Nous apartats:
Dolors Marin Tuyà.
Articles publicats en la revista Penedès Econòmic.
Lluís Maria Xirinacs.
Articles publicats al diari Avui, quan Lluís Maria Xirinacs era senador independent a les Corts Constituents espanyoles, entre els anys 1977 i 1979.
Lluís Maria Xirinacs.
Articles publicats al rotatiu Mundo Diario, quan Lluís Maria Xirinacs era senador independent a les Corts Constituents espanyoles, entre els anys 1977 i 1979, traduïts al català.
|
Publicacions:
Lluís Maria Xirinacs.
Lluís Maria Xirinacs.
Amb idees d'Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà, Brauli Tamarit Tamarit.
Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà.
Magdalena Grau Figueras.
Agustí Chalaux de Subirà.
Martí Olivella.
Magdalena Grau,
Agustí Chalaux.
|
|
N. El món
que volem, el món que desitgem
N01. PLUJA D'IDEES: Orientacions i valors que es
podrien compartir
N01.1
Més que propugnar un conjunt de valors universals i molt
ampli, hem de reafirmar i enfortir els drets humans fonamentals:
alimentació i salut, vida amb dignitat, educació,
habitació i abric, respecte social i solidaritat, justícia,
seguretat, llibertats. Els drets humans no han de ser lletra morta
per a molts; hem de trobar camins perquè tots els éssers
humans sobre el nostre món, puguin gaudir raonablement del
nucli central i bàsic dels drets humans. I per cert, també
hi ha d'haver un cert reconeixement orientat a la pròpia
existència dels pobles i de les seves respectives cultures.
Hem d'estimular accions que afavorir el reconeixement i respecte
dels valors humans i culturals rellevants en cada context local
o nacional.
N01.2 Els nostres valors reals no són
aquells declamats en els nostres discursos, siguin aquests senzills
o molt elaborats, ni aquells defensats amb vehemència, loquacitat
i brillantor en els fòrums internacionals, ni tampoc aquells
expressats en ressonants declaracions solemnes, amb pretensió
de universals o generals . Els nostres veritables valors són,
i només són, aquells veritablement presents en les
nostres pràctiques quotidianes, en la vida familiar, en les
activitats professionals, en els intercanvis socials, en la mateixa
vida política i jurídica, i també en el context
de la diplomàcia internacional. Som els éssers polítics
que fem el que fem. Som el que acceptem, el que rebutgem, el que
concedim, el que qualifiquem de bé o de mal, i d'acceptable
o censurable, el que prometem i complim, el que prometem i neguem,
el que acceptem sense rebel·lió i sense si ni tant
sols donar una mà al necessitat o al injuriat.
N01.3 La diversitat de valors i de paradigmes,
ha de ser un element constitutiu i acceptat en la comunitat humana
mundial, tenint cura que es compleixin certs requisits bàsics,
per exemple vigilant que cap d'aquests valors i d'aquests supòsits
atempti contra la dignitat dels semblants, ni molt menys que s'empari
en definicions maniquees de cultura i de moral i de creences i d'ètica
comportamental. Però dins d'aquest cànon, dins d'aquest
marc referencial, sempre s'ha de promoure l'amplitud i la tolerància,
i sempre s' haurà de protegir i recolzar la diversitat, així
com els elements ancestrals culturals més destacats i significatius
dels diferents grups humans avui dia presents o existents en algun
moment, els que no són patrimoni d'uns pocs sinó que
són patrimoni de tots nosaltres, i són patrimoni de
tota la humanitat.
N01.4 S'ha de promoure el "bon viure"
per a tota la humanitat, i en el sentit més ampli i generós
possible. I com un dels valors més importants, es destaquen
el benestar i el confort i la seguretat, però no en un marc
de consumisme material desenfrenat, sinó amb una marcada
orientació a la simplicitat i a la raó, en l'entès
que vivim en un planeta finit, i en el entès que també
hem d'atendre almenys les necessitats mínimes o bàsiques
de tots els habitants d'aquest planeta. I mereixen especial atenció
les necessitats immaterials dels humans, idioma, família,
educació, cultura, participació en el quefer polític
i social, oportunitats per al desenvolupament de les potencialitats
intel·lectuals, artístiques, espirituals, ètiques,
i literàries, així com àmplies facilitats per
a la construcció de sentiments i d'afectes en l'entorn familiar
i / o social.
