Nous apartats:
Dolors Marin Tuyà.
Articles publicats en la revista Penedès Econòmic.
Lluís Maria Xirinacs.
Articles publicats al diari Avui, quan Lluís Maria Xirinacs era senador independent a les Corts Constituents espanyoles, entre els anys 1977 i 1979.
Lluís Maria Xirinacs.
Articles publicats al rotatiu Mundo Diario, quan Lluís Maria Xirinacs era senador independent a les Corts Constituents espanyoles, entre els anys 1977 i 1979, traduïts al català.
|
Publicacions:
Lluís Maria Xirinacs.
Lluís Maria Xirinacs.
Amb idees d'Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà, Brauli Tamarit Tamarit.
Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà.
Agustí Chalaux de Subirà.
Magdalena Grau Figueras.
Agustí Chalaux de Subirà.
Martí Olivella.
Magdalena Grau,
Agustí Chalaux.
|
|
Capítol 5. Aristòtil contra Plató.
Una visió interessada de la història de la
moneda n'ha fet predominar la visió aristotèlica (tercera
mercaderia amb valor intrínsec) per sobre de la visió platònica
(signe monetari abstracte amb el qual fer una regla de tres).
Inevitablement, hem de fer referència a un mínim d'història
per intentar comprendre d'on ha sortit l'embolic. És entre Plató
i Aristòtil que els llibres d'història del pensament econòmic
normalment situen el començament de la polèmica sobre la
moneda.
Plató proposà que el diner fos un «símbol»
arbitrari per facilitar l'intercanvi. Era hostil a l'ús de l'or
i de la plata ja que, segons ell, el valor del diner ha d'ésser
independent del material amb el qual es fabriquin les monedes.
Aristòtil, en conscient oposició a la teoria de Plató,
fou el pare del següent raonament: el fet de l'existència d'una
societat no comunitària implica l'intercanvi de béns i serveis;
aquest intercanvi pren al principi la forma de troc; però la persona
que desitja el que una altra té esta mancada potser del que aquesta
desitja; serà, doncs, necessari acceptar a canvi una altra cosa
que no es desitja, amb vista a obtenir el que es desitja per mitjà
d'un altre troc; aleshores aquest fet induirà la gent a elegir una
mercaderia com a mitja de canvi; els metalls acostumen a ser escollits
per les seves característiques d'homogeneïtat, divisibilitat,
portabilitat i estabilitat relativa del valor. Aquesta visió metal·lista
ha predominat fins fa poc malgrat les greus contradiccions a que la realitat
l'ha sotmesa.
En resum, aquestes són les dues posicions amb les quals al llarg
dels segles, a Occident, s'han fet variacions sobre el tema sense gaire
acord. Les teories a vegades s'han complementat i a vegades s'han contradit
amb les pràctiques monetàries. La historia de la moneda i
de les seves teories és una historia plena de confusió i
de crisis.
El
mateix Schumpeter, en la seva monumental obra sobre la història
de l'anàlisi econòmica1,
reconeix que «qualsevulla que siguin les seves debilitats, aquesta
teoria [d'Aristòtil] malgrat que sempre fou discutida, predomina
substancialment fins a finals del segle XIX i fins i tot després.
És la base del nucli de tot treball analític realitzat en
el terreny del diner». Ha influït de manera tan poderosa que,
avui en dia, el ciutadà corrent continua pensant que el paper moneda
que s'emet correspon a una quantitat d'or tancada als soterranis del banc
central i desconeix en general la creació bancària de diner.
Les teories monetàries actuals reconeixen i accepten els canvis
realitzats en el sentit de la progressiva abstracció de la moneda,
però malgrat que moltes d'elles descriuen una realitat monetària
totalment deslligada de la teoria metal·lista, continuen estant,
en general, bloquejades per imaginar un altre sistema monetari diferent.
