Nous apartats:
Dolors Marin Tuyà.
Articles publicats en la revista Penedès Econòmic.
Lluís Maria Xirinacs.
Articles publicats al diari Avui, quan Lluís Maria Xirinacs era senador independent a les Corts Constituents espanyoles, entre els anys 1977 i 1979.
Lluís Maria Xirinacs.
Articles publicats al rotatiu Mundo Diario, quan Lluís Maria Xirinacs era senador independent a les Corts Constituents espanyoles, entre els anys 1977 i 1979, traduïts al català.
|
Publicacions:
Lluís Maria Xirinacs.
Lluís Maria Xirinacs.
Amb idees d'Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà, Brauli Tamarit Tamarit.
Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà.
Magdalena Grau Figueras.
Agustí Chalaux de Subirà.
Martí Olivella.
Magdalena Grau,
Agustí Chalaux.
|
|
"Lògica"
(Fa història d'on
ve la paraula i el concepte: lògica).
Es tracta d'un terme tècnic d'origen grec,
que denomina una molt escarida i rígida disciplina intel·lectualista,
d'estructura mental-inerta, d'instrumentació investigadora-
auxiliar i d'instrucció coherent- augmentativa. (Va acumulant
el saber).
La lògica aparegué ara fa uns 2.500
anys, en un racó del món, prestigiós i petit,
de l'antiguitat clàssica.
Aquesta disciplina, -avui dia, manifestament limitada,
en els seus camps d'estudi i investigació, hipòtesi
i eficàcia experimental,- adquirí rapidíssimament,
a Grècia, una enorme influència social- retòrica
per la seva capacitat de simplificació i unificació
laica dels conceptes complicadíssims que s'havia inventat
contra el poble, la màgia pensada i pensadora, amb les seves
múltiples religions, de tan cínic utilitarisme al
servei dels poderosos. (Per exemple: "la
lògica" la fan servir els capellans per explicar-te
que has de confessar-te. S'ha utilitzat moltes vegades en contra
del poble).
Fou anomenada "lògica" per un
allargament de l'arrel "LOGOS".
"LOGOS" significa, ancestralment: "SELECCIÓ
VERBAL DE NOCIONS JA ELABORADES; VERB HUMÀ; IDIOMA ÈTNIC;
EXPRESSIÓ PER EXCEL·LÈNCIA DEL SER PERSONAL".
Tots els lingüistes saben i ensenyen que qualsevol
allargament d'una arrel
lingüística en restringeix l'àrea d'aplicació:
l'allargament, en la paraula "lògica", de l'arrel
"LOGOS" en determina la conseqüent restricció
semàntica, ben manifesta
a tothom. (Lògica no és logos, logos és molt
més ampli).
La primitiva lògica dels Eleàtics
(segles V-IV aC), i dels post- Eleàtics: Sòcrates
(470/399 aC), Plató (427/347 aC), Aristòtil (384/322
aC), només podia utilitzar EL VERB ANCESTRAL, EL "LOGOS"
ÈTNIC. AQUEST, S0BRETOT A GRÈCIA, ÉS DE TANTA
RIQUESA SEMÀNTICA, GRAMATICAL I SINTÀCTICA,
que permeté als sofistes explotar el prestigi "eleàtic"
per a "prendre el pèl al poble", per afavorir tots
els defectes i vicis més vils d'aquest poble, per a ésser
sistemàticament "populistes", cosa molt més
fàcil que guanyar-se l'agraïment profund de la pròpia
nació i de tota la humanitat.
Sòcrates reaccionà contra tal fal·làcia
i el seu deixeble Plató inventà una
disciplina per a fixar una univocitat semàntica de cada element
lingüístic del discurs.
Això es fa a través de l'artifici sem- etimo- lingüístic
que n'estudia omni- documentalment l'arrel i la significació
originàries.
Aristòtil, -un altre genial deixeble de
Sòcrates a través de Plató,- separà
radicalment, en l'operativa lògica:
1. d'una part el procés analític
DELS SENYALS uni- CONCEPTUALS CONTINGUTS, ABSTRACTATS PER L'OPERATIVA
EMPÍRICA, DEL COSMOS AMBIENT
2. i, d'altra part el pensament deductiu- coherent
sobre senyals conceptuals,
continents DELS ANTERIORS.
Per raó del caràcter encara exclusivament
VERBALista que li havia donat, Aristòtil tingué el
gran encert i la gran habilitat d'anomenar "SIL-logística"
aquesta segona operació i disciplina lògica, tan imbricada
amb l'analítica, però també tan diferent i
independent de la mateixa: aquest invent de la paraula composta
SIL-logística, aplicada a la lògica VERBALista, ha
permès de passar, sense cap dificultat, al terme tècnic
simple de "logística" quan empra exclusivament
l'àlgebra.
La paraula "continent", es tradueix,
en terminologia sistemàtica, per la
paraula llatina "forma", que una metàtesi clàssica
havia convertit en el mot: "morfia", però ambdós
substantius, el llatí "forma" i el grec "morfia"
són derivats de l'arrel "fr, fer, for", significativa,
en el comú verb "fero" de "portar: portadora,
recipient". És per això que dels "continents"
algèbrics o (mate)màtics DELS SENYALS uni-CONCEPTUALS-CONTINGUTS,
ABSTRACTATS DEL CONCRET COSMOS AMBIENT, se'n diu "formàtics".