N01.5 La no violència activa s'ha
de prendre com a principi coherent, i aplicable per a la transformació
del món. La no-violència activa és el camí
per a la construcció d'una pau justa, veritable i estable,
sense presses de cap tipus, ni físiques, ni psicològiques,
ni estructurals, ni econòmiques, ni polítiques ni
militars. La no violència activa ha i es pot promoure des
de l'individual, i en el dia a dia. Tots junts hem d'aprendre a
dir prou en aquells casos justificats. Tots junts hem de lluitar
contra totes les formes de dominació, de discriminació,
d'explotació, de submissió, de degradació,
i de corrupció. Tots tenim dret a ser escoltats, i tots tenim
dret a potenciar els nostres ideals i els nostres projectes, però
en un marc de respecte generalitzat, i renunciant a la violència,
a la imposició i a les amenaces, ja que la violència
sol generar més violència, i les arbitrarietats solen
propiciar noves arbitrarietats, i l'explotació i la submissió
solen promoure el revengisme. Hem d'estar alertar, i sistemàticament
hem negar-nos a cooperar amb les persones i les organitzacions que
promouen algun tipus de violència i d'explotació i
de discriminació. Tinguem una actitud individual, activa
constructiva i no destructiva.
N01.6 No fem la de l'estruç. No ens
fem els desentesos, doncs des de l'individual també hem d'assumir
plenament les nostres responsabilitats. La diversitat sociocultural
i la biodiversitat, són un valuós patrimoni de la
humanitat, i com a tals els hem de defensar en tots els àmbits
en què puguem actuar, tant en els grans aspectes com en els
que a primera vista puguin semblar insignificants. Mai hem d'oblidar
que en determinades condicions també pot actuar "l'efecte
papallona".
N01.7 Tots els humans som subjectes amb
drets. I de forma anàloga hem de considerar a la pròpia
naturalesa.
N01.8 La pluralitat cultural és un
dels patrimonis importants de la humanitat. Amb fermesa defensem
aquest actiu, defensem aquesta riquesa d'interculturalitat, enfront
de les tendències civilitzadores uniformadores i globalitzadores.
N01.9 Ha de tenir prioritat la preservació
i la defensa d'una vida digna per a totes i tots, i també
la protecció de la pròpia mare naturalesa així
com d'una sana ecologia. El que hem assenyalat ha de constituir
un principi ètic que orienti totes les accions i intervencions
humanes, i també perquè sigui font d'inspiració
per a l'organització de les institucions comunitàries,
i per a l'elaboració i formulació dels paradigmes
socials.
N01.10 Preservar la pau i promoure la no
violència és el fonamental. Els principis orientats
a la pau i a la no violència, s' han de constituir en rectors
de les accions humanes, s'han de recollir en els objectius de les
institucions comunitàries, i han d'estar presents en els
paradigmes socials que guien el nostre comportament.
N01.11 La justícia social ha de ser
el nostre nord. La justícia social ha d'estar entre les nostres
principals preocupacions. Tractem de donar resposta, almenys en
algun sentit, a la injustícia social en el món, i
a la pròpia degradació del nostre entorn natural.
Primacia certament ha de tenir la reparació de danys greus
a la gent, a les comunitats, a la natura. Les classes obreres, els
grups camperols, les minories ètniques o de gènere,
els desposseïts, els desocupats, els minusvàlids, els
nens, estan entre els nostres grups més febles i compromesos.
Però també amb urgència hem de prendre dràstiques
mesures de conservació del medi ambient, i atenuar l'espoliació
neocolonial de recursos que pateixen les anomenades zones perifèriques
o zones en desenvolupament. I en el social, òbviament ens
hem de preocupar molt especialment per la mà d'obra barata
que crea situacions pròximes a l'esclavisme, així
com per la aberració que significa la mà d'obra infantil,
i pel desenvolupament de tasques perilloses sense que hi hagi adequades
i efectives mesures de seguretat.
N01.12 Hem de superar la violència
i la desconfiança entre pobles, entre classes, entre sectors,
entre grups socials, entre diferents comunitats lingüístiques,
on interessos de domini i abús sovint recullen odi, ressentiment
i rebel·lia, i on el simple desconeixement i la simple ignorància
indueixin el temor i la suspicàcia.
N01.13 La seguretat no pot dependre únicament
dels cossos institucionalitzats de força i de defensa, i
d'una justícia que dissuadeix a través de les penalitzacions.
