1.4.3.
Comunitat humana.
Definir i caracteritzar la nació humana
com a comunitat.
Un grup sexual-nutrici animal és una nació.
Un grup sexual-nutrici humà és
una persona nacional-comunitària (ètnia), ja que
els membres que la constitueixen estan, d'entrada, naturalment
cohesionats, en comunió.
Els termes comunió i comunitat en català
han provocat greus malentesos pel fet que han perdut una "m"
originària que es manté en d'altres llengües
(en francès communauté i en anglès community).
Mancant la "m" s'ha fet creure que "comunió"
i "comunitat" volen dir "unió, unitat amb...".
Reprenent el sentit original -sorgit de les paraules cum-munus
i cum-murus (totes dues provinents d'una mateixa arrel primitiva)-
"comunió" i "comunitat" expressen "l'aportació
mútua i lliure entre tots els membres que en formen part,
de recursos (munus) i de proteccions (murus)".
Així, la comunitat és un conjunt, espontani, de
persones (tant individuals, com de persones col·lectives
o persones nacionals) que s'aporten mútuament "comunió",
és a dir: comunicació de recursos i proteccions
de tota mena, en funció creativa d'una unanimitat quasi
hereditària i en funció igualitària de llurs
forces solidàries respectives.
Les persones nacionals-comunitàries tenen, doncs, origen
exclusivament instintiu-genètic i, des d'un principi, van
prenent cada cop més consciència d'elles mateixes.
En el conjunt de l'evolució humana, la persona nacional-comunitària
és la primera a prendre consciència de ser-ne, ja
que les persones socials-col·lectives neixen per lliure
elecció en el si de les nacionals. És precisament
aquesta consciència ètica la que permet anomenar
les nacions humanes, ètnies.
L'instint nacional-comunitari, anomenat genètic és,
en l'espècie "home", molt més fort que
en qualsevol altra espècie de mamífers gregaris
superiors. Això sembla pel fet que el mascle home és
el menys armat físicament de totes les espècies
animals en la lluita per la vida; la femella és encara,
naturalment, més indefensa, sobretot en èpoques
de gestació i alletament; i el cadell necessita un mínim
de 8 a 10 anys per a valdre's sol quan, en qualsevol altra espècie,
aquest temps es redueix a alguns mesos (mesos, un any, dos anys...).
La primera i més bàsica expressió
d'aquest instint nacional-comunitari, és l'aportació
de protecció i de recursos a la mare (matrimoni: aportació
de munus-murus a la mater) i als seus fills.
Aquesta aportació de protecció i de recursos és
feta -segons l'instint comú a quasi totes les espècies
mamíferes- pel mascle durant tot el temps que ho necessiten
la femella fecunda i els seus petits. Segons la hipòtesi
que es proposa, aquest és l'estatut instintiu dels "grups
sexuals-nutricis" d'homínids primitius i de les nacions
plenament humanes almenys en l'etapa endoètnica-viriarcal.
La diferència més accentuada amb d'altres espècies
mamíferes superiors rau en el fet que, com hem dit, el
cadell de la dona necessita de l'alimentació i, per tant,
de la protecció aportada pel mascle, durant un mínim
de 8 a 10 anys.
A diferència de les col·lectivitats i, sobretot,
dels individus, les persones nacionals comunitàries són
molt lentament evolutives, però, al mateix temps, pràcticament
no desapareixen mai ni enlloc definitivament si no és històricament
per guerra i genocidi total conseqüent. Aquest genocidi total
és, però, pràcticament impossible. Sembla
que molts pobles sotmesos a l'acció brutal dels imperialismes
han estat i són encara, exterminats totalment; no obstant,
un magnogenocidi monstruós com el provocat per Hitler -6
milions de jueus, 2 milions de gitanos, 3 milions de dissidents
i 6 milions de les poblacions civils envaïdes- no va suposar
la desaparició total de cap de les ètnies atacades.
La història humana mostra que mentre subsisteixi una sola
parella fecunda o ètnia primària que guardi els
valors idiomàtics, ètics, consuetudinaris, d'ètnies
més complexes perseguides (llogarrets, barris, municipis,
comarques, etc) aquestes ètnies sotmeses a genocidi quasi
total, no desapareixen. Les ètnies armènies, kurdes,
etc, sotmeses a genocidis quasi rituals des de fa milers d'anys
i esquarterades entre diferents imperialismes històrics,
en són una mostra.
...
Quan parlem dels tres tipus de persona indiquem que la manca d'equilibri
entre elles provocava conflictes sota el nom de nacionalismes,
socialismes i individualismes. Tal com hem definit la persona
nacional comunitària, una altra de les accentuacions sense
harmonia amb les altres persones pren el nom de comunisme. Aquest
terme, tal com s'empra correntment, provoca una gran confusió.
Hom pot parlar d'un "comunisme" en el si de les nacions
humanes primitives, però no sembla correcte aplicar el
terme comunisme -"aportació lliure de recursos i protecció
a tots els membres d'una nació"- a una societat formada
per múltiples i variades nacions i milions d'individus.
La cohesió comunitària, la comunió espontània
que dóna la pertinença a una ètnia no pot
ser fàcilment extrapolada a una societat pluriètnica
i molt àmplia. Aquest procés de comunitarització
d'una societat pluriètnica no és impossible, però
generalment és molt lent i només es dóna
en unes condicions molt determinades de llibertat en una inicial
unifederació política de cara a l'exterior i amb
una molt lliure multiconfederació a l'interior de totes
les ètnies que en formin part, dins un marc d'autonomia,
solidaritat i interdependència, entre elles. Aquest procés
no és possible ni per la força, ni per decret.
El terme municipi és un exemple clar del fet nacional-comunitari.
"Muni" indica, com encara s'observa en algunes valls
del Pirineu, "el Comú" de tot el poble que viu
en el seu terme.
Versió 1 de març del 1988.