1.1.2. Persona.
L'especificitat de l'ésser humà, allò que
el fa persona, és fonamental per definir la persona i els
seus trets més importants: esperit transcendent, singularitat,
llibertat.
El mot persona, d'origen llatí,
està compost etimològicament de per, adverbi que
adherit a un verb el qualifica en el sentit "d'alt i just",
i de sonare, verb, que significa "cantar, sonar...".
Persona és, doncs, "tot ésser capaç
de cantar just i alt la seva espontaneïtat vivent" si
se'l deixa moure en un clima comunitari de plenes llibertats concretes;
si se'l deixa aprendre a sentir, a reflexionar, a decidir i a
expressar-se segons la seva pròpia naturalesa, la seva
pròpia vocació i harmonia; si se li permet, en definitiva,
viure cara endins (felicitat noümènica) i cara enfora
(creativitat fenomènica).
La felicitat noümènica -o sigui en esperit pur-, és
radicalment lliure de tot determinisme físic i de tot condicionament
fenomènic. La creativitat fenomènica, neix de la
pròpia i ben lliure transcendència i felicitat noümènica:
sense entera llibertat d'esperit no hi pot haver creativitat fenomènica,
no pot sorgir la vocació de transformar el món fenomènic
a favor de la pròpia nació hereditària (entesa,
aquesta, des del sentit més restringit al sentit més
ampli de tota l'evolució humana fins als nostres dies).
El terme "persona", normalment hom el relaciona amb
la "màscara" que s'emprava a Grècia i
a Roma per a ampliar el so de la veu dels actors (personatges).
Conseqüentment, "persona" s'ha interpretat com
el rol que juguen els éssers humans en la societat. Però,
no podria ser que aquest sentit de "màscara que amplia
el so" sigui la conseqüència, i no la causa,
del sentit etimològic suara citat.
Una definició més precisa -no etimològica-
de "persona" seria la de "qualsevol ésser
animal mamífer gregari superior, singular en el seu psicosoma,
dotat d'esperit transcendent, més singular encara".
Aquesta definició és, doncs, exclusivament aplicable
a la crono espècie "home". L'autosingularitat
de cada persona és un tret distintiu del seu ésser.
Cada persona és singular en ella mateixa, i irrepetible
tant en la seva globalitat, com en tots i cadascun dels seus elements
psicosomàtics i espirituals. La persona no està,
doncs, totalment determinada (ni genèticament, ni ambientalment,
ni socialment), sinó que és capaç de llançar-se
lliurement cap a un més enllà de la seva realitat
de cada instant de vida interior (insistent), i de cada circumstància
de vida exterior (existent).
És aquesta possibilitat de llibertat més enllà
del determinisme, que anomenem esperit ètic-transcendent.
Aquesta llibertat és el tret distintiu que diferencia radicalment
una persona d'un altre animal qualsevol. I és aquest lliure
esperit ètic-transcendent el que inspira totes les lliures
creativitats i creacions fenomèniques-socials en l'evolució
cultural de l'home.
El que ens fa persona és l'esperit ètic-transcendent.
Aquest esperit, a partir de la consciència ètnica,
té com a seqüència espontània la sociativitat
lliure. L'esperit sociatiu (segon) -enterament lliure en les seves
motivacions, afinitats i eleccions interpersonals-ètiques-
és el que empeny la creació de les societats humanes
fenomèniques, exclusives, doncs, en l'home i úniques
en ell dins el regne animal. Parlar de "societats animals
en espècies no humanes" és, com veurem, confondre
d'una part, gregarismes instintius i d'altra part "societats
d'origen exclusivament espiritual-ètic". Els gregarismes
instintius, si bé són molt complexos i de grau elevat,
no varien, però, pràcticament en cada espècie
des dels seus orígens. Les "societats d'origen exclusivament
espiritual-ètic" són, en canvi, enterament
lliures en llur rapidíssima evolució històrica
i són, doncs, exclusives de l'"home".
En el llenguatge corrent, "persona" és el contrari
de "cosa". Per evitar de "personificar les coses"
i "cosificar les persones", cal delimitar què
és què i qui és qui. Per exemple, la malaltia
és una "cosa", mentre que el malalt és
una "persona" ben concreta. Malgrat la malaltia que
el pugui afligir el malalt no ha d'ésser tractat com una
"cosa". En un altre camp, el "treball", els
"capitals", els "invents" i les "empreses"
són "coses"; els treballadors, els inversors,
els inventors i els empresaris són "persones".
La separació radical entre les "persones" i llurs
"coses" permet precisar el camp d'actuació del
que correntment s'anomena ciència. La ciència, amb
totes les seves implicacions tecnològiques, s'ha de limitar
a governar les coses, automàticament, telemàticament...
i, encara que sigui un pleonasme, cibernèticament, al servei
de les persones. La ciència emprada per a "governar
les persones", les cosifica i les fa objecte de poder. (Vegeu,
govern -cibernètica- i comandament -arquia).
La persona així definida, no és, legítimament,
subjecte actiu de poder sobre altres persones, ni tampoc no pot
esdevenir objecte de poder, exercit sobre ella, per d'altres persones.
En l'era patriarcal i bèl·lica (avui extesa a tot
el món), la persona és exclusivament subjecte actiu
de pacte social convingut lliurement. Sense aquest lliure pacte
social no hi pot haver pau espontània (pax=pactum).
Versió gener del 1988.