Nous apartats:
Dolors Marin Tuyà.
Articles publicats en la revista Penedès Econòmic.
Lluís Maria Xirinacs.
Articles publicats al diari Avui, quan Lluís Maria Xirinacs era senador independent a les Corts Constituents espanyoles, entre els anys 1977 i 1979.
Lluís Maria Xirinacs.
Articles publicats al rotatiu Mundo Diario, quan Lluís Maria Xirinacs era senador independent a les Corts Constituents espanyoles, entre els anys 1977 i 1979, traduïts al català.
|
Publicacions:
Lluís Maria Xirinacs.
Lluís Maria Xirinacs.
Amb idees d'Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà, Brauli Tamarit Tamarit.
Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà.
Magdalena Grau Figueras.
Agustí Chalaux de Subirà.
Martí Olivella.
Magdalena Grau,
Agustí Chalaux.
|
|
Seminari sobre política i economia segons
Agustí Chalaux - A càrrec de Joan Parés Grahit
Realitzat a la Fundació Lluís
Maria Xirinacs
Nota: Les frases
en blau són comentaris del conferenciant.
17 octubre 2009
Sistema General
Entenem per Sistema General una elaboració
teòrica i "científica" (l'Agustí
havia treballat molt el concepte "ciència" i per
això ho posem entre cometes, hi ha altres escrits on detalla
el que entenia per ciència, no tothom ho entén igual),
sobre mesura i estratègia de mercat, (el
mercat entès com el conjunt d'intercanvis elementals, tant
de productes com de serveis i com mesurar aquests intercanvis, com
fer una estratègia de mercat que ajudi a solucionar aquets
problemes i per això anava) acompanyada d'un instrument
tècnic (la moneda telemàtica o factura-xec) per a
l'aplicació d'aquesta teoria a la realitat quotidiana del
mercat. (És a dir l'Agustí fa
una gran elucubració científica de com es pot mesurar
el mercat i de com es pot repartir millor la riquesa, i per això
fa una teoria i explica què per aconseguir-ho, cal suprimir
l'anonimat del diner i canviar-lo per la factura-xec telemàtica.
Això és pròpiament el Sistema General. És
una elaboració molt freda, molt científica i racional,
i és quelcom que pot interessar a tothom, totes les persones
afectades per l'economia siguin de la ideologia que siguin, de dretes
o d'esquerres, perquè es tracta de clarificar el que està
passant al mercat. El mercat d'avui dia és una cosa borrosa,
alguns hi entenen una mica, molts d'altres res, la gent va perduda,
no hi ha manera de veure-hi clar. Es tracta de posar transparència
en les transaccions econòmiques. Amb la moneda telemàtica
podríem fer ciència. Avui dia l'economia no és
ciència, és una aproximació a la ciència.
Els economistes no poden fer anàlisi precisos sinó
que treballen amb índexs, treballen aproximant-se als fets,
però no saben exactament el què passa.)
Cal distingir:
1. el Sistema General com una elaboració
científica i la proposta d'un instrument tècnic: la
moneda telemàica.
2. i d'altra banda la manera d'aplicar-ho, els ideals inspiradors
i la pràctica política basada en l'aplicació
del Sistema General.
¿quin sistema proposa
l'Agustí? És una proposta molt llibertària.
Com fer-ho això? Per eleccions o per un cop d'Estat, s'ha
d'agafar el poder del Estat i manar, com? Ens ho explica amb els
decrets lleis, que són esborranys, no tots estan complerts,
però expliquen una manera de com pot funcionar una comunitat
geopolítica. Són una aproximació a una nova
Constitució.
Primer parlarem d'aquests últims.
L'Agustí deia:
Els nostres ideals, la nostra consciència ètica de
solidaritat amb tots els homes, (no tothom
la té aquesta consciència, ell la tenia, poca gent
lluita a fons per això, ell sí que ho feia) la
utopia persistent del gènere humà cap a un esdevenidor
més lliure per a tothom, són l'energia mateixa de
l'esperit.
Aquesta energia s'oposa radicalment al major pecat contra l'esperit
què és la "cosificació" de les persones,
i, tard o d'hora farà realitat el desig permanent de col·locar
la persona humana, i no la riquesa material, el poder, o qualsevol
altra "cosa", com a finalitat motriu del desenvolupament
dels pobles de la terra.
