1.
Més enllà del capitalisme
i comunisme.
Tinc la alegria de presentar
una proposta social com poques solen haver-hi avui dia. L'Agustí
Chalaux de Subirà, va néixer a Barcelona, es va
formar bona part a França, va entrar primerament als estudis
de química i després pel que ara explicaré,
per l'anècdota que ara explicaré, va entrar en el
món de l'economia política (podríem dir)
o de l'economia social. De jove, adolescent encara, va tenir una
casualitat de trobar-se amb un gran banquer Horaci Finaly d'origen
hongarès, president de la Banca Paribas de París
i dels Països Baixos. Aquest senyor tenia la seva casa a
París, i convidava sovint a sopar al noi, i el noi una
nit que estava allà per a sopar es va trobar que el senyor
estava ocupat i llavors ell, curiós com són els
nois, va ficar la mà en un calaixet que hi havia per allà
i va trobar un informe, un informe que era transcendental, que
era secret i es va posar a llegir-lo, i el banquer el va sorprendre
llegint-lo i el va renyar molt, però després el
banquer es va posar més tranquil i li va dir: El que acabes
de llegir o no ho has entès o si ho has entès no
es podrà realitzar fins a molt més enllà
de quan jo em mori i per tant després podeu fer el que
vulgueu i es va tranquil·litzar en aquell moment, però
a poc a poc el noi molt llest li va anar estirant la llengua i
li va anar demanant ampliacions del que acabava de llegir, i resumint-lo
molt el que acabava de llegir, (això va ser cap els anys
25), es referia a la primera guerra mundial, a la primera guerra
mundial del 14, que es va fer una reunió secreta del Sr.
Finaly, gran banquer francès amb el Sr. Sir John Deterdig
que era el president de la Royal Shell de petroli, la petrolera
europea i el Sr. Morgan de la Banca Morgan el Banc més
important de negocis d'Amèrica del Nord . I es van reunir
perquè s'havia acabat l'or als estats en guerra per a pagar
els seus armaments. Llavors s'acabava la guerra, ells no volien
que s'acabés la guerra, volien que continués el
negoci, com és natural des del seu punt de vista. Llavors
demanaven ajuda a uns experts per a veure el que podien fer, i
els experts els van dir que substituïssin l'or per paper,
per pagarés o per paper que garantís la devolució
en or més endavant de la transacció que interessava.
Amb això la guerra es va allargar uns quants anys més,
el negoci uns quants anys més, però, els assessors
van avisar que no s'abusés del paper, perquè si
s'abusava del paper podia anar-se tota l'economia a l'aire, a
l'aigua., és a dir es podia enfonsar l'economia. Llavors
aquests senyors, doncs, van acceptar la primera part del consell,
van usar el paper, però no van acceptar la segona, és
a dir no van tenir mides, i no van tenir mides perquè deien
ells que si mesuraven els diners es perdia la plutarquia que existia
en aquell moment. Això va ser el un tret de pistola de
sortida, després l'Agustí Chalaux de Subirà
es va dedicar tota la seva vida a aprofundir i a completar i a
cumplimentar aquest primer esclat de substituir l'or per paper.
(veu de l'Agustí Chalaux) El que es diu delicte econòmic
és insolidaritat: robar a la societat i robar a la societat
és un delicte que no es pot admetre.
2.
La moneda.
La moneda té tres funcions, tres valors, el primer
valor és el valor econòmic, el valor econòmic
és el de propietat, és a dir, el dret a una mercaderia,
si a tu per vendre una mercaderia et donen diners, tu amb els
teus diners tens dret, a una mercaderia equivalent, del mateix
valor de canvi, llavors el tenir diners és augmentar el
dret a tenir mercaderies. Aquest valor econòmic és
importantíssim i, les persones que ho entenen moltes vegades
es tornen desauritzadores, atresoradores és a dir que acumulen
moneda perquè els dóna la sensació que es
tornen omnipotents perquè després es pot canviar
per qualsevol mercaderia i com més moneda tens, més
drets tens, de propietat sobre uns béns, uns serveis. En
conjunt en una comunitat, en una societat, els diners, la massa
de diners és equivalent a la capacitat de compra del mercat,
o sigui la venda la capacitat de venda és l'oferta de béns
i serveis, i la capacitat de compra és els diners per a
comprar-los, per a adquirir-los, per a usar-los, per a consumir-los,
invertir-los, o el que sigui. Aquest valor econòmic de
la moneda, segueix intacte i actualment val, i serveix a més
per a controlar tota la capacitat de compra que té una
població o una societat.
La segona importància que
té la moneda és el valor científic i això
és poc conegut, això no és d'ús corrent.
