Nous apartats:
Dolors Marin Tuyà.
Articles publicats en la revista Penedès Econòmic.
Lluís Maria Xirinacs.
Articles publicats al diari Avui, quan Lluís Maria Xirinacs era senador independent a les Corts Constituents espanyoles, entre els anys 1977 i 1979.
Lluís Maria Xirinacs.
Articles publicats al rotatiu Mundo Diario, quan Lluís Maria Xirinacs era senador independent a les Corts Constituents espanyoles, entre els anys 1977 i 1979, traduïts al català.
|
Publicacions:
Lluís Maria Xirinacs.
Lluís Maria Xirinacs.
Amb idees d'Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà, Brauli Tamarit Tamarit.
Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà.
Magdalena Grau Figueras.
Agustí Chalaux de Subirà.
Martí Olivella.
Magdalena Grau,
Agustí Chalaux.
|
|
B. Estratègies sobre el sistema
ecològic
B01.
Plantejar als pobles del món la recuperació i la revaloració
i l'enfortiment dels coneixements, les savieses, i les pràctiques
ancestrals dels Pobles Indígenes, afirmats en la vivència
i la proposta del " Viure Bé " i del "Saber
Viure", i desenvolupant-se en harmonia i equilibri respecte
de la naturalesa i de la Mare Terra. S'ha de canviar l'enfocament
de que l'entorn està per servir-nos, i que per tant podem
aprofitar d' ell al nostre gust. No som independents sinó
que formem part de la natura, i per conseqüència la
nostra relació amb l'ambient ha de sentir-se com a indivisible,
interdependent, complementària, i fins i tot espiritual.
B02. Canviar l'orientació del
benestar social, allunyant-se de la recerca material, i apropant-se
a la recerca de la felicitat de les persones i al desenvolupament
dels sentiments. La recerca del material sense límits clars,
és resultat de la industrialització moderna, dels
valors exaltats per la publicitat, i del concepte de creixement
econòmic. És prioritari observar el benestar de la
societat i de les persones, com el gaudi de béns públics
i d'escenaris socials, que són essencials i que afecten l'estat
espiritual integral de tots. Aquest canvi cal implementar-lo a través
d'una
intel·ligent associació entre el poble i els governs
locals.
B03. Reconèixer la conveniència
d'aquelles identitats col·lectives que combinen assentaments
humans, amb una economia solidària (on prevalen l'ajuda mútua,
l'equitat, i valors estètics i espirituals), i amb la cura
del medi ambient. Bé podem anomenar ECOSISTEMES o ECO-COL·LECTIVITATS
a aquestes identitats, i procurar una articulació reticular
entre elles, establint fluxos solidaris de producció, consum,
i reciclatge. Les ECO-COLECTIVITATS han d'aprendre a identificar-se,
equilibrar, articular-se, defensar-se, i promoure, mitjançant
valors d'ús, de canvi, i de vincle, enterament inèdits
i innovadors, donant a llum un nou tipus de civilització.
B04. Forjar una xarxa d'economia solidària
que prioritzi la defensa i l'aprofitament racional de l'aigua i
altres recursos naturals, establint una nova relació entre
productors, consumidors, i medi ambient. Perseguir i promoure així
un nou i millorat Ecosistema d'economia ecològica solidària.
B05. Apreciar la vida social en les
seves dimensions més senzilles, treball, satisfacció
de necessitats, i enfortiment d'un adequat entramat de relacions,
en contacte estret i acurat amb els elements bàsics de la
natura (terra, aigua, energia, aire, fauna, flora, ecosistemes).
B06. Desenvolupar un sistema de reconeixement
i promoció d'identitats comunitàries (culturals, ètniques,
laborals, religioses, històriques, documentàries,
artístiques, etcètera), que informen i difonguin informacions
i valors a tot el món i que als grups concernits infonguin
la confiança necessària per abordar etapes més
creatives i de lideratge, per tal de tractar de superar les carències
i els anquilosament de les actuals institucions 'de poder', les
que sens dubte en una sèrie d'aspectes estan en profunda
crisi. Els lideratges i els governs s'han d'orientar amb una òptica
multipolar, sense perjudici que en determinats aspectes es pugui
arribar a acords mundials.
