El georgisme, una economia per al segle XXI.
Treball d'innovació social. Número 2. Novembre del 2001.
El georgisme, una economia per al segle XXI.
Carles Deltell de la Fuente, membre de l'equip de recerca de la
«Renda Económica de la Terra» d'EcoConcern-Innovació
Social.
Aquest document és una síntesi del llibre fòrum
realitzat a la seu d'EcoConcern-Innovació
Social a l'entorn del llibre «El Georgisme,
una economia per al segle XXI» (redactat per un equip del Centre
d'Estudis d'Economia Política Natural (CEEPN)). L'acte, celebrat
el 6 de març de 2001, comptà amb la participació
de Josep Soler, Martí Guerrero i Joan Alarcón, membres del
CEEPN i d'EcoConcern-Innovació Social.
El terme Georgisme fa referència a l'anàlisi econòmica
i les filosofies socials avançades per l'economista nord-americà
Henry George. La idea central d' aquesta filosofia és que el valor
de la terra, a mesura que augmenta arran de processos naturals i socials,
ha d'ésser la font dels ingressos públics. De la mateixa
manera, també s'haurien d' eliminar els impostos sobre el treball,
l'economia i la indústria.
L'acte de presentació del llibre s'inicià parlant de la
filosofia de Henry George i la noció central d'«Impost Únic»,
a la qual hi arribà després d'una intensa vida dedicada a
la investigació dels problemes socials i la constatació que
és en les societats més riques on, justament, es desenvolupa
la misèria més sagnant. Fruit dels seus treballs és
la seva obra cabdal «Una investigació de les causes de les
depressions industrials i l'augment de la misèria amb l'augment
de la riquesa. El remei», que fou traduïda a 18 idiomes i amb
molts exemplars venuts.
Tot seguit es realitzà una explicació més detallada
de la personalitat i les obres de Henry George, així com de la seva
influència arreu del món. Personalitats que avalaren les
seves propostes foren: Herbert Spencer, Lleó Tolstoi, Sun Yat Sen,
Clarence Darrow, Helen Keller, Wiston Churchill, Albert Einstein, Aldous
Huxley, Blas Infante, Joaquín Costa, Baldomero Argente, etc.
Després d'aquesta introducció, es tractà pròpiament
el llibre que es presentava: el mode com es recolliren les notes originals
gestades pel savi català Jesús Paluzie i Borrell, la seva
posterior correcció i la seva publicació. Aquest llibre,
primer i únic escrit en català sobre la temàtica de
l'Economia Política Natural, és d'una lectura entenedora
i consta de cinc parts:
- La primera ens situa en els problemes socials i ens ofereix les «lleis
naturals» que, justament i racional, s'han d'aplicar per a resoldre-les.
- La segona versa sobre el desig i la riquesa, la producció per a
assolir-la. La inflació i les «lleis naturals» que han
de regular la producció, el comerç i el mitjà d'intercanvi
(el diner).
- La tercera part estudia les «lleis naturals» de la distribució,
com es veu afectada per l'especulació de terres, els monopolis i
els impostos que dificulten el comerç i graven el treball. En aquest
sentit es comenta que els grans monopolis, concentradors de gran part del
comerç mundial, són principalment grans posseïdors de
terres (matèries primeres).
- La quarta part desenvolupa els «drets naturals», incidint en
la diferència entre «propietat» i «possessió»,
així com en les errònies atribucions de les solucions dolentes
i llurs solucions (afegint-hi unes pàgines a les igualment errònies
atribucions a raons econòmiques).
- La cinquena part conté la solució proposada, és a
dir, un Impost Únic sobre la renda econòmica de la terra
(descomptant les millores) que suprimiria tots els altres impostos existents.
Aquest impost ja es recapta, per bé que d'una manera parcial, a
varis països del món (Nova Zelanda, Austràlia, Sudàfrica,
Canadà, Estats Units...) i produeix millors resultats quan més
intensivament s'aplica, ja que grava el valor de la terra i redueix progressivament
els impostos.
Un altre element d'aquesta cinquena part és la difusió
del Georgisme en l'ensenyament de la ciència de l'economia política.
Un cop finalitzada l'exposició del contingut del llibre, s'obrí
el debat. La primera qüestió fou el funcionament d'aquest sistema
en indústries i sistemes productius que, avui en dia, empren cada
vegada menys la terra. Tanmateix, la terra es necessita en qualsevol mena
d'activitat encara que es limiti el seu ús.
També es feu especial menció al significat correcte de
termes com renda, salari, capital, etc., atès que sempre haurien
de tenir el mateix significat per tal de no induir a la confusió
i fer de l'economia una ciència veritable.
Es comenta igualment que aquesta mena d'ensenyances topen amb el que
actualment es du a terme en matèria econòmica al món.
Ara bé, no és el mateix política econòmica
(que és la «conveniència» de cada moment) que
economia política que, com a ciència, ens ha d'orientar per
adaptar-nos als seus dictàmens. Aquesta és la raó
per la qual el Georgisme sovint és ignorat o falsejat: els seus
postulats són tan entenedors que qui els estudia, ràpidament
descobreix les causes dels mals socials i el seu remei.
Un altre assumpte foren les Ecotaxes sobre determinades mercaderies.
Malauradament, la fabricació d'aquests productes es realitza en
condicions de monopoli, de manera que les grans companyies allunyen de
la competència a les més petites, tot derivant les taxes
sobre els productes i, finalment, sobre el consumidor.
En relació a la pèrdua de valor que experimenta qualsevol
mercaderia amb el pas del temps, es contraposa la situació de l'habitatge,
el qual augmenta el valor per raó de l'increment del preu del sol
en els municipis on la població també augmenta. Aquest valor
social és creat per la societat en el seu conjunt, amb la seva presència
i activitat; seria just que els poders públics recaptessin aquest
valor per a la comunitat, tot el contrari del que es realitza actualment.
Aquesta mena de situacions són acceptades, de la mateixa manera
que antigament s'acceptava l'esclavatge. La causa és l'absència
d'un referent clar.
A la cloenda de l'acte es facilità l'adreça
d'Internet (http://www.henrygeorge.org/spanish/) d'un curs en idioma castellà sobre economia georgista,
«Comprender la economia», impartit pel Henry George Institute
de Nova York.
Henry George.