Nous apartats:
Dolors Marin Tuyà.
Articles publicats en la revista Penedès Econòmic.
Lluís Maria Xirinacs.
Articles publicats al diari Avui, quan Lluís Maria Xirinacs era senador independent a les Corts Constituents espanyoles, entre els anys 1977 i 1979.
Lluís Maria Xirinacs.
Articles publicats al rotatiu Mundo Diario, quan Lluís Maria Xirinacs era senador independent a les Corts Constituents espanyoles, entre els anys 1977 i 1979, traduïts al català.
|
Publicacions:
Lluís Maria Xirinacs.
Lluís Maria Xirinacs.
Amb idees d'Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà, Brauli Tamarit Tamarit.
Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà.
Magdalena Grau Figueras.
Agustí Chalaux de Subirà.
Martí Olivella.
Magdalena Grau,
Agustí Chalaux.
|
|
Quina societat imaginem i volem? Quina
societat desitgem i necessitem?: Valors, visions, objectius generals
M. El món que volem, el món
que desitgem
M01. VISIONS MODELS: Referències generals
M01.1
Les persones en diferents països i regions provenen de diferents
cultures i entorns. En conseqüència, hauríem
d'actuar i planificar amb l'atenció d'acord amb els diferents
contextos i a les diferents situacions. Diàleg, cooperació,
comprensió, i respecte mutu, possiblement vet aquí
les principals claus.
M01.2 Ens hem d'iniciar per un canvi local, per
així crear contagi i reacció en cadena, a fi d'intentar
obtenir un impacte global positiu. Per totes les vies possibles,
les persones han de unir-se i consensuar objectius comuns. Una bona
consigna pot ser: "Actuar localment i pensar globalment".
La gent hauria de tenir orgull en fer propostes elaborades i coherents,
i potencialment útils. I la gent hauria de sentir-se molt
satisfeta, al poder dur a terme algunes d'aquestes propostes com
a mínim en alguns entorns locals.
M01.3 Reconstruir una relació íntima
amb la natura i regenerar relacions socials harmonioses, que per
cert requerirà accions de llarg termini. La protecció
de la natura és un assumpte prioritari, però no ho
és menys l'harmonia de les relacions humanes en el si de
les comunitats. Cert, si ens disputem més enllà del
que és raonable, si no aconseguim consensuar encara en qüestions
bàsiques, si cadascú mira el seu interès personal
molt més enllà que l' interès general, en veritat
estarem condemnats pel que fa al futur de l'espècie.
M01.4 La violència en els seus diferents
aspectes és la nostra més perillosa enemiga. Necessitem
reconèixer la violència en totes les seves formes:
violència estructural i sistèmica (cultural, epistemològica,
econòmica), i violència ecològica i psicològica
(de gènere, de domini, de menyspreu cap a l'entorn natural).
Actuar amb coherència en relació amb aquest assumpte
no serà una tasca fàcil, ja que la humanitat va sentint
i convivint amb la violència des de fa molt de temps, des
de les pròpies èpoques de l'home primitiu.
M01.5 Hem de treballar per la pau entre els països
i també en el si de les pròpies comunitats. La pau
no s'imposa sinó que més aviat s'ha de reconèixer
que es construeix. Per cert, tampoc hem d'oblidar la necessitat
d'aconseguir certa harmonia entre els humans i la resta de les espècies
vivents. Molt cert, hem de ser prou hàbils, intel·ligents,
i creatius, com per a substituir la guerra, la violència,
i el conflicte, per pau, harmonia, i acord.
M01.6 Els nacionalismes, quan són exacerbats,
quan inciten al fanatisme, quan són intolerants, tenen molts
més aspectes negatius que positius. Hem de promoure i construir
una veritable consciència planetària, un arrelat sentiment
que tots els humans i éssers vius d'aquest món estem
connectats i som interdependents, i llavors per tant, hem de comprendre
que el benestar de tots està interlligat i interrelacionat
amb el benestar de cada un individualment considerat. Formem part
d'una piràmide de vida, en la qual cada element té
la seva importància, i aporta estabilitat al conjunt. I l'home,
per egoisme, per considerar- se d'una intel·ligència
mal entesa, per entendre potser que és l'espècie escollida,
sens dubte en algun sentit trenca aquesta natural harmonia.
