3.8. L'anti-societat dels marginats.
Considerar el disseny d'una alternativa cívica demana cercar
unes regles de joc net, clar, lliure i responsable en el conjunt de la
societat geopolítica. Per afavorir aquesta claredat i responsabilitat
en el joc social distingim entre la societat utilitària, la societat
liberal i la societat mixta, d'una banda, i la societat ètica-transcendent,
de l'altra. Però, heus ací, que en l'entretemps del disseny
i de la possible experimentació política d'aquesta alternativa
cívica, la realitat ens mostra no solament una confusió corruptora
de la societat en general, sinó una antisocietat dels marginats
que clama contra tot sentit comú i que denuncia la radical insolidaritat
social actual.
En aquest entretemps, sempre hipotètic, cal emprendre amb urgència
un conjunt de mesures que permetin als marginats (per causes històriques
o actuals) de viure -si més no subsistir- dignament.
La idea que ha semblat revolucionària per a depassar la simple
«caritat» amb els pobres és la de «no li donis
un peix dóna-li una canya». Però, aquesta feliç
idea no sempre ha portat els resultats esperats. No serveix de gaire dotar
de «tècniques productives importades» a qui està
desnodrit i malalt. Primer cal que es refaci. Avui ja es reclama una nova
idea-força: «primer menjar, després autodesenvolupar-se».
Havent-hi excedents alimentaris, mèdics i culturals en els països
rics, cal fer-los arribar, intel·ligentment, i urgentment, a qui
els necessiten per a sobreviure (Vegeu Saldos en
sectors mercantils productius «saturats»). Semblantment,
a nivell intern dels països rics, no es pot esperar a una revolució
perquè els infants i els joves mengin, degudament. Som conscients
que «aquí hi ha gana» i que «aquí hi ha
excedents». Si els polítics no han sabut resoldre aquest problema
avui tenen mitjans fàcils per a fer-ho.
Per aquest entretemps, i com a primeres mesures de la possible implantació
de l'alternativa cívica, cal tenir en compte: la marginació
i la pobresa d'una part important de la població, de certes minories
ètniques i la de la dona. El diner no ho és tot, però
ajuda si permet sortir d'un forat, si permet subsistir i participar amb
més dignitat.
Versió 1987.