2.3.10. Regals i herències.
Analitzar l'aspecte legal-monetari de dos fenòmens socials,
els regals i les herències, d'acord amb les premisses fins aquí
establertes.
Aquests dos fenòmens són molt difícils de qualificar
en règim de moneda anònima perquè tan poden ser fruit
del més gran amor, com poden encobrir els més foscos interessos.
La responsabilització que ofereix el nou sistema monetari proposat,
ens permet afrontar-los d'una altra manera a l'habitual.
La factura-xec acredita la propietat de qualsevol mercaderia
legal. Sense aquest document monetari (imprès o gravat en memòria)
hom no pot demostrar que un objecte determinat li pertany. Esdevé,
doncs, un bon sistema per a dissuadir els robatoris, no de diner -que per
ser «abstracte-comptable» no pot ésser robat- sinó
d'objectes qualssevol, ja que no poden ser venuts a cap preu, ni traficats
per cap perista, sense convertir el comprador en declarat còmplice.
El cas dels regals i dels obsequis demana un tractament prudent, però
astut. Sembla evident que un Estat de dret ha d'impedir els regals corruptors
-suborns i prostitucions- i ha de respectar totalment, en canvi, els petits
regals i obsequis habituals en les relacions interpersonals, que en un
marc de confiança i estima es poden realitzar ben lliurement. Quan
el qui fa un obsequi vol que aquest esdevingui propietat del qui el rep,
podrà, davant notari, estendre una factura-propietat, sense que
sigui xec. Aquest tipus d'obsequi, amb documentació notarial, possiblement
solament es farà per objectes valuosos. Sempre hi ha doncs la llibertat
de regalar, amb o sense factura davant notari. El sistema de documentació
monetària telemàtica pot detectar possibles regals corruptors
quan determinades persones disfruten de certs béns de luxe (xalets,
canots, viatges, joies...) que hom pot demostrar que no els pertanyen per
no disposar de la factura-xec corresponent.
Els regals i obsequis a professionals liberals per part d'altres ciutadans,
liberals o mercantils, en principi no podran ser registrats davant notari,
excepte decisió judicial ben documentada. La via del regal i de
l'obsequi, essent preciosa com a gest humà és, massa sovint,
instrument de suborn. Cada estatut té la seva regla de joc. I no
és cap greuge demanar als professionals liberals de no rebre «obsequis»
mentre estan lliurement acollits a l'estatut liberal.
En casos dubtosos la Justícia especialitzada ha de decidir. En
tots els casos de regals importants, la «cosa» regalada entra
en la competència i registre de la caixa de Dipòsits, Segrests
i Consignacions corresponent que farà l'estudi del regal segons
llei.
Uns exemples permetran visualitzar les possibilitats de la factura-xec
en relació als obsequis. Un home pot comprar una joia per a una
amiga. El qui paga és el qui n'és propietari legalment. Si
l'home vol obsequiar pagarà ell i la joia, per més que ella
la llueixi, continuarà essent d'ell. En cas de mort, si no ho fa
constar en el testament, la joia serà per als hereus d'ell. Un altre
exemple: un contrincant polític contracta un assassí professional
per matar determinat dirigent opositor. El contracte no pot ser «pagat»
amb diner anònim, perquè no existeix. Solament queda el camí
de l'obsequi d'alguna cosa valuosa: l'assassí no acceptarà
cap objecte, ja que no en pot demostrar la propietat i no el pot revendre.
Inclús si l'accepta, sempre pot ser denunciat com a lladre per qui
l'ha contractat. Ser «comprat» esdevindrà un mal negoci
a la curta o a la llarga.
Semblantment hom ha de tenir dret a testar lliurement, sense haver de
pagar drets de transmissió per cap tipus d'hèrència.
Una societat que solidàriament assumeix tots els seus componemts
i els assegura uns salaris i assignacions de solidaritat social
no s'ha de sobrepreocupar del què signifiquen les herències,
sobretot quan el diner deixa de ser poder i moure capitals demana
molta intel·ligència. Les herències són el
fruit d'esforços acumulats que es transmeten de generació
en generació i que poden estimular la producció. Evidentment
que la realitat actual no sempre correspon amb aquesta descripció,
ja que moltes fortunes heredables són fruit del joc brut i de l'explotació,
o es malvenen i es dilapiden sense gran profit social. Però possiblement
és millor ocupar-se del futur que no intentar penalitzar situacions
passades. Aquestes situacions, quan són escandaloses, cal que siguin
jutjades, però la sentència només tindrà valor
exemplificador per la societat. Tota regla de joc nova, comporta una amnistia
sobre el passat regit per altres regles de joc. No acceptar això,
fa pràcticament impossible tot canvi excepte el que es realitza
amb la força de les armes, de la repressió i de la sang.
L'herència és una institució que, possiblement,
té molt a veure amb els sistemes matriarcals o patriarcals i amb
el control de natalitat. Caldria un estudi més aprofundit sobre
les següents hipòtesis:
L'herència prové de la feodalitat. Sense hereu el senyor
feudal perd i dissol la seva propietat de la terra.
Les civilitzacions amb hereu no necessiten del control de natalitat
ni del control dels matrimonis. Mentre que les civilitzacions sense hereu
instauren el control de natalitat -i mantenen la poligàmia- per
tenir un únic fill legítim, així com també
controlen el matrimoni per evitar el seu trencament.
Mentre no s'han emprat mitjans anticonceptius, aquesta pràctica
ha portat a nombroses bestialitats contra el sexe i la dona, especialment
entre els musulmans.
En els països cristians de tradició matriarcal es manté
l'hereu i la pubilla. Amb la institució de l'hereu, la dona és
lliure. I l'hereu té moltes obligacions amb la propietat i amb els
seus germans.
En els països cristians de tradició patriarcal, no hi ha
hereu i la propietat es parteix entre tots els fills.
En una societat, on la propietat principal ja no serà la terra
perquè aquesta estrà en procès de municipalització,
on els capitals han de ser constantment reinvertits intel·ligentment,
on el diner no pot ser transformat en poder, on la família pren
altres formes... s'ha de tendir a suprimir totes les lleis de succesió
i cada propietari ha de poder testar a qui vulgui amb tota llibertat. Gravar
amb impostos el patrimoni testat destrueix sovint, per fer front als altíssims
drets de successió, patrimonis comunitàriament interessants
des del punt de vista històric, ecològic o productiu i que
convé conservar i millorar, encara que sigui privadament.
Per contrarestar la supressió de l'obligatorietat dels drets
de succesió als familiars directes cal disposar d'uns salaris de
viudetat de solidaritat social importants (per exemple: la viudetat d'un
professional liberal pot ser, en tots els casos sense excepció,
del 50% del salari liberal cobrat pel difunt i del 25% per cada fill, des
de la mort del pare o de la mare professionals liberals, fins que tingui
25 anys. La viudetat d'un professional utilitari serà única
per tots ells).
Versió 30 de novembre del 1988.