Nous apartats:
Dolors Marin Tuyà.
Articles publicats en la revista Penedès Econòmic.
Lluís Maria Xirinacs.
Articles publicats al diari Avui, quan Lluís Maria Xirinacs era senador independent a les Corts Constituents espanyoles, entre els anys 1977 i 1979.
Lluís Maria Xirinacs.
Articles publicats al rotatiu Mundo Diario, quan Lluís Maria Xirinacs era senador independent a les Corts Constituents espanyoles, entre els anys 1977 i 1979, traduïts al català.
|
Publicacions:
Lluís Maria Xirinacs.
Lluís Maria Xirinacs.
Amb idees d'Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà, Brauli Tamarit Tamarit.
Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà.
Magdalena Grau Figueras.
Agustí Chalaux de Subirà.
Martí Olivella.
Magdalena Grau,
Agustí Chalaux.
|
|
Capítol 3. La realitat monetària a través
de la història.
- Objectius d'aquest capítol.
- El troc no-monetari.
- La realitat monetària entre els pobles primitius.
- Els sistemes monetaris de les civilitzacions naixents.
- Aparició de la moneda metàl·lica concreta.
- De la moneda metàl·lica al paper-moneda.
- El bitllet de banc inconvertible.
- Referències bibliogràfiques d'aquest capítol.
1. Objectius d'aquest capítol.
En el capítol precedent, en parlar
dels elements dels sistemes monetaris, s'ha utilitzat un tipus d'exposició
que suggeria, d'alguna manera, una certa successió d'etapes en l'evolució
del mercat i dels sistemes monetaris dintre d'ell.
Aquesta successió d'etapes es podria resumir així:
-
En un primer moment, el mercat funciona sense sistema monetari, per simple
troc no-monetari.
-
En un segon moment, apareixem les unitats monetàries, amb els conseqüents
valors mercantils, i comença així el troc monetari.
-
Finalment, en certs mercats dinàmics i evolucionats, s'inicia l'ús
dels instruments monetaris, els quals possibiliten el canvi monetari elemental.
Com ja s'ha advertit, aquesta interpretació no pretén de
ser històrica; per aquest motiu, s'ha evitat de donar cap mena de
referència pròpiament històrica al llarg de tot el
capítol
anterior, mentre que s'ha posat l'accent en els aspectes més
teòrics dels sistemes monetaris.
Però també s'ha dit que la interpretació teòrica
havia estat abstreta a partir de fets històrics reals. Per tal de
no quedar-nos, doncs, amb la interpretació teòrica, la qual
és sempre excessivament simplificadora de la complexitat dels fets
reals, i que a més a més podria ser considerada totalment
arbitrària, donarem en aquest capítol les referències
concretes als fets subjacents a la nostra interpretació, i que li
confereixen una base empírica més o menys ferma.
Cal advertir, també que la recontrucció del desenvolupament
històric de la realitat monetària, tant entre els pobles
prehistòrics o antics com entre els pobles primitius actuals, presenta
serioses dificultats: els documents existents són pocs i parcials,
i la seva interpretació és una tasca molt delicada.
Amb aquestes limitacions, doncs, encetem el tema.
2. El troc no-monetari.
Dels estudis realitzats sobre l'intercanvi utilitari entre els pobles
primitius existents en l'actualitat, es dedueix que entre aquestes societats,
el troc no té un caràcter únicament utilitari,
sinó que acompleix sobretot una funció social. Potser, per
paral·lelisme etnogràfic, es podria dir el mateix respecte
de les poblacions prehistòriques.
De fet, en les poblacions humanes d'organització social més
senzilla -les anomenades de «caçadors-recol·lectors»-
el sosteniment individual i familial està sempre assegurat en l'interior
de la comunitat; per tant, l'intercanvi utilitari no és vitalment
necessari. Sí que és, en canvi, socialment necessari, ja
que serveix per a establir llaços d'amistats o aliances amb altres
grups, o bé per a afermar les relacions socials existents en l'interior
del propi grup.
Degut a la gran importància d'aquest component social del troc
primitiu, aquest està moltes vegades revestit de formalitats, de
rituals complexos lligats a la màgia, és a dir, a
la concepció sacral de la vida de l'home. Tot acte d'intercanvi
és considerat sagrat, com tota relació social.
3. La realitat monetària entre els pobles primitius.
Entre els pobles primitius existents en l'actualitat, el coneixement
i la utilització d'alguna mena de sistema monetari destaca en tres
parts del món: l'Àfrica occidental i central; la Melanèsia
i Micronèsia; l'oest de Nordamèrica.
Cal fer ressaltar el fet que tots els pobles d'aquestes zones practiquen
unes relacions utilitàries avançades, de tipus neolític,
sigui agrícola o pastoral. Però aquest utilitarisme neolític
és encara poc especialitzat: cada petita unitat social productora
pot, en gran mesura, autoabastir-se, i per aixó el troc conserva
encara un caràcter fortament social.