La moneda permet, com que és quantificada, permet fer comptabilitat
analítica, comptabilitat diguem que, és la quantitat
de les quantitats de béns convertides en moneda, en valor
monetari, i a més analítica perquè es pot
subdividir en subconjunts de tota classe: pot ser per exemple
coses per a la sanitat, per a l'educació, diners per a
totes aquestes coses. Perquè científicament sigui
bona la moneda es requereix una sèrie de condicions que
la moneda actual no compleix, dit d'altra manera, actualment el
valor científic de la moneda està en crac, està
en crisi, des de fa molts segles. Per què? Perquè
per que una moneda pugui servir de mesura del mercat i fundar
per tant una autèntica mercometria es requereix que la
moneda sigui: estable, que sigui precisa, que sigui analítica
i que sigui datada etc. o sigui que en la moneda hi hauria d'haver
una sèrie de detalls que actualment no té. La moneda
actualment és muda, no se sap si amb els diners has comprat
peix, has comprat una torre, o has comprat un assassí.
No ho saps. Una moneda científica hauria de tenir una part,
que en l'economia s'usa, separat de la moneda que és la
factura. Què és la factura? És on consta
el detall, el perquè d'aquella despesa. Llavors el que
vagin separats la factura i la moneda permet tota classe de draps
bruts, de barbaritats, de corrupcions, etc.. Llavors la moneda
ha d'anar associada, afegida el llistat de les coses que es compren,
del seu valor, del seu nombre, de la seva quantitat etc. Tot això
és científic i permet mesurar el mercat.
El valor ètic que és el tercer valor, aquest encara
està més absent de la moneda actualment. Què
significa això? Significa que la moneda hauria de tenir
no solament l'aspecte de factura sinó l'aspecte de xec.
Què és el xec? El xec és una factura signada:
es sap qui compra, es sap qui ven, es sap el nombre de compte
del que compra, del qui ven, la transacció es pot fer directament
de compte a compte fins i tot sense necessitat de paper físic,
o amb paper físic en el qual hi ha l'ordre de canvi de
diners en el compte. Llavors Què passa avui dia?. Avui
dia la moneda és anònima. Anònima vol dir
que no hi ha responsables ni de comprar ni de vendre, no se si
haureu vist en les pel·lícules que els lladres,
quan van a assaltar Bancs, o un rescat o el que sigui, demanen
que sigui moneda anònima, que sigui anonimat que no hagin
xecs signats ni coses d'aquestes, és a dir que no consti
qui fa la transacció ni qui fan la transacció. I
que a més sigui amb material usat perquè no els
puguin seguir, que no siguin números consecutius perquè
no es pugui controlar, etc. És un descontrol complet. Llavors
el valor ètic s'enfonsa i, com deia Marx, acaba que tot
es pot comprar i tot es pot vendre, i es compren i venen barbaritats,
com per exemple: la salut humana, la vida humana, la cultura,
la llibertat, es compra i es pot vendre tot; l'art es compra i
es ven, la política es compra i es ven etc. Fins i tot
es produeix una subjecció espiritual, una espècie
d'esclavitud espiritual a través dels diners: si vostè
no fa el que jo vull en aquesta empresa doncs l'acomiado. De tot
això no hi ha constància. El conjunt dels dos dèficits
de l'aspecte científic i de l'aspecte ètic és
el que s'anomena diner negre, diners que no se sap d' on ha sortit,
que no es declaren etc. llavors el diner negre permet tota classe
de draps bruts i barbaritats amb aquests diners a nivell nacional
i a nivell internacional.
Bé, doncs aquests són els tres aspectes importants
de la moneda el primer, que era el de la propietat i l'econòmic,
aquest està en vigència, però els altres
dos: el científic i l'ètic no estan en vigència
actualment i s'hauria de canviar, i és la proposta de l'Agustí Chalaux.
3. Història
de la moneda.
Els grans mals solen tenir arrels molt profundes i
per això es mantenen al llarg de la història i cal
anar a buscar aquestes arrels per a arreglar-los. Doncs bé,
els quatre factors humans de producció més importants,
tots tenen un origen històric, i un moment històric
en el qual es vicien. El més antic de tots, podríem
dir, és l'empresa. L'empresa econòmica que ja podríem
dir que els animals la usen, quan fan estratègies conjuntes,
per exemple els llops quan van a caçar, o els dofins o
el que sigui. Doncs l'empresa és gairebé connatural
a l'home o sigui l'home al principi vivia en hordes i les hordes,
eren copiades molt dels ximpanzés, i de els animals d'aquest
nivell. L'horda era una unió que tenia dues finalitats:
una viure i conviure i altra: produir per a sobreviure. Aquesta
segona part era l'empresarial, per dir-lo d'alguna manera, i aquesta
existeix des del principi. Llavors l'empresa és essencial,
ho dic perquè de vegades certs marxismes van contra l'empresari
pensant-se que arreglaran alguna cosa, i l'empresari se li ha
de cuidar, és molt lloable el treball de l'empresari, i
lo bo seria que participéssim tots en el treball d'empresari
que nosaltres no fóssim tant sol peces de l'empresa.
