Dissabte, 30 de gener del 2010, al Fòrum Social
Català (Universitat de Barcelona edifici històric).
Monedes transparents i a favor del poble.
A càrrec de Joan Parés Grahit.
En el marc del FSCat (Fòrum Social
Català) el dissabte 30 de gener 2010, el Centre d'Estudis
Joan Bardina va presentar la ponència: Monedes trasnparents i a favor del poble.,
basat en el Sistema General de l'Agustí
Chalaux ( En aquest document Agustí Chalaux fa una gran elucubració
científica de com es pot mesurar el mercat i de com es pot
repartir millor la riquesa, i per això fa una teoria i explica
que per aconseguir-ho, cal suprimir l'anonimat del diner i canviar-lo
per la factura-xec telemàtica. Això és pròpiament
el Sistema General.
Amb la moneda telemàtica podríem fer ciència.
Avui dia l'economia no és ciència, és una aproximació
a la ciència. Els economistes no poden fer anàlisi
precisos sinó que treballen amb índexs, treballen
aproximant-se als fets, però no saben exactament el que passa).
La presentació i debat va anar a càrrec
de Joan Parés Grahit.
En Joan Parés va projectar un power point on anava explicant
i complementant els següents apartats:
- Proposta de constitució llibertària: Treball i feina.
- Economia: Repartició del bé comú.
- El mercat.
- Diner transparent.
- Repartició del diner.
- Societat utilitària.
- Societat liberal.
- Separació dels poders: Legislatiu, Executiu i Justicial.
- Municipalització de la terra.
- Supressió de la «burrocràcia».
- No violència intel·ligent i activa.
Transcripció
de la ponència: Monedes transparents i a favor del poble.
Em dic Joan Parés, tinc seixanta-dos anys
i sóc metge de professió.
Vaig
conèixer l'Agustí Chalaux l'any 1979, i el vaig conèixer
fent una conferència al Club d'amics de la Unesco on ell
parlava del diner i de coses que a mi m'interessaven i a poc a poc
va néixer una formidable amistat.
Després vaig preguntar-li: I això
que expliques, a quin llibre ho puc trobar? No hi ha llibre, va
contestar. Doncs fem-ne un li vaig respondre.
Vàrem començar a fer apunts, classes amb en Xirinacs
que va oferir la seva escola perquè anés a fer les
classes durant tres anys. I un dels seus alumnes era el mateix Xirinacs,
que feia moltes i moltes preguntes. D'aquests anys de feina, va
sortir un llibre que és obra d'en Martí Olivella,
que ja el coneixeu. Va escriure El Poder del Diner i allà
explica les teories de l'Agustí.
Al cap d'un temps va sortir un altre llibre: Assaig
sobre moneda, mercat i societat on l'Agustí i la Magdalena
Grau, economista, expliquen les seves teories.
Comencem doncs:
L'Agustí va néixer l'any 1911 a
Sant Genís dels Agudells, sota el Tibidabo, una barriada
molt maca i va morir el 2006 als noranta-quatre anys a Barcelona.
L'Agustí Chalaux era de professió químic. I
us diré quatre coses d'ell.
Va estudiar química a França per entendre d'una manera
científica els fenòmens. La química té
un llenguatge molt precís, el llenguatge de l'Agustí
també és precís.
L'Agustí va viure una circumstància
especial que explica el perquè es va dedicar a això
del diner. De molt jove, adolescent, va viure a París, i
va conèixer un gran banquer, Horace Finaly, que era importantíssim
a Europa.
Dirigia la Banca dels Països Baixos.
El que explica l'Agustí de Finaly és
molt llarg. Us explicaré una anècdota que surt a les
memòries de Léon Blum. Aquest senyor que era socialista,
va anar a veure a Finaly perquè l'ajudés amb diners
x per a la seva campanya electoral, i Finaly li va donar 500.000
francs. Léon Blum va resultar elegit President. Hi ha una
cerimònia en què el President té una entrevista
amb el Prefecte de Policia en una habitació tancada, on li
presenten una colla de dossiers. El President llegeix i torna al
Prefecte de la policia la sèrie de carpetes. Són secrets
d'Estat. Una d'aquestes carpetes estava dedicada a Horace Finay.
León Blum va obrir la carpeta i va veure que havia subvencionat
a tots els partits parlamentaris amb la mateixa quantitat, exceptuant
el de més esquerres i el més de dretes que els havia
subvencionat amb més diners. Què vol dir això?,
es pregunta Léon Blum. I dedueix que un banquer guanya diners
mani qui mani, i si mana un extremista encara més.