Aquests pobles tampoc no coneixen cap sistema d'escriptura. Però
tenen uns sistemes monetaris constituïts pel que hem anomenat unitats
monetàries i valors mercantils.
Efectivament, entre les poblacions primitives de les zones esmentades
-no únicament d'aquestes, però si principalment-, certs objectes
(que varien, evidentment, segons la població de què es tracti)
estan revestits d'una gran importància social: són símbols
de riquesa i confereixen, a qui els posseeix, un gran prestigi.
Pel fet que aquests objectes són sovint intercanviats cerimonialment
en ocasió de certs esdeveniments socials, molts etnòlegs
els han equiparat a una forma «disminuïda», o primitiva,
de la moneda metàl·lica que estava en vigor entre tots els
pobles civilitzats actuals fins que fou substituïda definitivament
pel billets de banc de curs forçós entre 1914 i 1936.
Ara bé, és possible una interpretació molt diferent.
Aquests objectes semblen tenir dues funcions molt ben diferenciades. La
primera, fonamentalment social, de creació i manteniment de llaços
d'amistat i de relació, és la que es desenvolupa a través
de l'intercanvi real, concrets, d'aquests objectes, en certes ocasions
de gran importància social, molt ben especificades. Una segona funció,
estrictament utilitària, és també duta a terme pels
mateixos objectes, i és la de servir de patrons de mesura del
valor en l'intercanvi dels béns utilitaris corrents.
En aquest segons cas, dits objectes no són mai realment intercanviats,
sinó que són únicament una referència abstracta
per a calcular equivalències entre altres mercaderies, valorades
en
ells. Això és, precisament, el que hem anomenat
unitat
monetària. Els valors assignats en unitats monetàries
a cada mercaderia són els valors mercantils de dites mercaderies.
La majoria de les vegades, la documentació etnogràfica
que posseïm és insuficient per a poder confirmar o infirmar
amb suficient base empírica aquesta interpretació. Això
és degut, sobretot, als prejudicis de certs etnògrafs, que
encaminen la seva observació cap a unes realitats determinades,
descurant-ne unes altres més significatives per a un estudi global
de l'utilitarisme primitiu.
Malgrat aquestes dificultats, hem seleccionat un parell d'exemples que
semblen anar en la direcció indicada.
Primer exemple: a les illes de l'Almirantall (Papua / Nova Guinea),
els nadius poden avaluar tots els seus béns en petxines i
dents
de gos. En els intercanvis corrents, però, les petxines i les
dents de gos no s'utilitzen gairebé mai, mentre que el seu ús
és obligatori en els intercanvis rituals.
Segons exemple: entre els Lele de Kasai (Zaire), la tela de
ràfia constitueix el patrimoni nupcial que tot home que es vulgui
casar ha de posseir. Però, a la vegada, els béns que són
objecte d'intercanvi no ritual poden tots avaluar-se en unitats de la tela
de ràfia. En aquests intercanvis, doncs, la tela de ràfia
no intervé com a mercaderia concreta, sinó únicament
com a patró de valor.
Ens inclinem doncs a parlar, en aquests pobles, de l'existència
d'unitats monetàries abstractes, i no d'objectes monetaris
concrets. Per a poder generalitzar aquesta interpretació a tots
els pobles neolítics que coneixen alguna mena de realitat monetària,
caldria realitzar estudis exhaustius que estan reservats a especialistes
en etnografia.
4. Els sistemes monetaris de les civilitzacions naixents.
L'arqueologia ens ha descobert, en els darrers decennis, com nasqueren
les primeres civilitzacions a l'Àsia Sudoccidental (Mesopotàmia,
Elam, Proper Orient,...) a la vall de l'Indus, a l'Egipte, més tard
a l'Egeu i a la vall del Danubi, etc.
Aquestes civilitzacions o «cultures de ciutat» estaven fonamentades
en un utilitarisme neolític avançat, de conreu extensiu de
cereals i amb una divisió del treball cada cop més ben establerta.
En elles apareix per primer cop l'escriptura; però l'escriptura
no és sinó la conseqüència d'una altra pràctica
social anterior, que aquí interessa molt de recollir, ja que no
és altra que l'utilització corrent d'instruments monetaris
com els descrits en el capítol precedent.
Des dels inicis mateixos de la seva neolitització, aquestes societats
comptaven, probablement, amb unitats monetàries definides, gairebé
sempre abstractades a partir de les mercaderies prototípiques o
més importants de cadascuna. A Mesopotàmia, per exemple,
s'utilitzà una mesura d'ordi i, posteriorment, un pes determinat
de plata. A Egipte, la comuna mesura dels valors mercantils era l'«uten»,
una espiral de coure d'un pes més o menys fix. A la Grècia
homèrica, la unitat monetària abstrata era el «bou».