Hem de practicar la intel·ligència tàctica
i l'enginy, la prevenció, l'educació, la reeducació,
la persuasió i la solidaritat. Per diferents vies hem de
vèncer les desconfiances i els ressentiments. I hem de ser
generosos amb les oportunitats que es brinden, ja que no hem de
forçar situacions de penùria i estretor des de les
que s'observin poques sortides. Hem d'organitzar el nostre aparell
social, de manera de minimitzar les injustícies, de manera
de reduir la impunitat, de manera de no posar un vel d'ignorància
i d'oblit respecte de les faltes comeses.
N01.14 El respecte pels semblants, el desig
sincer d'aportar al bé comú i al millorament del constructe
social, la bona disposició per el treball en equip, vet aquí
les premisses amb les que hauríem d'orientar les nostres
accions. El nostre comportament individual hauria de resistir-se
a deixar-se guanyar per egoismes exagerats, que en definitiva la
majoria de vegades condueixen a la ineficiència, a la imposició
d'uns sobre els altres, a la manca de solidaritat i de comprensió.
Hauríem de desenvolupar les nostres tasques amb honradesa,
amb transparència, en un nivell d'excel·lència,
i si és possible com a treball de grup, com a resultat d'aportacions
de diferents fonts.
N01.15 Hem d'enfortir la cultura de la pau,
per prevenir la violència, la intolerància, la injustícia,
la desigualtat, i per tal de superar el culte a la guerra. En la
majoria dels casos, la guerra no soluciona problemes sinó
que els crea. La cultura de la pau ha de ser vista com l'essència
d'una nova civilització global, basada en una sana identitat
interior, i en la tolerància a la diversitat exterior. El
floriment de la cultura de la pau, induirà en nosaltres el
predomini de la raó, i del sentit comú, en detriment
del conflicte, de la intolerància, de la violència,
de la incomprensió, de la manca de diàleg. La cultura
de la pau proveirà les bases de suport per a un món
estable, feliç, progressista, i pròsper per a una
gran majoria d'habitants del planeta.
N01.16 El treball per la pau és un
procés continu, i cada un de nosaltres pot donar la seva
aportació perquè això avanci. La pau es construeix
des de posicions de govern, i també en el dia a dia, i també
des de les bases. Quan haguem avançat efectivament darrera
d'aquest objectiu aconseguirem que el nostre món sigui un
millor lloc per viure. En el fons, la llavor de la pau existeix
en tots els éssers humans, però perquè germini
i floreixi, ha de ser nodrida, cuidada i promoguda per a tots nosaltres,
tant en forma individual com col·lectiva. La pau no pot ser
imposada des de fora, sinó que ha de ser sentida i construïda
des de dins.
N01.17 Els diners que guanyem i la destinació
que els hi donem, reflecteixen l'escala de valors que tenim sobre
l'abundància i l'escassetat de recursos al planeta. Comprar
massa "barat" pot significar generar menys ocupació
i menys treball en el nostre àmbit local, alhora que sostenir
treball esclau allà lluny, i/o al mateix temps dilapidar
recursos naturals aquí i allà. Els diners i els preus
tenen més sentit de realitat que el que sembla que tenen.
N01.18 Els processos de canvi realment importants, són
els que encarem, generem, i implantem, orientats a aconseguir arribar
a una societat idealitzada, a una organització social desitjada
i presa com a meta. Els canvis simplement adreçats a superar
situacions conjunturals incòmodes, els canvis que no són
de fons, els canvis que només busquen modificar certes coses
perquè tot segueixi més o menys pels mateixos procediments
de sempre, certament no són substantius, i fins i tot en
algun sentit són un retrocés, ja que donen aparença
de solució a situacions que en realitat prolonguen un incongruent
i negatiu continuisme. No hi ha altra: Ens hem d'orientar a pensar
i assajar processos de canvi que realment siguin profunds i substantius,
i que siguin un veritable punt de partida per reedificar una nova
societat, una nova organització social molt més equilibrada
i justa i transparent que l'actual, una nova comunitat mundial més
igualitària, participativa, i inclusiva, i també més
democràtica, i amb recursos i oportunitats més equilibradament
distribuïts en la geografia i en el cos social. Formem part
d'una generació que ha de mostrar valentia i creativitat,
per enfrontar dificultats, i per debilitar o derrotar concepcions
i paradigmes actualment dominants i encara no caducs, però
que haurien de ser desplaçats per parcials, per injustos,
per ineficients, per problemàtics.