Horace Finaly era un banquer de cap a peus i aquesta
oportunitat que va tenir l'Agustí de mamar directament d'un
banquer, explica el perquè de la seva teoria i el perquè
sabia el que sabia.
Els banquers tenen una tradició de professió
llarguíssima, que vénen dels jueus i saben molt bé
que per fer-se ric no s'ha de fabricar res, el que s'ha de fer és
comprar i vendre, i el millor és comprar i vendre diners,
aleshores et fas multimilionari.
Aquestes historietes que a poc a poc, l'Agustí Chalaux, com
adolescent que era, anava pescant d'en Finaly, van anar configurant
un coneixement, molt esotèric.
Un dia l'Agustí s'havia de trobar amb aquest
banquer a casa seva. L'havia convidat a sopar i el banquer no hi
era, i en no ser-hi, el majordom el va fer esperar a la biblioteca-despatx.
Mentre s'esperava, l'Agustí, adolescent inquiet, va remenar
els calaixos de la taula i es va interessar per un dossier que posava
«confidencial». De sobte va rebre una bufetada immensa
del banquer, que va entrar i el va trobar «in-fraganti».
La bufetada que li va clavar, devia ser forta, perquè estava
emprenyadíssim i quan ja li va passar la ràbia, el
banquer va dir, anem a sopar, i durant tot el sopar no van parlar
d'aquell incident. Quan va acabar de sopar li va dir: Digues que
has entès d'aquell dossier que has vist, i l'Agustí
va dir que no havia entès gairebé res, però
que li havien cridat molt l'atenció les conclusions.
Aquell dossier feia referència a una reunió
que havien tingut Horace Finaly, J.P.Morgan, gran banquer d'Estats
Units i Sir H. Deterding que era el President de la Companyia Shell
una de les petroleres més grans del món.
Aquesta reunió havia durant uns quant dies a casa de Finaly,
S'havien cridat tècnics perquè donessin la seva opinió
i les conclusions van ser:
Si els banquers racionalitzéssim la moneda,
seguiríem guanyant diners però perdríem la
plutarquia mundial.
I a l'Agustí li va cridar l'atenció
aquesta frase, i el banquer li va dir: Poc a poc t'aniré
explicant coses i acabaràs entenent, però quan ho
entenguis a mi se me'n fot, perquè ja faré malves,
trigaràs molt a entendre-ho, jo ja t'aniré explicant
coses perquè ho puguis fer. I així va ser. Durant
quatre o cinc anys el banquer li va anar explicant coses que el
van ajudar a entendre plenament aquesta frase.
Desprès el banquer se'n va anar, va haver-hi
la segona guerra mundial, es van perdre de vista i el banquer es
va morir, però l'Agustí va seguir estudiant i investigant
tot això.
En aquesta frase que us he dit, racionalitzar
la moneda vol dir eliminar l'anonimat que ara té. Avui en
dia la moneda és anònima, un bitllet de 500 el tens
tu, desprès el passes... això s'hauria d'acabar, s'hauria
de racionalitzar. Cada vegada que hi ha un canvi s'ha de conèixer.
Sabeu que vol dir plutarquia? És una paraula
inventada per Plató. Plutó era el déu de la
riquesa. Era un déu que tenia una cara de benvolent i una
altra de malvolent i plutarquia és manar a través
de la riquesa. El que perdrien els banquers és poder manar
a través de la riquesa.
Aquesta frase va portar l'Agustí a estudiar
i va estar molts anys, i va fer un Sistema General.
Que vol dir Sistema General?. És molt fàcil:
Sistema General és un conjunt d'estudis
i propostes. Unes fan referència a l'aspecte social i d'altres
a l'aspecte econòmic per a resoldre els problemes que vivim.
Explicaré breument els aspectes econòmics,
però també m'agradarà explicar quins són
els aspectes socials, perquè els aspectes econòmics
són tècnics, simplement es tracta de suprimir l'anonimat
de la moneda. En canvi els aspectes socials són més
complexos, però molt macos.
Quan l'Agustí explicava els seus projectes
socials, tothom li deia: són molt interessants, són
preciosos, però d'on sortiran els diners per fer això?,
i ell deia: de diners no us preocupeu perquè n'hi ha els
que vulgueu i més, el que no sabem és quan n'hi ha
perquè el diner està molt mal repartit, entretingut
i no funciona. El diner ha de funcionar, s'ha d'ajudar a l'intercanvi,
i no ha de quedar paralitzat.