Ni l'ordi o la plata a Mesopotàmia, ni el coure a Egipte, ni els
bous a Grècia, no eren realment intercanviats en cada transacció
del mercat. Com ja s'ha dit, el fet que considerem aquestes mercaderies
com a unitats monetàries significa senzillament que eren preses
com a mesura abstracta comuna del valor de totes les altres mercaderies:
és a dir, que totes les altres mercaderies podien avaluar-se en
termes de tals unitats.
Per altra banda, i també des dels inicis del neolític
(mil·lenari VIII a.d.C), es coneix a tota l'Àsia occidental
el desenvolupament d'un sistema de comptabilitat a base de fitxes de fang1.
Considerat en la seva totalitat, aquest sistema comptava amb unes 15 classes
principals de fitxes, distigides per la seva forma, i dividides en unes
200 subclasses basades en diferències de mida, marcatge o variació
fraccional. Sembla evident que cada format específic posseïa
un significat propi. Algunes fitxes potser representen valors numèrics,
mentre que altres representen objectes específics, en particular
gèneres mercantils.
La funció exacta d'aquest sistema de fitxes en el si de les comunitats
neolítiques més primitives de l'Àsia occidental, no
la podem conèixer amb exactitud: però sembla possible que
es tracti d'un sistema de registre de les diferents operacions i intercanvis
efectuats amb els productes de les collites i els ramats. La noció
de registre, de recollida i fixació de la informació
en un document2,
és l'embrió del posterior desenvolupament dels instrument
monetaris.
Efectivament, aquestes comunitats primitives van evolucionant lentament,
durant uns 5.000 anys, amb el seu sistema de comptabilitat i registre gairebé
invariat. En arribar a l'Edat del Bronze, durant la segona meitat del mil·lenari
IV a.d.C (c -3.500 a -3.000), coneixen un avenç econòmic
notable: es dóna un dràstic augment de la població
als actuals Iran i Iraq; apareix l'especialització artesana i els
inicis del comerç en gran escala. Aquesta mena d'explosió
econòmica va aparellada amb canvis significatius en el sistema de
fitxes, degut a la pressió que sobre ell exerceix el gran desenvolupament
comercial. Cal ara portar registres, no només de la producció,
sinó també dels inventaris, nòlits, pagaments
de salaris i, sobretot, els mercaders necessiten guardar constància
de les seves transaccions.
L'aparició de noves formes de fitxes i de nous subtipus és
significativa; però molt més ho és encara l'aparició
de noves modalitats d'utilització del sistema. Aquestes noves modalitats
esdevingudes en el darrer segle del mil·lenari IV a.d.C. són
les dues que s'expliquen a continuació.
En primer lloc, aproximadament un 30% de les fitxes trobades estan perforades.
Aquest fet pot interpretar-se mitjançant la hipòtesi que
algunes fitxes, representatives d'una transacció específica,
eren enfilades juntes, a mode de registre.
Però molt més interessant encara és l'aparició,
centrada a Mesopotàmia, de les bullae. Les bullae o butlles
són una mena d'esferes o sobres de fang, a l'interior buit de les
quals es troba tancat un cert nombre de fitxes. Això representa
un testimoni directe, perfectament definit, del desig de separar les fitxes
que representen una transacció determinada.
A judici de l'autora d'aquestes investigacions, no hi ha dubte que les
butlles varen ser inventades per a proporcionar a les parts d'una transacció
una superfície llisa d'argila que podia ser marcada amb els segells
personals dels individus implicats, segons el costum sumeri, a manera de
validació de l'acte comercial. El fet que la majoria de les 350
butlles descobertes fins al moment portin impressions de dos segells diferents
recolza aquesta hipòtesi.
Ens trobem, així, amb un veritable document monetari,
que registra totes les característiques específiques de cada
intercanvi concret, així com els segells (equivalents a les signatures)
dels seus agents.
Hom podria també -i no seguim ja D. Schmandt-Besserat- avançar
una hipòtesi complementària: la hipòtesi que aquests
documents monetaris podrien, a més a més, haver funcionat
com els instruments monetaris que hem descrit en el capítol
anterior. A més de deixar constància documentària,
les butlles podrien haver estat susceptibles d'intra-compensació
comptable.
Aquesta segona hipòtesi és més arriscada que la
primera, ja que no hi ha fets concrets per a recolzarla empíricament.
No obstant, una sèrie de raons la fan, indirectament, plausible.
Hom pot fer les dues constatacions següents:
Primera constatació: en tota la plana mesopotàmica
es desenvolupà, ja des de finals del mil·lenari VI a.d.C,
el que s'ha anomenat economia del temple. Sembla que el temple funcionava
com una institució no només de caràcter sacral, sinó
també amb importants dimensions socials i utilitàries. En
el si i a l'empar del temple es desenvolupaven tota mena d'activitats agrícoles,
artesanals i de manufactura. Sembla que el temple utilitzava els excedents
agrícoles per a mantenir les activitats artesanals, artístiques
i culturals, funcionant com a un sistema de redistribució. Aquestes
complexes activitats dugueren els temples, a poc a poc, a desenvolupar
també sistemes de comptabilitat complexos per al control de tots
els moviments de mercaderies, personal i salaris.