M01.7 És d'urgent necessitat centrar- se
en una millora substantiva de l'estructura social, ja que per millors
intencions que es tinguin, poc es pot fer en un entorn caòtic
i desordenat. Hem d'actuar amb intel·ligència i amb
prudència, de manera que els canvis ens portin a una societat
més justa i més equilibrada, tant en l'àmbit
local com en el global.
M01.8 Disposem d'un únic planeta on floreix
la vida i on pot prosperar la nostra espècie, almenys de
moment. I en el segle XXI el món es presenta com un llogaret
global, i les nostres iniciatives respecte al seu futur han de partir
i preocupar tant del local com del global. El món és
la nostra casa, i entre tots hem de coordinar esforços per
ordenar i protegir aquest nostra llar comú.
M01.9 Necessitem ser una col·lectivitat
global, que per sobre de moltes coses respecti la vida i la diversitat.
Necessitem ser una societat, que treballi per l'afirmació
de la vida, enfortint els seus valors, les seves formes, les seves
estructures.
M02. VISIONS MODELS: Món que desitgem
M02.1 La nostra societat ha de promoure respecte
entre els pobles, entre les comunitats, entre les nacions, entre
els països. La nostra societat ha de promoure un desenvolupament
equilibrat i just a la geografia. No més contundent fragmentació
geogràfica entre món desenvolupat i món perifèric.
M02.2 Anhelem i desitgem un entorn comunitari on
tots puguem satisfer les nostres necessitats bàsiques per
a la supervivència: benestar general i alegria de viure,
família, amistat, pertinença, llibertat, identitat,
cultura, ocupació, diversió, seguretat, justícia.
M02.3 Volem un planeta que proporcioni els recursos
suficients per a tots els habitants d'aquest món, a través
d'una gestió racional i sostenible dels recursos naturals.
M02.4 Volem una societat on només l' intel·lecte
humà prevalgui en el millor sentit del terme, com a element
diferenciador principal entre els éssers humans. Volem un
ordenament polític, institucional on no hi haurà lloc
per apetits destructius i dominadors d'una nació sobre les
altres. Volem un Govern Mundial precisament per poder millor resoldre
els conflictes entre nacions i entre països.
M02.5 Volem que es perfeccioni la democràcia
com a sistema de govern, ja que amb tota certesa l pateix de certes
mancances que poden i han de ser millorades. I volem que aquest
sistema s'imposi en totes o en la majoria de les nacions del món,
sense deixar espais a les tiranies i als absolutismes.
M02.6 Necessitem un món en pau, racional,
unit, solidari, en què es trenquin les barreres entre les
nacions, i on cadascú pugui viure amb dignitat i en llibertat,
allà on es trobi, on va néixer, o on va emigrar a
la recerca d'un futur millor. Necessitem un món en relativa
harmonia i equilibri: "Et in terra pax hominibus bona voluntatis".Necessitem
pobles que coneguin la seva història i es sentin orgullosos
de ella. Necessitem pobles desitjosos de viure les seves respectives
cultures i les seves particulars maneres de subsistència,
però que tinguin un profund respecte pels valors, per les
cultures, i per les realitzacions dels seus veïns.
M02.7 Necessitem comunitats on les persones tinguin
un profund respecte per l'entorn natural, i en cap sentit agredeixin
a la "mare terra" que els alimenta i els acull. Necessitem
viure en equilibri i harmonia amb la natura.
M02.8 En molts àmbits s'assenyala la globalització
com una caixa de ressonància que amplifica els nostres mals.
