2.3.6. Visió històrica de la lliure propietat
i iniciativa comunitària i privada.
Analitzar l'evolució de la lliure propietat i inicitiva comunitària
i privada, segons hipòtesi històrica de l'evolució
humana utilitària.
En temes tan polèmics com aquests, la referència històrica
pot aclarir conceptes i facilitar propostes. Heus aquí un breu resum
dels origens i camins de la propietat i iniciativa comunitària i
privada segons la hipòtesi de l'evolució humana utilitària.
Es molt possible que la iniciativa i la propietat productiva fossin
durant milions d'anys, nacionals-comunitàries. La propietat i iniciativa
privada-col·lectiva
sorgí, probablament, amb l'especialització empresarial dins
la comunitat ètnica ancestral (fa uns 135.000/110.000 anys). L'intercanvi
apareix (fa uns 60.000 anys) com a conseqüència d'haver sorgit
la propietat privada, inicialment col·lectiva i posteriorment, individual
en competència amb la inicitiva i propietat nacional comunitària
de l'endo-ètnia.. L'intercanvi és un acte d'apropiació
i desapropiació mútues.
La propietat i iniciativa privada-individual neix relativament
tard (aproximadament fa uns 27.000 anys) com a fruit, possiblement, del
dot matrimonial entregat a la dona.
Amb la revolució patriarcal resorgeix de nou una certa propietat
comunitària de la multifamília, de la tribu i de la polis
successivament. Els esclaus en aquest estadi acostumen a ser propietat
comunitària i no privada. (Encara en el segle V abans de la nostra
era, a Atenes, els esclaus eren propietat comunitària de la «polis»,
a la qual els empresaris -agrícoles, industrials, comerciants i
banquers- i els particulars els llogaven).
La progressiva utilització d'instruments monetaris facilita enormement
el creixement de la iniciativa i propietat privada col·lectiva i
individual. Amb la moneda de compte abstracta es podia mantenir
la propietat privada i es podia captar al mateix temps numèricament,
la riquesa comunitària de la ciutat-imperi (polis).
Així com la feodalitat està basada en el retorn a la propietat
privada intracomunitària al servei preferent de cada senyor feudal,
la introducció de la moneda comptable referma la propietat privada
individual que exigeix una progressiva «democràcia»
més o menys formal o real. Aquesta propietat privada pren la seva
màxima exaltació aparent amb la moneda metàl·lica
anònima. Però, de fet, aquesta moneda anònima el que
afavoreix realment és la més terrible i esotèrica
tirania: la de la plutarquia. En tant que escassa i cobdiciada,
la moneda anònima metàl·lica genera, en efecte, nombrosos
conflictes referents a la propietat privada, conflictes que són
aprofitats per aquesta plutarquia.
La propietat comunitària té un arrelament molt antic i
és quasi bé instintiva i, per tant, molt difícil de
suprimir del tot. Els boscos i prats comunals, els camins i els ponts...
són els darrers vestigis, a Europa, de la propietat comunitària
que, els darrers anys, molts d'ells estan essent privatitzats individualment,
col·lectivament o estatistament.
La manca actual d'una propietat comunitària provoca una nostàlgia
en part de la població, però, de moment, no s'ha sabut donar
forma pràctica a la propietat comunitària. L'intent de voler
identificar la propietat i iniciativa comunitària amb la propietat
i iniciativa de l'Estat, és, a més d'una enganyifa, un fracàs
històric. Es fa una extrapolació fatal entre la propietat
i iniciativa comunitària d'una horda de 30, 60 o 100 individus a
una propietat i iniciativa d'un Estat que vol representar a, per exemple,
400 milions d'individus i multitud d'ètnies i de col·lectivitats..
No podem confodre, doncs, comunitarització amb estatalització.
L'Estat és una petita part de la societat total, que si té
propietats (ja sigui tots els mitjans de producció, o una part d'ells)
empra tots els sistemes coercitius de què disposa per a mantenir
els seus privilegis (o els dels grups plutàrquics que el controlen).
Aquests privilegis esdevenen privatius de qualsevol altra iniciativa
més natural o eficient.
Cal comprendre que l'Estat no és ni la «societat geopolítica»
global ni la «comunitat» (uni-nació): és, simplement,
una entitat col·lectiva que ha de fer de gerent de la societat
geopolítica considerada. Si l'Estat posseeix béns propis,
està permamentment temptat de defensar-los, malgrat que proclami
formalment que actua «a favor del bé comú»: aquesta
és la seva missió constitucional i, com a tal, no pot gloriar-se'n
sense generar sospites de justificació.
Si l'Estat s'apropia de la propietat i la inciativa dels ciutadans,
aquests responen amb la passivitat productiva, motivada per la manca d'interès
i d'alicient, o encara més, es dediquen al boicot més o menys
conscient. Els fracassos en les empreses industrials i agrícoles
de la URSS; les pèrdues constants i la burocratització de
les empreses estatistes, tipus INI; i el replanteig aquests darrers temps
a molts dels Estats socialistes sobre la necessitat de la iniciativa privada,
la llibertat de preus i la retribució en funció de l'eficàcia,
són fets experimentals del que diem.
Avui, la propietat privada, sigui individual, sigui empresarial, sigui
estatista, és un fet generalitzat quasi a tot arreu. La propietat
comunitària pràcticament ha deixat d'existir llevat d'alguns
llocs que encara viuen en comunitats reduïdes. Com recuperar la propietat
comunitària? Amb el risc de ser reiteratius, repetim la dialèctica
del mercat: com més «propietaris» hi ha, més
«canvis» es donen i, més vitalitat té el mercat.
Com més canvis es donen, més «massa monetària
comunitària» generada, -sigui per un únic impost, o
sigui en funció dels excedents de producció-. Com més
massa monetària comunitària, més pot ser distribuïda
solidàriament a cadascú dels membres de la societat geopolítica.
Així, com més «bé privat», més
«bé comú» es genera.
Aquesta formulació intuïtiva de la propietat comunitària,
necessita, però, ser quantificada. Avui pot ser quantificada gràcies
a un instrument monetari, personalitzador i comptablement informatiu -tipus
factura-xec-.
Amb aquest instrument telemàtic podem descobrir exactament el valor
monetari dels excedents per a reprivatitzar-los sota forma de salaris
financers per al consum i de crèdits a la inversió;
per a municipalitzar-los sota forma de propietat comunitària municipal
del sòl urbà, agrícola i forestal. El sòl,
és el bé arrel, el bé comunitari per excel·lència:
és el darrer que s'ha perdut i el primer que es pot tornar a recuperar.
Prudhon deia que «la propietat és un robatori». Avui
podem precisar la frase dient que «l'apropiació privada d'un
bé comú, és un robatori».
Versió 30 de novembre del 1988.