Nous apartats:
Dolors Marin Tuyà.
Articles publicats en la revista Penedès Econòmic.
Lluís Maria Xirinacs.
Articles publicats al diari Avui, quan Lluís Maria Xirinacs era senador independent a les Corts Constituents espanyoles, entre els anys 1977 i 1979.
Lluís Maria Xirinacs.
Articles publicats al rotatiu Mundo Diario, quan Lluís Maria Xirinacs era senador independent a les Corts Constituents espanyoles, entre els anys 1977 i 1979, traduïts al català.
|
Publicacions:
Lluís Maria Xirinacs.
Lluís Maria Xirinacs.
Amb idees d'Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà, Brauli Tamarit Tamarit.
Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà.
Magdalena Grau Figueras.
Agustí Chalaux de Subirà.
Martí Olivella.
Magdalena Grau,
Agustí Chalaux.
|
|
Curs sobre política i economia segons
Agustí Chalaux - A càrrec de Joan Parés Grahit
Realitzat a la Fundació Lluís
Maria Xirinacs
Nota: Les frases en blau són comentaris
del conferenciant.
18 d'abril de 2009:
LES COMUNITATS GEOPOLÍTIQUES
EN LA HISTÒRIA
(Aquests apunts estan trets de les classes que
donava l'Agustí Chalaux, durant la dècada 1980-90,
a l'escola d'adults que va oferir el Xiri)
Punts a estudiar per a entendre alguna cosa dels
esdeveniments documentats tant del passat com de l'actualitat, tant
exclusivament espanyols com europeus o mundials.
1. Terminologia sistemàtica: a
l'Agustí li preocupava molt definir per que si parles sense
definir la gent s'embranca i no parlen del mateix
1.1. Els grecs anomenaven "ACROPOLIS o POLIS" a la comunitat
geopolítica i els llatins "CIVITAS", paraules matrius
de les que provenen els nostres termes actuals de:
1.1.1. "POLÍTICA"
1.1.2. "CIUTADELLA, CIUTADÀ, CIUTADANIA, CIVIL, CIVILITAT
..."
1.2. La traducció exacta del terme "POLIS", en
els llenguatges neo-llatins, és "CIUTAT-IMPERI (no CIUTAT-ESTAT,
aquesta darrera expressió pren la part: ESTAT, pel tot: IMPERI)"
L'Estat és una part del imperi, la
que fa
de gerent en qüestions legislatives i executives.
1.3. Tant els grecs com els romans, entenien aquí "POPULUS"
i" DEMOS" d'una manera molt més precisa que nostre
terme de "P0BLE": aquests termes grec i llatí,
eren entesos sempre en el sentit de "COMUNITAT GEOPOLÍTICA
ORGANITZADA ESPONTÀNIAMENT I EXPANSIVAMENT, EN MÚLTIPLES,
COMPLEXISSIMES I BEN VIVENTS CIUTADANIES LLIURES".
D'aquesta manera, cal entendre les expressions "DEMOCRÀCIA",
"VOLUNTAT POPULAR", "AUTORITAT POLÍTICA",
"IMPERI", ...
Per a fixar idees i no allargar la present síntesi, només
explicitarem les traduccions sem-etimo-lògiques dels termes
compostos grec "DEMOCRÀCIA" i llatí "IMPERI".
L'anarquia ha de ser en el món de la
llibertat individual.
Arquia afecta a la comunitat i anarquia afecta a la persona.
Els dos conceptes, entesos així, són complementàris
i o s'exclouen.
1.4. En grec clàssic, la paraula composta "DEMO-CRÀCIA"
significa: DESENVOLUPAMENT (EN FORÇA) DEL POBLE, ORGANITZAT
EN IMPERI PELS SEUS PROPIS, LLIURES I SOLS CIUTADANS.
A l'Agustí acràcia no li agradava
(cràcia significa força) (acràcia sense
força) li agradava més la paraula llibertari.
