Nous apartats:
Dolors Marin Tuyà.
Articles publicats en la revista Penedès Econòmic.
Lluís Maria Xirinacs.
Articles publicats al diari Avui, quan Lluís Maria Xirinacs era senador independent a les Corts Constituents espanyoles, entre els anys 1977 i 1979.
Lluís Maria Xirinacs.
Articles publicats al rotatiu Mundo Diario, quan Lluís Maria Xirinacs era senador independent a les Corts Constituents espanyoles, entre els anys 1977 i 1979, traduïts al català.
|
Publicacions:
Lluís Maria Xirinacs.
Lluís Maria Xirinacs.
Amb idees d'Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà, Brauli Tamarit Tamarit.
Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà.
Magdalena Grau Figueras.
Agustí Chalaux de Subirà.
Martí Olivella.
Magdalena Grau,
Agustí Chalaux.
|
|
3.5.2. Profecia i realitat.
Hi ha el testimonialisme,
que és tan criticat avui en dia en política: «aquest
és testimonial...», «aquesta acció és
testimonial...» i que no obstant és una de les coses més
practicades pels alternatius. Que molts
alternatius fan coses
que saben que tal com les porten, de moment, no triomfaràn.
Posem un exemple. La comunitat de l'Arca, del Lanza del Vasto, és
una comunitat que porta vint anys, -no sé quants-, d'existència,
eh?, i que s'ha estès una mica, però molt poc, i no sabem
si triomfarà.
M'agradarà en el col·loqui que em digueu els que coneixeu
la gent de l'Arca, si ells es consideren alter o noster.
M'interessarà molt, perque si són noster es quedaràn
petits tota la vida, i si són alter són, com a mínim,
un testimoni profètic d'altres coses. Ara, si són
alter
no tindràn dogmes, i avui profetitzaràn això i demà
profetitzaràn allò, d'una banda i de l'altre de les
alternativetes.
Oi que esplico una miqueta allò que vull dir?. «Buenu...».
El nivell aquest profètic, fixeu-vos que jo ho descriuria...
és una cosa que l'hem experimentada algunes vegades, però
com que no s'ens diu, ho despreciem internament, ho menyspreem internament.
És una
miqueta com... Sabeu allò que fan els sonàmbuls, que s'aixequen
del llit? Hi ha sonàmbuls que s'han aixecat del llit i s'han anat
a fer l'ou ferrat pel marit, -la senyora, oi?-. L'ou ferrat pel matí
de l'esmorzar del marit el fa sense adonar-s'en, l'hi deixa en un platet
i s'en va a dormir. Al matí següent el marit s'aixeca i es
trova l'ou ferrat fet i l'esposa no s'en recorda que la fet.
Doncs això és ser profeta. No només en aquestes
coses, sinó en la vida, tot. Allò que surt, allò que
surt i t'empeny.
Una de les coses més boniques que hi ha en el temps dels profetes
és que els reis els anaven a consultar molt els profetes, -els reis
temerosos de Déu, els reis que sabien que existia un altre,
de veritat-, se n'anaven a consultar al profeta. De vegades, el profeta,
cosa divertidíssima, deia: «no tinc paraula de Déu,
ja pots tornar cap enrera, perque no tinc res a dir-te, no hi ha res».
En canvi, fixeu-vos
que els capellans, quan arriva la misa de diumenge, sempre tenen la paraula
de Déu (rialles dels qui escolten), sempre!. Sempre, a tres quarts
de dotze, paraula de Déu!... Paf! engeguen i pleguen. Tres minuts,
un quart d'hora, vint minuts, sempre la tenen a punt. Perque?: perque no
és de Déu, perque és la seva.
Amb unes quantes tècniques que s'ensenyen a la carrera de capellà...
retòrica i coses d'aquestes, o els que venen cosmètica els
hi ensenyen el «Dale Carnegie». Hi han tot de «trucus
d'aquestus» per parar... (un tren), «Influir en el público
y en los hombres de negosio», és aquesta mena de cosa.
Aleshores, el vertader profeta no sap mai quan tindrà paraula
de Déu i quan no la tindrà. De vegades la té, i és
un profeta, i de vegades no la té, i és merament místic.
Jo crec que en Marx, en la estapa de joventut, va actuar profèticament.
El profeta no diu solucions tècniques, és el testimoni
i responsable de l'alter en aquest món, no el responsable
del noster. És el responsable de l'alter i, en conseqüència,
ell no dóna solucions tècniques, ell dóna un esperit,
ell dóna una línia, ell dóna un testimoni, ell dóna
un exemple radiant i aquesta funció és importantíssima
i és molt alter.
|