B07. Promoure iniciatives propostes
i realistes, i no únicament plantejaments crítics
o de diagnòstic, o plans utòpics que no resulten clars
i factibles d'implementar. Promoure convenients i amplis àmbits
de debat. No hem de deixar les solucions de les transcendents problemàtiques
de la nostra època, únicament en mans de les autoritats
nacionals i / o dels organismes internacionals i / o de la tecnocràcia,
tots hem d'estar involucrats, ja que tots estem afectats.
B08. Enfortir i ampliar la Declaració
Universal de Drets Humans, amb clàusules relatives a la preservació
del medi ambient i de la Mare Terra. En un sistema molt inter- dependent
en el qual els éssers humans som un dels components, no és
possible reconèixer drets només a la part humana,
sense provocar indirectament un desequilibri en tot el sistema.
Per a garantir els drets humans i restablir l'harmonia amb la natura,
cal reconèixer i aplicar efectivament drets concernents la
preservació i la cura del medi ambient.
B09. Forjar un nou sistema que restableixi
l'harmonia amb la natura i entre els éssers humans. La humanitat
està davant d'una gran disjuntiva: (a) Continuar pel camí
de l'actual sistema capitalista, la depredació, el deteriorament
irrecuperable, i la injustícia social, o (b) emprendre el
camí de l'harmonia amb la natura, el respecte a la vida en
totes les seves formes, i l'establiment de bons valors socials i
de convivència. El model que hem de propugnar no és
de desenvolupament parcialment destructiu i il·limitat. Els
països necessiten produir béns i serveis per satisfer
les necessitats fonamentals de la seva població, però
a aquest ritme de consumisme i de sobre- explotació de la
Mare Naturalesa, es necessitarien almenys dos planetes com el nostre
per al 2030.
B10. Avançar cap al decreixement.
Combatre la propaganda esbiaixada que el creixement de necessitats
pot ser generós i il·limitat en un món finit.
El creixement (del PIB, de l'energia, del consum, de la riquesa,
de la producció, etcètera) pel creixement mateix no
té sentit i, a més, el mateix és insostenible
i també injust des de múltiples punts de vista. S'ha
de propendir a consumir de manera responsable i limitada. S'han
prioritzar economies i mercats locals i nacionals. S'ha d'impulsar
i desenvolupar l'ús i el gaudi d'espais comunitaris i de
béns comunitaris. S'ha de enfortir la societat digital.
B11. Cal un canvi del model socioeconòmic
que ens condueixi cap al decreixement voluntàriament acceptat,
però amb un àgil i factible sistema de premis i càstigs
usat per incentiu i com a control. Els éssers humans generalitzadament
haurem de desprendre'ns de molts dels béns materials que
avui acumulem innecessàriament, i renunciar a una manera
de vida impossible de sostenir a llarg termini. Hem de parar el
creixement desenfrenat. Cal un intel·ligent i raonable decreixement
del consum.
B12. Considerar el "decreixement"
des del que podríem anomenar "Programa de les R"
i en concordança amb els "Acords dels Pobles" expressats
en la "Conferència Mundial dels Pobles sobre el Canvi
Climàtic i els Drets de la Terra - CMPCC)" (Tiquipaya,
Cochabamba, Bolívia, 20-22/abril/2010), i per tal d'adoptar
mesures cap a la creació d'un model econòmic productiu
alternatiu. Aquestes "R" serien les següents: Re-avaluar
i Re-formular els nostres valors i objectius de vida; Re-estructurar
la producció; Redistribuir la riquesa i els recursos segons
paràmetres que tinguin major justícia social; Reduir
l' impacte de la nostra contaminació sobre el medi ambient,
reutilitzar i reciclar tot el que es pugui; Recrear nous models
de vida i de desenvolupament, alternatius a l'actual sistema productiu-
financer capitalista. Per això, des de les bases, des del
sentir generalitzat de la gent, promoure un ampli moviment social
que pressionin als Estats i Governs i organismes internacionals,
i entre altres coses exigint igualtat i equitat de gènere,
i valoració del rol específic de la dona en la pròpia
supervivència de la humanitat. Igualment lluitar contra la
sobreexplotació de la naturalesa així com de les i
els treballadors, i també desenvolupar una consciència
ecològica universal en solidaritat amb les futures generacions,
produir i consumir amb més tendència local, i deixar
d'utilitzar béns contaminants. Així mateix, i per
cert, també eliminar o reduir dràsticament la producció
d'armes, perquè la militarització és la forma
en que amb excessiva freqüència els països i els
pobles s'imposen uns sobre altres; convindria que aquesta lògica
de confrontació fos substituïda per una lògica
de col·laboració solidària.