1.5. La paraula llatina "IM-PERIUM, IM-PERARE, IM-PARARE"
significa exclusivament i simplement "ESTAR PARAT, PRE-PARAR-SE
INTERIORMENT, DES DE DINTRE (PER A FER FRONT ALS PERILLS EXTERIORS).
Les ciutats imperi van sorgir quan es van
inventar les muralles, les muralles eren un element persuasiu per
el que volia entrar. Valer un imperi no és dolent, deia l'Agustí,
l'imperialisme si que és dolent, per que significa voler
dominar.
2.- No hi ha documentació de que, - des
de fa uns aproximadament 10.000 anys, era inicial en la que és
va crear, a l'Àsia Menor, la primera "ACROPOLIS, CIUTADELLA,
CIUTAT-IMPERI- cap comunitat política, cap imperi, cap "cité",
cap democràcia, cap república, ... no fos multi-nacional,
poli-ètnica, pluri-gentilícia, ... els
acords que es feien venien de diversa gent capaços de fundar
un imperi.
2.1. Plató (l'Agustí
l'anomena molt) molt insistia en que una "POLIS",
una "CIUTAT-IMPERI", un IMPERI, comença, sempre
i arreu com a pluri-nació estratègica, llargament
negociada, voluntarista, eficaçment pactada, què,
durant molt de temps, no és encara una neo-ètnia,
una unanimitat auto-pacificant i auto-personalitzant, auto-civilitzant
i "auto-ecumènica, però que, amb el temps i si
respon als desigs conscients i inconscients de tots els seus membres,
individuals i col·lectius, és pot anar tornant una
nova nació.
Una comunitat geopolítica llargament uni-nacional
no ha existit mai ni enlloc en la pan-història mundial científicament
documentada :és una ucronia i una utopia irrealitzables,
almenys a nivell de tota l'experiència des de fa uns 10.000
anys.
(pan-història, significa tota la història)
Els catalans, després de llurs fracassos històrics,
àdhuc recents, no tenen més temps a perdre i cal que
aprenguin la lliçó: el camí de llurs llibertats
fenomèniques, concretes i reals, passa per la formació
de l'IMPERI EUROPEU.
La gran visió de l'Agustí:
Els catalans no podem perdre, durant més temps, les nostres
energies ètniques i inter-ètniques (CATALUNYA-NORD,
ANDORRA, PRINCIPAT, FRANJA DE PONENT, VALÈNCIA, ILLES CATALANES,
ALGUER) per aguantar Estats-ficció en llur lluita retardatària
contra l'Europa de les ètnies.
Els actuals Estats-ficció de la nostra desastrosa
Europa són una mostra típica de des-govern i desordre
des de dalt, la pitjor mania de tots els imperialismes desgastats,
vells i definitivament fracassats.
2.2. Quan una comunitat política o "imperi",
perdurable per eficaç en la pràctica diària
i secular, s'ha super-nacionalitzat, s'ha tornat una neo-ètnia,
ha adquirit, naturalment, espontània i expansiva, una unanimitat
quasi instintiva i hereditària en totes les qüestions
més importants de la vida social-interna i inter-imperial-mundial,
tendeix a desaparèixer del mapa dels imperis per a formar
lliurement part contractant, com a neo-ètnia que és,
d'un nou IMPERI MÉS ADIENT en funció de les noves
realitats i circumstàncies estratègiques entre tots
els imperis existents en aquell moment en tot el món, cada
dia més inter-dependent per acció subterrània
i persistent d'un ininterromput progrés tècnic. Per
exemple Internet. Les frases de l'Agustí poden ser llargues
i barroques però llegides poc a poc són molt clares.
3.- Les comunitats polítiques, que han existit
en la història humana un temps suficient per a deixar testimoni
documentat de llur evolució real, han estat i estan fonamentades
sobre la noció de "PACTE" ("foedus",
en llatí; mot paral·lel a "FIDES", reservat
progressivament a LA FÉ TRANSCENDENT, MÍSTICA, METAFÍSICA,
QUE VA MÉS ENLLÀ I FORA del temps i de l'espai físic-
fenomènic, ...).