(Els ideals són preciosos, ell posava
primer la persona humana i desprès la riquesa i el diner,
l'antítesi d'avui dia).
L'impuls revolucionari per a construir i implantar el Sistema General
neix dels ideals esmentats, de la confiança, de la imaginació
i de la creativitat de les persones individuals i comunitàries,
unides en pacte lliure.
Cal fer la revolució (evolució ràpida i repetida)
amb tot l'ésser. A les revolucions només racionals
els hi manca el llenguatge propi de l'art i de l'esperit.
Ell deia: Dins nostre insisteix l'esperit,
independent dels fenòmens i font de tot alliberament possible,
presència activa i fonament dels nostres ideals.
Així és com ho vivia ell , avui
dia l'esperit està tot molt adormit.
La nostra intuïció, la nostra intel·ligència
humana, capta l'esperit i basteix el mite, l'ideal creador sorgit
del desig. Aleshores apareix la persona individual o col·lectiva
que parla alt i just, dipositària de tota llibertat i responsabilitat
revolucionària (expressió de l'esperit).
Les comunitats geopolítiques són per a defensar i
fer créixer les llibertats interiors i exteriors enfront
de tercers. Elles mateixes es donen les autoritats que han de menester
i eliminen l'ús del poder sobre les persones. La finalitat
de la nostra proposta revolucionària no és aconseguir
salvacions romàntiques sinó llibertats concretes possibles
avui dia.
En quant a la pràctica, en funció
dels ideals expressats, les línies essencials del programa
polític que propugnem són dues:
dialèctica entre l'arquia i l'anarquia:
àmbit col·lectiu - àmbit privat
dialèctica entre bé comú i bé
privat: el que és de tots i el què és meu.
Ens col·loquem així en una tercera
via auto-social, en un camí alternatiu als dos models antisocials
ja definitivament fracassats, coneguts com a capitalisme-liberal
i comunisme-estatista i que encara funcionen, ferits de mort, en
els nostres dies.
Volem aconseguir, per l'augment del "poder
humà sobre les coses", la desaparició pacífica
de "tot poder sobre les persones" i, com a conseqüència,
la desaparició de tota misèria i marginació
anti-social per motius de diner. Aquestes són les traduccions
pràctiques dels dos principis de dialèctica enunciats.
(L'Agustí, a més a més de fer una construcció
mental racional-científica, també en sabia molt d'expressar
el que li passava per dintre, els seus ideals, i amb aquests escrits
queda tot molt clar).
En quant al Sistema General com una elaboració
científica i instrument tècnic, l'Agustí deixava
ben clar que la seva proposta no era una veritat tancada ni una
panacea definitiva, sinó que la presentava com un instrument
per a poder confirmar o infirmar (falsar) qualsevol hipòtesi
científica sobre economia, (per parlar
científicament d'economia , necessitem l'instrument adient:
la moneda telemàtica, altrament no parlarem mai d'economia
amb certesa) a través de la corresponent i prudent
experimentació social. En aquest sentit desitjava la col·laboració
i la crítica de tothom i agraïa qualsevol observació
o suggeriment sincer i amical per severa que fos la crítica
.
L'Agustí estava convençut
que el què ell proposava ja s'estava posant en pràctica
per uns altres, els plutarques, (plut-arquia
és una paraula grega que feia referència a Plutos,
déu de la riquesa i a arquia que vol dir comandament, manar.
Plutos era bi-fronte, tenia una cara malvolent i una cara benvolent.
Plató ja explicava com es pot manar bé o malament
a través del diner i l'Agustí identificava els grans
banquers com a plutarques malvolens actuals ). del món
contemporani (els qui manen a través del diner), però
només pel seu profit. Ens deia que cal mobilitzar tota l'energia
revolucionària del poble perquè allò que és
tècnicament possible, esdevindrà realitat concreta
tan aviat com un poble estigui íntimament convençut
d'aquesta possibilitat, i això sense cap necessitat de recórrer
a la violència. També creia que la violència
com a única força generadora de revolucions socials
era un fals mite. Volia una revolució de noviolència
intel·ligent i activa del poble contra tota misèria
material, ja que aquesta és la pitjor i més criminal
violència que es pugui imposar a les comunitats humanes.
|