Nous apartats:
Dolors Marin Tuyà.
Articles publicats en la revista Penedès Econòmic.
Lluís Maria Xirinacs.
Articles publicats al diari Avui, quan Lluís Maria Xirinacs era senador independent a les Corts Constituents espanyoles, entre els anys 1977 i 1979.
Lluís Maria Xirinacs.
Articles publicats al rotatiu Mundo Diario, quan Lluís Maria Xirinacs era senador independent a les Corts Constituents espanyoles, entre els anys 1977 i 1979, traduïts al català.
|
Publicacions:
Lluís Maria Xirinacs.
Lluís Maria Xirinacs.
Amb idees d'Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà, Brauli Tamarit Tamarit.
Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà.
Magdalena Grau Figueras.
Agustí Chalaux de Subirà.
Martí Olivella.
Magdalena Grau,
Agustí Chalaux.
|
|
Capítol 3. Les dues cares de la moneda.
Aquesta ambivalència de la moneda es deu a l'ús
que se'n fa: instrument de domini, de poder, de corrupció...
o instrument d'intercanvi, de responsabilització, d'informació
compartida.
L'ambivalència de la moneda es deu a l'ús que en fa qui la
posseeix i, sobretot, qui la posseeix en quantitats suficients per orientar-ne
l'ús predominant. En la mitologia grega, Plutó/Plute, que
era alhora el déu dels morts i el de la riquesa, tenia dues cares:
una d'horripilant i una de benèvola. Aquesta és la natura
tràgica dels instruments humans. Aquesta ambivalència divina
es concreta al llarg de la història en la «plutarquia»:
el conjunt de persones i institucions de govern que tenen el poder
a causa de llur riquesa, és a dir, els poders fàctics
del diner, Aquesta terrible ambigüitat de la moneda ha amagat, però,
una part de la cara benèvola de Plute: la responsabilització
i la informació compartida. La paraula moneda procedeix del nom
llatí moneta, nom de la fàbrica de moneda a Roma.
Dels possibles diversos orígens grecs del nom podem derivar-ne diverses
funcions: monas (unitat de mesura de l'intercanvi); monitore
(avisador-informador que es realitza un intercanvi).
La dificultat d'afrontar la «bondat» de la moneda és
que alhora hom ha de fer front a les seves dues cares. En les cultures
en que hom la considera imprescindible per als intercanvis és alhora
culpada de ser l'eina de molts mals. Però aquesta ambivalència
no es té en compte a l'hora de cercar remeis. Es considera que només
hi ha un tipus de moneda possible que, intrínsecament, permet un
doble ús bo i dolent. Amb aquesta argumentació tot recau
en la responsabilitat personal, en la moralitat dels polítics, dels
banquers i dels empresaris. Moralitat que és sempre afirmada i que
no es posa en dubte pels escàndols que setmanalment la premsa denuncia
en un o altre país i que afecten alguns membres de les classes dirigents,
que es veuen obligats, normalment, a dimitir i prou. Però aquests
escàndols són de ben segur la punta d'un iceberg gegant que
afecta pràcticament la totalitat de les persones que remenem moneda.
I no perquè manqui moralitat o ètica a la majoria dels mortals,
sinó perquè, en ell mateix, el tipus de moneda dominant és
un instrument perfecte per animar el més sant a fer quelcom «petit»
o «gran» que hom no hauria de fer. En l'Estat de dret, en el
regne de les lleis, quasi tot esta «tocat» directament o indirectament
per aquest tipus de moneda vigent, que no deixa rastre.
Demanar moralitat i responsabilitat amb aquest tipus de moneda és
com demanar-ne als presos en un camp de concentració en que hi haguessin
pocs aliments i en que els presos tinguessin punyals (eines insuficients
per escapar-se, però vitalment útils per sobreviure). Per
sobreviure, cadascú en el seu nivell social, usem la moneda com
sigui. No queda altre remei. Ara bé, hi ha algú que no solament
l'usa per sobreviure sinó per assegurar el seu nivell de benestar
i de poder. En el camp de concentració els guardes asseguren el
seu domini fabricant punyals i introduint-los entre els presos. La permanent
baralla entre els presos és la millor garantia per als guardes del
camp. El repartiment de punyals a determinats grups i amb determinades
condicions estableix dins el camp un sistema de domini més brutal
que l'exercit pels pulcres i respectuosos guardes, mantenidors de l'ordre
públic.
Algunes, poques, molt poques persones tenen molt a veure amb les grans
operacions especulatives de borsa, les grans empreses d'explotació
de recursos naturals, els grans negocis de fabricació i venda d'armes
o de producció i distribució de drogues, les grans xarxes
de producció d'informació... I hi tenen molt a veure sigui
perquè hi prenen decisions, sigui perquè en són propietaris.