B13. Considerar l'estratègia
del decreixement com un pas cap a la construcció d'un nou
món alternatiu al creixement il·limitat i socialment
injust, recuperant els principis universals de l'ètica i
la solidaritat. Abandonar el paradigma capitalista del creixement
il·limitat i l'enriquiment individualista, i recolzar-se
en una ètica de respecte i equilibri amb la natura i amb
la resta dels éssers humans. Reduir o eliminar el consum
de béns contaminants. Promoure l'autonomia alimentària
dels pobles, a través de la producció i el consum
local. Promoure la participació dels moviments socials, i
particularment la inclusió de la perspectiva de gènere,
en l'elaboració d'estratègies i solucions. Tenir en
compte les propostes de les dones, reconeixent particularment la
seva saviesa per a la supervivència.
B14. Desitgem una estructura social
amb un disseny integrat, que millori i transformi els assentaments
humans, de tal manera que les estratègies de supervivència,
els negocis, l'economia, les estructures físiques i tecnologies,
no interfereixin amb la capacitat inherent de la naturalesa per
sostenir les diferents manifestacions de vida. Algunes de les característiques
d'aquest món integral desitjable inclouen:
(A) Limitar l'economia extractiva,
afavorint els sistemes productius renovables.
(B) En els assentaments humans i en
totes les escales, llogarets, pobles, ciutats, reduir els residus,
i usar energia i materials amb la major eficiència possible.
(C) Els entorns naturals i construïts
capturen els fluxos de recursos, l'energia solar, els vents predominants,
els sòls, els nutrients, els recursos hídrics, les
reserves forestals. Inserir intel·ligentment els cicles productius
en aquests sistemes, de manera d'obtenir el màxim d'aprofitament
amb el mínim de residus.
(D) Afavorir parcs eco- industrials
integrats, on els residus i les emanacions d'una indústria
serveixin com subministraments i matèries primeres per als
cicles productius en empreses veïnes,
(E) Afavorir la producció,
la distribució, i el consum local d'aliments, potenciant
les economies regionals, i desenvolupant els sentiments de pertinença
i de compromís.
B15. Controlar l'ús dels recursos
del planeta, amb l'enfocament que cada govern necessita algun programa
per al control i la salvaguarda de les seves riqueses naturals.
Prioritzar les polítiques que mantenen la salut dels ecosistemes
i els serveis de suport de vida que aquests ofereixen, mitjançant
l'extracció de recursos renovables com ara per exemple els
peixos i la fusta, a una velocitat no major que la seva pròpia
regeneració, i consumint recursos no renovables com ara els
combustibles fòssils i els minerals, a una velocitat no major
a la que poden ser reemplaçats pel descobriment de substituts
renovables. A més, dipositar residus en el medi ambient,
amb tractament adequat i en llocs adequats, i a una velocitat no
major de la que poden ser assimilats de manera segura per la pròpia
naturalesa.
B16. Un consens sobre el concepte
"humanitat sostenible" ha de ser assolit per tots els
països del món, i no només per un grupet de països,
tractant d'establir aquest acord de manera que es protegeixi al
medi ambient en forma efectiva en tota la geografia, i de manera
que també es respectin les diferències culturals i
religioses de les comunitats de tot el món.
