1.4.1. Comunitats naturals (animals).
Esclarir la terminologia que fa referència a les comunitats
animals facilita l'estudi de les comunitats humanes.
Abans d'apropar-nos a les persones humanes del tipus nacional-comunitari
cal que fem referència a algunes realitats que, des de
molt antic, caracteritzen tota vida sobre la terra.
En tota manifestació de vida sobre
la terra, la primera evidència que es presenta a qualsevol
observador empíric, són els individus. Però,
aquest observador empíric es va adonant que, sense tota
una prèvia arquitectura de conjunt biòtic, no hi
ha individu.
L'observació empírica d'aquesta
vida fenomènica terrestre presenta, en efecte, uns conjunts
fonamentals (agrupacions d'individus), que no són ni més
ni menys objectius els uns que els altres. Aquests conjunts varien
d'intensitat segons la natura dels sers considerats i de les condicions
de llur supervivència hereditària en llur àmbit
ecològic.
Previs a tota definició de qualsevol forma de vida amb
característiques pròpies, aquests conjunts biològics,
són els següents: espècie, raça, nació,
individu.
L'espècie.
L'espècie és el primer graó
universal d'aquesta arquitectura de conjunt biòtic, prèvia
a l'aparició -a partir d'un cert moment evolutiu de la
vida sobre la terra- de qualsevol nou individu amb unes característiques
donades, fàcilment definides i progressivament més
ben definibles.
Raça i nació.
La gregarietat o tarannà gregari-hereditari
és una tendència vital universal -més o menys
accentuada segons distintes modalitats de procreació i
supervivència específica conjunta en cada àmbit
ecològic- que està present en totes les espècies
dotades de vida sobre la terra.
Les possibles falles i excepcions generacionals-individuals no
invaliden aquest caràcter general.
El gregarisme universal de totes les espècies
biòtiques sobre la terra condueix a agrupaments d'individus,
fenomènicament ben observables, en els quals l'espècie
és salvada independentment de cada individu sacrificat
a la lluita entre espècies per la vida.
Els termes genèrics d'aquests agrupaments
són raça i nació. En tots els idiomes, reben
diferents noms tècnics, segons l'índole dels molt
diferenciats agrupaments normals en cada espècie.
Però, on no poden ser recusats ni substituïts
per qualsevol altre terme tècnic és en les espècies
clarament sexuades, i llur realitat és encara molt més
manifesta en les espècies animals-mamíferes. La
diferenciació lingüística entre espècies
vegetals i animals ve de molt lluny. No insistirem sobre llur
diferenciació a primer cop d'ull: tots els vegetals són
tròfics-primaris, amb carència total d'un sistema
nerviós centralitzat.
Ancestralment, són anomenades espècies
animals les ja suficientment complexificades en el procés
vital evolutiu universal perquè, en llurs individus, els
caràcters naturals distintius heretats puguin ésser
observats i denominats com "de cos animat" i no ja solament
"de cos vegetatiu".
Tots els animals, éssers biòtics
"dotats d'ànima a més del cos", es distingeixen
de totes les altres espècies vivents en què disposen
de la facultat de locomoció pròpia (autolocomoció).
Aquesta facultat és, a més dels òrgans, estructures
i funcions que són comuns i específics a tots els
éssers vivents:
d'assimiliació i desassimilació del món exterior
que tenen per objectiu prioritari l'alimentació;
a)de fecundació-procreació segons caràcters
hereditaris propis, que tenen per a objectiu prioritari la continuïtat
de l'espècie.
a) Raça.
La raça és l'arquitectura prèvia
a la mateixa nació, prèvia a la inicial fecundació-concepció
de cada nou individu: és la raça que li forneix
un determinat i específic perfil amb característiques
generades per un mateix i únic ancestre mascle en les nacions
animals naturalment tancades en llur endogàmia, que són
tots els grups endogenètics vivint en pura salvatgia.
D'una manera general, en totes les espècies
suficientment complexificades en el procés evolutiu universal,
la "raça" és donada pel mascle i la "nació"
per la femella-mare: aquesta realitat doble és molt més
manifesta en totes les espècies de mamífers gregaris
superiors. De temps immemorial, els ramaders ho saben per llarguíssima
experimentació (amb sementals) i els biòlegs per
ciència cada cop més profunda i delicada en les
seves hipòtesis i experimentacions molt més detallades.
b) Nació.
La "(g)nació", és la comunitat "gnàtica",
és a dir, etimològicament, "natural-tel·lúrica"
en què neix cada individu sobre la terra (en grec: gea;
en llatí: tel·lus).