És cert, el progrés dels transports i de les comunicacions,
indubtablement han empetitit la nostra societat, en el sentit que
s'han trencat ancestrals aïllaments, i que s'han enderrocat
incòmodes barreres. Això ofereix enormes i noves possibilitats,
encara que també conté greus perills. Els invents
i els progressos ara es difonen molt més ràpidament,
però així també arriben molt més lluny
les accions de maldat que lamentablement tanquen molts cors humans.
Els efectes negatius que s'observen pel fenomen de la globalització,
no són quelcom intrínsec a aquesta, sinó que
es produeixen perquè hem deixat desenvolupar aquesta tendència
sense adequadament preparar-nos per aquesta nova realitat, sense
pensar racional i adequadament en les "causes i conseqüència
"que es produirien. Amb la globalització sembla imposar
una uniformització de la cultura, però això
és resultat que no hem sabut defensar com es deu a la diversitat
cultural. Ens indignem per l'existència i el desenvolupament
dels anomenats "paradisos fiscals", però res fem
per canviar l'actual naturalesa dels diners, orientant les reformes
financeres i fiscals cap a l'ús de monedes nominatives i
informatives de transaccions. Hem de convèncer: En el futur
haurem de conviure amb la globalització, però això
ho podrem fer en una forma harmoniosa i per altres profitosa. Al
"poblet global" també molts mons són possibles.
Al "poblet global" moltes coses podran ser sanejades.
M02.9 La protecció de la vida de les espècies
i el manteniment de la diversitat biològica, és un
valor suprem que ha de ser defensat. I en particular, la vida humana
també mereix tot la nostra consideració i el nostre
respecte.
M02.10 Desitgem éssers humans que no discriminin
a altres sobre cap base, que sempre persegueixin finalitats justes
a través de mitjans justos, i que tinguin el valor i l'astúcia
per buscar la "Veritat" i la "Justícia"
i el "Equilibri" , per camins de no violència i
de no imposició.
M02.11 Volem i anhelem que tots els éssers
humans tinguin possibilitats i dret a gaudir de la vida i a integrar
una família, a viure bé dins de certs paràmetres
i a ser feliços, i amb obligació moral de també
desitjar i propiciar la felicitat i el bon viure dels seus congèneres.
A cada instant de les nostres respectives existències, i
cada vegada que puguem, i cada vegada que trobem camí, hem
de combinar intel·ligentment aprenentatge, docència,
equitat, llibertat, fraternitat, solidaritat.
M02.12 La nostra espècie, del homo sapiens
(humans que pensem i sabem), ha d'aprofitar els progressos i descobriments
així com les seves estructures socials, i orientar cap a
noves etapes de vida social, amb major equilibri i harmonia amb
la natura, i amb més fraternitat i solidaritat en la vida
de relació. Certament l'homo sapiens té múltiples
i variades característiques, ja que és homo faber
(humans que fabriquen), i també homo ludens (humans que juguen),
i també homo politikon (humans socials i polítics).
El homo sapiens destaca el món de la vida i del coneixement,
mentre que el homo faber s'interessa particularment per el món
del treball, i per cert mentre que l'homo ludens al·ludeix
a la diversió i a l'estat de felicitat i benestar amb si
mateix. I òbviament, en aquesta enumeració no podia
faltar l'homo politikon destacant les característiques socials
i polítiques de l'espècie, i l'homo oeconomicus que
fa referència a la cooperació i al 'intercanvi en
part controlat per un invent social anomenat diners. En tant espècie,
o canviem cap a una etapa superior, o correm el risc d'una possible
extinció.
M02.13 Els genuïns valors de "Identitat"
(cultura), "Seguretat" (social i política), i "Sostenibilitat)
(medi ambient i economia), ens porten a qüestionar les formes
històriques del "Estat" i el "Mercat",
amb certesa avui exacerbades per les concepcions neoliberals que
beneficien i prioritzen l'especulació i el poder. Però
no ens enganyem, no identifiquem falsos enemics, avui dia els avenços
científics i tecnològics, i particularment les anomenades
"tecnologies de la informació i de la comunicació"
(TIC), perfectament permeten redefinir "Estat" i "Mercat",
de manera que l'entramat social resultant compleixi una àmplia
i destacada funció social, en lloc d'actuar de lacai de l'especulació,
i de la concentració del poder i de la riquesa.