Però, en els dos casos, es tracta d'aconseguir diners i poder o
poder i diners, els uns inseparables de l'altre. Els diners donen poder
i el poder s'aconsegueix, s'incrementa i es manté amb diners. Aquestes
poques persones –més o menys anònimes, més o menys
rivals, més o menys promotores d'organitzacions i d'empreses– són,
de fet, un Govern a l'ombra que condiciona gran part de les decisions importants.
Són el poder fàctic per excel·lència, que,
directament o indirecta, pressiona els governs o col·loca testaferros
en els parlaments i institucions. És una gran màfia –acceptada
o perseguida–, omnipresent en els llocs clau. Les seves formes més
barroeres son la màfia siciliana i els càrtels colombians.
Les seves formes més refinades són tan múltiples i
subtils com ho permet cada sistema social (acostumen a ser els «negocis»
d'honorables banquers, empresaris i polítics).
La majoria de persones tenim molt a veure amb el fet que aquesta situació
sigui així. La participació a petita escala, la petita complicitat
(falsedat en la declaració de la renda, petits treballs d'economia
submergida, propines per aconseguir favors...) ens fan témer la
transparència. Per poder mantenir cadascú el nostre petit
joc fosc, encobrim el gran joc brut que converteix en no-res els minsos
beneficis que puguem obtenir amb els nostres tripijocs.
L'altra cara de la moneda està per descobrir perquè fins
ara era molt difícil tan sols d'imaginar-la tècnicament i
socialment. I allò que no veiem o que no podem imaginar és
com si no existís. Com, una peça de metall o un bitllet de
banc, poden ajudar a deixar rastre d'allò per que han estat utilitzats?
Com, a aquells que es beneficien d'aquesta situació, els pot interessar
canviar les coses?
Sembla clar que la plutarquia, el poder del diner, no té massa
interès per la imaginació creativa i que no ha fet cap «convocatòria»
per estudiar i proposar alternatives a aquest tipus de moneda que els permet
el joc (brut) sense deixar rastre. Però també és possible
que la complexitat del món actual i la incapacitat intrínseca
del tipus actual de moneda per fer-hi front poden estar començant
a posar en perill la seva pervivència.
En
la misteriosa reunió dels tres grans «banquers», Deterding,
Morgan i Finaly, els experts els garantien que si racionalitzaven la moneda
guanyarien encara més diners. Curiosa paradoxa! El joc net no sol
és saludable per al cos social sinó que, fins i tot, segons
ells, permetria aprofitar millor la creació de riquesa. Gran part
de les incerteses de les finances i de les inversions, de les obligades
i arriscadíssimes operacions especulatives actuals es veurien afectades
per un potent i exacte sistema informatiu que permetria evitar, amb més
coneixement de causa, les grans crisis i daltabaixos, i facilitaria l'aprofitament
més racional de recursos malmesos.
Acostuma a passar que si hom juga brut en un sistema determinat és
perquè, qui no ha fa, en queda marginat. Això vol dir que
no tothom té la voluntat de jugar brut. En aquests casos acostuma
a haver-hi un desig de canviar les regles de joc i, sobretot, que s'estableixi
la confiança mútua que permeti saber que es vetllarà
eficaçment per protegir les noves regles de joc net. Però,
normalment, aquest desig i aquesta esperança es frustren si no es
proposen ni s'accepten unes noves regles de joc que siguin eficaces i que
tinguin un sistema de garantia del seu acompliment, o si més no,
de penalització dels qui les infringeixin.
Es tracta, doncs, de descobrir una cara de la moneda que alhora afavoreixi
la lliure creació de riquesa (dins el marc ecològic i solidari)
i que permeti que per fer això hom no necessiti embrutar-se les
mans contínuament perquè cadascú sap «que tothom
sap» que ja no cal fer-ho.
Problemes d'aquest tipus són corrents. Els més clars els
plantegen els jocs dels infants:
-
Quan comencen un joc, tots s'assabenten de les regles. Qui no les compleix
és rebutjat pels altres.
-
Quan a causa d'algun incident s'ha introduït el joc brut, poden ser
capaços d'aturar-se i dir prou! Tornen a jugar bé i, si cal,
nomenen un àrbitre.