B17. Canviar de manera radical la
nostra manera de viure. Canviar també de manera radical la
nostra estructura econòmica i financera i els nostres actuals
incentius. Produir, transformar, transportar, comercialitzar, i
consumir productes agrícoles i industrials, de forma neta
i sostenible, reutilitzant subproductes, i reciclant materials i
deixalles. Reformar el nostre sistema bàsic d'intercanvis,
utilitzant monedes telemàtiques nominatives i que permetin
el seguiment de llargues cadenes de pagament, i introduint a més
un molt bon sistema de reparacions i penes tal que implementi amb
molta agilitat el principi: "Qui fa mal és qui finança
les reparacions ; qui perjudica és qui ha de compensar les
pèrdues ".
B18. Els valors adquirits i transmesos
tindran un paper clau en la transició cap a un món
més just, sostenible, equitatiu, i satisfactori. Això
es deu al fet que els canvis estructurals no han estat suficients
per efectuar per si sols una adequada i convenient transformació.
Les reformes fundades en arrelats valors interiors i espirituals
compartits per un important percentatge de població, tenen
un indubtable paper de lideratge en la modernització i la
millora de les societats. Però atenció, no és
el cas tampoc de menysprear i donar escassa atenció a les
reformes estructurals i als controls institucionals, en la mesura
del possible, elles i ells han d'acompanyar i donar suport als nous
paradigmes socials. L'ideal seria que la mateixa organització
estructural de base impedís o dificultés els desviaments
indesitjats i les conductes negatives.
B19. El canvi del comportament individual
sembla necessari, més com una forma de començament
o d'assaig de l'aplicació d'un "sistema ètic-
alternatiu que com una solució real i final. Hem de treballar
d 'una forma creativa i innovadora aquest 'contra sistema', i elaborar
els nostres punts de vista personals, d'acord amb la nostra ètica
i a les nostres creences millors i més profundes. I això
ho hem de desenvolupar no només des d'una posició
ideològica (un somni, una utopia, un sistema de nous paradigmes
socials de base), sinó tractant de ser realistes i pràctics,
i demostrant que la proposta és viable i que es pot implantar.
B20. El planeta pertany a tot aquell
que està vivint en el nostre món finit. Per descomptat,
els rics, els benestants, que monopolitzen i arriben a utilitzar
fins al 80% dels recursos que globalment avui dia s'extreuen del
planeta, han d'assumir percentualment més responsabilitats
per al nostre món pel que fa a la resolució dels problemes
que se'ns plantegen, encara que cada habitant qualsevol sigui la
seva situació, també ha de tenir cura del seu entorn
i estalviar recursos en la seva vida quotidiana. Aquesta és
tasca de tots i no només dels rics, aquesta és responsabilitat
de tots i no només dels governants, dels jerarques dels organismes
internacionals, i dels grans empresaris. L'educació ambiental
s'ha d'aplicar a les escoles, als hospitals, als centres comunals,
en les administracions locals, i s'ha de difondre a través
dels mitjans massius de comunicació social, per així
tractar d'aconseguir que més gent comprengui que tots hem
de tenir cura i respecte pel nostre entorn natural, i que tots hem
d'implementar aquestes conductes personals que aïlladament
considerades semblen ser insignificants, però que sumades
podrien ser transcendents per a la naturalesa i per al futur de
la nostra espècie. Hem de preocupar-nos a nivell individual
per no malgastar energia, i per consumir aquest recurs en l'exacta
mesura del necessari. Hem de prescindir dels recursos superflus.
Hem de desenvolupar estratègies de supervivència i
de confort que directament o indirectament requereixin un mínim
de materials i d'energia.
B21. Adoptar i respectar el "Principi
de Precaució" per part dels governs locals i nacionals
així com per part de tots en general, ja que la ciència
s'adapta menys ràpidament a la realitat, en un món
de canvis tan ràpids. L'assenyalat principi s'adhereix al
concepte que dóna suport a l'adopció de mesures protectores
o precautòries, quan no hi ha certesa científica de
les conseqüències d'una determinada acció o d'un
determinat producte, en relació al medi ambient i / o en
relació a les comunitats humanes.
B22. Aplicar i complir els acords
Mediambientals establerts i proposats en les reunions internacionals.
