Nous apartats:
Dolors Marin Tuyà.
Articles publicats en la revista Penedès Econòmic.
Lluís Maria Xirinacs.
Articles publicats al diari Avui, quan Lluís Maria Xirinacs era senador independent a les Corts Constituents espanyoles, entre els anys 1977 i 1979.
Lluís Maria Xirinacs.
Articles publicats al rotatiu Mundo Diario, quan Lluís Maria Xirinacs era senador independent a les Corts Constituents espanyoles, entre els anys 1977 i 1979, traduïts al català.
|
Publicacions:
Lluís Maria Xirinacs.
Lluís Maria Xirinacs.
Amb idees d'Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà, Brauli Tamarit Tamarit.
Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà.
Magdalena Grau Figueras.
Agustí Chalaux de Subirà.
Martí Olivella.
Magdalena Grau,
Agustí Chalaux.
|
|
Capítol 14. Quina opció?.
La moneda anònima és un fet incrustat en la
majoria de civilitzacions, especialment en l'occidental i en les cultures
colonitzades per ella. Qualsevol proposta de canvi de civilització
té, en relació amb la moneda, tres opcions:
Primera. La desmonetització total immediata –amb el que això
representa de supressió de l'especialització productiva i
d'autoabastiment quasi total, combinat amb un troc de béns i serveis–.
Segona. La modificació del sistema monetari (substituir l'actual
moneda anònima i desinformativa per una de personalitzada i informativa,
que desmitifiqui el diner i redueixi l'àrea de monetització
responsabilitzada a l'intercanvi de béns i serveis mesurables).
Tercera. La consideració que la moneda no és un tema
clau i que, per tant, cal deixar-la com està.
La monetització de totes les cultures del planeta ha estat, i és,
un objectiu del mercantilisme, que així pot ampliar i controlar
constantment els mercats i, amb ells, el poder sobre els nouvinguts. Davant
d'aquest fet, hem de trobar camins que permetin respectar les cultures
que no volen mercantilitzar-se i, alhora, clarificar-responsabilitzar el
funcionament dels mercats existents per evitar el seu poder omnipresent
dins les cultures d'origen i en les seves relacions interculturals. Vegem
tres opcions possibles.
Primera. La desmonetització immediata. Aquesta pot ser
total o parcial –és a dir, de certes activitats o de certes cultures–.
En tant que la monetització prové de l'aparició del
mercat i que aquest és fruit de la propietat privada –sigui comunitària,
col·lectiva o individual–, la desmonetització comporta l'existència
de comunitats humanes amb propietat comunitària. Comunitats que,
en la mesura que comparteixen tots els béns, no forcen els seus
membres a l'intercanvi mercantil, si més no en l'interior.
La desmonetització no tan sols demana la no destrucció
de les cultures comunitàries encara existents, sinó que exigeix
el fet de crear cultures comunitàries noves, per voluntat o per
força (!), en les cultures individualistes en les quals ja no existeixen.
Una altra conseqüència inevitable de la desmonetització
és la supressió de l'especialització productiva en
el màxim de nivells, per poder reintroduir el do recíproc
o el troc amb el mínim de conflictivitat (dins cada comunitat o
entre comunitats veïnes). És evident que la divisió
del treball fora de la vida comunitària obliga a l'intercanvi entre
estranys, és a dir, al mercat, tard o d'hora monetitzat. Per als
defensors d'aquesta opció, la superació de la divisió
del treball –manual i intel·lectual– afavoreix l'autogestió
i l'autoabastiment, fonaments d'una vida emocionalment equilibrada i socialment
més deslliurada de les ficcions socials i, per tant, més
igualitària.
Ara bé, potser ens cal distingir entre desmercantilització
i desmonetització. En cultures mercantilitzades i monetitzades hom
pot desmercantilitzar certs béns i serveis, però hom no pot
desmonetitzar la societat ja que, tothom, mentre sigui viu, necessita adquirir
certs béns per viure. Com hem suggerit en altres capítols,
hom pot proposar la desmercantilització d'un conjunt de professions
i serveis (per exemple, judicials, polítics, informatius, formatius...).
Però que aquestes activitats estiguin fora del mercat, que siguin
gratuïtes, no significa que no hagin de menester moneda tant per exercir-les
(edificis, materials...) com per viure'n els professionals que les duen
a terme. El mateix podríem dir dels recursos naturals com el sòl,
el subsòl i l'aigua. Hom pot proposar desmercantilitzar-los i posar-los
sota propietat comunitària per evitar-ne l'especulació i
la destrucció, però això no significa que per al seu
ús controlat antiespeculatiu –sota forma de lloguers, concessions
o taxes verdes– no sigui útil, i sobretot necessari, usar un sistema
monetari.
Per tant, la primera opció de la desmonetització sembla
inviable en societats i mercats molt complexos, com ho són la majoria
dels actuals. En canvi, sí que podria ésser possible la desmercantilització
de certes activitats o certs recursos que, fora de la dinàmica del
mercat, podrien complir millor la seva funció.