Però en la vida dels adults també hi ha situacions «saturades»
que no beneficien ningú i a les quals només un canvi de marc,
de regles, pot aportar una solució. Però ha de ser un canvi
per a tothom igual, en cas contrari ningú no vol avenir-s'hi. També
acostuma a passar que ens costa d'imaginar el nou marc perquè l'actual
impossibilita una clara implantació del nou. Vegem-ho en el problema
del trànsit en les grans ciutats. Les dues opcions, cotxe privat
o transport públic, tenen greus inconvenients mentre es volen mantenir
simultànies i compatibles. Les mesures que s'implanten per afavorir
un sistema acostumen a perjudicar l'altre, fins al punt que tots dos en
surten perjudicats. El transport públic de superfície no
pot ser eficient mentre el transport privat li ho impedeixi. I per tant,
els addictes al transport privat, malgrat el suplici quotidià, no
s'animen a viure el suplici del transport públic. El resultat és
el col·lapse permanent del sistema de transport (amb tot el patiment,
despesa i perjudicis que això comporta per a tothom: pel que fa
a la qualitat del transport, ningú no en surt beneficiat, ni rics
ni pobres). Hi deu haver qui en surt beneficiat indirectament (fabricants
d'automòbils, petrolers, ordinadors del trànsit, tallers...).
Però, fins i tot, aquests, a qui en un primer moment d'un canvi
sembla que els tocaria perdre, cal que en les noves regles de joc tinguin,
en la mesura que es pugui, un lloc per viure.
Com respectar aquell qui vol, o necessita, anar sol, tranquil, en un
vehicle, de porta a porta, sense posar en perill el conjunt del sistema
de transport? Com oferir, alhora, un transport col·lectiu eficient,
ràpid, econòmic, que no s'interfereixi amb el transport personalitzat?
Hi ha una gamma de solucions tècniques que possibiliten una substitució
dels vehicles privats per taxis o autotaxis i transport públic subterrani
i de superfície, eficients, no contaminants i molt econòmics.
Imaginem que el milió de vehicles que pot tenir una ciutat, amb
un aprofitament d'una o dues persones per vehicle, és substituït
per una flota suficient de taxis no contaminants (elèctrics, d'hidrogen...),
aturats en parades a cada cantonada, que poden circular juntament amb el
transport col·lectiu per carrers descongestionats, sense cotxes
privats circulant ni aparcats. Uns taxis que poden carregar paquets grans,
una cadira de rodes, un cotxet d'infant. Uns taxis que, segons el client,
poden fer rutes diàries individuals o col·lectives per anar
i tornar de la feina. Tots els avantatges del cotxe privat i pocs dels
inconvenients. A més, per a qui no vulgui xofer ja hi ha uns autotaxis
elèctrics que funcionen amb targeta monetària intel·ligent:
hom pot agafar-los i tornar-los de/a múltiples aparcaments. A final
de mes hom paga la despesa de transport en registrada en el caixer de cada
autotaxi i en la pròpia targeta (s'explica el seu funcionament al
capítol 17).
Aquest és un exemple. Hi ha moltes solucions tècniques
a punt que esperen la decisió política que permeti als fabricants
entrar en acció per resoldre la saturació dins de les ciutats
i per reduir la inevitable crisi del mercat dels automòbils clàssics.
Cap d'aquestes solucions és eficient si ha de competir amb els embussos
actuals. I aquests són els menys competitius i econòmics
de tots, però es mantenen per la inèrcia, pel pes dels interessos
creats i per la incapacitat del sistema democràtic, tal com esta
estructurat, de prendre decisions que vagin més enllà dels
quatre anys de mandat. I això quan, curiosament, avui, la majoria
dels grans problemes només es podran resoldre canviant els marcs,
cosa que acostuma a necessitar un acord de més de quatre anys.
Aquesta és, doncs, la contradicció entre un sistema de
presa de decisions que ha esdevingut obsolet per prendre un tipus de decisions
que superen el marc, els terminis i la capacitat del propi sistema de presa
de decisions.
En aquesta mateixa línia plantegem-nos, ara, l'eficàcia
dels sistemes econòmics i polítics d'aquest segle. La valoració
de la majoria dels responsables polítics és semblant a la
que fan del trànsit urbà: no va pas tan malament! Hi ha problemes
però ja es van solucionant amb cinturons de ronda, amb nous aparcaments,
amb més informatització, amb peatges automàtics...
Ara que molts consideren que el socialisme ha fracassat, seria bo d'establir
algun indicador per mesurar el grau d'èxit o de fracàs dels
sistemes econòmics i polítics, per saber si el capitalisme
democràtic és o no un èxit, si és el menys
dolent dels camins.
El producte interior brut i la renda per càpita, són bons
indicadors? Hem de dir que no. Primer, perquè en el seu càlcul
hom suma com a producció allò que hauria de restar-se (descontaminació,
destrucció de recursos no renovables, despeses de malaltia, d'armament,
hiper-explotació i pobresa dels habitants dels països proveïdors
de matèries primeres...). Segon, perquè en la seva distribució
la renda per càpita amaga les grans diferencies entre classes socials.
En el cas d'Europa, les xifres oficials permeten comptabilitzar almenys
90 milions de pobres, que es reparteixen, si fa no fa, entre l'est (socialista)
i l'oest (capitalista). A l'URSS, «segons fonts soviètiques,
el 20 per cent de la població –43 milions de persones– viuen sota
el nivell considerat de «seguretat material mínima1»».
