Nous apartats:
Dolors Marin Tuyà.
Articles publicats en la revista Penedès Econòmic.
Lluís Maria Xirinacs.
Articles publicats al diari Avui, quan Lluís Maria Xirinacs era senador independent a les Corts Constituents espanyoles, entre els anys 1977 i 1979.
Lluís Maria Xirinacs.
Articles publicats al rotatiu Mundo Diario, quan Lluís Maria Xirinacs era senador independent a les Corts Constituents espanyoles, entre els anys 1977 i 1979, traduïts al català.
|
Publicacions:
Lluís Maria Xirinacs.
Lluís Maria Xirinacs.
Amb idees d'Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà, Brauli Tamarit Tamarit.
Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà.
Magdalena Grau Figueras.
Agustí Chalaux de Subirà.
Martí Olivella.
Magdalena Grau,
Agustí Chalaux.
|
|
Hipòtesi de l'evolució del
llenguatge
I. El foc i el verb. (Últimament, s'ha passat
de documents que fixaven la data hipotètica de la inicial
domesticació del foc en els -5/400.000 a documents, que semblen
irrefutables, reculant aquesta data fins als -1.200.000 anys).
II. Altres llenguatges anteriors al verb.
III. Verb consonàntic primitiu. (feia
crits, no articulava paraules)
IV. L'home de Cromanyó i les vocals (-45/40.000).
V. La màgia llibertària i poètica,
festiva i popular, creativa de mites i llegendes tan contradictòries
com el mateix ser humà, fou la gran impulsora de l'enorme
riquesa semàntica, gramatical i sintàctica del llenguatge
humà. (-60/ 5O.000 als -2.600).
(Aquí l' home comença a anomenar les coses.)
VI. La màgia pe(n)sada i pe(n)sadora, matriu
de totes les religions, fou explotadora i fanàticament dogmatitzadora
dels mites alegres i desimbolts, creats per la màgia llibertària.
(El xamanisme no és una religió.
T'introdueix en el món de la transcendència, te'l
fa conèixer)
VII. Trist destí subterrani de la màgia
llibertària, posterior als -2.600 greument marginada per
totes les religions, que l'han perseguit amb una constància
digna de millor causa.
VIII. La literatura, últim refugi de la
màgia llibertària del verb, de cada idioma ètnic
(-2.000 als nostres dies). (A través
de la literatura torna a sorgir la màgia llibertària.)
IX. La ciència i els idiomes ètnics:
cal anar suprimint el tràgic divorci entre "ciència"
i poble. (La ciència era només per a l'elit, hi havia
molt poca difusió.)
X. Cultura i llengua en cada persona ètnica
: sempre, arreu i en totes les seves activitats vitals, vivents
i pervivents, qualsevol ètnia, és una persona singularíssima,
irrepetible, inviolable, ..., manifestament perdurable; només
un genocidi totalitari pot fer desaparèixer una nació
i la seva llengua, per petita que sigui la primera, i primitiva
la segona, per pobres que siguin les dues. De nombrosíssims
exemples, ben documentats, se'n pot deduir que, mentre quedi una
sola parella fecunda en i amb l'energia de l'ètica transcendent
que animi llur genuïna ascendència, no desapareix de
fet cap nació ni cap llengua: això sí, es transformen
i s'enriqueixen segons un procés evolutiu, enormement complex.
|