El segon factor de producció
és el capital. L'origen del capital, que l'Agustí
Chalaux parla de l'estalvi- cabal que per a capitalitzar vol dir
invertir en producció millor en mitjans de producció
, es requereix abans estalviar en comptes de menjar-se el que
es caça, es guarda per a poder-lo invertir en un moment
oportú, per exemple quan fa fred, quan no hi ha caça,
quan és hivern etc. El primer capital va ser segurament
quan es va inventar el foc, quan van aprendre a fumar la carn.
La carn fumada es conserva, i no es podreix i per tant la poden
guardar. Llavors fumaven la carn i altres tècniques que
es van anar descobrint de conservació i per això
en llatí el capital que ve de caput-capitis que significa
cap, un cap de bestiar fumat i llavors una persona que tingués
diversos caps de bestiar fumats, era més poderosa i tenia
més possibilitats de subsistir que una altra. El tercer
factor de producció és la propietat privada. Fins
a llavors, fins a un moment determinat, la propietat era col·lectiva
i les coses es tenien en comuna, sense dur-lo a l'extrem, és
a dir, que hi havien petites coses que eren d'ús personal
però el conjunt de les coses dels béns de la tribu
eren comunes. Fins i tot segons sembla, segons diu el gran arqueòleg
Morgan que el dret a apariar-se també era col·lectiu
I havia possibilitats d'apariar-se tots amb tots. La propietat
privada apareix quan escasseja l'alimentació perquè
creix la població i sorgeixen uns grups especialitzats
de caça i de pesca de coses determinades amb secrets i
tècniques determinades a caçar pel seu compte. I
cada grup d'aquests té un animal o un vegetal, o un peix
o el que sigui que és la seva especialitat, o la mel de
les abelles, i s'especialitzen en això. Aquesta especialitat
aquest animal passa a ser com una espècie de senyal, de
logotip, i és el que es diu el tòtem. D'aquí
surten els tòtems. O sigui l'horda es disgrega en tòtems
i s'especialitza en producció. Aquesta especialització
fa que el grup tòtem tingui molta abundància del
que el caça o del que ell produeix, i poca de la resta.
Llavors s'inventa el mercat que és que una vegada a l'any
o cada sis mesos es reuneixen tots els tòtems de l'horda
i allà intercanvien les seves caces i les seves produccions,
per a compensar-se uns a uns altres. O sigui que apareix el mercat,
i amb el mercat la possibilitat que hi hagi propietat privada
o viceversa. Si no hi ha propietat privada de tòtem, no
pot haver intercanvi de mercat o sigui que si suprimeixes el mercat
la propietat privada no té utilitat i viceversa si suprimeixes
la propietat privada el mercat no té sentit, desapareix
el mercat.
El quart factor de producció humà, és el
invent. El invent que va ser l'últim, diguem-ho així
d'una manera clara sorgeix de la idea dels tòtems de caça
o de pesca o de recol·lecció especialitzats. Ells
com que s'especialitzen inventen tècniques refinades, que
els altres no poden conèixer o practicar o descobrir, perquè
estan dedicant-se a descobrir altres coses de la seva especialitat
pròpia. Llavors cadascú guarda el seu secret .Això
fins i tot a l'Edat Mitjana es conservaven els secrets dels gremis
i avui dia hi ha el tema del secret industrial, dels robatoris
dels secrets industrials etc. El invent ha de ser retribuït.
El gran filòsof Plató, en el segle IV abans de Jesucrist,
espantat perquè havien matat els atenesos al seu mestre
Sócrates, es va dedicar a fer viatges lluny d'Atenes, i
en pobles primitius va descobrir aquesta moneda responsable i
aquesta moneda científica, i llavors ell parlava del déu
dels diners el Plutos era benèvol en aquests països
on havia aquesta moneda, en canvi a Grècia i en els països
on la moneda anònima ja s'havia instaurat doncs allí
manava el Plutos malevolent, allí havia tota classe de
delinqüència de tota manera, inestabilitat social,
guerres etc. en canvi en els països on havia la moneda responsable,
no hi havien guerres, no hi havia delinqüència. En
el Neolític, Mesopotàmia va ser un prodigi de producció
econòmica i de producció cultural i literària,
mitològica, astrològica etc. etc. i a més
va créixer molt el comerç entre les ciutats, entre
unes i les altres, el comerç internacional es va desenvolupar
molt també a Egipte, etc. En canvi després se succeeixen,
des de llavors, des de Sargón I que és el que va
fundar Babilònia i és la primera mega ciutat o metròpolis
que vol dir la mare de les polis la mare de les ciutats, però
que era un desastre, que era un lloc d'opressió total que
es va fer gran a força d'explotar als altres pobles, doncs
tot això Plató deia que venia de la pèrdua
de la moneda responsable i científica.
