1.5.1. Col·lectivitat,
Societat.
Definir la
persona social-col·lectiva i analitzar-ne les seves interrelacions
amb les persones nacionals-comunitàries.
Les persones socials-col·lectives apareixen i prenen consciència
d'elles mateixes en el si de les persones nacionals-comunitàries.
Es formen entre persones per lliures afinitats electives distintes
dels condicionants instintius-genètics-hereditaris, per
eleccions molt més complexes. Tota col·lectivitat
social neix per l'impuls de lliures motivacions interpersonals
electives i no de condicionants naturals-nacionals.
La sociativitat (ésser més o menys social) és
una característica original i específica de l'espècie
humana. Cap espècie animal forma col·lectivitats,
sinó que es relaciona únicament dins el seu marc
nacional gregari, que no és mai social. La sociativitat,
essent específicament humana, no pertany únicament
a les persones individuals, sinó que també és
exercida per les persones socials-col·lectives i nacionals-comunitàries.
Entre les múltiples
col·lectivitats socials internes que s'anaren formant dins
les comunitats endo-ètniques prehistòriques les
relativament més recents són els tótems (v.
l'etapa corresponent de l'utilitarisme): grups especialitzats
que es creaven lliurement entre els caçadors-recol·lectors
primitius per a millorar la captació d'aliments. Aquestes
col·lectivitats socials esdevingueren, amb el temps, nacions
filials de la comunitat endo-ètnica matriu, convertint-se
aquesta en una inter-ètnia, a través d'una convocació
màgica anomenada església.
Molt més tard, des de l'aparició de les cultures
de ciutat (civilitzacions), les ètnies i les inter-ètnies
s'han emmarcat en societats geopolítiques. Aquest emmarcament
l'han realitzat, en primer lloc, per una lliure acceptació
de llur vital necessitat estratègica d'unifederar-se en
un imperi (col·lectivitat de múltiples nacions);
ja posteriorment, per la força impositiva d'un imperialisme
estranger vencedor i invasor, o interior despòtic per felonia
(traïció al pacte confederatiu).
La tendència espontània de tota col·lectivitat
social prou gran i complexa -com, per exemple, un imperi vocacional
pactat entre múltiples nacions lliures- és d'esdevenir
comunitat supra-nacional, ja que intuïtivament sap que si
resta tancada en ella mateixa, destruirà progressivament
la lliure comunió vocacional i el lliure pacte interpersonal
de les múltiples nacions que l'han originada, creada i
formada. Aquesta tendència a esdevenir comunitat supra-nacional
necessita per a concretar-se un temps històric variable,
segons el progrés cultural en cada i tota ètnia
i inter-ètnia federades per a una defensa exterior comuna.
Aquesta transformació de la col·lectivitat social
de nacions en una nova comunitat supra-nacional es farà
al seu ritme a condició que no hi hagi cap poder -per definició
antillibertari- que estronqui la naixent consciència del
procés comunitari. Després d'un nombre suficient
de generacions, la primitiva col·lectivitat voluntària
de nacions passarà a ésser una nova comunitat supra-nacional
ja quasi hereditària, amb uns certs ideals ètics
comuns (ètnia) bellament expressats i profundament entranyats
pel nou poble comú format sota el signe de la festa en
comunió i alegria, característiques de tota comunitat
viva.
Els Països Catalans tenen un exemple clar de poders tirànics
en els Estats Espanyol, Francès i Italià que han
malbaratat les vocacions multiseculars de les Espanyes lliurement
unifederades (comprés Portugal en la inter-ètnia
galaico-portuguesa) i lliurement intraconfederades. Aquests tres
estatismes són supervivències forçades en
el marc del futur Imperi Europeu, dintre del qual les Itàlies,
les Gàl·lies i les Espanyes crearan entre elles
una comunitat cultural inciada per la força de l'imperialisme
romà fa molts segles.
Aquesta llibertat d'elecció, per a federar-se en un projecte
de societat geopolítica -que permet, al seu interior protegit,
el lliure joc confederatiu permanent entre les ètnies-
és la condició necessària per al propi èxit
del projecte polític: possibilita d'afrontar amb pau d'esperit
la realitat nova que ha de néixer fruit d'una voluntat
política activa i d'una estratègia intel·ligent
compartida, si no per tots, almenys per una gran majoria dels
ciutadans.
Si una societat no és lliurement pactada segons els principis
d'unifederació cara a l'exterior i de multiconfederació
cara a l'interior, està mancada d'un caràcter fonamental
de tota col·lectivitat viable, fecunda i duradera. En la
mesura que és una imposició per la força
bruta, li faltarà la lliure adhesió dels esperits,
que sabent-se lliures, es troben forçats a acceptar una
realitat unitarista que no poden reconèixer. Sense pacte
lliure, no hi pot haver pau (pax) espontània.
Tota societat-col·lectivitat un cop formada, més
o menys lliurement, en un moment històric determinat, crea
unes estructures que difícilment es poden desfer si no
és per a constituir en el moment estratègic oportú,
una nova societat més àmplia formada amb d'altres
col·lectivitats també desfasades. Aquest és
el cas, per exemple, dels depassats Estats-Nació actuals
en relació a la revolució tecnològica i a
l'Europa de totes les seves Ètnies i Inter-ètnies
lliures.
Així, el respecte als individus, a llurs ètnies
primàries i a llurs lliures confederacions, dins el marc
de constitució federativa d'una societat geopolítica,
és fonamental, no sols per a la dignitat dels ciutadans
i les ciutadanies, sinó per a la mateixa vitalitat i continuació
històrica de l'imperi format, fins a convertir-lo en una
nova comunitat supra-nacional. Aquesta comunitat supra-nacional
haurà de crear, amb d'altres comunitats supra-nacionals,
també de recent creació, una nova societat geopolítica
(imperi) més gran i més ben adaptada a la pròpia
conscienciació creativa dels pobles i a les revolucionàries
noves tecnologies, creadores de sorpresives noves exigències
estratègiques.
Hi ha un tret històric característic en la relació
entre les persones nacionals-comunitàries i les socials-col·lectives.
Les societats, en condicions de temps suficient i de llibertat,
es poden nacionalitzar. Les nacions, en canvi, no es poden socialitzar
globalment, ni col·lectivitzar en els seus elements bàsics.
Aquesta és una constant històrica que han oblidat
molts revolucionaris socialistes, tant dels col·lectivistes
estatistes com dels comunistes llibertaris. El fet que un conjunt
de nacions pacti la formació d'una col·lectivitat-societat
no les fa desaparèixer cada una d'elles com a persones
singulars. Si la col·lectivitat-societat reïx, esdevé
una supra-nació que integra les primitives nacions. Les
nacions passen, doncs, a supra-nacions. Les col·lectivitats
desapareixen en nacionalitzar-se.
Les persones socials-col·lectives en les nostres societats
actuals sorgeixen en tots els sectors d'activitat i per motivacions
molt diverses. Són col·lectivitats tota classe d'entitats,
d'empreses, d'associacions, de partits, de clubs esportius, de
col·legis, de sindicats... i llurs confederacions, així
com les confederacions ètniques i inter-ètniques
a tots els nivells. Igualment la societat geopolítica es
pot considerar formada per grans societats amb funcions diferenciades:
la societat utilitària, la societat liberal, la societat
mixta, la societat ètica-transcendent i l'actual anti-societat
dels marginats. Aquests subconjunts socials encabeixen les diferents
col·lectivitats i situen els diferents actes de totes les
persones cara a una major llibertat responsabilitzada (v. societat
geopolítica).
Versió 15 de març del 1988.