Segona constatació: en època d'Hammurabi (c -1.800),
quan ja la moneda metàl·lica s'havia començat a introduir,
se sap que els comerciants assiris establerts a l'Àsia Menor per
a obtenir el coure d'aquesta terra, practicaven un sistema de saldo de
deutes entre comptes.
Si bé aquestes dues contatacions no ens diuen res, directament,
sobre l'existència d'instruments-documents monetaris, sí
que ens permeten de dir que els elements tècnics indispensables
per a l'existència de tals instruments eren ja presents. Sistemes
complexos de comptabilitat i de compensació entre comptes estaven
ja desenvolupats. Per tant, és possible que durant la segona meitat
del mil·lenari IV a.d.C. i, sobretot, a partir del tercer mil·lenari,
s'hagués desenvolupat a Mesopatàmia un sistema monetari basat
en els instruments-documents monetaris, si més no a nivell de grans
mercaders i de relacions amb el temple. En aquest sistema, el temple hauria
jugat un paper pròpiament bancari.
Es clar que cal trobar proves més directes per a la hipòtesi
proposada. Però també és cert que nombrosos prejudicis
s'han oposat, des de fa temps, tant a la formulació d'aquesta hipòtesi
com, sobretot, a la recerca de les dades empíriques que podrien
suscitarla. I, molt especialment, el prejudici metal·lista -és
a dir, la creença acrítica que les primeres formes monetàries
foren les formes metàl·liques-concretes- ha encaminat
les recerques en direccions predeterminades, i ha impedit de fixar l'atenció
en els punts centrals per a la nova interpretació. D'entre els milers
i milers de pàgines escrites fins a la data sobre les primeres civilitzacions,
ben poques són les referències a la forma concreta com es
realitzaven els intercanvis monetaris, i encara més escasses són
les interpretacions donades a les poques dates existents en relació
a aquest tema.
Cal dir, finalment, que les butlles no trigaren gaire a convertir-se
en les famoses tauletes d'escriptura cuneiforme. Efectivament, les
fitxes que eren tancades a l'interior de la butlla passaren a representar-se
gràficament a través d'unes marques a l'exterior; fins que
hom s'adonà que n'hi havia prou amb aquestes marques, i que les
fitxes ja no eren necessàries. Havia nascut l'escriptura.
Amb l'aparició dels primers instruments-documents monetaris desapareix
per primera vegada el troc elemental, és a dir, l'intercanvi directe
de mercaderia contra mercaderia, per a donar lloc a l'intercanvi deferit
que hem anomenat canvi monetari elemental. Probablement, aquests
instruments-documents només eren utilitzats a nivell dels grans
comerciants; però, malgrat això, la sola introducció,
en el mercat, de canvis monetaris elementals, té com a efecte immediat
que es plantegi per primera vegada el tema de l'equilibri del mercat global.
Efectivament, quan tot el mercat és compost de trocs elementals,
dit mercat està necessàriament en equilibri, perquè
cada troc elemental és auto-equilibrat. Però quan s'introdueixen
canvis monetaris elementals, ni que sigui només en una petita proporció,
l'equilibri global del mercat desapareix, perquè els canvis monetaris
elementals no representen un equilibri real entre dues mercaderies concretes,
sinó únicament un equilibri artificial, intra-comptable,
entre una mercaderia concreta i unes unitats monetàries que arbitràriament
se li han assignat.
Per tal de restablir l'equilibri real del mercat global, caldrà
recorrer a una estratègia: l'estratègia d'adequació
entre el valor total del poder de venda existent i el valor total del poder
de compra disponible. Aquesta estratègia rep el nom d'invenció
(o, en el seu cas, exvenció) de diner o poder de compra.
Probablement, els antics sacerdots mesopotàmics s'adonaren d'aquest
problema, i saberen resoldre'l: ja que a ells es remonten les primeres
experiències de préstec i crèdit, és a dir,
de professionalització bancària.
5. Aparició de la moneda metàl·lica
concreta.
Els instruments-documents monetaris sorgiren com a simple instrumentació,
simple expedient comptable per a evitar les molèsties del troc.
Eren, doncs, de naturalesa radicalment abstracta-auxiliar, estaven desprovistos
de valor intrínsec. El seu funcionament no implicava l'intercanvi
de cap objecte concret, sinó únicament la referència
a una unitat monetària abstracta. Encara que la unitat monetària
estigués simbolitzada per una mercaderia concreta (un sac d'ordi,
un bou...), aquesta mercaderia no intervenia mai realment en les transaccions.