Tot això l'Agustí ho explica abastament
en el seu sistema...
El Centre d'Estudis Joan Bardina, és el
centre que va crear ell mateix cap als anys 80-81 amb una colla
d'amics per donar a conèixer aquestes teories. Encara que
no tenim recursos econòmics, anem divulgant l'obra d'aquest
home perquè ens sembla que val molt la pena estudiar-la.
Proposta de
constitució llibertària: Treball i feina.
L'Agustí
fa una proposta que es pot dir una nova Constitució, ja que
les regles del joc es marquen en la Constitució i la Constitució
que tenim ara, evidentment no val. Ell fa una proposta nova i engrescadora.
I, en aquesta proposta (Sistema General) fa una
distinció claríssima del que és treballar i
el que és fer feina. La seva Constitució és
llibertària.
Fixeu-vos que la paraula llibertat ens omple a
tots d'alegria, però de quina llibertat parlem?
Hi ha tres tipus de persones que adoren la llibertat:
- el llibertí:
és el que fa el que vol i no li importen les conseqüències;això
és una manca d'ètica.
- el liberal:
és el que fa el que li convé a la seva classe, al
seu partit, a la seva classe social, tots el demés fora.
Som liberals perquè respectem molt els nostres i els demés
que es fotin. Això és ètica esquifida.
- els llibertaris:
aquests no entenen la llibertat si no és per a tothom. És
per a tothom o no hi ha llibertat que valgui.
Si la llibertat és només per a un
individu, no s'hi val.
Si la llibertat és només per a un grupet determinat,
no s'hi val.
Ha de ser llibertat per a tothom.
Amb la Constitució actual no hi ha res
a fer. O canviem la Constitució o no podem fer res.
Hem de distingir molt clarament l'anarquista del llibertari. De
vegades es confon però no és el mateix. L'anarquista
no vol que el manin i el llibertari diu: en la vida privada no m'ha
de manar ningú, però l'Estat ha de tenir un ordre.
L'anarquista no vol sentir parlar de l'Estat, de la policia, de
res. Viu en un món molt utòpic, però el llibertari
diu: no, amb la meva vida privada no s'hi ha de ficar ningú,
però amb l'Estat, la Banca, la Societat, ha d'haver-hi un
ordre, una organització. Aquest és el pensament de
l'Agustí Chalaux.
El treball:
- hi ha gent que treballa
- hi ha gent que fa feina
- hi ha gent que no fa res.
Hi ha gent que fa treballs utilitaris. El treball
que fas no perquè vols, sinó perquè t'has de
guanyar la vida, és diferent de fer feina. Fer feina en allò
que t'agrada, és vocacional: jo vull ser metge, jo vull ser
mestre...
No es poden fer les dues coses alhora.
En la Constitució que proposa l'Agustí
o et dediques a fer un treball utilitari o a una feina voluntària,
o a no fer res que també és un dret que tenim.
L'aturat avui dia se'l veu com un paràsit, una persona inútil,
una càrrega. El senyor aturat té tot el dret a estar
aturat. Pel sol fet d'haver nascut té dret a viure dignament.
Una altra cosa és si vol posar el seu esforç, llavors
pot fer feina o un treball.
Treballant es guanyaria més que fent feina. Això sí,
el salari d'un metge ha de ser inferior al del senyor que treballa
a la mina o al d'un senyor que va a la fàbrica o als ingressos
de l'empresari eficaç, de l'inventor enginyós i del
capitalista transparent. Hi ha molta gent que no ho entén
així.
L'Agustí diu: si vols cobrar molt, vés
a la mina, a l'obra o a la fàbrica o fes-te empresari, inventor
o capitalista i guanyaràs més que un metge o un mestre.
Això és una revolució fantàstica.
I si no vols fer res, no facis res. Les màquines cada dia
treballen més.
Economia: repartició del bé comú.
Una altra cosa que diu l'Agustí és sobre l'economia, i
és on posa el dit a la nafra.
Què entén ell per economia?
Economia és una paraula composta que ve
de: Eco que ve de oikos i vol dir "bé comú"
i nomia que vol dir repartició. Economia segons l'Agustí
és com s'ha de repartir allò que és de tothom.
Com ho fem? I què és de tothom?
Els recursos naturals: l'aigua, l'aire i la terra, no són
producte del treball de ningú.
Desprès parlarem d'això perquè
segons l'Agustí, la terra, l'aigua, l'aire no poden ser de
cap particular, el què si pot ser d'un particular és
el resultat d'un treball, però la natura és de tothom,
la matèria primera és de tothom.