Què passa? Per què ara nosaltres estem aquí
parlant d'això? Perquè ara torna a ser possible
tècnicament de fer un sistema moneda d'aquest tipus a la
velocitat que es vulgui. Per molt que corri el mercat, la moneda
pot córrer moltíssim més amb els sistemes
electrònics i informàtics dels quals disposem ara.
Ara torna i pot ser, aquella edat d'or de l'economia social que
va ser el Neolític.
4. Moneda
abstracta, fixa i responsable moderna.
La tecnologia moderna ha explotat en aquest últim
segle amb el tema de la telemàtica, de la teleinformatrònica,
que s'hauria de dir, l'electrònica, la informació
i la telecomunicació, les tres coses juntes que han començat
per separat cadascuna, però que s'han anat ajuntant. És
admirable, que ja les coneixia l'Agustí Chalaux, molt abans
de fa quaranta anys o cinquanta, quan parlava de la telemàtica
quan encara no havia ni un ordinador enlloc. I tot el que ell
va dir que passaria, ha passat. És a dir ha passat ja.
Ja existeix tota una tecnologia actual per a poder dur endavant
aquesta reforma econòmica o monetària. Què
representaria això? Representaria que cada persona té
el seu compte corrent en un Banc. En el compte corrent té
el seu poder de compra, té allà els seus diners,
la seva propietat els diners en el sentit que hem dit econòmic
de propietat. Quan vol comprar o vendre alguna cosa, es reuneix
amb el comprador o venedor per a fer la transacció. I la
transacció al principi la imaginem rudimentària
en un paperet en el qual consta el producte que es compra o que
es ven, la quantitat del producte, el preu del producte, el producte
de la quantitat pel preu que és el valor que té
el producte, si són varis se sumen, i després tens
allà el que val, l'equivalent en diners. A continuació
ha d'haver-hi la data, el lloc, ha d'existir el nom o l'equivalent
del nom, la identificació del comprador, la identificació
del venedor i els seus respectius nombres de compte. Llavors ells
escriuen aquest document, aquest document va a parar al Banc,
i el Banc fa el canvi. Fa el canvi amb l'altre Banc. Fa el canvi
de l'anotació en el compte corrent. Això que ja
és bastant senzill, avui dia encara pot estar molt més
simplificat amb els mètodes electrònics, amb les
targetes de crèdit, que ja podria desaparèixer fins
i tot l'escriptura material. Que quedés tot informatitzat
i res més. Llavors hi ha una por que aquest sistema impedeix
o ataca el secret bancari, és a dir queda tot escrit i
per tant la gent té por que se sàpiga el que va
a fer. En part aquesta por explica els draps bruts que fem amb
els diners, les fan els grans que surten en els diaris, però
les fem els petits cada dia, mil cosetes que fem que no estan
èticament acceptables, però no obstant això
l'Agustí Chalaux defensa que es pot permetre que la factura
-xec, que es diu així a aquesta moneda nova factura -xec,
hi hagi una part que sigui secreta i una part que sigui pública.
La part pública és la factura i la part secreta
és el xec. O sigui no té perquè saber-lo
tothom el que s'ha fet, només va a parar a un arxiu secret,
no controlat per l'executiu, perquè l'executiu és
molt partidista i per tant molt perillós, sinó controlat
pel poder judicial de qui ni tan sols els jutges tenen accés
a ell si no és amb la raó de buscar una prova per
a un judici o per una acusació que tingui aspecte de ser
real. És a dir que el secret queda salvat.
Evidentment poden haver paranys, poden haver infiltracions etc.
però totes aquestes infiltracions i paranys disminueixen
molt perquè han de ser pagades també amb diners,
d'aquesta classe i llavors es descobreix més fàcilment
i per tant s'evita més fàcilment amb aquesta classe
de moneda.
Llavors el que passa és que hi ha coses per exemple que
són secretes, de la part del xec, que dèiem, però
són les coses de la propietat i de l'economia privada,
les coses de la propietat i de l'economia pública de patrimoni
públic i de les professions diguem, socials, aquestes són
totes públiques. Per exemple el que guanyen els empleats
de l'Ajuntament, els regidors, l'alcalde, tot això ha de
ser públic, les obres públiques, la despesa de l'administració
pública, tot això ha de ser públic encara
que el xec sigui la part de la responsabilitat. I tothom ha de
tenir accés i pensem que actualment tan sols els poderosos
tenen accés a tots els organismes privats i nosaltres no
tenim accés a res gairebé del públic o de
les grans persones influents. Per tant, els aquests diners que
tenim, els afavoreixen a ells, no a nosaltres, és una por
suïcida, diguem no?, o sigui que l'operació seria
aquesta. L'Agustí Chalaux es va dedicar durant un temps
de la seva vida a anar llegint i buscant dades i recuperant informació
sobre formes d'identificació senzilles que no tinguin ni
que signar, posant el dit, o amb un sistema que et mirin el iris
de l'ull, o coses d'aquestes que es van descobrint avui dia cada
vegada més clares que et permeten simplificar molt la identificació.
