2.3.5. Llibertat d'iniciativa, propietat privada i
competència en el mercat.
Definir la llibertat d'iniciativa, propietat privada i competència
en el mercat, com a principis potenciadors de la riquesa mercantil privada
que cal protegir.
Qualsevol hipòtesi de treball científic s'ha d'experimentar.
En aquest cas cal que la hipòtesi que proposem sigui també
experimentada, amb tota la prudència política que es consideri
oportuna en cada cultura ètnica o inter-ètnica, en cada Estat
contemporani.
Segons la hipòtesi que mantenim, la societat utilitària
ha funcionat tradicionalment sota els principis de lliure iniciativa
particular, lliure propietat privada i lliure competència.
Efectivament, la lliure iniciativa privada i la lliure propietat privada
de les persones sobre les mercaderies produïdes (que són
coses)
i la lliure competència entre empresaris, treballadors, capitalitzadors
i inventors (que són persones) en el camp de la producció
i entre consumidors (que també són persones) en el camp del
consum,
constitueixen els motors més dinàmics, agilitadors i fecunds
del mercat amb una condició: que els possibles excedents de producció
inversiva, de producció consumptiva i de comerç exterior
generin automàticament el diner comunitari-complementari que exigeix
l'economia de mercat, diner que ha d'ésser distribuït
equitativament, segons llei, als lliures inversors, consumidors i importadors-exportadors
privats.
Aquestes qualitats són degudes al fet que els agents privats
del mercat, tant productors com consumidors, es mouen tradicionalment amb
la finalitat, sinó única, almenys principal, d'obtenir en
cada canvi monetari elemental: el comprador, el màxim i òptim
benefici
concret i el venedor el màxim i òptim benefici monetari.
Les regles de joc que es proposen per afavorir un mercat llibertari
cerquen de perfeccionar, assegurar i potenciar al màxim i de manera
òptima, aquestes tradicionals iniciativa, privacitat i competència
lliures amb l'objectiu de generar una major i millor producció a
l'ensems que un consum cada dia més en harmonia i comunió
ecològica amb cada persona i amb la natura. El motiu principal per
a intentar reconciliar la no sempre clara pràctica històrica
d'aquestes llibertats amb aquests objectius solidaris, és que, si
bé tota la riquesa generada pel mercat, és secularment privada,
és també alhora aquesta riquesa privada la que garanteix
la possibilitat d'una riquesa comunitària, expressada en
forma d'una massa monetària comunitària.
Aquesta riquesa comunitària pot ser fecunda -en les civilitzacions
històriques i actual- en la mesura en que és repartida equitativament
(economia de mercat llibertari) a totes les les persones privades
-individuals, col·lectives- de l'entera societat geopolítica.
Si ens interessa afavorir en el mercat la generació de riquesa
privada és perquè, a part d'un fet positiu en ell mateix,
en potenciar la generació de riquesa privada afavorim indirectament
el sorgiment de sobreproducció i doncs de riquesa comunitària.
La riquesa comunitària, ja sigui generada pels excedents inversius
o consumptius, ja sigui per un impost únic de solidaritats social,
cerca repartir equitativament i privadament la part comunitària
del «pastís» produït. Però, per a repartir,
prèviament s'ha de produir. La finalitat primera és doncs
la producció. Sense producció suficient la «justícia
distributiva» és només una teoria sense possible aplicació
pràctica. El «regne de la llibertat» solament sorgeix
si hom supera productivament amb escreix, el «regne de la necessitat».
La super-abundància -en règim d'ecologia real eficaç-
de béns utilitaris, directament materials i de béns liberals,
indirectament materials, és el camí històric de tot
progrés vertader en la lliure elevació ètica-transcendent
de l'esperit humà. La persona és, en primer lloc, matèria
vivent i només l'autosatisfacció material prèvia del
seu ser (individual, col·lectiu, ètnic, inter-ètnic,
justicial, polític..) li permet la llibertat concreta i pràctica
vivencialment necessària al seu perfeccionament en amor transcendent
a les llibertats i solidaritats concretes aconseguides.
Versió 30 de novembre del 1988.