Tots els països, i especialment els anomenats països industrialitzats,
haurien de ratificar i implementar el Protocol de Kyoto. Tots els
països haurien de signar els tractats multilaterals per a la
gestió de recursos naturals. I els desviaments d'aquests
directrius no haurien de ser tolerats. Però com en aquesta
matèria no s'hauria d'aplicar la violència i la força
de les armes, el que pot proposar-se és l'establiment de
sancions econòmiques als qui amb les seves omissions o les
seves accions perjudiquin a la comunitat tota internacional. I això
últim és perfectament plausible de concretar, a condició
de tenir una justícia internacional àgil i eficient,
que pugui dictaminar sancions financeres molt ràpidament
executades. I aquest últim detall és factible d'implementar,
a condició de tenir una moneda internacional semblant al
Bancor oportunament proposat per Lord John Maynard Keynes, moneda
que hauria de ser virtual (és a dir escriptural), estrictament
nominativa, i amb suficient informació extracomptable com
per permetre el seguiment de llargues cadenes de pagaments.
B23. Acordar la reducció al
50% de les emissions de CO2 per l'any 2050, en base a la situació
de l'any 1990. Limitar a 1 grau centígrad l'augment tolerable
de la temperatura mitjana del planeta, i no a 2 graus centígrads
com va ser previst en la reunió de Copenhaguen.
B24. Tots hem de ser protagonistes
en la recerca de solucions a la crisi civilitzadora, pensant en
termes d'humanitat i solidaritat universal. Tots hem de ser responsables
de la marxa de la nostra estructura social. Aquests assumptes són
massa importants, com per deixar-los exclusivament en mans dels
governants de torn, al costat dels jerarques dels organismes internacionals,
i al costat dels dirigents i líders més poderosos
del planeta.
B25. Exercir el dret i la responsabilitat
d'adquirir productes que no contribueixin a la degradació
ambiental i social per part dels consumidors individuals i corporatius.
Existeixen reemplaçaments substitutius gairebé per
a cada producte. Però atenció, aquí hi ha un
problema d'informació, ja que si els consumidors i els contractistes
no tenen un adequat coneixement sobre aquest assumpte, serà
poc probable que puguin coordinar una acció conjunta. D'altra
banda, en cert grau també s'ha d'atendre el punt de vista
de les autoritats governamentals i també el dels treballadors
involucrats en produccions nocives o inconvenients. No tot s' ha
de deixar sota la responsabilitat dels consumidors. Ans el contrari,
els governs i els responsables de la salut humana i del medi ambient,
haurien de jugar també un paper molt actiu, en certs casos
prohibint senzillament certes produccions i certes pràctiques,
i en altres casos aplicant un impost ecològic sanitari a
aquestes activitats, gravamen que podria ser progressiu i cada vegada
més pesat, amb la idea que això incidís bastant
significativament sobre el cost dels productes i dels processos.
Com a estratègia general,el increment de costos pot ser un
bon substitutiu de la prohibició simple i plana.
B26. Fer viables els nostres recursos
de forma duradora, per sempre intentar preservar-los, i per tractar
de no danyar-los mai. Viure, conrear, i prosperar, en el lloc on
es neix o en el lloc on es triï. Establir la seguretat alimentària
per a la realitat present i per les generacions futures. I si es
determina que el nivell actual de població és un greu
impediment al plantejat, no dubtar a analitzar la qüestió,
i d'alguna manera aplicar algun sistema de planificació familiar
a nivell global, que permeti l'adequat control de la població
a nivell mundial .
B27. Repensar una nova economia que no tingui per fonament l'actual
model de creixement, que destrueix el planeta i que és depredador
amb la natura i amb el social, sinó prendre com a nord (com
a orientació) el desenvolupament d'una estructura productiva
i social que sigui sostenible i equilibrada i justa. Repensar una
nova realitat productiva i financera, de manera de tornar als fonaments
de l'economia real, allunyant-se el més possible de l'economia
especulativa, així com de l'economia informal e il·legal
, i de l'economia depredadora del medi ambient, i també de
l'economia financera artificial i artificiosa. És urgent
organitzar trobades en el si de la ONU per debatre sobre aquestes
qüestions, així com crear altres espais multilaterals
per àmpliament proposar i avaluar solucions, de forma de
així involucrar i comprometre la societat civil en els seus
més amplis termes, i per cert de forma de així també
donar àmplia participació als mitjans de comunicació
i a tots els organismes internacionals i supranacionals.