El que interessava era que fes de referència abstracta del valor
de les mercaderies intercanviades i no pas que s'emprés per intercanviar
altres béns per ella.
A Mesopotàmia, però, i probablement ja des de mitjants
del IIIer mil·lenari a.d.C., apareix un nou tipus d'instrument monetari:
la moneda metàl·lica.
Paral·lelamemt als progressos realitzats en la valoració
dels metalls (pes, qualitat...), s'anà introduint el costum de realitzar
els pagaments en metàl·lic. Recordem que una de les
unitats monetàries mesopotàmiques era el sicle (amb els seus
mùltiples i submùltiples), és a dir, un pes de metal
preciós. Insensiblement, s'anà passant del pagament per instrument-document
monetari valorat en unitats monetàries abstractes, al pagament en
espècie, en metàl·lic, en plata.
Si bé al principi el costum de documentar cada transacció
elemental -mitjantçant la presència de testimonis i la redacció
d'un document monetari- es manté viva, a poc a poc es va perdent,
i els pagaments en metàl·lic esdevenen completament indocumentats,
completament anònims.
Els motius per a aquest canvi de direcció en la història
monetària no són fàcils d'explicar. Dos motius significatius
podrien ser:
-
La major rapidesa i comoditat en les transaccions, en una època
en què escriure era un art complicat a l'abast de molt pocs;
-
Les possibilitats d'ocultació i, doncs, de corrupció, obertes
pel nou sistema monetari.
El resultat final d'aquest procés és prou conegut de tothom:
es tracta, efectivament, de la instauració d'un nou sistema monetari:
el sistema monetari metal·lista. En aquest sistema, els instruments-documents
monetaris, auxiliars-abstractes desprovistos de valor intrínsec,
passen a ser instruments monetaris concrets, amb valor intrínsec
i sense valor documentari. Una mercaderia concreta, un metall preciós
(or, coure, plata...) és escollida i privilegiada d'entre totes
les altres per a fer de mitjà de pagament en qualsevol intercanvi
de qualsevol altra mercaderia. Per això, la unitat monetària
és també anomenada, en aquest sistema, moneda-mercaderia.
Durant el regne d'Hammurabi (1792-1750 a.d.C.) està ja plenament
atestat a Babilònia l'ús de lingots d'or, plata o bronze.
Però no només la civilització mesopotàmica
realitzà aquest canvi decisiu. Totes les civilitzacions històriques
anaren entrant, més tard o més d'hora, en el nou sistema
monetari. A la vall de l'Indus s'utilitzaren barres de coure; entre els
hitites, lingots de ferro; a Micenes, plaques de bronze que imitaven pells
de bèsties; i a Xina, també plaques de bronze, però
en forma de vestits.
Els primers instruments monetaris metàl·lics eren, fins
i tot a l'interior de cada civilització i de cada ciutat-imperi,
de formes molt diverses i de qualitats de metall molt variables. Per aquest
motiu, en cada transacció calia pesar i provar el metall utilitzat.
Més endavant, per a solventar aquest inconvenient, es generalitzà
l'ús de peces de metall normalitzades, garantides per un pes i una
qualitat determinats. La garantia era donada pel segell de la persona que
encunyava les peces: aquestes peces són les monedes propiament
dites, i les primeres de què es té notícia documentada
remunten al segle VII a.d.C, a l'Àsia Menor.
Si en un principi qualsevol persona amb suficient autoritat i riquesa
podia encunyar la seva pròpia moneda, amb el trancurs dels temps
aquesta funció arribà a ser monopolitzada pels poders oficials.
Com és fàcil de comprendre, amb la generalització
de l'ús de la moneda metàl·lica es perd una de les
característiques fonamentals dels primitius instruments monetaris:
la documentarietat.
En cada transacció mercantil, l'única funció que
acompleix la moneda metàl·lica és la de ser un mitjà
de pagament, és a dir, un instrument que permet de resoldre,
concloure, tancar, la transacció de mercaderies. Amb l'entrega d'unes
peces de moneda, hom pot donar per pagada, per saldada, per resolta, qualsevol
situació d'intercanvi mercantil.
6. De la moneda metàl·lica al paper-moneda.
La moneda metàl·lica s'expandí ràpidament
i gaudí de gran acceptació entre tots els pobles civilitzats
de l'antiguitat. Però duia en ella mateixa el gèrmen de la
seva desaparició.
Efectivament, els sistemes metal·listes tenen un límit
molt precís per al seu desenvolupament, que és la quantitat
de metall encunyable existent en cada societat geo-política
en un moment donat. Aquesta limitació és tan taxativa, que
ha calgut renunciar als sistemes de moneda metàl·lica i concreta
per a anar retornant, a poc a poc, a sistemes monetaris caracteritzats
per una radical abstracció.