M02.14 L'adopció de nous símbols
de valor i de noves formes d'intercanvi, redistribució, i
gratuïtat, és un dels reptes més importants a
què ens enfrontem en aquest Tercer Mil·lenni, inicialment
signat de fraus, bombolles financeres, crisis regionals i globals,
i per cert amb grans desequilibris en la distribució del
poder i de la riquesa. Siguem creatius. Siguem innovadors. Siguem
actius en la formulació de propostes. No tinguem por de canviar.
Heus aquí algunes bones idees en atapeïda síntesi,
i en un format de sintètic i estès decàleg:
(1) Moneda telemàtica, com a resposta a una enginyeria monetària
complexa i irracional, que ara per ara és la medul·la
dels desviaments fraudulents i de l'explotació social, (2)
Tributació automatitzada en càlcul i en recaptació,
(3) Contractació digital amb compliment automàtic
o semiautomàtic d'obligacions dineràries; (4) Seguiment
de llargues cadenes de transferències financeres; (5) Govern
digital, govern electrònic, ( 6) Democràcies més
democràtiques, equitatives, racionals, i justes; (7) Justícia
renovada i perfeccionada, entre altres coses amb noves formes d'establiment
de proves; (8) Seguretat social automatitzada, sense evasió
ni morositat, i amb pressupost equilibrat, ( 9) Economia especulativa
i economia subterrània gairebé totalment desplaçades
per l'economia productiva; (10) Desenvolupament de serveis socials
de suport a les famílies i als més febles, i també
gran desenvolupament d'altres serveis comunitaris; (11) Humanització
dels sistemes penitenciaris, bàsicament obtinguda gràcies
a l'enorme reducció de la delinqüència i de les
il·legalitats; (12) Gran millorament de la seguretat ciutadana;
(13) Desenvolupament d'una administració digital molt detallada,
informativa, estandarditzada, i generada a molt baix cost, tant
a nivell de les administracions públiques i dels grans organismes,
com a nivell empresarial i fins i tot a nivell familiar; (14) Profunda
reforma dels sistemes bancaris nacionals, amb l'establiment d'institucions
bancàries públiques i privades molt automatitzades,
i gairebé sense personal; (15 ) Creació dinerària
totalment monopolitzada pels Estats, i amb desplaçament en
aquesta matèria de les institucions bancàries privades;
(16) Nou ordenament financer internacional, i profundes reformes
en les institucions sorgides dels Acords de Bretton Woods; (17)
Creació i perfeccionament de un govern mundial i d'una justícia
internacional; (18) Creació d'una veritable moneda internacional
per a la regulació dels intercanvis entre països, en
acord amb les idees i propostes oportunament concretades per Lord
John Maynard Keynes i per Agustí Chalaux de Subirà;
(19 ) També establiment d'un sistema tributari mundial, perfeccionant
l'anomenada "Taxa Tobin" i inspirat en aquesta proposta,
i establert per cert sobre la base de l'espècie monetària
internacional; (20) Reforçament de l'educació a tots
els nivells i a totes les edats, incloent aspectes humanístics,
científics, i tecnològics, i emfatitzant per cert
en l'educació en valors; (21) Particular desenvolupament
d'una ètica i d'una educació per a la convivència,
tant dins de la pròpia espècie com en relació
a la naturalesa; contenció i crítica al consumisme,
amb l'orientació donada per "Decreixement"; (22)
Plena vigència d'una madura i efectiva societat telemàtica,
obtinguda lentament, per aproximacions successives i per ajustos
successius, i amb avanç eventualment diferent a la geografia.
M02.15 Milers d'anys de civilització agrícola,
antiga herència i saviesa, ens han ensenyat a prestar atenció
al "desconegut" de la naturalesa, així com al que
"imprevisible" de certes reaccions de persones amb les
quals no estem familiaritzats.