B28. Re- inventar o replantejar un
tipus d'ecologia que no es basi únicament en evitar catàstrofes
i en reparar els seus efectes negatius més notoris, sinó
també a impulsar i establir una nova relació amb les
comunitats humanes i amb la natura, i per a això només
cal un marc ètic i educatiu, així com una molt bona
estructuració de base que acompanyi i que complementi. Aquesta
tasca s'ha de construir i impulsar a través d'una varietat
de formes i d'iniciatives, especialment en relació a l'educació
de joves, a l'organització de manifestacions culturals i
altres formes d'educació no formal, a la constitució
de fet d'un correcte i adequat sistema de aprovació i reprovació
social, etcètera, etcètera. Des de que es posin en
marxa aquestes iniciatives, encara que siguin inicialment modestes,
molt probablement s'obtindran grans i saludables efectes sobre la
nostra realitat sociocultural: canvis en els hàbits consumistes,
voluntat de millor justícia en el repartiment dels recursos
del planeta, pressions polítiques i electorals més
importants sobre dirigents i governants. La defensa i la protecció
del nostre planeta, sens dubte, ha d'entrar en una era nova, afavorint
una comunió més harmònica entre la humanitat
i els altres elements naturals (quan no deixo córrer innecessàriament
l'aigua a l'aixeta, sóc acurat i estalviador, no per evitar
una factura més "cara", sinó perquè
trobo indigne malgastar una part del patrimoni natural).
B29. Les Eco-tecnologies han arribat
a un estat de maduresa, en bona mesura adquirint capacitat per allunyar
el fantasma de la fatalitat de la fam, de les epidèmies,
de la misèria i la desherència per l'abandó
i / o degradació de terres fèrtils. Les Eco-tecnologies
ens obren la via cap a una explotació raonada, productiva,
i sostenible, que respongui al interès general de tota la
societat, així com al de les seves diferents regions i Estats.
Les transferències de tècniques, l'adquisició
d'adequats equipaments, el codesenvolupament i el cofinançament
amb l'aplicació dels mecanismes de cooperació, són
entre altres les condicions pràctiques per a acompanyar,
i per posar en pràctica bones idees sobre el terreny. Però
atenció, en l'actual estructura social financera i productiva,
hi ha activitats indesitjables que s'apropien de molts recursos
molt necessaris per a altres fins, com ara per exemple el narcotràfic,
l'especulació, la corrupció, el maneig d'influències
i suborns, les estafes i els robatoris, la defraudació impositiva
i la morositat fiscal, els incompliments contractuals, el comerç
informal i la contractació informal e il·legal i els
incompliments contractuals, el contraban, etcètera, etcètera.
Hi ha idees i projectes pel que fa a lo social o la protecció
del medi ambient, que per millors que siguin en quant a organització
i resultats esperats, poden acabar en fracàs total o parcial,
en la mesura que també juguin tots o alguns dels desviaments
que recentment hem enumerat.
B30. Rebutjar la "vitrina tecnològica"
i els "manejos financers" proposats pels països centrals
i els centres hegemònics mundials, que fan molt bons negocis
amb la tecnologia i amb les patents, i com si això no fos
poc, a més s'enriqueixen immerescudament per aplicació
d'una complicada i poc clara enginyeria financera que perjudica
molt als països perifèrics. Crear un mecanisme multilateral
i multidisciplinari per al control participatiu, la gestió,
i l'avaluació continuada, tant de intercanvi de tecnologies
com del maneig d'una veritable moneda internacional. Les tecnologies
transmeses han de ser útils, netes, i socialment adequades.
Els recursos monetaris internacionals han de ser controlats i manejats
per una autoritat internacional.
B31. Els valors ètics i socials
i l'educació tindran un lloc clau en la transició
cap a un món més just, sostenible, equilibrat, i satisfactori.
La innovació tecnològica i el progrés productiu,
per grans i avançats que siguin, per si sols no podran tornar
a un equilibri sostenible amb la capacitat de càrrega del
planeta. En aquest món industrialitzat i supercomercial i
egoista que avui orienta les nostres destinacions, haurem de trobar
un camí cap a una redefinició de la felicitat i de
la qualitat de vida, d'alguna manera dissociada dels alts nivells
de consum material. No tinguem por a revisar i canviar els paradigmes
que ara per ara regeixen les nostres conductes socials.
