1.5.2. Civilització,
Política.
Definir la societat geopolítica
com la persona social-col·lectiva resultant del lliure
pacte entre ètnies. Definir els termes "civilització"
i "política".
Política (del grec, polis) i civilització (del llatí,
civitas) indiquen una mateixa realitat històrica: la federació
de vàries ètnies per a protegir-se, dins un clima
bèl·lic, cara a perills exteriors i desenvolupar,
així, una convivència pacífica de respecte
mutu i ajuda basada en la lliure confederació en l'interior
de la societat geopolítica creada (v. imperi).
Tant civitas com polis signifiquen "ciutat", no és
correcte, doncs, parlar de "civilització" o "política"
abans de la creació de les primeres ciutats-imperis multitribals,
poliètniques o plurigentilícies. Des de fa milers,
sinó milions, d'anys han existit cultures humanes molt
importants però les civilitzacions es remunten com a màxim
a uns 10.000 anys a l'Àsia Sudoccidental.
El terme llatí urbs prové d'urbare: "llaurar
el solc amb els bous i l'arada sagrats, per delimitar el perímetre
de la nova ciutat-imperi que s'anava a constituir". D'aquí
prové "urbanitzar" i "urbanitat".
Tot i que civilització i política, doncs, són
de fet sinònims, convencionalment emprarem el terme política
per a designar específicament el conjunt de la societat
formada pel pacte federal que constitueix la "ciutat-imperi"
o, com l'anomenarem, la societat geopolítica. Reservarem
en canvi, el terme cívic per a designar les àrees
de comandament territorial de les múltiples ètnies
i inter-ètnies que formen la societat geopolítica
en el seu conjunt.
Tota inter-ètnia és vista com a tal des del seu
interior, malgrat sigui contemplada com a ètnia des de
l'exterior.
Si emprem l'expressió disseny de civisme és, malgrat
l'aparent contradicció amb el que acabem de dir, per a
tractar sistemàticament el disseny del conjunt i de cada
aspecte de la civitas, de la civilització, de la societat
civil o societat geopolítica. Hom ha de jugar, a l'hora
de proposar una expressió, a la vegada, entre el necessari
rigor terminològic i el bon so i clara connotació
dels termes triats potser no del tot precisos, però correctes
ja que depenen, en aquest cas, del seu doble origen grec i llatí.
"Disseny de civisme" substitueix, doncs, "disseny
polític", més correcte, però amb connotacions
desgraciadament massa tèrboles o pretensioses.
La societat civil (geo-cívica) es fonamenta en lliures
pactes privats entre tota classe de persones. La societat geo-política
es regeix, en canvi, per lleis generals que no poden instituir
legítimament "privilegis", o sia, lleis privades.
Definim l'auto-política com la disciplina acceptada per
tots els ciutadans i per totes les ciutadanies al servei de la
solidaritat llibertària de la sencera societat geopolítica
lliurement formada per múltiples ètnies i inter-ètnies
lliurement multi-confederades i permanentment confederables.
L'anti-política es desenvolupa en un cercle viciós
característic dels darrers 4500 anys d'anti-civilització
imperialista: 1. opressió establerta; 2. corrupció
generalitzada; 3. provocacions per indignar els ingenus; 4. subversions
"terroristes" teledirigides; 5. repressió antiterrorista
exemplar; 6. nova repressió establerta pseudo-jurídicament
molt pitjor que l'anterior... Aquesta espiral condueix a una cada
vegada més forta concentració de poder sobre i contra
les persones.
La paraula política és un clar exemple de com es
manipulen certs termes nobles i precisos, convertint-los per a
la majoria dels ciutadans, en termes menyspreables. En aquest
cas, fent la política sinònim de poder, de corrupció...
fins al punt que la seva simple pronunciació, susciti por,
desconfiança o desencant.
La política és l'art lliure, degudament responsabilitzat,
de conduir amb harmonia els diferents estrats de la societat conjunta.
Els termes autoritat i estratègia indiquen etimològicament
aquesta actuació conjunta de i en la polis.
Versió 15 de març del 1988.