1.5.6. Imperialisme.
Definir l'imperialisme com a realitat històrica
oposada a imperi. Establir les condicions per a la seva formació
i per a la seva extinció, segons una hipotesi històrica
que es formula.
Emprem l'expressió societat geopolítica
per a designar la realitat històrica anomenada imperi.
Aquest terme tècnic, però, ens permet establir una
clara diferència entre dues realitats oposades imperi i
imperialisme.
L'imperialisme, segons sigui la seva projecció
interior o exterior, el podem anomenar intra-imperialisme o extra-imperialisme
(també: anti-societat anti-política).
L'intra-imperialisme apareix quan un imperi
és desviat de la seva vocació originària
de protegir tots els seus lliures ciutadans i ciutadanies, desviació
que afavoreix exclusivament uns pocs (oligarquia), uns pocs poderosos
(despotisme, tirania), o uns pocs molt rics dedicats al joc brut
dels poders fàctics (plutarquia). El comandament polític
legítim es converteix així, en poder ilegítim
contra les persones. L'intra-imperialisme es manifesta normalment
en una màquina de repressió policíaca interior
i, si pot, de guerra exterior per a esdevenir també extra-imperialisme.
El procés d'aparició dels
imperialismes (intra- o extra-) acostuma a tenir certes constants
en les quals es barregen elements exteriors i interiors. Quan,
pels motius que sigui, la corrupció i el poder niuen en
un imperi, l'imperialisme que en neix es llença sovint
a aventures exteriors que li permeten suscitar el "chauvinisme"
de la població i, al mateix temps, començar a sotmetre-la
al seu poder fàctic.
Quan l'imperialisme exterior fracassa -és
derrotat- generalment comporta un agreujament de l'imperialisme
interior perquè l'estatisme, decebut i sense sentit exterior,
necessita deslliurar-se de la seva defraudació, fent-ne
un transfert freudià, enfocant contra les ètnies
i inter-ètnies interiors subjugades l'enorme aparell bèl·lic,
policíac i "burrocràtic", inventat per
l'extra-imperialisme anterior fracassat.
Degut al fracàs exterior i interior
de l'estatisme en el govern de les coses -ja que la plutarquia
les governa per al seu propi profit- la burocràcia estatista
es llença, per desfer-se de les decepcions, al control
intens de totes i cada una de les persones que subjuga. Sota pretextos
fiscals, religiosos, moralistes, administrativistes... sotmet
els individus, les famílies, les empreses, les professions
liberals, les ètnies... a ridícules obligacions,
controls i inspeccions. Com més inspeccions corruptibles,
com més controls desiguals, més es corromp el conjunt
de la societat i més incontrolades estan les persones riques
i potents gràcies a la moneda anònima. El poder
oficial se centra a dominar les persones perquè ha dimitit
de governar les coses eficaçment, ja que topa amb el joc
brut dels poders fàctics dels rics potentats.
L'aparició històrica de l'imperialisme
es pot datar entre el tercer i segon mil·lenari abans de
la nostra era.
L'imperialisme Babilònic és
el primer que tenim documentat. Sargó I, rei d'Akkad -una
petita ciutat- imperi de les moltes que poblaven l'`Asia sudoccidental
des de feia uns 6000 anys- dominà en poc temps una àmplia
zona aparentment conquerida per les armes. Queda un enigma molt
important per resoldre: com aconseguí penetrar en les ciutats-imperi,
que havien estat inexpugnables des de la seva fundació
degut a les grans muralles que les protegien i que , amb els mitjans
tècnics-bèl·lics d'aquells temps, era impossible
d'assaltar amb èxit. Una hipòtesi viable és
la que relaciona l'aparició de l'imperialisme amb l'invent
de la moneda metàl·lica anònima, eina fàcil
de corrupció per aconseguir la traïció ben
pagada que obrís les portes de les ciutats fins aleshores
inexpugnables (Només a partir del segle IV a.n.e. s'inventà
l'artilleria. La catapulta i la ballesta mecànica foren
emprades per primera vegada per Alexandre Magne en el setge de
Tir i Sidó). Cal tenir en compte que el comerç entre
i dins de les ciutats imperi s'havia desenvolupat amb un sistema
monetari de compte abstracte que personalitzava, i per tant, responsabilitzava,
les operacions de mercaderies concretes. Amb aquest sistema era
impossible incloure en la intra-comptabilitat monetària
de cada ciutat una mercaderia anomenada "traïció",
cosa fàcil, en canvi, amb una moneda metàl·lica
concreta (or, plata, coure, bronze) forçosament anònima
i deliberadament extra-comptable.
Aquesta hipòtesi compta amb documents
arqueològics que l'avalen (desaparició sobtada,
en les troballes arqueològiques de la zona, de les fitxes
i esferes de fang cuit, instruments monetaris presents en tota
aquella àrea durant més de 6000 anys; l'invent de
l'assaig de toc -aigua règia i pedra de toc- i de la balança
de precisió, que permeteren, a partir del -2500, l'èxit
populista de l'escala ponderal -sicles, mitjos sicles, òbols,
talents i mines- dels metalls preciosos -or, argent, coure...-.
Aquesta hipòtesi també compta amb mites de conquesta
(Cavall de Troia; enderrocament miraculós de les muralles
de Jericó) que poden ser considerats com "gestes mítiques"
per amagar la vergonya d'una estratagema tan innoble per als usos
d'aquell temps. Potser tampoc és en va que "Babilònia"
sigui el símbol, en moltes tradicions, de la corrupció,
del poder i de la prostitució; símbol d'haver estat
la introductora dels imperialismes que encara duren fins avui,
però que començaren amb ella només fa uns
4500 anys.
Aquesta hipòtesi històrica
pot ser avui experimentada si qualsevol grup d'ètnies i
inter-ètnies pacten d'establir un sistema monetari personalitzat
i el posen al servei de la construcció d'un imperi modern,
d'una societat geopolítica més àmplia. La
hipòtesi es confirmarà si aquest procés de
transparència monetària ajuda efectivament a acabar,
en primer lloc, amb tot tipus d'intra-imperialisme i les seves
conseqüències: repressió, misèria, opressió,
corrupció, robatori, poder... a l'interior; i, en segon
lloc, ajuda a reduir i suprimir les guerres locals controlades,
l'explotació neo-colonialista, els genocidis més
o menys encoberts... a l'exterior.
Hem de rellegir la història considerant
que la majoria d'imperialismes històrics els hem conegut
sota el nom falsejat d'"imperis": ens han fet avorrir
i confondre tots dos termes per les atrocitats que s'han realitzat,
i es realitzen, en llurs noms. Aquests dos termes han estat confusionàriament
emprats l'un per l'altre, l'incorrecte pel correcte i viceversa,
segons el context. El cinisme d'aquest deliberat confusionisme
és patent en quasi tots els llibres d'història i
en la propaganda bel·licista i anti-terrrorista actual.
Versió 15 de març del 1988.