3.1. La paraula llatina "foedus" fou,
de més en més reservada a "la fidelitat fenomènica,
dia rera dia, a un pacte lliurement negociat i contractat"
ha donat, sols i exclusivament, en llatí i en les llengües
neo-llatines, dos únics derivats
"federació" i "confederació".
3.2. Aquí s'imposa una reflexió,
que tornarem a trobar, per exemple, en la institució monetària:
la ment de l'home crea, en primer lloc, nocions complexíssimes
amb i per les seves fulguràncies i realitzacions intuïtives-
naixents i només després va distingint, analitzant
(calculant els components) i teoritzant. I aquest procés
mental és, sempre i arreu i en tot, molt llarg i dura milers
i milers d'anys. I encara hi estem. I cal educar el poble de cara
a realitzacions futures pan-democràtiques.
La més primitiva "multi-confederació
interna gent que s'aplega (multi-intra-confederació o multi-
endo-confederació)" fou la eclesial-inter-totèmica-endo-ètnica,
(convocació a efectes sagrats, de
transcendència, convocaven als tòtems per aportar
més riquesa en coneixements de tècniques i de persones,
i per diversificar el seu menú) que es produí
cap els -60/50.000 anys, després d'una llarguíssima
preparació de 40/50.000 anys.
Això és posterior:
de cara enfora donaven una cara, de cara al exterior, al estranger
La més primitiva "uni-federació externa, de cara
a l'exterior, a l'estranger (uni-extra-federació o uni-exo-federació)"
és molt posterior i només es produí, per primera
vegada, cap els -10.000/-11.000 (període
en que s'implanta el patriarcat, desapareixen tots els restes, arrabassen
tot i finalment acaben pactant) entre guerrers vencedors
i vençuts esclavitzats, però tots fets germans de
sang: així es formaren les primeres uni-exo-federacions multi-
familials i tribals. Adquireix plenitud tan eficaç i perdurable,
amb les uni-exo-federacions de les "acropolis, polis, urbs,
civitas, ... "multi-tribals, multi-nacionals, muti-gentilícies,
poli-ètniques, ...., que dura, a l'Asia Menor, des dels -8.500/8.000
fins als -2.600.
Cal doncs estudiar bé tota aquesta llarguíssima
evolució fenomènica de l'home,
cada dia més ben documentada:
1. la primera, endo-multi-confederació, sense sobresalts,
amb continuïtat diària, en la qual tothom participa
lliurement, nascuda par a la prosperitat interna, per a la pau endo-ètnica
i inter-ètnica (-60/50.000);
2. la segona, exo-uni-federativa, una de cara a l'exterior, però,
per definició acumulativa de la història, només
útil, a nivell dels ciutadans i de les ciutadanies, si sap
respectar la llibertària endo-multi-confederativitat passiva
i activa, que tots portem en el cor i contra la qual no pot, mai
ni enlloc ni en res, la violència coactiva, el poder brutal,
la força imbècil, la tirania efímera, el despotisme
inhumà. Només és vàlida
si per dintre es manté la unió.
S'ha de comprendre que la segona manifestació
de l'"uni-exo-federació" va néixer en un
clima insensat de violència, produïda per la terrible
rebel·lió dels pre-patriarques contra totes les cultures
matriarcals i viriarcals anteriors (en el
viriarcat més antic un mascle conductor és l'esclau
mimat de tots, doncs vigila i protegeix el ramat mentre els altres
mengen) en el matriarcat la dona era el centre nacional i
social de cada grup humà constituït com a endo-ètnia
llibertària. Qui no recordi aquest fet originari (la guerra)
(-11.000) de tota l'evolució humana ulterior, no entendrà
res ni en la línia trencada dels fets documentats, ni en
l'expressió "plenitud dels temps històrics"
que acompanya, "volens nolens", el naixement de la nostra
era cristiana.