Aquest seria el tema mecànic, L'Agustí preveu que
la seva implantació, hauria de deixar-se un temps prudencial,
de dos mesos o de tres mesos, una mica que ja es va fer a l'implantar
l'euro que s'usaven les dues monedes però a partir d'un
moment determinat ja no val cap moneda circulant. Cap. O sigui
aquestes transaccions van a parar totes al Banc, a l'arxiu, al
jutge, i ningú duu diners en la butxaca. O sigui que els
diners no serveix per res. Té altre avantatge sorprenent
que la gent no ho sap, no ho pensa i és la fugida de capitals,
és a dir si no hi ha diners no hi ha fugida de capitals
i si s'escapoleixen els diners antics després no val, és
a dir no té valor monetari, doncs no poden escapolir-se
cabdals, és evitar la fugida de capitals. Una altra cosa
importantíssima és que pots controlar les transaccions
internacionals econòmiques, saps per unes factures - xecs
especials d'exportació i importació tot els diners
que surten que se'n van afora i es pot comptabilitzar tot. Això
és referent a com seria aquesta moneda abstracta, fixa,responsable
i moderna
5. Capitalisme
comunitari.
L'Agustí li agradava anomenar o titular
la seva proposta amb l'epígraf de Capitalisme comunitari.
Ja es veu que la paraula capitalisme es refereix al món
capitalista: al capitalisme, i comunitari es refereix més
aviat al comunisme. És a dir els capitalistes neguen la
veritat de la proposta comunista i els comunistes acostumen a
negar la dels capitalistes, i ell en canvi el que fa és
una síntesi dels valors positius de les dues. És
molt més marxista això que el marxisme polític
que hi ha hagut últimament, històricament perquè
Marx era dialèctic i aquesta negació no és
gens dialèctica és dogmàtica. Marx per exemple,
la gent no sap que lloava el capitalisme i deia que per a ser
comunista primer havia de ser capitalista i els països havien
de passar per la fase capitalista per a poder passar a la fase
comunista. Després vol dir que el capitalisme ha de donar
algunes coses positives necessàries per a la construcció
de la solució final, de la solució correcta, i ell
parla del capitalisme comunitari. Per a entendre'l bé,
primer hi ha que distingir una cosa que no se sol diferenciar:
l'àmbit públic distingir-lo de l'àmbit privat
i de l'àmbit polític. La gent confon àmbit
públic, amb àmbit polític, parlen d'escola
pública i d'escola estatal política, parlen de televisió
pública i de televisió estatal o de la Generalitat
de Catalunya, o de l'Ajuntament de Barcelona, o el que sigui,
però són coses que són d'estat de política.
Llavors ha desaparegut l'àmbit del públic, pròpiament,
se l'ha menjat el polític o el privat, i sempre ja sabeu
que hi ha aquesta disputa de si les escoles han de ser públiques
o privades, que vol dir: oficials o privades en realitat, i, igual
per als transports, igual per a la sanitat, igual per a altres
tantes coses. I en realitat Agustí Chalaux proposa una
tercera via molt important que és aquest camí intermedi
que és el camí del públic. Quan en les Constitucions
democràtiques es parla que el poder radica en el poble
i que tots els poders de l'Estat estan en mans del poble, estan
dient això: que el poble i públic vénen de
la mateixa arrel europea, publicus i populus és el mateix
i la seu del poder democràtic està en el poble,
no està en l'estat, no està en els polítics,
està en el poble .i ell és el qual ha de decidir,
això és importantíssim. Llavors el capitalisme
comunitari és el capitalisme que no és el privat
ni és el capitalisme d'estat que és el comunista,
o sigui és el capitalisme del poble, o sigui, qui ha de
tenir cabdal? el poble. I amb aquests diners donarà a uns
una cosa a uns altres un altra, cedirà per al privat tot
el que cregui convenient, contractarà empreses privades,
atendrà subsidis no privats i pensions que es privatitzen
i es consumeixen privadament i després donarà tot
el necessari per al funcionament de l'Estat dels serveis de l'Estat.