L'any 1985, només a la CE «la pobresa afectava 44 milions
de ciutadans –el 14 per cent de la població total2–».
Hauríem d'afegir a aquestes xifres totes les dels països que
no pertanyen ni a la CE ni a I'URSS. La pobresa imposada, la indigència,
la fam, la misèria són un bon indicador del grau d'ineficàcia
d'un sistema, i en aquest sentit ni capitalisme ni socialisme reals, ni
en el nord ni molt menys en el sud, no poden passar l'aprovat.
Així, hom no pot dir que el socialisme real és un fracàs
sense reconèixer, alhora, que el capitalisme real en les metròpolis
i, sobretot, en els països dependents, té tants o més
problemes a resoldre (tant en l'aspecte «econòmic» com
en el «democràtic»). En aquest moment de la historia
humana hi ha dues preguntes clau:
És possible un mercat lliure –només d'allò que
és mercantilitzable– que afavoreixi la creació i la distribució
de riquesa i que aquesta no sigui fruit de la destrucció de la natura
ni exigeixi la pobresa i la misèria de part de la població?
És possible un sistema polític en que el joc brut no resti
impune, en que l'Estat de dret no sigui torpedinat pels poders fàctics
i en que la presa de decisions tingui en compte alhora la voluntat de la
població i l'eficàcia dels resultats?
Quan ens preguntem si és possible, no ens referim a una possibilitat
utòpica, sinó a una capacitat actual –humana, tècnica,
instrumental, organitzativa– que respongui a una necessitat actual. Per
que els dos sistemes d'aquest segle no han pogut, no han sabut o no han
volgut compaginar mercat i solidaritat, Estat de dret i llibertat?
És molt difícil respondre els perquès de les coses,
sobretot quan aquestes són complexes. El que sí que es pot
intentar és plantejar hipòtesis de «coses» que
han mancat per tal de provar en el present-futur si aquesta manca era o
no decisiva per resoldre les contradiccions. Els dos sistemes han generat
en el seu si una gran contradicció entre el creixement espectacular
de la complexitat i el manteniment de mecanismes d'informació, d'autocontrol
i de presa de decisions propis de societats molt menys sofisticades. És
a dir, tant en el camp polític com en el camp econòmic, la
constitució de grans estatismes, de grans economies, de grans mercats,
de grans planificacions... ha estat feta amb la mentalitat i amb les estructures
de societats de fa un o dos segles. A la cantonada del segle XXI sabem
que en sistemes complexos hi ha un grau altíssim d'atzar, d'impredicció.
Sabem que es pot preveure el clima però que no es pot dir el temps
que farà més enllà de molt poques hores. Aquesta complexitat
només es pot intentar reduir amb un adequat, àgil, permanent
i precís sistema d'informació (les fotografies dels satèl·lits
metereològics permeten una més gran aproximació a
la realitat). Sense una correcta informació no es pot intentar governar
ni regular cap sistema complex. Sobre la importància d'un sistema
correcte d'informació podem posar l'exemple del futbol. Hi ha un
reglament que, en general, no és discutit. Siguin els jugadors blancs
o negres, russos o americans, els seus gols valen el mateix. El problema,
en aquest cas, no rau en la discriminació de les regles de joc,
sinó en la seva interpretació arbitral. Els partits de futbol
han pres socialment una gran importància; l'àrbitre assumeix
una greu responsabilitat i no pot estar a l'alçada per més
bona voluntat que hi posi (i, sobretot, si hi posa mala voluntat). En ambdós
casos l'àrbitre té un sistema «d'arbitratge tècnic»
competidor que malgrat (encara) que no té força legal, la
té «de fet». Aquest sistema competidor és la
televisió i, sobretot, la moviola: la repetició a cambra
lenta de les jugades conflictives. Les «institucions futbolístiques»
no volen introduir l'ajuda de la moviola en la tasca dels àrbitres.
Un dels resultats és la violència i el descontentament del
públic. La pèrdua de credibilitat. Per que no usar un mitja
tècnic –disponible– més precís, que pot millorar la
presa de decisions i que el públic accepta com a més precís?
Semblantment, hauríem de preguntar per que no usen els nous mitjans
tècnics els jutges (per documentar les seves sentències),
els economistes (per deixar d'elucubrar allunyats de la realitat amb índexs
i teories incontrastables), els polítics (per impedir el joc brut
i la irresponsabilitat).
Notes:
1TAIBO,
Carlos, La Unión Soviética de Gorbachov, Editorial
Fundamentos, Madrid, 1989, p. 59.
2«EI
País», 13 de abril del 1989.
|