2.1.8. Els factors actius privats de producció.
S'analitza els diferents factors actius privats de producció
i la seva importància relativa.
Segons la hipòtesi de l'evolució utilitària de
l'home, els factors actius de producció apareixen ja en la
més primitiva prehistòria: l'invent d'instruments
de caire utilitari és la primera prova de la manifestació
de l'esperit humà que imagina el què vol aconseguir
abans d'iniciar la tasca de fer-ho; l'empresa utilitària
comunitària de cada endo-ètnia al servei del consum utilitari-comunitari
en fou la conseqüència immediata; l'estalvi-capital
comunitari nasqué el dia en que l'home inventà la conserva
de «caps» de caça o pesca.
Ja hem indicat el naixement de l'empresa d'iniciativa i propietat col·lectiva-privada
sota forma de tótem especialitzat en una producció
donada que, a poc a poc, esdevingué nació filial de l'endo-ètnia
matriu. Emperò, dintre del tòtem, tota la producció,
el consum i l'estalvi-capital continuaven essent comunitaris fins i tot
quan l'invenció del canvi consagrà definitivament la propietat
col·lectiva-privada externa de cada tòtem en les convocacions
endo-ètniques de tots els tòtems filials.
Aquesta propietat col·lectiva privada externa de cada tòtem
sobre la seva producció especialitzada esdevingué individual
privada a favor de la dona quan aquesta inventà l'agricultura. ês
la dona agricultora que transforma a favor d'aquesta seva novíssima
propietat privada individual el matrimoni dotal. Anteriorment aquest
el dot era pagat al clan matrilinial que es privava de la dona casada:
a partir del moment de l'inici de la preponderància social de la
dona agricultora el dot és directament pagat pel marit a la seva
esposa i aquesta no s'en va del seu clan, sinó que és el
marit que va a viure amb ella.
Seguint aquesta evolcuió, la dona agricultora s'inventa el «treball
servil del marit» a favor de la seva iniciativa i propietat individual-matrimonial
privada: el treball -específicament utilitari com a factor actiu
de producció a favor d'una empresa utilitària d'inciativa
i propietat individual-privada es veu sotmès des dels seus inicis
fa uns 20000 anys a una disiciplina imposada per l'empresari privat al
treballador servil: sembla que fou inventat a través del ritus del
matrimoni
de servitud.
Aquest origen servil del treball utilitari al servei de qualsevol empresa
privada ens condueix a tractar de reduir el factor «treball utilitari
servil», en funció del progrés alliberador de les tecnologies
actuals i de l'elevació del nivell ètic-cultural de tota
la població de qualsevol comunitat contemporània, abocada
volens
nolens a una explosiva super-producció i super-abundància
de béns materials, d'una manera bastant independent del sol treball
utilitari-servil-assalariat.
Una aproximació a la matemàtica ens permet visualitzar
l'acceleració històrica en l'infrastructura utilitària
en relació als distints factors privats de producció. Aquests
es classifiquen pel següent ordre de capacitat productiva: 1er, l'invent;
2on, l'empresa; 3er, el capital; 4at, el treball. El treball és
el menys productiu si no és en qualitat dintre l'artesanat on el
treballador també és el seu propi capitalista inversor, el
seu propi empresari i el seu propi inventor reunint en la seva sola persona
aquestes quatre tan distintes personalitats.
Així tenim:
-
Treball (T): T = T[1]
-
Capital (K): K= nT = T[n]
-
Empresa (E): E = T + K = T + nT = T[n+1]
-
Invent (I): I = T + K + E + I (anteriors)
Més enllà de la complexitat de desenvolupament matemàtic
d'aquesta darrera fórmula, podem entreveure l'enorme importància
teòrica i pràctica de la complexitat de l'invent com a element
fonamental de la producció.
La realitat de l'actual crisi de civilització radica justament
en la incapacitat contemporània, especialment dels més alts
responsables polítics i sindicals, per a comprendre que la pugna
dels treballadors per a disputar privilegis anacrònics als capitalistes
i patrons és completament desfasada si no es té en
compte el paper excepcional i decisiu de l'invent, aquesta «empresa
especial» amb seu al cervell dels homes (matèria gris) d'on
ha sortit i pot continuar sortint tota solució als problemes del
progrés humà. Sense reforçar l'eficàcia màxima
i òptima de l'empresa no es pot comprendre aquest paper importantíssim
de l'invent.
Si la matemàtica ens indica l'ordre d'importància real
dels factors productius privats segons la capacitat productiva que tenen,
i l'estudi de la prehistòria ens assenyala un ordre semblant d'aparició
al llarg dels mil·lennis, la valoració del procès
productiu en el darrer segle de revolució industrial ens mostra
un semblant ordre.
Al segle XIX, els Estats meridionals d'Europa (espanyol, italià,)
i d'altres continents, els més endarrerits, per a aconseguir l'augment
de producció fomentaven l'augment del treball servil i aliè,
i fantasiaven sobre el seu rendiment pretesament radical i primordial.
França, país de capitalistes, estalviadors i rendistes,
més ric i més intel·ligent, país de capitalisme
quasi pur, fomentava l'estalvicapital. Aquesta també ha estat un
fet permanent a Catalunya, però canalitzat a través de les
Caixes i no dels Bancs.
Anglaterra, més desperta des de feia quasi un segle, es dedicà
a fomentar de preferència el millorament i progrés de les
empreses, i esdevingué capdevantera del capitalisme empresarial
i més en particular, del bancari i borsista. No cal dir fins a quin
punt anà avançant els altres Estat del món.
Però a finals de segle, el canceller Bismarck de la nova Alemanya
imperialista, intuí que la protecció de l'invent utilitari
era el motor més eficaç de la producció, tant en quantitat
com en qualitat, i féu la primera llei de patents. En pocs anys,
Alemanya es posà al cap dels països industrialitzats d'Europa
i, en realitat, ja no tenia necessitat del seu imperialisme militarista
per a que fos victoriós el seu imperialisme mercantil.
El cas del Japó és avui un clar exponent de la primacia
productiva de la protecció i desenvolupament de l'inventiva o innovació.
Alemanya i Japó són exemples de l'inventisme o capitalisme
privat per acumulació d'invents patentats. Des d'aquests dos exemples
històrics, quasi tot el món avui dia practica el capitalisme
anomenat «inventisme» com a capitalisme número 1, però
majoritàriament només a favor de la plutarquia indígena,
internacional, ja quasi mundial.
El capitalisme número 2 en importància és l'empresariat
(ídem quant a beneficiaris plutàrquics).
El capitalisme número 3 és el capitalisme quasi pur, avui
dia quasi abandonat en tots els països.
El capitalisme número 4, radicalment infecund és el «laborisme»,
tipus asiàtic, africà, iberoamericà... d'acumulativitat
pràcticament nula i molt utilitzat ideològicament
pels plutarques mondials més cínics per a arruinar a fons
els països més poblats que els hi fan por i que combaten amb
«l'estratègia de la fam» (Àfrica, Índia,
Xina, Brasil, Argentina...).
Versió 30 de juny del 1988.