Com ja s'ha dit diverses vegades, els sistemes monetaris no són
sinó construccions abstractes que tenen per funció de facilitar,
per la quantificació que permetenm, els intercanvis de mercaderies
concretes. Aquestes construccions abstractes són simples imatges
de les mercaderies concretes intercanviades, i, doncs, corren paral·lelament
a elles, evolucionant amb elles i adaptant-s'hi. Quan aquesta adaptació
no es produeix espontàniament, cal introduir una estratègia
monetària adequada, que és la invenció de diner.
Ara bé, en règim de moneda metàl·lica aquesta
estratègia esdevé impossible. En efecte, la pedra filosofal
que permet de transformar qualsevol matèria en or encara no s'ha
descobert, i, doncs, és impossible d'augmentar a voluntat les existències
de metall monetari quan aquestes són insuficients per a la quantitat
de mercaderies realment existents.
Cada cop que un mercat esdevé excessivament dinàmic i
fecund, l'escassedat de metall encunyable provoca l'aparició de
noves
modalitats d'instruments monetaris, menys limitats pel que fa a la
seva capacitat d'expansió.
Històricament, els banquers han estat els promotors -i principals
beneficiats, encara que no únics- d'aquestes noves formes monetàries,
cada cop més abstractes, més allunyades de la concreció
i el valor intrínsec de la moneda metàl·lica.
Recorrerem ara, molt breument, la història d'aquest retorn a
la necessària abstracció del sistema monetari, -abstracció
que no s'assolí de forma definitiva fins a l'any 1914-.
Ja en l'Edat Mitjana europea, l'escassedat de metalls preciosos portava
els monarques o altres autoritats encunyadores a practicar manipulacions
monetàries, inconfessades o públiques. Com que l'emissió
i el curs legal de la moneda estaven en les seves mans, aquestes autoritats
podien fer que el valor nominal i legal de les peces de moneda no correspongués
al seu valor real en metall. Això podia obtenir-se per dos procediments:
encunyant nova moneda amb el mateix valor nominal, però amb un contingut
inferior de metall; o bé augmentant oficialment i artificialment
el valor nominal de les peces en circulació. Així, l'autoritat
encunyadora podia realitzar els seus pagaments utilitzant una quantitat
menor de metall. Aquestes pràctiques foren corrents durant tota
la Baixa Edat Mitjana, en què els Tresors reials s'endeutaven quasi
permanentment, i trobaven en aquest artifici monetari una solució
als seus problemes.
Però aquesta solució només era momentània,
ja que la conseqüència inevitable de les manipulacions monetàries
era l'alça dels preus i dels salaris, alça que agreujava
novament la situació del Tresor, que havia de procedir així
a noves manipulacions, iniciant un cicle infernal. Però els més
perjudicats eren sempre els membres de les classes populars, que no tenien
suficient poder de compra per a fer front a les alces de preus, i que tampoc
no tenien la capacitat de manipular la moneda que els era imposada.
Amb les manipulacions monetàries de l'Edat Mitjana, doncs, s'obre
la bretxa que començarà a separar el valor real de la moneda
metàl·lica concreta, del valor monetari que hom li atribueix,
artificialment, en funció de les necessitats del mercat.
Quan es produeix el descobriment d'Amèrica, amb els seus magnífics
tresors per a saquejar i les seves importants mines de metalls preciosos,
sembla que la penúria de metalls s'hauria d'acabar. Però
aquest període d'abundància només és relatiu,
ja que la fi de l'Edat Mitjana ha vist un enorme desenvolupament de les
relacions comercials i, en conseqüència, de les necessitats
de moneda. Així, els banquers d'aquesta època han inventat
una nova pràctica per a suplir l'escassedat de metall: la lletra
de canvi.
En un principi, la lletra de canvi és únicament un mitjà
de saldament de deutes a distància, per a evitar els perills del
transport de metall. Però més endavant, a la lletra de canvi
s'afegeix la noció de crèdit, és a dir, de
pagament
diferit en el temps. Cal assenyalar que aquesta nova modalitat d'instrument
monetari, que podríem anomenar paper-crèdit, era ja
coneguda a Mesopotàmia des dels mateixos inicis del règim
de moneda metàl·lica concreta.
La lletra de crèdit, en totes les seves múltiples formes
i variants històriques i actuals, té com a característica
definitòria el fet que crea una nova circulació monetària
que s'afegeix, se suma, a la circulació de moneda metàl·lica.
Quan una lletra de canvi circula de mà en mà, servint
com a mitjà de pagament acceptat per costum, el que circula és
simplement una promesa de pagament en metàl·lic a un termini
donat; però aquest metàl·lic encara no existeix.
Per tant, la lletra de canvi no substitueix la moneda metàl·lica,
sinó que s'hi afegeix, és un nou instrument monetari, el
qual, a més a més, no té cap valor intrínsec,
perquè l'únic element que el constitueix és la confiança,
ben immaterial per cert, que un cop el termini acomplert el pagament en
metàl·lic serà realment efectuat.