B32. Intensificar la tasca educativa
i la transmissió de valors tant en les cèl·lules
familiars, com en les estructures veïnals, socials, gremials,
culturals, ètniques, professionals, estudiantils, etcètera,
per tal de conformar un nou teixit social enfortit, que es destaqui
per la seva voluntat de canvi i pel seu sentit innovador. I tenir
en compte molt especialment que les famílies són l'àmbit
bàsic i primer on es transmeten la cultura i els valors socials,
així com on es desenvolupen les accions educatives més
transcendents.
B33. Retornar a lo simple i gratuït.
Reprendre el gust pel que no és comercial. L'educació
serà l'eina bàsica a través de la qual coneixem
i apreciem el món que ens envolta, i no hem de confondre
el procés educatiu ni amb la simple obtenció d'un
diploma o d'un certificat, ni amb la simple adquisició de
destreses tècniques i d'informacions de cert interès.
Òbviament, la capacitació utilitària ha d'estar
compresa en els objectius educatius, tant en l'ensenyament formal
com no formal, però allà també hem de contemplar
un espai destacat, per elucubrar, per filosofar, per redescobrir,
per experimentar, i també per a validar nosaltres mateixos
com a éssers pensants, sensibles, i amb consciència
social. Hem propendir a que cada ésser humà es formi
adequadament en cos, ment, esperit, emoció, sensibilitat,
sentiments, i coneixements. La qualitat de l'educació sens
dubte marca significativament el desenvolupament dels pobles. S'ha
enfortir l'educació formal, però també s'ha
de donar renovada atenció a l'educació no formal,
canalitzada a través de centres culturals, biblioteques i
mediateques, espectacles públics, exposicions d'art, cursets
i conferències de variada índole, presentacions i
museus, etcètera , etcètera. Preocupació especial
s'ha de donar al rescat dels valors ancestrals, així com
a les recomanacions i propostes transmeses per tradició popular,
o emanades de juntes de notables, de consells d'ancians, i de fòrums
d'especialistes. Les escoles i les institucions educatives formals
de tots els nivells no ho són tot. També poden complir
una tasca educativa i formativa summament important, àmbits
on es desenvolupen temàtiques culturals diverses i on es
discuteix i debat sobre aquestes, així com espais més
informals d'intercanvi a nivell familiar, a nivell comunitari, o
creats de fet en el marc d'accions comunitàries. Avui dia
les nostres experiències estan exageradament fragmentades
i dissociades, i en molts casos l'educació és considerada
com un fi en si mateix, i no com una eina per compartir pensaments
i experiències, i per encarar projectes. El parcial allunyament
del sistema educatiu de les realitats socials i polítiques,
afavoreix les concepcions materialistes i les inclinacions consumistes,
i això ha de ser canviat. Grups socials, organitzacions comunitàries,
centres d'estudi, espais culturals de tot tipus, etcètera,
bé poden liderar i reorientar en una sèrie d'aspectes.
Els que tenim aquest tipus d'inquietuds, tenim l'obligació
de proposar substancials canvis d'enfocament, actuant en espiral:
la parella, la família, el veïnat, la comunitat, l'escola,
el centre de treball, els àmbits socials i professionals,
etcètera. La clau pot estar en dialogar, intercanviar, discutir,
acordar, liderar, desenvolupar específics plans d'acció,
etcètera, etcètera.
B34. Impulsar i revaloritzar la responsabilitat
compartida però diferenciada. Promoure processos de reflexió
i de concertació en el conjunt de la ciutadania, i en àmbits
específics que reuneixin per exemple a comerciants, o consumidors,
o productors, o científics, o jerarques públics, etcètera.
I així estimular accions de responsabilitat compartida però
diferenciada, és a dir on la responsabilitat és compartida
però no amb el mateix pes i la mateixa orientació
en cada actor.
Traduït de l'original castellà
Juan Carlos Anselmi Elissalde
Tornar
a l'índex
|