Nous apartats:
Dolors Marin Tuyà.
Articles publicats en la revista Penedès Econòmic.
Lluís Maria Xirinacs.
Articles publicats al diari Avui, quan Lluís Maria Xirinacs era senador independent a les Corts Constituents espanyoles, entre els anys 1977 i 1979.
Lluís Maria Xirinacs.
Articles publicats al rotatiu Mundo Diario, quan Lluís Maria Xirinacs era senador independent a les Corts Constituents espanyoles, entre els anys 1977 i 1979, traduïts al català.
|
Publicacions:
Lluís Maria Xirinacs.
Lluís Maria Xirinacs.
Amb idees d'Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà, Brauli Tamarit Tamarit.
Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà.
Magdalena Grau Figueras.
Agustí Chalaux de Subirà.
Martí Olivella.
Magdalena Grau,
Agustí Chalaux.
|
|
Capítol 19. La societat transcendent.
- Fenomen i noümen.
- La societat transcendent.
- Llibertats fenomèniques
i llibertat noümènica.
Tot el que, en aquesta Tercera Part, hem anat
dient fins ara, pot incloure's, grosso modo, dintre del que s'anomena «qualitat de vida», ja que ens hem referit sempre a una
possible millora de les condicions, tant materials com culturals,
ambientals com socials o psicològiques, de la vida de l'home.
En una paraula, ens hem limitat a la dimensió fenomènica
de la vida humana. Però, més enllà, hi ha una
altra dimensió, de la qual volem tractar en aquest darrer capítol.
1. Fenomen
i noümen26.
Més enllà del fenomen, de l'aparença
sensible, experimentable a través dels sentits i expressable
a través de la parla, hi ha una altra dimensió, pròpia
exclusivament de l'home: el noümen, inexperimentable sensiblement,
perquè ens és donat en esperit pur, inexpressable
per la parla perquè és inconceptualitzable i inefable.
El noümen, ningú no sap què
és; només sabem que s'experimenta en la intimitat
més pregona del propi ésser, de manera totalment gratuïta,
com a fulgurància ètica-transcendent, és a
dir, com un llampec que travessa tot l'ésser, elevant-lo
a regions desconegudes i omplint de sentit vivent tota la seva vida.
D'aquestes fulguràncies se'n deriven la
joia de viure -la felicitat-, la descoberta d'un mateix i de l'altre
com a ésser amb un valor immens, amb una singularitat irreductible;
i en neix la comunió íntima amb la persona de l'altre.
Ara bé, en cada persona, no pot sorgir la
lliure fulgurància ètica-transcendent, si no es fonamenta
en la joia fenomènica d'una estètica prèvia;
i no pot elevar-se cap a regions més altes aquesta fulgurància,
si no s'alimenta d'unes més altes i extenses joies estètiques.
2. La
societat transcendent.
Les persones, considerades en la seva dimensió
noümènica, ètica-transcendent, formen en conjunt
la societat transcendent.
Es fàcil de comprendre que d'ella en forma
part tothom que lliurement ho vol: tota persona nascuda és
capaç d'experiència noümènica; només
cal que l'accepti.
També és fàcil de comprendre
que les activitats concretes a través de les quals pot expressar-se
fenomènicament la vivència noümènica:
actes i gestos d'amor, d'ajut desinteressat al proïsme,...
no poden ser retribuïdes materialment sense trair el seu mateix
esperit. Per això, la societat transcendent, com a tal, és
radicalment amonetària. En ella, res no es compra ni es ven.
Com és evident, dintre de la vida transcendent
de cada persona, no s'hi pot posar absolutament ningú, i
molt menys l'Estat. El camp d'acció del polític és
estrictament fenomènic: ell només pot incidir sobre
la societat fenomènica, que comprèn la societat utilitària
i la societat liberal. El polític, mai no pot prometre al
poble la felicitat, perquè aquesta és una qüestió
íntima de cada persona i de la seva vida ètica-transcendent;
en canvi, sí que pot aspirar a resoldre moltes de les causes
fenomèniques de moltes penalitats humanes.
Cap legislació, doncs, no és possible
en la societat transcendent; l'única cosa que cal demanar
i constitucionalitzar, és la tolerància i el respecte
pràctic a la singularitat i dignitat de cada persona.
3.
Llibertats fenomèniques i llibertat noümènica.
Moltes vegades, però, quan les condicions
socials-fenomèniques imperants són antillibertàries,
impedeixen que la vida noümènica de cada persona s'expressi
lliurement, es converteixi en acció i vida fenomènica.
Fins i tot, condicions excessivament antillibertàries poden
arribar a impedir el descobriment de la pròpia vida noümènica:
això és el que s'anomena «alienació».
Quan diem que som llibertaris, volem dir, simplement,
que el nostre objectiu és la protecció i la promoció
de totes les concretes llibertats fenomèniques hagudes i
per haver, per tal que pugui realitzar-se sense entrebancs l'emergència
de la concreta llibertat noümènica de cada persona,
i la seva lliure expressió fenomènica.
Les concretes llibertats fenomèniques cultivades
pel polític en la vida diària -utilitària i
liberal-, crearan les condicions estructurals-fenomèniques
que, lluny de determinar la vida transcendent, l'alliberaran en
la pràctica dels seus condicionants fenomènics negatius;
i constituiran el fonament estètic del lliure desenvolupament
de la llibertat ètica-transcendent en la intimitat de cada
persona i en la comunió de totes les persones.
Nota:
26
Fenomen ve del grec phainómenon, que significa «allò
que s'apareix (sensiblement)»; noümen ve del grec noúmenon,
que significa «allò que és percebut per l'esperit,
sense mediació de cap aparença sensible».
|