Quan un banc descompta una lletra, pagant-la en metàl·lic,
també aquest pagament representa una creació monetària,
perquè en avançar aquest diner, el banc, com sempre, està
treballant amb els dipòsits dels seus clients. De manera que una
única quantitat de moneda metàl·lica figura en dues
bandes: en el compte corrent dels dipositant, i en mans del qui ha cobrat
la lletra. Aquesta «irregularitat» només pot desaparèixer
un cop la lletra ha estat feta efectiva, al final del termini. Aquest és
el risc que corre el banc sempre que descompta una lletra i sempre que,
en general, fa crèdit, és a dir, crea nova circulació
monetària. Aquest risc, però, no és excessiu, sempre
que es mantigui en uns límits prudents la relació entre el
total de dipòsits realment efectuats i el total de crèdits
concedits.
La limitació evident del paper-crèdit és la seva
circumscripció, en un període de temps donat ben precís,
a la moneda metàl·lica. La lletra de canvi no és de
durada il·limitada, sinó que el poder de compra que representa
desapareix un cop escolat el termini i reintegrat el seu import en metàl·lic.
Aquesta limitació desapareix amb la invenció del bitllet
de banc. El bitllet de banc va ser inventat el 1656 per Palmstruk,
un banquer d'Amsterdam. Consisteix simplement en un reconeixement de deute
del banc que l'emet. Efectivament, el banc enlloc de respondre a les seves
obligacions envers els clients entregan-los moneda metàl·lica,
els entrega bitllets, documents en què el banc reconeix el
seu deute per una quantitat determinada de metall amonedat. Aquests bitllets
poden convertir-se, en qualsevol moment en què el seu posseïdor
ho demani, en moneda metàl·lica.
Però els bitllet de banc són al portador, és
a dir, anònims: no tenen un beneficiari ben personalitzat, sinó
que poden circular de mà en mà sense cap limitació.
I, a més a més, no comporten cap termini, de manera que poden
circular indefinidament, fins a que algú no es decideixi a canviar-los
per moneda metàl·lica.
Gràcies a aquesta gran mobilitat i perdurabilitat del bitllet
de banc, es pot dir ja que existeixen dues circulacions monetàries
permanents i ben diferenciades. Per una banda, la circulació de
moneda metàl·lica concreta. Per altra banda, la circulació
de bitllets de banc, que ja no tenen cap valor intrínsec, però
que representen una promesa permanent de conversió en metall i,
per tant, estan fonamentats en la confiança en el banc emissor,
en la seva capacitat de fer front a les demandes de conversió. La
circulació de bitllets de banc ja no és concreta; però
guarda encara una relació amb la moneda concreta: la possibilitat
permanent de convertir-se en ella.
Gràcies als bitllets de banc, els establiments bancaris tingueren
la possibilitat de posar remei a l'escassedat de metalls preciosos, els
quals, malgrat les succesives descobertes de mines al llarg del segle XIX,
continuaven essent insuficients. El segle XIX és ja plenament industrialitzat:
això fa augmentar i multiplicar les necessitats de poder de compra,
a un ritme impossible de seguir pels metalls preciosos.
Gràcies als bitllets, els bancs tenen la possibilitat d'emetre
en quantitats que superen amb escreix el metàl·lic dels seus
dipòsits. Com ja s'ha dit, aquesta pràctica és corrent,
i no ocasiona problemes sempre que es mantingui una proporció prudent
entre metàl·lic i bitllets. No només això:
aquesta pràctica és absolutament necessària per al
mercat, ja que a través d'aquest mecanismes es creen els instruments
monetaris necessaris quan la quantitat de moneda metàl·lica
és insuficient.
El sistema monetari basat en la circulació paral·lela
de moneda metàl·lica i bitllets de banc convertibles en or
és anomenat correntment gold standard. Es el sistema que
caracteritza tot el segle XIX.
7. El bitllet de banc inconvertible.
Finalment, però, també el gold standard es mostrà
inadequat per a les necessitats d'un mercat tan desenvolupat com el del
segle XX. Amb la nova evolució del sistema monetari, els instruments
monetaris esdevindran ja totalment abstractes, totalment deslligats de
qualsevol valor concret i intrínsec.
Durant el segle XIX, els Bancs Centrals dels diferents Estats anaren
monopolitzant l'emissió de bitllets de banc, els quals esdevigueren
així de curs legal. Però, cada cop que a un Estat
se li presentaven problemes de tipus polític o utilitari -crisis
de producció, guerres, revolucions...-, havent d'atendre més
despeses, aquest Estat es veia en la necessitat d'emetre més i més
bitllets, fins que arribava la inevitable crisi de confiança. Tothom
buscava de convertir els seus bitllets en metall, i llavors l'únic
recurs per a aquest Estat era de declarar el curs forçós
dels bitllets, la qual cosa significava la impossibilitat de convertir
els bitllets en metall preciós. Només quan la situació
tornava a la normalitat podia restablir-se la convertibilitat.