L'altre concepte revolucionari és el de com repartir diners.
La societat fa negocis, hi ha uns diners que han de tornar a la
societat, que són diners de tothom (plusvàlua comunitària).
És l'herència dels que ja s'han mort, els qui ja estan
en el cementiri. Ningú no paga «impostos» per la
roda, i és un invent de la humanitat neolítica. Aquesta
herència és de tots i només la fan servir uns
quants.
El mercat.
El mercat. Què és el mercat? És el conjunt d'intercanvis
elementals. El mercat va començar fa deu mil anys essent
de mercès. Els tòtems quan anaven a la tribu, es feien
regals=mercès. Però això de regalar era limitat
ja que es quedaven sense res i van iniciar el (troc=canvi, permuta)
sense diners, però també era limitat a l'hora d'establir
el comerç, perquè no tothom té de tot.
La manera de fer això està en posar
la moneda pel mig, fem un canvi, fixem un valor, fem un paperet
i que signi el qui ven i el qui compra, i això és
la moneda transparent que es proposa.
La moneda local es pot fer a dins d'un Estat,
però és limitada, no pot agafar tot l'Estat perquè
si la moneda local comença a fer Bancs començà
a tenir problemes.
L'or i la plata van començar a ser moneda fa 4.500 anys i
aquí va començar la corrupció. No us penseu
que les muralles de Jericó van caure perquè van sonar
les trompetes, van caure perquè amb les monedes d'or es va
corrompre els qui vigilaven les muralles perquè deixessin
entrar l'enemic.
Hi ha una història real. Coincideixen les monedes d'or i
plata amb la caiguda de les muralles. Abans les muralles eren inaccessibles.
Subornar és corrompre.
Diner transparent.
Perquè
la moneda sigui transparent és necessari que t'identifiquis.
Evidentment que es poden falsificar targetes, però dificultes
molt el delicte. Això és el diner transparent, també
és diner transparent l'ecoseny. Es fa una moneda per intercanviar
les coses i és una moneda gestionada amb honestedat i és
transparent, a favor del poble.
Hi ha un tema que és el de les dades. Ara
us explicaré una anècdota:
Un dels alumnes de l'Agustí Chalaux va
ser gerent de Mercabarna. Mercabarna és el mercat central
que abasteix Barcelona. Quan ell va arribar allà, els qui
portaven mercaderies havien de pactar amb els quatre cacics que
dominaven la situació.
Què va fer ell? Va fer instal·lar
una pantalles on hi havia informació a temps real de les
quantitats i preus a que es venien les mercaderies. Aquesta informació
del que hi ha, es fa pública. La transacció de mercaderies
l'ha de saber tothom, no pot ser que sigui un secret. Qui compra
i qui ven no cal, però a quin preu s'ha comprat i a qui preu
es ven sí.
Repartició del diner.
Com
es reparteixen els diners avui dia? Bé, pot ser que et toqui
la loteria. L'Estat ven loteria perquè la gent calli, i l'altra
cosa és repartir misèria. Si no, mireu els 400 euros
d'en Zapatero. Resulta que els jubilats cobren menys que l'any passat.
Els Estats només saben repartir misèria
i els polítics es posen contentíssims quan ens diuen
que les pensions pujaran més que l'any passat. Han augmentat
tres euros, fa riure i ho diuen amb tota la barra del món,
tan tranquils!
Et diuen que no hi ha diners i no en poden donar
més. ¿Perquè no en poden donar?
¿Perquè es van inventar els
bitllets de 500 euros? ¿Algú de vosaltres els manega?
¡Ningú! Van ser els Estats d'Europa, i ¿per
què? per facilitar la corrupció. Quan es paga una
cosa secreta fa falta un maletí amb bitllets de 500 €.
Els mateixos Estats faciliten la corrupció i l'anonimat.
Els financers i les més grans fortunes,
aquests si que guanyen. Ho tenim claríssim perquè
acaba de passar: Si guanyen diners se'ls queden, no els reparteixen
i quan hi ha pèrdues socialitzen, en canvi quan hi ha beneficis,
no.
Societat utilitària.
¿En
què consisteix la societat utilitària? És la
que fa productes útils a la societat. Té quatre sectors:
El treball utilitari: és el que va a la
fàbrica, el que va a la mina, a pagès ... aquests
estan treballant i estant produint béns útils.