3.3. En i pel pacte uni-exo-federatiu, la mentalitat
pro-política (pro = a favor de ...)
precedeix l'espai geo-polític: en altres paraules, les exigències
guerreres-estratègiques fan néixer, en les persones
individuals i col·lectives d'ètnies diferents, però
igualment amenaçades per d'altres o igualment vencedores
sobre d'altres, però sense capacitat de victòria entre
elles, el desig, la noció, al principi subconscient, de llur
uni-federació externa, de llur uni-federació de cara
a l'exterior, de llur uni-exo-federació, emperò sense
cap pèrdua de llurs peculiars llibertats nacionals-ciutadanes,
obtingudes per indefinit pluralisme confederatiu i confederal intern.
És la negació d'aquest anterior tan llibertari indefinit
pluralisme confederatiu i confederal intern el que fa fracassar
definitivament, en la consciència dels pobles, uni-exo-federacions
ancestralment inscrites en la història. Si
no ens entenem per dintre no podem donar la cara cap enfora.
3.4. En resum, qualsevol pacte uni-federatiu-extern
i pluri-confederatiu-intern
3.4.1. o bé, és de negociació
i contractació completament lliure entre les ètnies
amb ànsies d'exo-uni-federació i de manteniment, o
engrandiment de
llurs ja aconseguides llibertats; en aquest cas, si la bona entesa
inicial perdura gràcies als sacrificis intel·ligents
d'uns i altres, si la llibertat primera és respectada i ampliada
pels uns i pels altres, si les concretes llibertats fenomèniques
i seguretats jurídiques dels ciutadans i les ciutadanies
són constantment respectades i ampliades amb referència
explícita i en virtut recordada de la fidelitat, dia rera
dia, de tots els lliures pactes fundacionals, la comunitat geo-política
que en resulta és perdurable contra totes les adversitats
de la història i sap aprofitar totes les conjectures favorables,
acabant per crear una super-neo-nació nova, una unanimitat
profunda i radical entre ètnies i inter-ètnies originàriament
molt diferents i àdhuc enemigues, una neo-nacionalització
i neo-nacionalitat de la qual tots estan orgullosos i que se superposa
a totes les herències ancestrals-particulars de totes les
persones lliurement-participants a aquesta simbiosi suprema i engrescadora.
De com es poden organitzar les coses llibertàriament,
Aquest paràgraf, per mi, és prosa política
poètica.
3.4.2. o bé, és imposat des del principi o a partir
de qualsevol moment històric, per la força bruta,
la traïció, l'engany, el cinisme, el despotisme, la
tirania, el poder ominós, els sistemes burrocràtics-policiacs-militaristes,
.... sense tenir en compte l'enorme diferència pràctica
entre uni-exo-federació (de cara a l'exterior) i l'indefinidament
llibertària pluri-confederació interna: la comunitat
geo-política (o, més ben dit, ANTI-política)
dura el que dura la força bruta i no té mai, ni enlloc
ni en res, una fonamentació profunda, natural, espontània
i expansiva, és a dir i per això mateix llibertaria.
El fracàs històric és fatal i, a la llarga,
si no es canvia de procediments cap a majors i millors, més
concretes i progressives llibertats fenomèniques i cap a
un respecte exquisit de cada persona humana, per més ínfima
i vençuda que sigui, tot el temps passat de violència
inútil, des de dalt, contra els de baix, és temps
miserablement perdut per tots: les ètnies primàries
i les persones individuals i col·lectives tornen a estar
on estaven quan va començar el despotisme demencial i l'imperialisme
criminal contra els de dins i els de fora.
3.5. Es doncs importantíssima una explicació
del perquè, el com i el quan de la instauració de
la violència originària (dels -11.000 als -10.000),
sense cap pacte ni límit, amb el genocidi de reus i vençuts,
d'una barbàrie indescriptible.
