2.3.1. Mercat llibertari i mercat històric.
Diferenciar i definir el «mercat llibertari» i el «llibertinatge
mercantilista».
Al llarg de l'evolució humana utilitària apareix,
en un moment donat, fa possiblement uns 60.000 anys, el canvi utilitari,
és a dir, el mercat. Com el mateix nom indica l'orígen
del canvi utilitari era graciós, gratuït, una mercè,
un intercanvi d'obsequis.
La invenció de la moneda com a unitat de compte abstracta de
l'intercanvi de mercaderies dóna lloc al mercat monetari (mercantil).
Amb la introducció de la moneda anònima i desinformativa
el mercat es tranforma en mercantilisme corrupte. Avui el terme
«mercat» en suggereix tot tipus d'imatges de corrupció,
joc brut, desorganització, opulència-misèria, malbaratament,
explotació humana i natural... Enfront d'aquesta realitat solament
hi ha dues solucions:
Negar el mercat, instaurant una planificació burocràtica
que decideixi i estableixi què s'ha de produir, com,
qui,
quan,
què
s'ha de comprar i què s'ha d'estalviar. Aquest intent de
centralització estatista no acaba de donar, històricament,
els resultats esperats, i de fet, es combina en la pràctica amb
molta corrupció i amb formes de producció «lliure»,
«mixta» i de «mercat negre».
Clarificar i responsabilitzar el mercat, dotant-lo d'una moneda
personalitzada i informadora, únic mitjà de pagament legal
i real de cada acte mercantil. Amb aquest instrument personalitzador i
informador es pot endegar una estratègia mercantil, econòmica
i política sense gran part dels greus handicaps informatius i socials
que avui pateix qualsevol intent d'estratègia en aquest camps.
Segons la hipòtesi que proposem, en els darrers 4.500 anys hem
conegut i coneixem el «mercat corrupte» i la «negació
del mercat». Avui, i no abans, és possible tècnicament
clarificar i responsabilitzar el mercat, gràcies a una aplicació
intel·ligent i democratitzadora del diner electrònic.
Proposem el terme poc comú -i fins i tot aparentment contradictori-
de mercat llibertari per a distingir-lo del «mercat lliure»
que de fet és la tapadora d'un llibertinatge mercantilista. En tant
que el mercat és una realitat fenomènica li correspon l'adjectiu
«llibertari» si volem parlar de com concretar llibertats concretes
en els fenòmens utilitaris del mercat.
Així, el mercat llibertari i auto-responsable és
un mercat emmarcat en un conjunt de «llibertats i responsabilitats
utilitàries concretes». En canvi, l'anomenat «mercat
lliure» és, de fet, un llibertinatge mercantilista plutàrquic:
El llibertinatge, és una pseudo-llibertat que no respon,
ni vol respondre dels seus actes, que no accepta de ser personalitzada
ni documentada. El llibertinatge afavoreix els corruptes i els corruptors
mercantilistes i socialistes fins a donar-los el control total d'un «pseudo-mercat
lliure» a través dels oligopolis i monopolis, privats o estatistes,
indígenes i mundials, tant en bancs com en mercaderies.
El mercantilisme, és la degeneració del mercat
que ja no cerca cobrir les necessitats humanes en la seva complexitat,
sinó que cerca tant sols, produir exclusivament en quantitat, oblidant
la qualitat, com a mitjà d'augmentar incessantment les riqueses
i el poder d'uns pocs.
Plutàrquic, perquè és el medi on
certes minories transformen el «legítim diner mercantil»
en «il·legítim diner-poder fàctic» que
els permet de moure subterràniament els fils del mercat i de la
societat, corrompent a favor seu la Justícia, la política,
les professions liberals, les comunitats de fe... els pobles, les nacions,
la ciència, la tècnica...
Versió 31 de novembre del 1988.