Però qui mana és el poble, no l'estat, i avui dia
tenim la idea de qui mana en el poble és l'Estat, que els
impostos són de l'Estat, no són del poble. Però
el més genial de la seva proposta ho vaig a dir directament
perquè em sembla que és importantíssim i
de vegades els comentaristes de l'Agustí Chalaux, s'ho
salten o si perden, el més genial és que aquest
nivell públic, té previst en el seu sistema un finançament
públic que no són els impostos de l'Estat, sinó
que és altra font que, segons l'Agustí Chalaux com
hipòtesi, perquè això s'ha de verificar,
(s'ha de fer la comptabilitat d'un país, per a saber que
passa) ,com hipòtesi diu que hi ha una font de diners que
alimenta el capitalisme comunitari, que capitalitza la comunitat.
Crec que queda clar, la idea no?
D 'on surt això? Això en català diuen. Qui
pagarà les misses?, les misses per la mort, per l'ànima
d'una persona (dediquem trenta misses perquè es vagi al
cel). Qui pagarà les misses? (és una frase feta).
D' on surt aquesta font? Doncs això és el més
important de la proposta de l'Agustí Chalaux, i no sé
si vaig a saber-ho explicar aquí, en poques paraules. Imagineu-vos
que teniu una fracció i en el numerador teniu tot el que
s'ha produït en un país, o sigui tota la producció
del valor de la producció del país, i en el denominador
teniu tots els sous, salaris etc .interessos que s'han cobrat
els factors de producció que hem parlat abans. O sigui
que a baix hi ha tots els diners de compra i a dalt hi ha tot
el valor de venda. Tot el que es ven, tot el que s'ofereix està
en el numerador i en el denominador està allò que
podem adquirir del que està en el numerador. l'Agustí
deia mercaderies, mercaderies a dalt, i a baix posava hisenda
.Les dues lletres aquestes: M i H .Llavors ell diu: una economia
equilibrada té igual el numerador que el denominador per
tant dóna 1 de resultat. És igual a 1. Si hi ha
més mercaderies que diners per a comprar-les, llavors la
fracció val més que 1. Si hi ha més diners
per a comprar-les que mercaderia el denominador és més
alt que el numerador, per tant hi ha menys de 1, val 0 coma o
el que sigui. Llavors quan està alt, per damunt, hi ha
inflació, quan hi ha més mercaderia que diners per
a comprar-la hi ha inflació, i quan hi ha més diners
que mercaderia hi ha inflació. Llavors sobren diners i
falta mercaderia, llavors es produeix molt. En canvi es diu deflació
quan l'economia es desinfla quan hi ha més mercaderia que
diners, i com que no es compra es para de produir, llavors l'economia
baixa. És a dir això és el mal de fons o
el bé de fons de l'economia segons estigui equilibrat o
desequilibrat. Aquests dos nombres tant el numerador com el denominador,
només es poden saber exactament si s'aplica la moneda de
l'Agustí Chalaux, amb la moneda actual no hi ha manera
de saber-lo, hi ha massa diner negre i masses diners incontrolats,
masses diners que no saps perquè hi són. Hi ha mercaderies
que també passen per mercats negres, etc. etc., és
a dir que hi ha un daltabaix general. No hi ha manera de saber-lo.
Llavors, fixeu-vos, inventar moneda per a poder comprar uns béns
que existeixen és cosa bona, inventar moneda quan sobren
béns és a dir quan sobren diners i falten béns
és cosa dolenta. Llavors, la idea popular és que
inventar diners sempre és dolent, és un poder de
l'Estat, que es reserva per a l'Estat, no!, inventar diners és
bo si s'inventa el just perquè la fracció sigui
1, per a equilibrar el numerador i el denominador.
