiscar consciències,
per prostituir la cultura, per especular sobre el sol i sobre el mateix
diner.
Si es volen distingir àmbits mercantils i no mercantils calen
instruments que en facilitin la distinció. En aquest sentit es tracta
de veure si és possible un sistema monetari que a més de
personalitzat –que deixi rastre i que responsabilitzi– sigui adaptable
a cada sector, àmbit i activitat, i que no permeti trencar impunement
els límits de cadascun. Com veurem en propers capítols, es
pot imaginar un sistema en el qual hi hagi una espècie de «monedes»
especialitzades: una «moneda» que només pugui ésser
usada per finançar allò que no és mercantilitzable
i una altra per a allò que és propi del mercat; una «moneda»
que deixi constància de la legalitat de l'intercanvi; una altra
que faciliti, sense burocràcies, la comunitarització del
sol i l'aplicació de taxes verdes sobre l'extracció de matèries
primeres i sobre la contaminació...
Per remarcar la importància del tema acabarem amb
uns colpidors testimonis que, des de dins de les respectives professions
–comunicadors de masses i juristes–, plantegen cruament el pes de la mercantilització
i de la funcionarització.
A primers de segle, Joan Puig i Ferreter (1926) expressava molt bé
l'estat de servitud de la cultura. «Perquè els periodistes
que ens posem a sou d'una empresa industrial estem pitjor que els criats.
La nostra servitud és més revoltant. Jo vendria joiós
els serveis del meu cos. M'agradaria saber un ofici: enquadernar, fer capses
de cartó... –rendir vuit hores de treball per guanyar-me el sosteniment.
Em sembla que seria per a mi una cosa alegre. En canvi no puc suportar
sense rancúnia, tristesa i amargor, la servitud de l'ànima
i de la intel·ligència1».
«L'ase de sínia treu aigua per regar els camps. Que reguem
nosaltres? Fomentem l'estultícia, la ignorància, la mentida
i la badoqueria. Impulsem els negocis dels altres, fem de graó de
tots els atrevits i poca-vergonyes que hi ha al món; ens dobleguem
davant de tothom, encensem els cretins i els ídols de llautó.
Damunt nostre, damunt la nostra estúpida servitud, creix la riquesa,
la glòria, la vanitat, l'autoritat, l'abús i el crim; i nosaltres
ens consumim de misèria, oblit i rancúnia. I gosem dir-nos
intel·lectuals!... I se'ns compra amb entrades de «toros»
[...] funcions benèfiques, sous de manobre i dinades aristocràtiques2».
Malgrat
que han canviat moltes cases, avui continua una subtil servitud de la cultura
que s'expressa d'altres maneres, no menys corrosives, tant si el domini
és «privat» com «públic». El conegut
lingüista Noam Chomsky (1988) és clar en la seva anàlisi
del sistema de comunicació de masses als Estats Units, país
considerat el modèlic guardià de la llibertat.
«Els mitjans de comunicació de masses dels EUA [...] permeten
–fins i tot fomenten– enèrgics debats, crítiques i dissidències,
sempre que restin fidels al sistema de pressupostos i principis que constitueixen
el consens de l'elit, un sistema tan poderós que pot ser interioritzat
en gran part, sense tenir-ne consciència3».
«L'opinió pública està exposada a poderosos
i persuasius missatges de dalt i és incapaç de comunicar-se
significativament a través dels mitjans de comunicació en
resposta a aquests missatges [...] Els dirigents han usurpat una enorme
quantitat de poder polític i han reduït el control popular
sobre el sistema polític utilitzant els mitjans de comunicació
per generar suport, conformitat i una evident confusió entre l'opinió
pública –citant w. Lance Bennett4–».
I continua: « En els mitjans de comunicació, semblantment
que en altres grans institucions, els qui no mostrin els valors i punts
de vista precisos seran considerats «irresponsables», «ideològics»,
o, d'alguna manera, aberrants, i tendiran a ser arraconats. [...] Els qui
s'adaptin, potser honestament, tindran llibertat per expressar-se amb poc
control per part dels directius, i podran afirmar, encertadament, que no
són objecte de cap pressió per adaptar-se5».