N01.19 A la nostra reconstrucció
i millora de l'entramat social,ens hauríem de inspirar en
els valors de les antigues societats matriarcals, que van florir
en relativa harmonia i pau entre els mil·lennis 8-5 abans
de l'era cristiana, particularment en els Balcans i en la conca
del riu Danubi. Per cert, no es tracta de retrotreure'ns en el temps
a la vida simple i natural d'aquells llunyans dies, i a les primitives
estratègies de supervivència llavors aplicades, sinó
en imbuir en les nostres relacions socials els valors de cooperació,
complementarietat, solidaritat, preocupació i cura del semblant,
respecte social, honestedat, que en els fets contenien o reduïen
la violència, la competència, la confrontació,
la voracitat i acumulació desenfrenades. I el que hem dit
que és factible avui dia, gràcies als enormes avenços
realitzats en quant a ciència, tecnologia, i coneixements,
i gràcies a les tecnologies digitals de la informació
i de la comunicació que amb certesa potencien l'ésser
humà actual en quan a cultura, formació humanística
i social, força laboral, i capacitat de proposta.
N01.20 En comptes dels nacionalismes i orgullosos
localismes que en molts casos presenten notoris desviaments, necessitem
i desitgem que es desenvolupi una veritable consciència planetària,
a través de la qual es reconegui que tots els éssers
humans i tots els éssers vius d'aquest món , estan
molt interconnectats entre si i són de fet mútuament
dependents. Certament, el benestar general està molt lligat
al benestar de cada un de nosaltres, i al benestar i èxit
de cadascuna de les espècies existents.
N01.21 No hem de menysprear les nostres
arrels culturals. Hem de rescatar, mantenir viva, i encara perfeccionar
i aprofundir, la nostra saviesa ancestral, herència d'antigues
civilitzacions agrícoles, que lluny d'estar totalment superades,
encara tenen secrets a revelar, encara tenen ensenyaments a transmetre,
encara destaquen elements que poden integrar-se al nostre actual
i futur teixit social.
N01.22 Els valors tradicionals no han de
ser menyspreats o desplaçats. Els valors tradicionals han
d'estar en el centre de la nostra tradició espiritual global,
encara els que es deriven de les antigues religions amb les seves
particulars i molt peculiars cosmovisions, que entre altres coses
consideraven l'univers i la vida com sagrats o divins. Tota creença
religiosa, tota cosmovisió, també té implícita
una sèrie de valors espirituals, ètics, i comportamentals,
que no han de ser menyspreats o minimitzats. Per només citar
un exemple, recordem que "Ubuntu" (bastant pròxim
al "Muntu" de la filosofia bantu-rwandesa) significa en
la cultura africana "Humanitat cap als semblants", o "Existeixo
perquè tu existeixes", o fins i tot "Existència
senzilla i facilitada ", o encara" Força universal
vital que es manifesta en tot el que existeix ", i inspirant-se
en aquests valors fins i tot s'ha desenvolupat un sistema operatiu
per a ordinadors anomenat Ubuntu-Linux, que actualment està
tenint un fort desenvolupament.
N01.23 Individualment podem tenir bones
idees en relació a la possible construcció d'un món
millor, a la possible millora del nostre teixit social, per així
obtenir una societat més justa i equilibrada. I això
està bé. I això està molt però
molt bé, ja que en major o menor mesura, tots nosaltres som
responsables pels encerts i desencerts que es cometen en relació
al nostre desenvolupament social, i tots podem i hem d'aportar el
que puguem, perquè les coses s'encaminin , perquè
les coses es desenvolupin millor. Tots ens hem de sentir concernits.
Però siguin quines siguin les nostres propostes, en línies
generals hem de valorar i incloure la solidaritat i la reciprocitat
en les interrelacions humanes, preservant la cohesió en les
accions. Entre nosaltres no hauríem d'anular parcialment
els nostres esforços, i això requereix coordinació,
i això requereix orientacions comuns.
N01.24 La globalització neoliberal
sempre serà arrogant i egoista, necessitem una alternativa
que sigui humil i considerada. Hem de posar a l'ésser humà
i els seus drets i interessos, com l'únic criteri pertinent
a les nostres respostes pel que fa al futur de la nostra veïnatge
universal. Dos valors ens han de guiar: (1) el principi de la igualtat
plena entre tots els éssers humans, i (2) el principi de
la solidaritat global.