Entre tots els animals actualment observables
sobre la terra, les espècies mamíferes -sobrevingudes
tardanament en el procés evolutiu de la progressiva complexificació
biòtica universal- destaquen perquè, en elles, el
rol "nacional" de la femella-mare, en cada comunitat,
és molt accentuat degut al llarg temps de gestació,
alletament i cura del nou nat, fins que aquest es pot valdre tot
sol en el ramat o grup gregari.
Cenyint-nos a aquelles espècies mamíferes
de molt fort instint gregari, degut a llur relativa indefensió
enfront dels depredadors, podem afirmar que, sense un més
o menys cohesionat grup nacional-comunitari-protector, manifestament
matrilineal, l'individu nou nat és inconcebible per inviable:
en si mateix i per si sol, després del part només
pot subsistir durant un temps tant més curt com més
complexa psicosomàticament sigui l'espècie considerada.
En cada nació, l'instint genètic
de protecció a la femella-mare es realitza a la vegada
per part del seu mascle protector en el petit grup intersexual
primari i per part de tot el conjunt ramat gregari dirigit pel
mascle conductor, auxiliat per tots els altres mascles segons
relacions de primacia i subordinació espontània-natural.
Aquest instint genètic de doble protecció nacional
de la femella-mare és més fort (i àdhuc,
naturalment interindividualitzat permanentment: monogàmia)
com més febles són els adults, mascles i femelles,
en la lluita per la vida; com més indefensa i enterament
disponible al nou nat durant molt temps és la femella gestant,
alletant, zelosa, gelosa i vigilant; com més desprovist
de tot per a la supervivència és el petit producte
vivent de la copulació intersexual.
Fins aquí tot el que es refereix a "nació"
o grup en què neix cada individu animal-mamífer-superior:
és el tercer graó de l'arquitectura prèvia
a tota nova manifestació individual.
Individu.
Desprès d'aquest recorregut necessari a una plena comprensió
del fenòmen biòtic sobre la terra, tornem a l'individu,
que n'és el resultat natural.
La paraula "individu" particularitza un ésser
més o menys indivisible, segons les espècies, durant
tota la seva vida i que només es descompon totalment en
morir.
En les espècies mamíferes gregàries superiors,
l'individu és un ser radicalment indivisible, ja que tot
inici de divisió psico-somàtica en ell és
indici de catàstrofe interna o externa gravíssima
i preludi de la seva mort, més o menys ràpida.
Aquesta exigència primordial de vida en l'individu (indivisibilitat
= vida amb bona salut) és tant més radical com evolutivament
més complexificades són les espècies, gregarietats,
races i nacions considerades. Aquesta exigència d'indivisibilitat
no juga, evidentment, en totes les altres arquitectures naturalment
prèvies a la "gnàtica" (aparició
o naixement sobre la terra) de cada individu.
En totes aquestes arquitectures prèvies
a l'individu, la divisibilitat i la divisió efectiva, així
com llur possible agrupament, interpenetració o mestissatge,
són senyals de fecunditat i progrés en llurs condicions
de supervivència.
Les nacions són el més alt condicionament
carnal-hereditari de totes les espècies, però molt
més en les espècies animals-mamíferes-superiors,
en les que ja hem dit que "carn" equival a "complex
psicosomàtic, corporal-anímic".
Ara bé, en l'home -i també en els
animals llargament domesticats per l'home- llur possible agrupament,
interpenetració o mestissatge són altres tants estadis
d'adaptació a unes circumstàncies ambientals donades.
Als animals domesticats i als individus esclavitzats, aquests
agrupaments, interpenetracions o mestissatges els poden ser imposats.
Per als ramaders, les motivacions experimentals de raça
pura o mestissatge són bastant pràctiques.
En l'home, la nació, esdevinguda ètnia
és fortament condicionant en tots els aspectes que li són
més peculiars, no ja sols per l'herència biofísica,
sinó també i molt més, a mesura que passa
llargament el temps, per herència cultural: l'ètica
pròpia, la llengua, els costums, els rites poètics,
les llengües belles, les tradicions ancestrals, les aspiracions
generoses...
Entre les persones lliures, les motivacions de
divisió efectiva, de reagrupament per pactes d'intra-confederació
i d'extra-federació, de mestissatge pràcticament
supressor de races, són encara més lliures, perquè
no busquen l'experimentació, sinó que neixen en
ells espontàniament i expansivament per a fer front a noves
condicions tècniques i ecològiques que modifiquen
llurs, fins aleshores, tan diverses mentalitats geoestratègiques.
Versió 1 de març del 1988.