Com que en general la gent creix
en demografia i creix en producció, normalment el numerador
creix i el denominador que és els diners per a comprar
el numerador, doncs s'ha d'anar augmentant amb el temps. Amb l'or
estaven ofegats perquè si no havia més or no es
podia comprar més, en canvi amb paper es pot comprar tot
el que es vulgui. Bé doncs, Agustí Chalaux diu:
denominador que és Hisenda més els diners que s'hagin
d'inventar perquè creixi l'economia: equilibri. Aquests
diners de qui són? Els diners que s'han inventat perquè
l'economia arribi a bona fi, es pugui comprar el que existeix,
de qui són aquests diners? I Agustí Chalaux diu:
són del poble, són de l'àmbit públic,
són la font de capitalització de la comunitat i
per això: capitalisme comunitari. I llavors la pregunta
és, Què no existien aquests diners ja? Perquè
la gent es pensa que aquests diners que es diu la plusvàlua
comunitària es confon amb la plusvàlua privada o
sigui en Hisenda les empreses i tot el treball. Tota l'economia
privada produeix beneficis i els marxistes i els socialistes són
els que s'han barallat sempre amb els capitalistes per veure qui
es quedava més, si el capital, si l'empresari, si l'obrer,
si el invent etc. i la gràcia de tot el moviment social
és quedar-se amb més diners de plusvàlua
privada. Doncs bé, el volum previsible entre la plusvàlua
privada i la plusvàlua comunitària, la diferència
és enorme, és a dir els socialistes es barallaven
per quantitats ridícules, comparades amb la quantitat de
diners que hi ha, que es fabrica de més, comunitari que
és de tots i que ha de servir per a finançar l'Estat,
sense necessitat d'impostos, per a finançar els privats,
per a finançar el salari social financer per exemple per
a la gent pel sol fet de viure, que avui s'està parlant
de la renda bàsica, per exemple. Per a finançar
tot el que el poble vulgui finançar, existeixen tots aquests
diners que, fins i tot els economistes i els econometristes actuals
que no tenen una bona mesura de mercat perquè la moneda
no està ben feta al final de tot preveuen que és
enorme. Els posaré exemples sorprenents: Aquests diners
que baixen del cel ,què li passa? perquè els diners
sempre responen a alguna cosa que ha crescut, que és la
mercaderia, però, per que la mercaderia creix? Fixeu-vos:
que diferent és dur un carro amb pedres, o les pedres,
millor dit dur-les a coll o dur-les en un carro. És molt
més econòmic dur-les en un carro. Per tant qui va
inventar la roda requeriria uns royaltis. Un salari al invent
de la roda, que es va inventar en el Neolític. Algú
paga algun royalty per usar rodes? Ningú paga res perquè
està amortitzada des de fa mil·lennis, la roda.
Tot el que la roda facilita l'economia, va a parar a la Hisenda
comunitària, o sigui protegeix com mercaderia la Hisenda
comunitària. Per exemple, una cosa sorprenent: és
a dir, les guerres. Un país en guerra l'economia costa
molt més. Tot costa molt més que en un país
en pau. La pau és un bé comunitari que genera plusvàlua
comunitària. La salut, la cultura, l'educació, i
després ell deia una cosa molt sorprenent que la dic perquè,
perquè indica el tarannà ètic de l'Agustín
Chalaux, ell deia, sobretot el que més produeix capital
comunitari, o capitalisme comunitari, és l'amor. I tothom
es quedava parat. Què diu aquest senyor?, per exemple una
mare que té al seu fill amb febre, telefona a la Seguretat
Social i l'hi duen allà i tal, o no, es queda a casa seva
i cuida al seu fill tota la nit, ella vetlla per ell. Això
últim és amor Què cobra la mare per això?
Res. No és un servei? No és un bé o un servei
que ha fet la mare? Si, per tant hauria de tenir un salari perquè
la fracció no es trenqui, m'enteneu? Perquè la seva
oferta tingui un pagament d'aquesta oferta, que Hisenda li pagui.
No es paga? capitalisme comunitari. Això en quan a l'essencial.
Penseu que aquesta fracció que us he explicat, pot ser
també aplicada a la relació entre Estats diferents,
de països diferents. Pot haver-hi en el numerador les importacions
i en el denominador les exportacions i resulta que seria bo perquè
els països no es tornin imperialistes, o imperialitzats o
conquistats econòmicament com passa avui dia, que la fracció
fora sempre 1. És a dir que la relació del meu país
amb els altres països no sigui ni de domini d'ells, ni de
domini nostre. O sigui que no hagi més importacions que
exportacions ni exportacions que importacions. Llavors cada país
a més a més, pot triar el ritme que vulgui, un país
vol ser molt progressista, un altre molt paradisíac, una
illa del Pacífic vol mantenir-se com estava abans, doncs
és igual. Amb la condició que mantingui el 1.
6. Conclusions.
Per a tancar, m'agradaria fer com tres flashos: Un
flash, sobre la revolució francesa. No s'ha meditat prou
el fet revolucionari francès, les causes que la van motivar.
No existia cap partit polític, encara. No s'havien inventat
els partits polítics. No va ser un exèrcit que va
conquistar un país. No es preveia res, va sortir com una
espècie de bolet, que surt del bosc quan menys t'ho penses.
En realitat, sí que hi havia una causa. És una causa
que va ser la preparació durant més d'un segle,
del que es va anomenar la Il·lustració. La Il·lustració,
que tenia per filosofia el racionalisme, substituïa l'autoritat,
i la fe, i els mites i les creences i tot això, per la
raó, que s'estava descobrint llavors, el racionalisme,
i tenia una eina fabulosa que va ser l'Enciclopèdia francesa,
que va ser la primera Enciclopèdia Universal més
important del món, en la que tots els conceptes eren revisats
a la llum del racionalisme, o sigui de la racionalitat, i, al
estudiar-ho tot, no només s'estudiaven les estrelles i
la química, i la poesia. Lavoisier va ser un dels grans
d'aquell moment en el camp social, Montesquieu i altres. En la
societat estudiaven la política, estudiaven la democràcia,
la divisió de poders, i tot un seguit de coses, i tot això,
va anar revolucionant a la gent, perseguida pels reis despòtics
que hi havia en aquell moment, i que prohibien la lectura de l'Enciclopèdia
francesa, que sortia per fascicles i la llegien d'amagat etc.