«Un periodista que no desitgi treballar durament pot sobreviure,
i fins i tot guanyar respectabilitat, publicant informació (oficial
o confidencial) procedent de les fonts habituals; aquestes oportunitats
poden ser negades als qui no s'acontentin amb el fet de transmetre les
interpretacions de la propaganda de l'Estat com si aquesta fos la realitat6».
«En resum, els mitjans de comunicació de masses dels EUA
són institucions ideològiques efectives i poderoses, que
duen a terme una funció propagandística de suport al sistema
mitjançant la seva dependència de les forces del mercat,
els supòsits interioritzats i l'autocensura, i sense una coerció
oberta significativa7».
El decisiu món de la comunicació pateix d'aquests mals,
però no és l'únic. L'Administració de Justícia,
almenys a Espanya, és un bon exemple del que estem dient. Joan Roig
Plans (19918),
advocat, conclou un recent estudi dient que «sense una solució
de xoc, veiem difícil sortir del forat actual».
«La manca de qualitat del treball dels professionals [va] molt
lligada a una escassa o inexistent vocació a conseqüència
d'haver escollit la professió com un treball amb l'estabilitat de
funcionari o, en el cas dels professionals lliures, mercantilitzant els
despatxos. En qualsevol cas, fent que la motivació primordial del
treball sigui l'obtenció d'uns guanys, en lloc d'un sentit de servei
o, fins i tot, del gust per la feina ben feta».
També considera que «litigar és per als rics o per
als desesperats que es troben en situacions límit». «L'elevat
cost que comporta litigar provoca que els ciutadans –principalment els
que tenen limitacions econòmiques– renunciïn a fer valer els
seus drets davant dels tribunals. Això, òbviament, en benefici
d'interessos il·legítims. D'altra banda, també comporta
que, amb mitjans econòmics, es puguin obtenir, il·legalment
i paradoxalment a través o amb l'amenaça d'un litigi, concessions
de qui tingui dificultats per fer front a les despeses». «El
sistema d'honoraris per a la retribució del treball dels professionals
liberals que intervenen en l'Administració de Justícia no
és equitatiu perquè gratifica principalment segons la quantia
dels assumptes».
Considera que «una Administració de Justícia ineficaç
propicia la defensa dels interessos i la realització dels drets
al marge dels mecanismes legals i, per tant, amb un alt risc d'arbitrarietat.
A més, genera en la ciutadania el sentit d'impunitat de conductes
il·legítimes, produeix desencís i escepticisme, i,
en definitiva, la pèrdua d'il·lusions col·lectives,
que són essencials per a un benestar solidari».
Sobta positivament la valentia d'algunes de les alternatives que proposa:
«promoure la creació de tribunals de deontologia mixtos, amb
membres de les distintes professions jurídiques i amb jurisdicció
disciplinaria sobre els professionals de totes elles, per assegurar-se
d'evitar la impunitat que poden motivar reaccions corporativistes»
i «que el treball dels advocats i procuradors fos retribuït
per l'Estat, amb prohibició absoluta de rebre qualsevol emolument
particular en pagament de treball per a la defensa judicial».
Notes:
1PUIG
I FERRATER, Joan (1926), Servitud, Edicions 62, Barcelona, 1985,
p. 66.
2Íd.,
p. 91.
3CHOMSKY,
Noam, i HERMAN, Edward s. (1988), Los guardianes de la libertad,
Crítica, Barcelona, 1990, p. 348.
4Íd.,
p. 349.
5Íd.,
p. 350.
6Íd.,
p. 352.
7Íd.,
p. 353.
8ROIG
I PLANS, Joan, Alternatives per a un funcionament més eficaç
de l'Administració de la Justícia, ponència presentada
a l'«Aula Provença», Barcelona, 14 de novembre del 1991.
|