M02.16 Necessitem un món en què les
nocions de progrés i de desenvolupament, siguin reformulades
de manera particularment profunda, de tal forma que es puguin conèixer
clarament les noves realitats i les noves problemàtiques
del món contemporani, incloent qüestions tan importants
com la protecció del medi ambient, la justícia social,
la dignitat humana, la disminució de les desviacions provocats
per l'anomenada economia de paper, i l'eradicació o enorme
disminució d'activitats il·legals com ara el narcotràfic,
el contraban d'armaments, els robatoris i les rapinyes, la comercialització
informal i subterrània, la defraudació impositiva,
el incompliment contractual, etc.
M02.17 Anhelem una societat que sigui més
racional, més solidària, més equitativa, més
equilibrada pel que fa a oportunitats brindades a cadascú,
i amb millor sistema educatiu. I perquè això sigui
factible, obligadament hem de reduir desviaments indesitjats, com
ara per exemple il·legalitats, delinqüència,
corrupció, especulació, narcotràfic, tràfic
d'armes i d'influències, defraudació tributària,
prebendes i avantatges infames.
M02.18 Hem de posar a l'ésser humà
i a les necessitats bàsiques de les comunitats humanes del
planeta, al centre de les preocupacions polítiques, mediàtiques,
i ciutadanes, a escala nacional i també a escala mundial.
Totes les persones i totes les comunitats humanes s'haurien de preocupar
i incidir en aquest procés.
M03. VISIONS MODELS: Estratègies aplicables
per la ciutadania; pensar globalment i actuar localment
M03.1 Necessitem nous i dinàmics espais
d'interlocució accessibles a la participació de les
bases, que en particular s'allunyin dels vicis i de les limitacions
que tenen els espais de discussió global actuals, i que,
en general, polititzen i esbiaixen els debats dels grans temes d'interès
per a la humanitat. La creació d'aquests espais de participació
intervinguda i directa, donarà lloc a una veritable connexió
entre el global i el local. Naturalment, així es podran fer
visibles globalment les problemàtiques sensibles en l'àmbit
local, i també les conclusions locals eventualment podran
arribar a ser un element orientador dels àmbits globals d'anàlisi
i decisió.
M03.2 "Pensar globalment des d'una perspectiva
local", vol dir que perfectament podem adoptar i promoure una
visió general de desenvolupament sostenible, i integrar propostes
i accions també en les nostres pràctiques diàries;
òbviament, els diferents actors estan limitats per les seves
pròpies condicionants, encara que aquestes restriccions no
tenen perquè generar una veritable carència en les
propostes finalment retingudes, perquè així es podran
tenir en compte diversos punts de vista. "Actuar localment"
vol dir que tota acció política també té
significació a nivell local, corresponent principalment a
les forces locals per ocupar-se d'això. No importen només
les nostres paraules i les nostres accions, sinó que també
compten les nostres intencions i les nostres respectives consciències.
M03.3 "Pensar globalment i actuar localment",
es mostra com un eix bàsic en el desenvolupament d'alternatives
polítiques, per a la construcció d'un món millor,
més equilibrat i més equitatiu i més just.
Però atenció, aquesta estratègia ha d'afrontar
una altra de semblant estil adoptada per molts poderosos al voltant
del món, que per concertació o de fet promouen el
lema "Pensar localment i actuar globalment".
M03.4 Pensar local és tenir en compte els
recursos propers disponibles, i actuar global és orientar
les nostres accions pensant en el present i el futur tant dels que
tenim a prop com dels que estan lluny, perquè definitivament,
el planeta és un de sol, i en conseqüència és
imperiós que actuem coordinadament i solidàriament,
ja que cada un de nosaltres té una quota part de responsabilitat.
M03.5 En intentar formular un marc general d'actuació,
el més important i rellevant és poder trobar els elements
bàsics que poden arribar a ser centrals i mobilitzadors,
perquè toquen qüestions neuràlgiques.
Traduït de l'original castellà
Juan Carlos Anselmi Elissalde
Tornar
a l'índex
|