Cal
assenyalar que un precedent important dels bitllets de banc inconvertibles
es troba en el sistema Law (1716-1720), així com també
en els assignats de la Revolució Francesa.
Durant la Primera Guerra Mundial, les enormes despeses bèl·liques
provocaren el buidaments quasi total de les arques dels Estats participants,
l'or de les quals «emigrà», en gran part, als Estats
Units. Els bitllets s'emeteren en grans quantitats i, evidentment, s'hagué
de suprimir la convertibilitat.
A partir de llavors, els sistemes monetaris del «món civilitzat»
s'han caracteritzat per la inconvertibilitat dels bitllets de banc, ja
es tracti d'una inconvertibilitat oficial o només real. Després
de la guerra, alguns països intentaren de restaurar una certa parcial
convertibilitat, però la crisi de 1929 acabà definitivament
la qüestió.
De
manera que el sistema monetari sorgit de la Primera Guerra Mundial es basa
en l'abandó de la moneda metàl·lica pel que fa a les
relacions utilitàries a l'interior de cada Estat. En les relacions
internacionals es manté el paper de l'or, però només
fins a 1971, any en què el president Nixon deslligà el dòlar
de l'or i denuncià unilateralment els acords de Bretton Woods, establerts
l'any 1944.
El predomini del bitllet de banc inconvertible, que per a major comoditat
del discurs anomenarem paper-moneda, és el tret característic
de la nova etapa monetària. Aquest paper-moneda, el mateix que circula
encara en els nostres dies, ja no té res a veure amb l'or ni amb
cap metall ni mercaderia concreta. No representa cap quantitat d'or, ni
pot ser convertit en ell.
Quina és doncs la natura del paper-moneda? Quin és el
seu fonament? El paper-moneda es basa, senzillament, en la convenció
social que ha fet d'ell l'instrument necessari dels actes d'intercanvi
mercantil, i en la confiança que hom li fa en tant que instrument
que acompleix adequadament la seva funció. Per tant, la seva naturalesa
és radicalment auxiliar-abstracta. El seu valor és el d'un
instrument que ens ajuda en la comptabilitat i intercanvi de les mercaderies
concretes; es tracta d'un valor auxiliar i abstracte, i no d'un valor intrínsec
i concret, el qual només pot ser detentat per les mercaderies concretes.
El sistema monetari ha retornat, finalment a la seva fonamental naturalesa
primitiva.
8. Referències bibliogràfiques d'aquest
capítol.
-
En referència al troc ante-monetari i a les relacions d'intercanvi
utilitari entre els caçadors-recollectors,
-
SAHLINS, M. Economía de la Edad de Piedra.
-
En referència a les unitats monetàries abstractes entre els
pobles primitius,
-
GODELIER, M. Economía, fetichismo y religión en las sociedades
primitivas (Cap. IX), Madrid, S.XXI, 1978.
-
FIRTH, R. (compilador) Temas de antropología económica
(«El racionamiento primitivo», per Mary Douglas) Mèxic,
Fondo de Cultura Económica, 1974 (e.o.1967).
-
HERSKOVITS, M.J. Antropología económica (Capítol
XI, «Dinero y riqueza»), Mèxic, Fondo de Cultura Económica.
-
En referència a les unitats monetàries abstractes entre les
civilitzacions antigues,
-
FINLEY, M.I. El mundo de Odiseo (Capítol IV, Riqueza y Madrid,
Fondo de Cultura Económica, 1980.
-
CARLTON, E. Ideology and social order (pp. 136-137), London, Routledge
& Kegan Paul, 1977.
-
KLIMA, J. Sociedad y cultura en la Antigua Mesopotamia (Capítol
X, «Comercio y crédito», Akal 1980 (e.o.1964).
-
POLANYI, K. i altres. Comercio y mercado en los imperios antiguos,
Barcelona, Ed. Labor 1976.
-
En referència al sistema de comptabilitat i les butlles a l'Àsia
Occidental,
-
SCHMANDT-BESSERAT, D. «El primer antecedent
de l'escriptura», a Investigación y Ciencia número
23, agosto 1978.
-
The Cambridge Encyclopedia of Archeology, Cambridge University Press,
1980.
-
En referència a la història monetària europea,
-
DASTE, B. La monnaie, vol. I La monnaie et son histoire,
Paris, Les Éditions d'Organisations, 1976.
Notes:
1Tots
els coneixements referents al desenvolupament d'aquest sistema de comptabilitat
els devem a les investigacions de Denise Schmandt-Besserat. Per a fer-ne
l'explicació, ens servirem del seu article «El
primer antecedent de l'escriptura», publicat a Investigación
y Ciencia, número 23, de l'agost de 1978.
2En
aquest cas es tracta, evidentment, de documents pre-escripturals.
|