1.6.7. Societat
ètica-transcendent.
Definir la "societat ètica-transcendent"
i la seva composició. Establir la necessitat que les institucions
en què aquesta s'expressa fenomènicament s'assimilin
a les institucions liberals.
La societat ètica-transcendent no
és, en si mateixa, fenomènica, tal com el seu nom
indica; pertany al món de l'ésser més enllà
dels fenòmens. Cal tenir-la, però, en compte, per
tal de no confodre-la amb les institucions liberals en què
històricament s'organitza (esglésies).
La paraula tècnica església
significa en grec, "convocació de persones agermanades
(ètnies, inter-ètnies, col·lectius, associacions,
persones individuals o familiars) a efectes ètics-transcendents,
o sigui, d'autoreflexió interior que vol anar més
enllà dels simples fenòmens".
Així, participen en la societat ètica-transcendent
totes les persones individuals, nacionals i col·lectives
quan fan el què volen lliure i creativament, és
a dir, sense ser retribuïdes materialment i sense necessitar
directament de l'instrument monetari.
La societat ètica-transcendent és
noumènica, i per tant, esdevé inanalitzable. Hi
ha, però, certs fenòmens que l'expressen: els gestos
d'amor, d'ajuda desinteressada, de gratuïtat (creacions artístiques
per "amor a l'art", pregària, festa en comunió,
compartir voluntàriament els béns materials i culturals...),
centres de meditació i reflexió...
La societat ètica-transcendent inspira
l'actuació en les societats utilitària-llibertària
i liberal-gratuïta: és com un factor d'immensa inspiració
i riquesa comunitària que genera vocacions socials fenomèniques
de tota mena -utilitàries i liberals- i que és a
la base més profunda de les relacions humanes, creant un
bé comú que no rep cap retribució privada.
Les col·lectivitats fenomèniques
de vocació ètica-transcendent acostumen a dotar-se
d'institucions liberals amb la finalitat de promoure assemblees
de comunió, de festa generosa i gratuïta, sota la
inspiració dels ideals ètics que li són específics.
En la mesura en què una comunitat fenomènica de
vocació ètica-transcendent es dota d'una institució
liberal, ben visible i concreta, necessita d'un finançament
social-liberal per al bon funcionament d'aquesta institució;
institució sotmesa al mateix nivell de transparència
comptable que qualsevol altra institució sotmesa a la disciplina
liberal.
Cal redonar plena llibertat a les esglésies
o comunitats de lliure vocació ètica-transcendent:
això vol dir que tota activitat eclesial -per a ésser
socialment plena de gràcia, és a dir, gratuïta-
ha d'ésser finançada radicalment, total i comunitària
a favor dels seus agents i col·lectivitats de vocació
personal exclusiva de cap altra.
La societat geopolítica té
dret a exigir a totes les institucions d'inspiració ètica-transcendent
una puresa de mitjans i de fins que es tradueixi en festa i comunió
com a expressió de la igualtat en esperit pur de cada persona
participant. En aquest sentit d'obertura, de comunió i
d'igualtat ètica les institucions poden retrobar llur legitimitat
social. Si no és així, aquestes institucions, tenen
tendència històrica a convertir llur influència
purament espiritual en poders fenomènics disfressats. Poders
que comporten fanatismes cruels, inquisicions, censures, dogmatismes
moralistes... que cap societat civilitzada no pot consentir.
Versió 30 de maig del 1988