El sistema monetari esdevé, així, el fruit dels acords entre
les potencies econòmiques i el resultat dels fracassos de les autoritats
monetàries mundials, sempre temptades d'arrossegar el pes dels metalls
davant la «màgia» d'un diner deslligat de tot, que el
sistema bancari ha creat i que no saben controlar.
Tot
plegat és el resultat del domini –teòric i pràctic–
de la visió aristotèlica –el metal·lisme–, que ha
durat fins fa molt poc. «El metal·lisme teòric, generalment
associat amb el pràctic, encara que no sempre, es mantingué
vigorós al llarg dels segles XVII i XVIII i triomfà, finalment,
en la «situació clàssica» cristal·litzada
en el darrer quart del segle XVIII. Adam Smith ratifica substancialment
el metal·lisme. I durant més d'un segle fou acceptat quasi
universalment –per Marx, implícitament, més que per ningú
altre– fins al punt que la majoria dels economistes arriba a sospitar no
solament de la inconsistència del raonament, sinó encara
d'alguna cosa així com propòsits inconfessats rera tota expressió
d'opinions antimetal·listes2».
«Però també hi hagué una tradició
antimetal·lista, sense dubte més dèbil, però
no menys antiga, si s'admet que els seus orígens es troben en l'obra
de Plató3».
Un
dels intents més agosarats tant en el camp teòric com en
el pràctic fou el portat a terme per John Law a França els
primers anys del segle XVIII. «Elabora la doctrina econòmica
del seu projecte amb una brillantor i amb una profunditat que el situen
en la primera fila dels teòrics monetaris de tots els temps. Però
és evident que la seva anàlisi fou condemnada durant dos
segles aproximadament, principalment pel fracàs de la seva Banque
Royale [...] i de la Compagnie des Indes absorbida per ella, a causa que
les aventures colonials en que estava envoltada la segona no resultaren
ser en aquell moment sinó font de pèrdues». «Si
aquelles empreses haguessin estat un èxit, el grandiós intent
realitzat per Law de controlar i reformar la vida econòmica d'una
gran nació mitjançant els resorts financers hauria tingut
un aspecte molt diferent per als seus contemporanis i per als historiadors».
«Law subratlla que les virtuts del paper moneda consisteixen en el
fet que la seva quantitat es pot reduir a una administració racional».
«La plata que serveix de diner [...] és perfectament substituïble
per un material més barat i, en cas límit, fins i tot per
un material que no tingui cap valor com a mercaderia, com el paper imprès,
ja que el diner no és el valor pel qual s'intercanvien béns,
sinó el valor mitjançant el qual es canvien».
«Hi havia un gran pla, molt avançat i en el camí de
l'èxit: era el pla de controlar, reformar i aixecar als més
alts nivells l'economia de França. Això és el que
fa del sistema Law l'avantpassat genuí de la idea de moneda dirigida
[que] significa administració de la moneda i del crèdit com
a mitjà de dirigir el procés econòmic [...] idea posteriorment
perduda... fins que no es va imposar a partir de 19194».
Aquest és un exemple del pes de la inèrcia dels paradigmes
que constitueixen, guien i encaixonen la nostra visió de la realitat.
Quan el 1919 es comença a acceptar el paper moneda i a superar la
necessitat de la seva convertibilitat en or, ja s'anava de nou en retard.
L'extensió dels comptes corrents i dels xecs, amb la corresponent
expansió del crèdit i la invenció de diner bancari,
començava a fer insuficient l'ús del paper moneda, que ja
no era bo per «reduir la seva quantitat a una administració
racional», com deia Law. Avui, amb la introducció massiva
de targetes de pagament es redueix encara més l'efectiu en mans
del públic i augmenta, per tant, la capacitat de creació
de dipòsits bancaris, de manera que bitllets i peces metàl·liques
tenen cada vegada menys quota d'ús.
Notes:
1SCHUMPETER,
Joseph A. (1954), Historia del Análisis Económico,
Editorial Ariel, Barcelona, 1982, p. 100.
2Íd.,
p. 338.
3Íd.,
p. 341.
4Íd.,
p. 343.
|