1.1.5.
Igualtat jurídica de les persones.
La singularitat irrepetible de cada persona
es complementa amb la igualtat jurídica entre totes elles.
L'autosingularitat de cada persona s'aplica no solament a les
persones individuals, sinó també a les persones
nacionals-comunitàries i a les persones socials-col·lectives.
El fet que cada persona sigui essencialment distinta de totes
les altres no nega, en canvi, la tendència de totes les
cultures i civilitzacions a anar fent iguals en dret a totes i
cada una de les persones.
Malgrat que es digui que els "estats de dret" actuals
garanteixen aquesta igualtat jurídica entre tots els ciutadans,
costa poc de detectar que, a la pràctica, continuen havent-hi
persones de "primera, de segona, de tercera... categoria"
gràcies a llur capacitat real de saber manejar activament
el "diner corrupte" segons el conegut axioma del poder:
"segons sigueu ric i potent o pobre i miserable, els judicis
de cort us faran blanc o negre".
Un altre cas de manca flagrant d'igualtat jurídica entre
les persones es dóna quan els anomenats "Estats-Nació"
proclamen i practiquen el que s'anomena "el fet del príncep"
o "la raó d'Estat": hi ha una persona (Rei, Estat...)
que pretén estar jurídicament per sobre de qualsevol
altra persona, perquè ella creu, -o perquè es fa
creure a la gent- que és més important que la resta
d'individus, de famílies, d'ètnies, d'empreses,
d'associacions, d'Autoritats Autònomes...
La igualtat jurídica no suprimeix cap realitat distintiva
de cap persona singular; no destrueix cap desigualtat natural
o adquirida; no anatematitza cap diferenciació legítima.
La igualtat jurídica reflecteix, en canvi, que no hi ha
cap persona vivent -ni individual, ni ètnica, ni col·lectiva-
de jerarquia ètica-transcendent superior a la d'una altra.
Aquesta igualtat en lliure esperit pur de totes les persones,
reconeguda per la igualtat jurídica, permet treure conseqüències
fenomèniques de lliure convivència responsable entre
totes elles.
No respectar l'autosingularitat de cada persona porta a fer-la
idèntica a qualsevol altra, i aquesta identitat personal
és el fonament de tota alienació, monolitisme, homogeneïtat
i uniformització. És un crim ètic actuar
com si una persona fos més o menys que una altra, tractant-la
com una cosa que es pot quantificar. Això té especial
importància, no només entre les persones individuals,
sinó en relació d'aquestes amb les persones nacionals-comunitàries
i les persones socials-col·lectives. Qualsevol d'elles
té un valor incommensurable. Mai no es pot, en nom de cap
principi "individualista", "nacionalista",
"col·lectivista", "socialista"... obligar
una persona individual a donar la seva vida per a salvar una persona
nacional o col·lectiva, i viceversa: sacrificar una nació
o una societat a benefici d'un individu; o destruir una nació
per a construir una societat; o boicotejar un projecte de societat
per protagonisme d'una nació; etc.
La història, i la realitat actual, estan plenes de fets
que demostren fins a quin punt la confusió dels tres tipus
de persones -singulars però iguals en dret- porta a lluites,
conflictes i genocidis totalment absurds: els "nacionalismes"
obliguen els individus a servir-los; els "socialismes"
obliden les ètnies; els "individualismes" es
dessolidaritzen de llurs ètnies i societats; els "estatismes"
impedeixen les iniciatives personals i subjuguen les societats
civils; etc. La consideració pràctica de l'ésser
humà com una realitat conjunta formada per elements individuals,
ètnics i col·lectius, sense privilegiar-ne cap,
ens pot obrir camins de solució a molts dels conflictes
permanents que enfronten les diferents persones: camins que respectin
cada persona i la seva autonomia i, alhora, que impedeixin el
poder d'unes sobre les altres.
En definitiva, ser humà és assumir harmònicament
i conjunta l'aspecte individual, el nacional i el social. Les
persones som jurídicament iguals i subjectes lliures de
pacte, però no som idèntiques, no som objectes en
sèrie, sinó éssers vius autosingularíssims.
La "quantitat" és un concepte inaplicable a les
persones: la "qualitat" persona està per sobre
de tot criteri quantitatiu.
Versió 30 de gener del 1988.