L'empresari: també és un home que
treballa a favor de béns útils si treballa net, si
treballa brut no, o si és incompetent tampoc (també
ho pot ser un treballador).
Tant el treballador què és competent,
com l'empresari què és competent són unes forces
de la societat.
El capitalista és el que li agrada guanyar
diners i prou. Aquest capitalista fa unes regles de joc que no són
falsables. Per exemple: coneixeu el Florentino Pérez ? Aquest
paio va contractar un jugador del Manchester i va pagar 90 milions
d'euros. A les 24 hores d'haver-lo contractat, el senyor Ronaldo
tenia una clàusula de recessió de mil milions d'euros.
Florentino es va inventar 910 milions d'euros ! Com pot ser que
faci això? Això és una estafa.
- Aquests mil milions no els cobrarà mai, direu vosaltres.
- Però aquests milions a la comptabilitat del club són
actiu i, no és el mateix un patrimoni que val 10 que un de100.
Li permet més endeutament, més crèdit en definitiva.
- Florentino Pérez ho va fer davant de tothom, ningú
no va protestar i ens va estafar a tots.
Bé, el món del futbol, el món
de l'esport, està inflat, algun dia petarà. Són
preses de pèl que ens fan a tots i ningú no diu res.
910 milions en 24 hores, és una gran estafa col·lectiva.
L'inventor, també fa que la societat utilitària funcioni.
L'inventor aquí està molt malament, hi ha una llei
de patents fatal. Després de la segona guerra mundial, a
Alemanya, van fer una llei de patents fantàstica, que realment
protegia l'inventor. L'inventor és un element de la societat
que se l'ha de pagar molt bé. És una persona que ha
d'estar reconeguda.
Societat liberal.
El liberal fa la feina que li agrada i actua sobre persones individuals
o col·lectives. Aquests cobrarien un salari, però
no es farien rics en diner, no es poden fer les dues coses.
Fa quatre dies l'ex- ministre d'economia Borrell,
va sortir a la televisió i amb tota la cara dura, en un judici,
va reconèixer que havia fet inversions a la borsa seguint
el consell d'un amic, sots-secretari del ministeri i encarregat
de temes borsaris ! Com si fos la cosa més natural del món
que un ministre s'aprofiti del seu càrrec.
El metge que es dedica a les persones ha de tenir
un salari però que no faci negocis.
Els serveis públics, evidentment, són
feina liberal.
Separació
dels poders: Legislatiu, Executiu i Justicial.
L'altra cosa interessant és la famosa separació dels poders:
executiu, legislatiu i judicial. És absolutament impossible
aquesta separació de poders avui en dia. El president del
govern mana menys que el president dels banquers. Mana més
en Botín que en Zapatero. Aquest últim va anar a preguntar
a en Botín que s'havia de fer per sortir de la crisi!
En Zapatero està a les ordres d'en Botín.
Doncs en Botín mana tant en l'executiu, el legislatiu, com
el justicial, per tant... corrupció generalitzada.
Municipalització de la terra.
La municipalització de la terra és un tema preciós.
La terra no pot ser privada x perquè no és el producte
del treball de ningú. Enric Georges ho explicava molt bé.
La terra ens ha d'estar donada. És il·lícit
dir que aquesta terra és meva. Jo puc cuidar aquesta terra
i treure-li el fruit, però la terra no és ni teva
ni meva, és de tots.
L'Agustí proposava la municipalització
de la terra, amb un impost progressiu als propietaris o llogar-la
al municipi.
Tot això ho estic explicant molt ràpid.
Supressió
de la «burrocràcia».
L'altre tema i acabo, és la «burrocràcia» -a l'Agustí
li agradava posar-ho amb dues rr-. Les cues inacabables, els papers,
els funcionaris, les oposicions. (Això de les oposicions
és un sistema pervers). L' administració esdevé
un càncer que va matant la societat, xupa molt i no dóna
gaire res.. Compte! Que hi ha persones fermes que s'entreguen molt,
però el sistema és obsolet i funciona malament.
No violència
intel·ligent i activa.
¿I quina és la manera intel·ligent d'actuar?
La no violència intel·ligent i activa.
En això l'Agustí i en Xirinacs coincideixen plenament.
¿En què es basa? En dues coses fonamentals:
- Castells de petites assemblees, de barri, de base, no manipulades.
- Utilitzar l'Internet, que ens permet treballar sense problemes.
de distància. Era impensable abans.
Aquestes són armes per utilitzar dins de
la no violència intel·ligent i activa.
Jo acabo aquí i desprès si voleu
hi haurà un diàleg.