Cada dia, ens cal més una teoria ben documentada dels imperis
auto-estabilitzants i auto-estabilitzats de l'era que Plató
anomenava de "l'edat d'or" (-8.500 a -2.600) i dels imperialismes
auto-desestabilitzants i auto-desestabilitzats, independentment
de llur progressiva interpenetració, interdependència,
interenemistat i violència, de "l'era del ferro",
segons Plató, que va originar el poder ocult, omni-corrupte
i omni-corruptor, naixent de la moneda ANÒNIMA, dels -2.600
als nostres mateixos dies.
3.6. Tornant al començament de la història, d'aquesta
història a la vegada tan trista i tan entusiasmadora, l'ideal
per a un imperi, prou sensat per a pretendre l'eficàcia fenomènica,
dia rera dia és aconseguir el monopoli de la força,
la creació d'una justícia omni-igualitària
i la instauració en els fets diaris d'una omni-solidaritat
contagiosa; només així, les conseqüències
previstes permeten de no haver d'utilitzar la violència monopolitzada
contra els de dins, i les eventualitats imprevisibles són
ocasió de mostrar a tot el món que la mateixa violència
monopolitzada té totes les de guanyar sense altre esforç
que un crit de patriotisme als seus ciutadans més rebels
i llibertaris.
4.- El que menys podem admetre els ciutadans rasos
i les ètnies primàries, és que se'ns sacrifiqui
inútilment, a una(es) minoria(es) manifestament omni-corruptes,
omni-corruptores, omni-parasitaria(es), progressivament mercenària(es),
colonialista(es), amb insolència inacceptable per a tota
persona lliure.
Insistim en les grans línies d'una necessària
teoria empírica-lògica-experimentadora dels imperis
i dels imperialismes
4.1. els imperis són estables i més
o menys fàcilment nacionalitzables, a mesura que van creant,
interiorment, per una indefinida i omni-llibertària confederabilitat
interna de tots els ciutadans i totes les ciutadanies, una quasi
unanimitat hereditària-subconscient en totes les grans qüestions
i ocasions.
Els exemples són a prendre en l'era d'or de Plató,
que avui dia coneixem cada dia millor, gràcies als descobriments
arqueològics, en l'era dels imperis naixents (-8.500 als
-2.600)
4.2. els imperialismes (-2.600 als nostres dies),
sempre, arreu i en tot, s'han mostrat excessivament inestables i
vulnerables són segons la gràfica expressió
apocalíptica, "gegants de ferro amb peus i àdhuc
cames de fang".
A més a més, sempre i arreu i en tot, tenen por, és
fabriquen múltiples pors i s'inventen tants bocs emissaris
i purificadors com pors els persegueixen de llurs estúpids
fantasmes; funcionen amb la divisa tan alabada per tots els imbècils:
"divideix i venceràs, tenen por de qualsevol canvi de
mentalitat en qualsevol de llurs pobles, dels seus súbdits,
dels grups socials, àdhuc dels propis grups de pressió
i omnicorrupció, tant de dintre com de fora; tenen por de
qualsevol exemple contagiós d'omnillibertat i omni-humanisme;
saben inventar-se, a cada moment, nous heretges i traïdors,
normes anti-polítiques fanàticament defensives i assassines,
trastocant constantment totes les estructures, funcions i organicitats
ancestrals-heretades per llurs ètnies, societats, cultures,
ciutadanies confederals-internes, precipitant-se de més en
més cap a absolutismes estatistes, que, són de fet
i anti-dret, estúpides "estatolatries"
5. Davant la consciència de la gent, de
l'home del carrer, del ciutadà normal i corrent, la comunitat
geopolítica, en la qual ha nascut i viu, només rep
la seva legitimació històrica demostrant l'eficàcia
pràctica de llurs plantejaments en camps específics
i en la totalitat de llurs interessos materials, morals, intel·lectuals,
etc.
Aquesta legitimació pot ésser inconscient
o subconscient, sense lucidesa ni reflexió de llur part,
però cal tenir en compte que la més gran lucidesa
i la més profunda reflexió acaben finalment i sortosament
en aquest inconscient i subconscient col·lectiu, que com
més difús és, millor per a tots.
