3.2.8. Defensa i seguretat.
El desig d'origen i la intenció final de l'alternativa cívica
que estem dissenyant consisteix en la no-violència intel·ligent
i activa de cara a tots els aspectes i esdeveniments de la vida humana.
La voluntat radicalment no-violenta no ens impedeix, però, de veure
com la violència s'instal·la en la història humana
i com no desapareixerà de cop. Des d'un punt de vista ideal, ètic,
és correcte voler i lluitar per la desaparició total de la
violència. En canvi, des d'un punt de vista polític i pràctic,
cal despendre molta intel·ligència per descobrir i desmuntar
ordenadament i per parts els diversos mecanismes econòmics, socials
i culturals que asseguren la violència en el nostre món.
La majoria d'elements que es plantegen en aquesta alternativa cívica
estan dissenyats per a intentar d'anar realitzant aquest desmuntatge dels
mecanismes violents. Es tracta d'anar més enllà de certes
actuacions anti-violentes frontals que, a la llarga, acostumen a provocar
el perfeccionament dels mecanismes violents estructurals.
Com que no podem retornar de cop a l'etapa pre-bèl·lica
de la humanitat, cerquem, al menys, superar l'era dels imperialismes agressors,
generadors dels militarismes; cerquem reprendre l'estructura social anterior
a l'imperialisme: l'imperi democràtic estrictament defensiu. Aquest
és una estructura política antimperialista perquè
es fonamenta en la lliure unifederació de totes les ètnies
i inter-ètnies constitutives i perquè, constitucionalment,
no pot emprendre accions ofensives. Es tracta doncs de passar de l'imperialisme
actual (interior i exterior) a l'imperi (confederatiu i federatiu), i per
tant, de substituir unes forces armades militaristes ofensives (interiors
o exteriors) per unes forces militars estrictament defensives. Aquest és
el primer pas per a desenvolupar una defensa civil, progressivament no
armada. A nivell polític, en els nostres dies, la no violència
intel·ligent i activa ja faria prou de concretar-se en això.
Es molt probable que amb el constant repartiment equitatiu del bé
comú i la consegüent gradual desaparició de classes
socials es podran donar noves passes en vista a la desaparició de
qualsevol forma coactiva dintre la societat humana. De moment es tracta
d'afavorir que tots els ciutadans i col·lectius exerceixin tots
llurs drets de dignitat i llibertats personals dins el marc protector de:
-
L'Estat, responsabilitzat;
-
La Justícia independent de l'Estat o de qualsevol poder fàctic;
-
Les forces armades cara a 1 'exterior i les policies cara a l'interior.
Cal que socialment ens adonem, i no tinguem por a reconèixer, que
avui patim, una violència permanent, organitzada subtilment o expressada
en la força bruta dels poders imperialistes i militaristes (propis
i estranys) que actuen sota la protecció del diner anònim
i de la plutarquia interna i mundial: violència permanent
provocada per la confusió entre Estat i Justícia que deixa
desemparat al pobre: violència de la burocràcia, omnipresent
i irresponsable: violència del terrorisme generalitzat pels sistemes
policíacs repressius i torturadors generadors de terrorismes fanàtics
populistes.
La pau no consisteix en lliurar-se de peus i mans autolligats per ideologies
pacifistes, a aquests enemics de l'home lliure i del ciutadà responsable.
Un gest aital pot esdevenir testimoni, com tants n'hi ha hagut al llarg
dels darrers quatre mil anys de violència, del desig i dels ideals
pregons de no-violència de la humanitat. En casos heroics i extrems,
personals i col·lectius, la humanitat ensenya la seva bellíssima
cara profunda davant els poderosos corromputs de torn. Però aquests
gestos de lliurament no-violent testimonial no obriran sols la solució
política estructural estable. Cal defensar la pau amb coratge, però
sobretot amb intel·ligència per a superar les causes reals
de la violència. Al metge se li exigeix bona voluntat i generositat,
però, sobretot, intel·ligència, ciència, saviesa
i tècnica.
Els pobles acostumen a estimar-se més l'esclavitud que el suïcidi.
No es pot fomentar la nova societat en l'heroisme permanent de tots els
seus membres. Un militar, que visqui amb honor la seva funció, no
continuarà una guerra tècnicament i moralment perduda, sacrificant
infants i vells. Preferirà sacrificar-se ell personalment. Reconeixerà
com a seva la responsabilitat de la seva tècnica defectuosa i de
la baixa moral dels seus exèrcits i ho atribuirà al fet de
no haver sabut comunicar-se i fondre's amb el seu poble.
