1.4.4. Matrimoni i família.
Una de les articulacions nacionals-comunitàries
humanes és el "matrimoni". Cal revisar el concepte
"família".
En parlar de la comunitat ja hem introduït elements per a
comprendre el terme matrimoni més enllà del segrest
religiós o "civil" que avui pateix.
Originàriament, "matrimoni" designa un tipus
d'articulació genètico-instintiva que aporta protecció
(murus) i ajuda (munus) de tota mena a la mare (mater) i, ja que
la maternitat és un fet d'evidència, als seus fills.
Cal veure que durant milennis la maternitat ha estat un fet evident
a qualsevol observador: permet establir la filiació d'una
manera clara. La paternitat, en canvi, ha estat, per definició,
una incertesa, per no dir una mentida. Fins fa molt poc la humanitat
no ha pogut saber exactament qui era el pare i, encara avui dia,
els "tests" mèdics més sofisticats no
poden donar cap altra exactitud científica i certitud filosòfica
que l'estadística. Estadística que si bé
té un coeficient de possible error baix, aquest encara
és significatiu.
El present i el futur d'una ètnia depèn en gran
part de la protecció als infants, i en la mesura que aquests
estan arrelats a un grup sexual-nutrici, de la protecció
social efectiva a aquest grup en el qual els infants neixen i
creixen.
Aquesta protecció social al grup sexual-nutrici té
un caràcter subsidiari, ja que únicament cerca que
es pugui desenvolupar el "matrimoni" eficaçment
en el sentit descrit d'ajuda a la mare i als fills.
Avui, aquesta protecció social és important per
a restablir l'equilibri trencat pel domini del pater familias
durant els milennis en què ha capgirat el matrimoni original
i l'ha convertit en la família: la mare i els fills són
objecte de poder pel pare.
El terme família sembla provenir del mot famel que en osc
(llengua pre-llatina) volia dir "esclau". D'aquest mot
deriven en llatí famulus, família i, per tant, l'expressió
pater familias. El naixement de la família sembla, doncs,
anar lligat a l'aparició de la pàtria potestat i
de l'esclavatge -a l'âsia sudoccidental- milers d'anys enrera
(uns 10.000 abans de Roma), malgrat que la llengua i el dret romà
foren els que gravaren nominalment aquesta institució:
el pater familias s'atribuïa el dret de vida i de mort sobre
la(es) dona(es) i els fills, i sobre els (altres) esclaus.
Els esclaus, presoners vençuts, s'incorporaren com a tals,
en règim inferior a la dona i als fills, sota el poder
del pater familias. Aquest despotisme del pare, que fou la pràctica
real i legal durant molt de temps, avui ens sembla superat. Cal
reconèixer, però, que encara estem sota l'influx
cultural, i a voltes legal, de la família. Aquesta no és,
des d'un punt de vista històric, i contràriament
al que defensen certs moralistes, cap forma natural de vida de
l'espècie humana, ni de cap altra espècie. La família
és una articulació social-genètica d'origen
cultural nascuda en un clima de crisi bèl·lica i que es
manté al llarg dels segles amb algunas modificacions més
aparents que reals. El petit nucli unifamiliar, tallat de les
seves arrels nacionals-comunitàries, avui navega entre
molt diverses expressions socials: "societat contractual,
reproductora, cultural, monetària, d'emancipació
juvenil...", "nucli d'amor i de compartir la vida",
"prostitució legalment encoberta"...
En algunes societats actuals el proletari (propietari de la prole,
i, per tant de la dona que l'ha engendrat) està deixant
d'existir en la consciència mateixa dels qui es diuen "proletaris"
en el sentit econòmic-marxista. La possibilitat actual,
en aquestes societats, de tenir i augmentar la seva propietat
sobre "coses" fa que no hagi de transferir la seva frustració
de no propietat sobre la "família".
És evident que aquest procés d'acabar amb la propietat
sobre la dona i els fills es pot veure ajudat si la societat geopolítica
pren mesures concretes dineràries a favor de la dona en
general i de la mare i els seus fills i filles. Aquestes propostes
sobre les persones nacionals-comunitàries (vegeu propostes
concretes al final de la secció present) volen ajudar a
recuperar aquest espai de llibertat i ajuda mútua que significa
originàriament el terme matrimoni i fer un contrapès
pràctic a favor de la dona que permeti concretar en la
vida quotidiana la igualtat jurídica entre les persones
dels dos sexes.
L'etimologia del mot "poder" mostra una relació
entre "despotisme" i "pare". Del sànscrit
potis, en llatí pater, donà en grec "despotisme"
i en llatí potis sum, possum, potere. El llatí,
idioma indoeuropeu, més arcaic que el grec, ens descobreix
l'origen sub-històric de "tot poder sobre les persones":
l'afirmació violenta del patriarcat (despotisme) i de la
família (esclavitud).
En història humana, tot el que té un inici cultural,
tard o d'hora, s'acaba. El poder sobre les persones, malgrat el
pes de molts milennis, s'està acabant en els fets de la
vida pràctica. De fet, només està quedant
el "poder subtil del diner anònim" i el "poder
brutal dels estatismes (poder intern sobre els ciutadans) i dels
imperialismes" (poder extern contra tot grup declarat enemic).
Versió 1 de març del 1988.