El límit sobre que pot ésser o no desmercantilitzat és
molt cultural. Depèn d'allò que cada societat valora i de
les motivacions que tenen els diferents actors per exercir una determinada
funció productiva mercantil o una de servei comunitari-liberal.
Hi ha cultures actuals –bastant comunitàries– que han mantingut
la desmercantilització del menjar. Tots els membres de la comunitat
poden agafar allò que necessiten. I, en canvi, han mercantilitzat
altres béns o serveis.
A Occident és bastant difícil pensar que el menjar pugui
ser, de moment, desmercantilitzat. Un bon exemple ha estat el de la desmercantilització
de la producció alimentaria als països socialistes. Sense al·licient
de guany monetari, hom no produeix excedents per vendre, i la manca d'aliments
creix de forma alarmant. En canvi, a Occident hom accepta que determinades
funcions públiques, sanitàries o culturals, si són
gratuïtes i desmercantilitzades, poden acomplir millor la seva funció.
També és creixent que hom consideri la necessitat d'assegurar
un mínim vital a tota persona pel fet de ser-ho; un salari vital
comunitari que asseguri a tots els membres de la societat el menjar i altres
béns bàsics. La supervivència també es comença
a considerar a Occident com un fet desmercantilitzable, que hom pot i ha
d'aconseguir independentment de la seva participació productiva
en el mercat. Aquest camí no és altre que el començat
amb les pensions a totes aquelles persones que, per la condició
física –malaltia o invalidesa– o l'edat –vellesa– no poden sobreviure
pel propi treball en el mercat. (De les possibilitats d'Occident de prendre
el camí de retorn a la comunitarització antimercantil en
parlarem més en el següent capítol).
Segona. La racionalització del sistema monetari. Allà
on el mercat és un fet, legal o real, brut o negre; en aquells mercats
que usen instruments monetaris fets de peces metàl·liques
o de bitllets de banc, de xecs o de comptes electrònics, es tracta
de redefinir les regles de joc del mercat i d'adequar-hi un nou sistema
monetari que eviti al màxim els inconvenients de la monetització
històrica: cosificació de les persones i de les seves activitats
menys materials, poder impune del diner, desequilibris mercantils interns
i exteriors, mitificació, del diner com a màxim prestigi...
Prendre aquesta opció és una possibilitat per (re)descobrir
la moneda com un instrument facilitador de les relacions humanes en determinats
aspectes (estrictament per a activitats mercantils) i en situacions complexes
(societats multiètniques, de base individualista, amb moltes compres-vendes
i amb molts agents de mercat). També és un mitjà per
frenar els perjudicis de la moneda actual en altres aspectes (funcions,
professions i recursos avui «prostituïts» ) i situacions
(cultures comunitàries que no volen, ni necessiten, entrar en la
mercantilització interna o externa).
Tercera, La moneda no és un tema clau. Així és
com fins ara ha estat considerada en la història oficial (tant la
del sistema com la dels crítics del sistema). Per tant, no hem de
prendre cap mesura especial, Viurà si ha de viure i morirà
si ha de morir.
El lliure canvi de les consciències, l'apocalipsi de la civilització
occidental o l'adveniment de la societat comunista –quan el socialisme
no sigui traït– determinarà la sort de la moneda, Vegem aquestes
tres posicions:
Per a uns, allò que compta en la vida són els
valors transcendents, la mutació de l'esperit, Si aquest no canvia,
tot canvi instrumental o polític es només una repressió
de la maldat humana, però no la seva superació. El dia que
tothom sigui bo, aleshores la moneda no servirà per a res, I mentre
ho intentem, cap mesura de control no tan sols no canvia l'egoisme, sinó
que fins i tot el fa desenvolupar amb més malevolència. I,
a més, com es pot pretendre que un canvi «instrumental»
d'una cosa tan vil com la moneda sigui un mitjà per ajudar allò
tan noble que és la construcció de «l'home nou»?
Per a d'altres, Occident té els dies comptats. El seu és
un camí sense sortida. És un gegant amb peus de fang. Tard
o d'hora caurà i la resta de cultures i la natura ho celebraran.
Per que intentar reformes des de dins del sistema occidental? Tot esta
podrit. Cap imperialisme no dura mil anys!
Per als tercers, la certesa –històricament determinada– de l'adveniment
de la societat comunista ha fet considerar que la moneda era un invent
del capitalisme i que amb ell moriria.
La «crematofòbia» –l'aversió al diner– ha estat
conscientment impulsada tant pels moralistes com pels apocalíptics
i els revolucionaris. Durant segles s'ha dit al poble que el diner és
«perillós», que és «l'esca del pecat»,
que és la «púrria», que és «diabòlic»,
«Confieu-nos-el a nosaltres, capellans, banquers i polítics,
que us l'administrarem bé». «El diner no fa la felicitat,
i fins i tot en pot ser un entrebanc!».
|