Mentre no evolucioni més la societat, la pau interna i externa
d'una societat geopolítica es defensa amb uns exèrcits i
unes policies intel·ligentment capaços d'inspirar respecte,
de dissuadir, als violents, als partidaris de la força bruta. Dins
aquesta policia de dissuasió, l'armament mortífer no és
l'únic instrument. Els exèrcits i les policies, encarregats
de la defensa i de la seguretat, han d'obrir-se a tècniques dissuasòries
no armades que permetin una major participació de la població
civil en la seva autodefensa.
Tota societat, doncs, necessita preveure sistemes de defensa, sobretot
quan opta per canvis que trenquen les hegemonies del moment. Però
cal distingir les funcions estrictes de la defensa de les funcions que
sota aquest nom els Estats prenen per amagar imperialismes interns (contra
les ètnies constituents de la societat, com a eina de dominació)
i externs (amenaçant i conquerint altres pobles).
Els sistemes de defensa han de ser eficaços per:
-
Evitar que les persones, la cultura, els bens i el territori siguin envaïts
o destruïts, protegint especialment la vida, salut i seguretat de
les persones i dels éssers vivents.
-
Evitar qualsevol temptació de convertir la defensa en un sistema
d'agressió interior (contra ètnies o sectors socials) o d'agressió
exterior (contra altres societats).
-
Evitar que els responsables de la defensa puguin emprar els seus mitjans
contra les regles de joc acceptades democràticament o puguin esdevenir
poders fàctics que actuïn com a grups de pressió privilegiats.
Caldrà vertebrar, doncs, uns sistemes de defensa que afavoreixin
aquesta eficàcia i que, tot integrant les actuals estructures militars,
les situïn dins un context mes ampli i coherent de cara a aconseguir
els objectius d'eficàcia assenyalats.
El primer component d'una defensa estricta es la participació
de la població en la construcció de l'alternativa cívica
mitjançant la lliure adhesió a un projecte engrescador, que
destrueixi les estructures de poder, que responsabilitza els actes lliures
de tothom, governants i governats, que assumeix solidàriament la
desaparició de la misèria i la pobresa sense atacar la creació
de riquesa, que respecta i potencia la lliure federació de les ètnies
i la lliure confederació a tots els nivells (barris, municipis,
comarques, ètnies i inter-ètnies). Sense sentir-se pròpia
i propera la societat a defensar és impossible plantejar-se l'èxit
de qualsevol sistema defensiu que no amagui altres interessos que els enunciats.
Aquesta adhesió, però, essent necessària no és
suficient. Cal revisar l'eficàcia cels sistemes concrets que funcionen
i crear-ne de nous més adaptats als nous objectius de la defensa.
La revisió de les actuals estructures estrictament militars demanaria.
per exemple:
-
La retirada i no fabricació d'armament ofensiu (portaavions, míssils)
o d'armament altament destructiu de vides humanes (atòmic, bacteriològic
i químic).
-
La no adhesió a cap bloc o pacte militar que obligui a intervenir
fora de les pròpies fronteres.
-
La professionalització dels exèrcits amb supressió
del servei militar obligatori.
-
La total submissió de les forces armades - i de totes les organitzacions
defensives - al Cap de l'Estat, sense les ordres del qual qualsevol moviment
de tropes sigui considerat rebel·lió i sedició.
-
La prohibició de vestir uniforme i de portar armes fora dels recintes
militars excepte en cas de servei autoritzat).
La creació de nous sistemes de defensa més adaptats als nous
objectius enunciats podria tenir en compte:
-
La formació de cossos armats i no armats de defensa municipal, comarcal
i ètnica coordinats a nivell d'ètnia i sota la responsabilitat
del Cap de Govern Autònom.
-
La formació i organització de la població en sistemes
de defensa popular no-violenta que progressivament puguin anar substituint
eficaçment la força de les armes per la força de la
raó i del risc personalment assumit per defensar-se d'ocupacions
exteriors o de despotismes interiors. (De nou la Revolució Burgesa
ha fet creure que la democratització de la defensa passava per l'obligatorietat
del servei militar per als homes joves. Els sistemes militaristes, amb
soldats del poble, han continuat essent tan imperialistes o ineficaços
com els exèrcits d'aristòcrates i mercenaris. La democratització
de la defensa ha de passar per la participació lliure i diversa
de tota la població (joves i grans, homes i dones) disposada a no
col·laborar i a desobeir organitzadament qualsevol intent d'agressió).
Versió 1987.