1.5.7. Reflexions i propostes sobre les persones
socials-col·lectives.
Proposar mesures concretes per establir
i garantir llibertats i solidaritats per a les societats geopolítiques
i per sortir dels presents imperialismes.
L'objectiu principal per a una bona relació entre les persones
nacionals-comunitàries i les societats geopolítiques
és que les ètnies, inter-ètnies i supra-ètnies
han d'ésser respectades, des de les famílies fins
a les multiconfederacions lliures, dins les unifederacions progressivament
més àmplies.
Ser respectades significa que les ètnies, inter-ètnies
i supra-ètnies facin efectiu el dret a autodeterminar les
seves lliures confederacions internes i la seva lliure adhesió
a la unifederació històrica rebuda en herència,
o a construir-ne una de nova en un marc més ampli. El rebuig
a adherir-se, per part de qualsevol ètnia, a un projecte
polític federal legítim ha d'ésser assumit
tenint en compte el perill de caure en una situació geopolítica
inviable que la condueixi a l'àrea d'un imperialisme pitjor
del que ha rebut directament en herència.
Respectar les nacions vol dir que puguin decidir i gestionar el
seu present disposant dels mitjans necessaris constitucionalment
reconeguts i automàticament adjudicats; vol dir que malgrat
llurs diferències múltiples estiguin entre elles
en plena igualtat jurídica de drets; vol dir que no es
trobin unides per la força en nom d'ideologies que tenen
com a pretext la "unitat de la pàtria": tota
societat està ferida de mort i se suïcida, més
o menys conscientment, quan s'absolutitza i es sacralitza en el
seu si la unitat enlloc de fomentar la vocació comunitària.
La comunitat -aportació viva i dinàmica de recursos
i proteccions- no té res a veure amb la unitat, simple
aritmètica inerta, és a dir, sense l'art de la vida.
Si volem crear, dins el concret històric i cara al futur,
una autèntica comunitat de nacions a partir d'una unifederació
política, cal comprendre que cap societat geopolítica
(imperi) no pot tenir cohesió interna, ni pot avançar
realment cap a una comunitat, si les ètnies, els ciutadans
i les ciutadanies no s'hi senten lliurement a gust i no gaudeixen
solidàriament de la prosperitat comuna, és a dir,
si no senten el conjunt de la societat com a projecte propi engrescador
que respecta la seva singularitat i que els permet de relacionar-se
entre ells obrint-se, al mateix temps, a la resta del món
amb una certa seguretat.
La proposta unifederativa cara a l'exterior i multiconfederativa
cara a l'interior, lluny de voler disgregar res que no sigui tota
resta d'imperialisme, posa les bases per a una autèntica
comunitat de nacions que a la llarga pot ésser real; nega,
en canvi, la pretesa unitat nacional imposada pel poder imperialista,
a la curta, subjugadora i uniformadora de totes les ètnies
i inter-ètnies internes nascudes lliures, unitat forçada
abans que arribi l'hora de la comunitat real, unitat, per tant,
sempre contraproduent.
Una simple observació dels fets històrics i actuals
ens mostra que qualsevol intent de canvi social, econòmic,
de civilització... és avortat per la presència
dels imperialismes (interns i externs). El problema rau en la
possibilitat de formular i dur a terme una revolució que
pugui evitar de caure en el parany d'ésser condemnats a
la fam, al bloqueig o a la invasió armada.
El braç armat de l'imperialisme, essent molt important,
és solament un dels seus braços. Els mecanismes
de dependència econòmica, comercial, cultural, tecnològica,
informativa... són, avui, la millor arma de penetració
i manteniment dels imperialismes. Aquesta arma és, sovint,
molt més important que els armaments bèl·lics
i més eficaç que la guerra i els sistemes policíacs.
Contra ella els pobles no han sabut desenvolupar sistemes eficaços
de defensa i de protecció, ja que estan anclats en els
mites de la violència. La violència, en general,
és inadequada i ineficaç, absurda i contraproduent,
per fer front a les subtils agressions i invasions imperialistes
a què es veuen sotmesos els pobles.
En el camp de les armes bèl·liques, cada vegada
és més difícil que un poble pugui enfrontar-se,
amb possibilitats de victòria, a un imperialisme estranger,
sense haver de pagar un preu caríssim en vides humanes,
en destrucció del propi país i en dependència
de l'altre imperialisme de torn. En un món dividit en zones
d'influència, qualsevol intent de canvi d'un país
és acusat d'afavorir la zona d'influència contrària
i aquesta suposada traïció condemna aquest poble a
rebre tot tipus de pressions, de boicots, d'amenaces i d'agressions
amb l'objectiu d'avortar el seu procés revolucionari.
En aquest context cap defensa no pot ser eficaç si no sorgeix
del convenciment íntim de sentir-se poble en procés
de constituir-se en una comunitat de nacions forjada al llarg
del temps en la unifederació política de múltiples
ètnies i inter-ètnies que lliurement es confederen,
es respecten i s'ajuden solidàriament. Sense aquesta premissa
de sentir-se content de la pròpia col·lectivitat
solidària de nacions és impossible afrontar eficaçment
qualsevol dels imperialismes estrangers que cerquen boicotejar
tota proposta de canvi.
