2.12.7. Ecologia, economia i diner.
La contaminació i l'exhauriment de certs recursos són
uns fenòmens característics i típics de les cultures
sedentàries, urbanes, és a dir, de tota civilització,
des de fa, per tant, uns 10.000 anys. No es donen ni en l'estat animal
de la natura ni en l'evolució prehistòrica de la humanitat.
La contaminació i l'exhauriment de certs recursos avui es veu
particularment accentuada en la nostra civilització super-tecnològica.
Aquesta gravetat no prové tant de la mateixa tecnologia com de la
utilització bèl·lica i consumista que els poders legals
i fàctics en fan per al seu propi profit i contra els pobles que,
enlloc de disfrutar de les possibilitats productives d'aquesta tecnologia,
es veuen condemnats, en el límit, a la misèria i la fam dels
pobres, dels marginats, dels vells, dels orfes...
Les dues disciplines per a lluitar contra les contaminacions inherents
a la civilització són l'ecologia i l'economia.
L'economia és «la norma de repartició equitativa
(-nomia) del bé comú nacional (eco-)», bé comú
representat avui dia pels excedents de producció inversiva (crèdit)
i de producció consumptiva (finances) que no compren lliurement
les empreses productores i els productors consumidors amb llur sol poder
de compra salarial privat-solvent, respectivament.
Ara bé, l'economia és filla d'una disciplina encara més
antiga, l'ecologia: aquest és un terme, igualment compost, que significa
«paraules lliures (-logia) sobre el bé comú nacional
(eco-)».
Les paraules acostumen a ser anteriors a la norma, ja
que gràcies a elles s'expressen els termes ben precisos d'aquesta
norma.
Aquest lligam etimològic entre economia i ecologia, reforça,
encara més, la necessitat de dissenyar una ecologia econòmica
i una economia ecològica: expressions que, en l'acepció corrent
d'ecologia i en la que hem definit d'economia vol dir «protecció
del bé comú cara a la seva repartició equitativa entre
la comunitat»; o bé, «repartició equitativa del
bé comú entre la comunitat, respectant-lo i potenciant-lo».
Per bé comú hem d'entendre tot el patrimoni natural i cultural
heretat: el sol, els boscos, els rius, el mar, l'aire, la informació,
l'energia i les comunicacions... els excedents de producció... És
tot aquest bé comú que s'ha de potenciar i respectar per
a ser distribuit equitativament el seu ús i els seus fruits.
En la crisi d'anticivilització actual, vivim en una plena indisciplina
i menyspreu del bé comú a tots els nivells, que crea una
situació de fet en la que tots estem immergits i que no sempre
sabem que fer per emergir-ne pràcticament. Tal com hem definit els
termes, avui regna «l'anti-ecologia i l'anti-economia». En
aquesta situació de fet, no n'hi ha prou de dir-se «ecologista»
per fer realment ecologia; ni de posar-se l'etiqueta «d'economista»
per a fer realment economia.
Ens cal afrontar el tema de la repartició equilibradora, és
a dir, de l'economia ecològica en termes fenomenològics,
científics i tecnològics; en termes de solucions pràctiques
i possibles que, inspirades en els ideals de la solidaritat i la llibertat,
respectin l'ecologia i l'economia ensems, pero que no es perdin en simples
declaracions de principis idealistes o ideològics.
L'ecologia humanista no solament ha de beneficiar els privilegiats de
les societats històriques i actuals, sinó a tota la població
de la Terra actual i futura.
L'ecologia humanista s'empenya a eliminar tota pol·lució
i vol concretar-se en una comunió amb la natura i amb els homes.
L' economia ecològica vol lluitar contra tot tipus de pol·lució
inclosa la «corrupció» social i política; vol
l'equilibri dels ecosistemes inclòs l'equilibri econòmic
del mercat i de la societat; vol l'harmonia amb tots els sers vivents inclosa
la solidaritat completa entre tots els homes i dones, entre totes les famílies
i altres grups primaris, entre totes les persones col·lectives i
ètniques de major envergadura.
Aquesta voluntat radical de llarga i difícil transformació
i conversió interna de totes les persones a favor d'un projecte
verament ecològic-econòmic, que retorni l'harmonia perduda
en el planeta, sense renunciar a cap conquesta positiva de la humanitat,
és necessària i imprescindible, però cal el saber
fer econòmic-polític que faci eficient aquesta voluntat comunitària.
El primer pas és la depuració del diner corrupte i l'obtenció
del diner impol·lut; un diner transparent, científic, responsable,
equilibrador, afavoridor del joc net de tothom, amb sanció judicial
immediata per a tot intent de joc brut.
El segon pas és que, amb aquest diner blanc, la societat geopolítica
es fa mestressa de la capacitat d'inventar poder de compra en funció
dels excedents de producció i pot evitar, així, de malmetre
diners en l'erosió de l'antieconomia que crea inflacions i deflacions.
El tercer pas consisteix en repartir aquest bé comú mercantil
oferint al poble, en quantitat màxima i qualitat òptima,
uns serveis i equipaments públics adequats i gratuïts (autoritats
sense burocràcia, autonomies confederades; educació i instrucció
en llibertat; salut, urbanisme, mitjans de comunicació, serveis
públics -aigua. llum, transports, correus-...).
El quart pas és destruir l'escandalosa mercantilització
de la societat liberal (descomercialitzar-la i desfuncionaritzar-la) amb
un finançament comunitari i un sistema de responsabilització,
d'incompatibilitats i d'ingrés liberal.
Així, cal atacar, una a una, cada pol·lució específica.
La lluita ecològica és una lluita de diner i de tècnica
comprada amb aquest diner i cal combatre la pol·lució amb
totes les armes tecnològiques al nostre abast.
Versió 1987.