Els grecs post- Aristotèlics, inclús
amb Diofant d'Alexandria, es mostraren incapaços d'inventar
l'àlgebra. Però els deixebles no grecs d'Aristòtil
ho aconseguiren en les llunyanes cultures mediterrànies-índiques,
no sotmeses al poder
tan interessadament racionalista- immobilista de Roma. L'ensenyament
d'Aristòtil feu néixer "l'àlgebra"
a tall de "logística pròpiament dita", malgrat
que evidentment ni "la logística matriu" ni "l'àlgebra
auxiliar" no neixen completes, sinó que progressen cap
a una completesa final.
A partir dels segles VIII i IX de la nostra era,
els àrabs de les Espanyes,
- a través dels jueus: mercaders, intermediaris i traductors,-
donaren a conèixer
"l'àlgebra- logística" als monestirs de
Catalunya i, més concretament al de Ripoll; d'aquí,
passà a Europa, en lluita constant contra els partidaris
de "la sola aritmètica i dels àbacs" en
tan que instruments "subtil (software o aritmètica i
àlgebra)" i "material (hardware o àbac)".
Ramon Llull, en el segle XIII, inicia una "logística",
que pretenia emprar exclusivament senyals "continents de tipus
algèbric", que posteriorment han anomenat formàtics,
radicalment abstractes i sense significació pròpia.
Emperò, la instrumentació tècnica era molt
primitiva, poc elaborada i fluixa; a més a més, l'escassa
cultura del temps estava molt influenciada per ancestrals racionalismes
tan transcendentalistes- màgics com verbalistes- pensats.
Aquests dos factors multiplicats feren que la genialitat lul·liana
no tingués pràcticament seguidors, ja que els seus
contemporanis i les generacions següents no hi entengueren
res. Encara avui dia, Josep Pla, fent l'elogi de l'enorme Ramon
Llull, afirma que els seus escrits literaris quedaran, mentre que
els seus estirabots algèbrics ja van néixer estèrils.
Malts segles més tard, Leibniz (1646/1716)
feu fer un enorme progrés a "la
logística exclusivament algèbrica". Però,
encara molt influenciat per la metafísica, s'inventà
l'ens transcendent: mònada. Per causa justament del mateix
genial progrés matemàtic realitzat i del transcendentalisme
conformista del seu discurs verbal, tampoc els contemporanis entengueren
gran cosa de l'enorme revolució leibniziana.
Vingueren, aleshores, amb el segle XIX, Boole (1815/1864)
i De Morgan (1806/
1871), els quals iniciaren definitivament "la logística
formàtica", això és la logística
a base d'uns continents (for) algèbrics (matemàtics),
radicalment abstractes, sense cap significació pròpia,
universals per enterament buits, és a dir emplenables de
QUALSEVOL uni- CONCEPTE ABSTRACTAT DEL CONCRET COSMOS FENOMÈNIC
AMBIENT; buidables i netejables; reemplenables de QUALSEVOL ALTRE
uni- CONCEPTE D'ORIGEN EMPÍRIC- FENOMÈNIC CONCRET;
però, durant tot un continuat discurs lògic sobre
UN FENOMEN DONAT, cada formàtic (o continent
matemàtic) només pot contenir unívocament un
sol un¡-CONCEPTE FENOMÈNIC CONCRET.
A partir de la revolució booliana, i morganiana,
totes les escoles "segons
lògica del nou encuny exclusivament FENOMÈNIC",
busquen "un neo- OBJECTivisme FÍSIC-ESPACIAL, un neo-
POSlTivisme FÍSIC- TEMPORAL i un neo- substitutivisme formàtic":
1. constantment refutables. amb arguments seriosos
d'idèntica estructura mental
abstracta, instrumentació auxiliar- inerta, instrucció
cognitiva- augmentativa;
2. exclusivament confirmables o falsables per experimentació
comptable- mètrica.
La característica principal d'aquest moviment
EMPÍRIC- FENOMENOlògic- PRO- EXPERI- mental és
la seva tendència a-METAFÍSICA, a-NOÜMÈNICA,
no com a negació estúpida ni menyspreu per a ELLES,
sinó per reconeixement de les pròpies limitacions
disciplinàries i de la pròpia incapacitat a substituir
AL TOTAL ESPERIT HUMÀ.
En efecte, UN QUALSEVOL FENOMENO-LOGICIÀ,
fora de la seva disciplina, ÉS NOMÉS UN HOME COM QUALSEVOL
ALTRE I NO POT SUBESTIMAR ELS SEUS PRÒPIS "IDEALS O
NOÜMENS" O NOCIONS "METAFÍSIQUES", DITES
TAMBÉ "TRANSCENDENTS", PERQUÈ SÓN
LA MATEIXA I SINGULAR ENERGIA PERVIVENT DEL SEU SER TOTAL; mentre
que la FENOMENO- lògica solament n'és un nou motor
impersonal, inert, auxiliar, augmentatiu a afegir ALS SEUS MOLT
NOMBROSOS I TAN ANCESTRALS ALTRES MOTORS PSICO- SOMÀTICS.
Avui dia, és obvi, PER A QUALSEVOL
PERSONA REFLEXIVA, que la lògica ha comprovat, molt simplement,
al llarg de molts segles, els que van d'Aristòtil al segle
XIX, que, emprada de manera progressivament correcta en funció
de la seva constant depuració analítica i logística,
és radicalment incapaç de fer entrar, -en la seva
disciplina tan escarida, limitada i rígida, (parcel·la
molt petita DEL TOTAL ESPERIT HUMÀ),- LES NOCIONS METAFÍSIQUES-
TRANSCENDENTS, per buscar, EN ELLES, solucions instrumentalment
eficaces i indefinidament repetibles.
(Delimita molt bé el camp de la lògica.
No la fa servir per a qualsevol cosa i critica els qui ho fan).
|