Per a permetre i assegurar una organització
llibertària bàsica, la societat geopolítica
s'ha de dotar des de l'inici d'un instrument clarificador i responsabilitzador
dels lliures actes personals, ben documentats pel sistema monetari,
amb tots els seus aspectes comptables mercantils i socials. Aquesta
eina monetària no solament és important per a combatre
tot poder ocult a l'interior de la societat geopolítica
sinó per a tenir una defensa eficaç contra els jocs
subtils dels imperialismes exteriors: evitar el joc brut de les
plutarquies indígenes i mundial; impedir desequilibris
comercials perillosos; no caure en el parany del deute extern...
Al mateix temps cal endegar un procés constituent que garanteixi
la lliure unifederació protectora cara enfora de les ètnies
i inter-ètnies que la formin com a marc en el qual puguin
lliurement confederar-se entre elles, començant per les
primàries (barris, municipis, sub-comarques, comarques...)
fins a atènyer les ètnies i inter-ètnies
històriques, dins un marc geogràfic federatiu el
més ampli possible segons les possibilitats i reptes històrics
del moment (Ibèria, Europa, Ibeoramèrica...).
La convocatòria d'eleccions en totes les ètnies,
començant per les primàries (barris, municipis...)
és el primer pas d'aquest procés constituent. Les
eleccions triaran els representants de base -propers i coneguts,
presentats en llistes obertes- i decidiran al mateix temps la
incorporació de cada ètnia a confederacions més
àmplies. Les ètnies i inter-ètnies històriques
decidiran la seva incorporació lliure al pacte unifederal
constitutiu de la nova societat geopolítica. (Aquest procés,
malgrat tants segles de caciquisme imperialista, és vitalment
necessari per a la supervivència de les actuals civilitzacions;
la comprensió d'aquest fet pot fer-lo viable i possible).
Cada ètnia assumeix tots els serveis que consideri convenients
per al seu desenvolupament eficaç i només delega
a nivells confederatius més amplis les funcions que consideri
oportunes segons el principi de subsidiarietat.
Pel pacte federal, les ètnies, inter-ètnies i supra-ètnies
que el subscriguin, constituiran els òrgans de comandament
geopolític estables que creguin convenients per a gestionar
les funcions comunes a totes elles imprescindibles per a la cohesió
interna i la protecció externa:
- les relacions de la societat geopolítica amb l'exterior;
- les relacions i coordinació entre les ètnies,
inter-ètnies i supra-ètnies històriques i
actuals;
- la centralització estrictament comptable de la
informació mercantil necessària per a la distribució
dels crèdits inversius i de les finances consumptives (salaris
de solidaritat social). Aquesta centralització comptable
permet una màxima i òptima autonomia de les ètnies
i inter-ètnies (descentralització total administrativa).
L'administració -fer-se càrrec de les coses petites
(minus)- és responsabilitat dels ciutadans i ciutadanies
de cada ètnia amb autonomia, és a dir, amb comandament
cívic lliurement elegit. L'administració no pot
ser deixada en mans de burocràcies estatistes allunyades
dels problemes locals i quotidians.
La centralització comptable permet distribuir automàticament,
segons la Constitució, una quantitat monetària determinada
pel nombre d'habitants de cada ètnia, per a l'exercici
del seu comandament cívic i de la seva administració
autònoma i autogestionària de totes les responsabilitats
que hagi assumit lliurement. Cada ètnia també disposarà
d'assignacions especials per a fer front a necessitats urgents
dins el marc de prioritats polítiques i de solidaritats
inter-ètniques.
La funció dels òrgans estables de comandament polític
(l'Estat federal) és únicament la de fer de gerents
de la societat geopolítica en el seu conjunt. Aquests òrgans
solament han de legislar (Parlaments) i d'executar responsablement
les lleis (Executiu) en el temes que afectin tota la unifederació
com a tal.
La Justícia és una institució que pot ser
fonamental per a resoldre pacíficament els conflictes entre
les diferents persones (individuals, col·lectives, ètniques,
inter-ètniques i supra-ètniques) de la societat
geopolítica en la mesura en què sigui totalment
independent, no solament de qualsevol poder ocult corruptor (atacat
d'arrel en règim de moneda personalitzada), sinó
independent de l'Estat. Aquesta independència, pressupostària
i de gestió, ha d'ésser total i no ha de representar
cap perill en la mesura en què la Justícia no té
cap funció directament legislativa ni executiva cara al
present i al futur. La seva funció és sancionadora
del passat contradictòriament ben documentat. La independència
de la Justícia, juntament amb la possibilitat de disposar
d'una documentació exacta i exhaustiva dels actes monetaris,
li ha de permetre una major equanimitat en el seu exercici. Si
aquesta equanimitat, ben documentada, esdevé real pot afavorir
en bona part el procés de supranacionalització de
la societat geopolítica. Un recte exercici de la Justícia,
gratuïta i accessible a tothom, sense lleis casuístiques,
sense actuacions que afavoreixen minories de poder o ètnies
determinades en detriment d'altres... és un factor importantíssim
per a una solució pacífica dels conflictes interns
i per evitar qualsevol intent de poder fàctic o estatista.
Aquest petit resum-repàs de les possibilitats de dissenyar
un marc polític responsable i lliure que respecti les diferents
persones individuals, ètniques i col·lectives ens
permet d'introduir-nos, tenint una àmplia visió
de conjunt, en l'estudi detallat dels diferents aspectes de les
altres persones socials-col·lectives que constitueixen
la sencera societat geopolítica (imperi). Aquestes, des
del punt de vista de l'actuació política, són
no solament les més complexes, sinó també,
les més complicades des que la foscor monetària
irresponsabilitzadora ha penetrat l'entrellat social.
Versió 15 de març del 1988.