N01.25 Som optimistes, i pensem que un món
millor és possible. Moltes han estat les catàstrofes
apocalíptiques que s'han pronosticat al llarg de la història,
i la realitat posterior s'ha encarregat de desmentir aquestes conseqüències
tan negatives i nefastes, ja que la nostra societat com a tal fins
ara sempre ha aconseguit trobar formes de prevenir-les o atenuar-les
. Prenem com a exemple el cas de Thomas
Robert Malthus (1766-1834), qui en el seu moment va estudiar
el creixement de la població i paral·lelament el creixement
de la producció alimentària, i en el seu "Assaig
sobre els principis de la població" va predir fam
i problemes socials cap el canvi entre el segle XVIII i el segle
XIX va fer vaticinis que com sabem no es va complir. Cert, avui
dia hi ha una sèrie de problemàtiques i de desviaments
que semblen que s'accentuïn cada vegada més, i que deterioren
la qualitat de vida de vasts sectors de població, i molts
economistes, i fins i tot molts organismes internacionals com la
FAO emeten importants crits d'alerta . Per cert no està gens
malament encarar seriosos estudis prospectius, per tal de posar
millor de relleu les problemàtiques que ens afecten i les
seves possibles evolucions. Anticipar, planificar, analitzar, vet
aquí bones eines amb les quals enfrontar al futur. Potser
un dels principals desviaments que avui dia ens afecta, és
que els humans ens hem tornat molt egoistes, i paral·lelament
és que la riquesa i el poder tenen tendència a concentrar-se
en cada vegada menys mans. I una bona resposta a aquesta situació,
podria ser insistir cada vegada més en l'educació,
tant en les àrees científiques i tècniques,
com en les temàtiques humanístiques, i com també
en la transferència de valors (solidaritat, compassió,
cooperació, complementarietat, comunicació oberta
i generalitzada, en un món cada vegada més interdependent).
És cert, avui dia certs desviaments sembla que s'han accentuat,
però com a resposta, hem d'insistir en una molt àmplia
i generalitzada comunicació social (per via Internet i també
per altres mecanismes idonis), per entre tots i amb les idees i
aportacions de tots, intentar resoldre les nostres problemàtiques
més greus.
N02. PLUJA D'IDEES: Valors de referència
que es podrien compartir
N02.1 Defensa dels drets humans: Respecte,
Igualtat, Llibertat; Equitat, Justícia; No discriminació;
Inclusió.
N02.2 Compassió, coratge, creativitat,
autenticitat, dignitat, iniciativa, participació, capacitat
de proposta, honestedat.
N02.3 Inclusió, dignitat, pau social,
diversitat cultural, justícia política, harmonia amb
el medi ambient.
N02.4 Respecte, tolerància, creativitat,
generositat, solidaritat, felicitat compartida, participació.
N02.5 Frugalitat, perfeccionament democràtic,
equitat de gènere, respecte a les minories, consumisme molt
moderat.
N02.6 Desenvolupament sostenible, tant en
l'econòmic com en el social i en l'ecològic.
N02.7 Pau social, respecte mutu, tolerància
ètnica i religiosa.
N02.8 Equitat de gènere, respecte
a les minories, més equitat en el desenvolupament de les
nacions, més equitat en les oportunitats individuals, millor
accés a l'educació i a la cultura.
N02.9 Un nou ordre mundial pel que fa als
valors, basat en la diversitat, la tolerància, la pau, i
l'equitat entre nacions i entre persones, i pel que fa al operatiu,
basat en una veritable moneda internacional, en una divisa internacional
concebuda en concordança amb els suggeriments de Lord John
Maynard Keynes i d'Agustí Chalaux de Subirà, i que
bé podríem anomenar "Bancor virtual" o "Bancor
telemàtic".
N03. PLUJA D'IDEES: Aforismes que suggereix
compartir i difondre
N03.1 Considerar honestament el proïsme
i al medi ambient, de manera equivalent a com considerem les nostres
respectives famílies i a nosaltres mateixos. I orientar el
nostre accionar buscant sempre resultats amb justícia i equitat.
N03.2 Sempre actuar en forma sincera i molt
honesta.
N03.3 Estimar i respectar els uns als altres,
aquest és un lema primordial. Construir amb humilitat i honestedat
les relacions de parella, i en el possible, constituir una família
i transmetre experiència a través dels fills. Cercar
la pròpia felicitat, i induir alegria i benestar material
i espiritual en l'entorn.
N03.4 Qui més s'esforci per obtenir
alguna cosa, qui més esforç i voluntat posi en aquesta
empresa, aquest ha de ser el propietari, aquest ha de ser l'autor.
Traduït de l'original castellà
Juan Carlos Anselmi Elissalde
|