La feina ben feta dels imperis comença i
acaba:
5.1 si són capaços, més que cap altre, de respectar
i fer respectar per tothom en el concret diari, la llibertat i dignitat
profunda, transcendent, mística, metafísica, ... de
totes les persones individuals i col·lectives acollides a
llur protecció, i això per ínfimes, marginades,
detingudes, disminuïdes, condemnades, .... que siguin certes
persones.
5.2. si són capaços de protegir l'exercici
quotidià de les concretes
llibertats fenomèniques, internes i externes, ja aconseguides
per tots i per a tots.
5.3. si són capaços de fomentar noves
i concretes llibertats, fetes possibles pel simple progrés
tècnic, moral, cultural i intel·lectual de les poblacions
i classes ètniques i socials.
5.4, si són capaços de defensar eficaçment
llur país contra qualssevol ingerència i abús
de l'estranger, per potent que sigui.
5.5. si són capaços, en cas de concreta
ingerència estrangera en assumptes de pròpia i exclusiva
iniciativa imperial o inter-imperial, de cridar la gent de llur
comunitat geo-política, llurs lliures ciutadans a tots els
lliures sacrificis exigits per una defensa extrema, i si ho fan
en nom de la llibertat per a tots.
6. Cal doncs parlar, amb tot ei detall necessari,
d'estructures, funcions i òrgans d'autoritat-llibertat, i
de comandament en cada imperi, en cada democràcia multi-nacional,
poli-ètnica, pluri-classista i pluri-cultural.
Recordem simplement què:
6.1, les estructures són espacials i de duració més
o menys permanent, però lligades orgànicament a la
mateixa permanència del ser considerat: són dites
"dia- cròniques".
6.2, les funcions són inscrites en el temps
i llur duració és estrictament limitada al temps necessari
per a llur acompliment dintre el quadre de l'estructura matriu-diacrònica:
és per això què les funcions, que són
temporals i temporàries són dites: "sincròniques".
6.3. els òrgans són espacials-temporals, diacrònics-sincrònics,
combinen harmoniosament funcions i estructures per a l'economia
funcional i evolutiva de tot el ser.
7. Per últim, ens caldrà parlar llargament
de "COMUNIÓ i COMUNITAT (cummunere, munus i munus)",
d'OIKOS (ecologia, economia, ecumene, meteca) i des RES PUBLICA.
8. Només a títol de simple conseqüència
de tot el que aquí s'ha dit, la més simple i superficial
documentació històrica-política ens diu que
"ESPANYA i FRANÇA", els dos imperialismes que als
catalans ens he tocat patir llargament, són Estats-ficció,
és a dir uns Estats llargament fracassats pel seu mateix
sistema de poder, el qual hi és instaurat de tal manera que
sempre desgovernen el respectiu imperi mediocritats o, el que és
pitjor, assassins oficials i patentats. Són uns "brètols",
és a dir persones de bones paraules i mals fets, encara que
només sigui per omissió, por, peresa mental, manca
de caràcter, ...
El conformisme i panxa-contentisme dels catalans
en tal situació històrica només pot ésser
titllat de traïció, no per inconscient menys greu: ens
cal a tots despertar a les realitats del nostre temps, de la nostra
crisi de civilització.
Per a refer camí i transformar-ho tot en
drecera cap a les nostres aspiracions, imperials-europees, ecumèniques-mundials,
TOTS ELS CATALANS NECESSITEM DE CADA CATALÀ I CADA CATALÀ
NECESSITA DE TOTS ELS CATALANS.
(Visca l'Agustí!) És extraordinari.
S'ha de llegir a poc a poc, L'Agustí era químic, s'ha
d'entendre les fórmules, s'ha d'estudiar. Això que
hem llegit és una teoria molt estudiada i treballada. L'Agustí
volia que això arribés als artistes, no volia intel·lectuals
ni il·luminats, volia que els artistes amb el seu art ho
fessin arribar al poble, amb música, amb cançons,
amb quadres, tot això ja arribarà.
anar
a l'índex
|