Però tot allò va anar canviant la mentalitat de
la gent, i va arribar un moment que la majoria de la població,
tenien en el cap un model molt bo i en la vida un model molt dolent.
I la força del model bo, va tombar al dolent. I va caure,
van treure la monarquia, van treure l'autoritat eclesiàstica,
van eliminar totes les coses que eren creences, tot el que era
ancestral etc. i van posar un món racional. Aquest model
és el que es diu la modernitat basat sobretot en la ciència.
En la ciència no solament aplicada a les coses naturals,
sinó a les coses socials. Dèiem que la ciència
necessita un element per a constituir- se en ciència. La
ciència social té un element que és l'individu
humà. Aquest element, cada persona un vot, els drets de
la persona humana, els drets famosos de la Declaració universal
dels drets de l'home, en la revolució francesa, és
salvar aquesta peça que, és l'individu humà.
Això que, avui dia és discutible després
de tres segles, o dos segles i mig, llavors era claríssim,
i va ser un avanç terrible, però el bo és
que l'avanç va ser a causa de la ciència. I fixeu-vos,
hem dit que la moneda no és científica. l'Agustí
Chalaux, presenta una moneda científica a l'altura de la
Il·lustració o sigui una moneda moderna de debò.
Un altre flash: és sobre tota la revolució que va
fer Gandhi. No se si sabeu, però explica Marx, en El Capital,
que els anglesos en els dos segles, o tres, que van estar per
allà, es van en dur de la Índia a Anglaterra tota
la tesaurizació dels rics indis de dos o tres mil anys
abans acumulada. Només jugant amb això de la plusvàlua
que diem sense dir-lo semblava explícitament que compraven
i venien una mica, com els espanyols que arribaven a Cuba o a
Haití, i donaven allà miralls i perletes de collaret
i els altres els donaven or, perquè ells no sabien els
indis no sabien el valor del que donaven. Doncs en l'Índia
els anglesos d'una manera més intel·ligent van espoliar
l'Índia. Això és el Imperialisme: l'expoliació
econòmica i la cultural etc.. Doncs bé Gandhi, va
convèncer al poble hindú, i no són bromes,
eren sis-cents, set-cents, vuit-cents milions d'habitants, no
com nosaltres que som set milions, doncs els va convèncer,
que la dignitat del poble, estava per sobre dels interessos i
per sobre de totes les opressions, i per sobre de totes les dificultats.
També en la proposta de l'Agustí Chalaux, apareix
la dimensió ètica, o sigui que s'ha d'aconseguir
per vies pacífiques ho ha dit sempre l'Agustí Chalaux,
i a més el que s'aconsegueix és, ètic, està
basat en la responsabilitat i en l'amor, i per tant Gandhi és
un exemple precursor d'aquesta sortida. Finalment tornem a veure
en l'Agusti Chalaux aquesta proposta que ens dóna una cosa
que les altres no ens donaven, que és: l'eina tècnica,
i l'Agustí Chalaux deia una cosa molt interessant, ell
deia: costa molt canviar els costums, per exemple, Jesús,
fa dos mil anys ens va dir una sèrie de coses ètiques
molt importants i encara estem igual que abans. No hem guanyat
molt des del temps de Jesús, Per què? Perquè
per predicació directa de l'ètica tampoc de vegades
no es mou la gent, i en canvi, diu ell, tu li dones a un camperol
que se'n va a dormir a les set de la tarda o a les vuit, o a l'hora
que es posa el sol, li dones un tractor que ho ha de pagar a terminis,
i es posa a treballar a la nit en el camp, cosa que no hagués
fet si no hagués aconseguit que ho fes per fer-lo, però
hi ha una eina entre mig, que és el tractor, i resulta
que per salvar el tractor i amortitzar-lo, està treballant
amb els llums encesos tota la nit en un camp, o bé, està
veient la televisió a les dotze de la nit, perquè
li agrada, però això en anys anteriors no s'hagués
aconseguit mai que un camperol se'n anés a dormir tan tard,
perquè estava cansat, però l'eina que és
la televisió ha canviat els costums. l'Agustí Chalaux,
diu que amb aquesta eina que podria haver estat meravellosament
aplicada en el canvi de l'euro i que ha estat desaprofitada, es
podria aconseguir, gairebé insensiblement una transformació
en l'àmbit econòmic, en l'àmbit ètic
i en l'àmbit científic.