1.6.9. Dinàmica monetària i incompatibilitats
de les societats.
Resumir els principals subconjunts de la societat geopolítica.
Establir els mecanismes monetaris i d'incompatibilitats que han de permetre
la seva clara separació de cara a la plena responsabilització
de tots i cadascun dels agents socials.
Abans de passar a estudiar la dinàmica monetària i les
incompatibilitats dels diferents subconjunts de la societat geopolítica,
presentem, en forma esquemàtica, les característiques d'aquests
subconjunts socials. Donat el caràcter esquemàtic emprarem
el símil d'un motor per resumir la funció de cada subconjunt
social; també reformularem la classificació marxista de les
estructures socials.
En tota societat civilitzada normal hi ha tres subconjunts
socials principals que, malgrat no estar actualment diferenciats de forma
clara, no per això deixen d'existir, i que són:
-
Societat utilitària (mercat): motor econòmic.
-Infrastructura llibertària-.
-
Produeix i distribueix béns materials.
-
Comprèn: societat utilitària productora i societat
utilitària consumidora.
-
aquesta formada per: productors-consumidors, simples consumidors.
-
Es restringeix al camp «material»
-
Empra: diner d'origen privat i diner d'origen comunitari privatitzat
(crèdits i finances).
-
Societat liberal: servomotor autoequilibrador del mercat de consum
-estructura liberal-.
-
Produeix i distribueix béns culturals.
-
Formada per: professionals liberals, associacions lliures no lucratives,
institucions cíviques, justicials i polítiques, serveis públics.
-
Es restringeix al camp «cultural no utilitari».
-
Empra únicament diner d'origen comunitari privatitzat (finances).
-
Ha d'ésser totalment gratuïta a la fi d'un procés gradual.
-
Societat ètica-transcendent: energia inexhaurible que alimenta
els dos motors: l'utilitari i el liberal -superestructura lliure
en esperit pur-.
-
No es restringeix a cap camp fenomènic: és transcendent.
-
No empra diner de cap mena:solament n'utilitzen les seves institucions
liberals segons estatut liberal general de solidaritat social.
A partir d'una clarificació, monetària-comptable,
legal i real, d'aquestes tres societats es podrà crear una quarta
societat que té elements de la utilitària i de la liberal,
anomenada societat mixta (a situar entre 1 i 2):
-
(1-2) Societat mixta: pren elements utilitaris privats i comunitaris.
-
Formada per: artesans ajudats financerament a més
de llur pròpia facturació (salaris auxiliars de solidaritat
social).
-
serveis públics realitzats per empreses mixtes amb tecnologies
d'avantguarda (capital privat i capital comunitari).
En les nostres actuals anti-societats imperialistes hi ha un cinquè
sub-conjunt que cal extingir amb mesures de solidaritat social:
-
Anti-societat dels marginats que cal alliberar -lumpenestructura-.
-
Formada per: individus, famílies, ètnies, col·lectivitats...
que cal incorporar al mercat com a mínim a tall de simplesconsumidors
perquè disposin d'una base material i cultural suficient per a preparar-se
a participar en la societat total.
-
Actualment quasi no empra diner.
-
Ha d'emprar diner comunitari elementàriament privatitzat (finan
ces) (salaris vitals-bàsics de solidaritat social).
La societat geopolítica pot atènyer
una gran transparència responsabilitzadora si, disposant d'un instrument
monetari que «avisa» cada vegada que es produeix un intercanvi
de béns i serveis materials i reals, l'aplica a la clarificació
dels diferents subconjunts socials que acabem d'anomenar al llarg de la
secció, i de resumir fa un moment.
Dels cinc subconjunts socials citats, únicament la societat ètica-
transcendent no empra, ni necessita, per definició, de l'instrument
monetari ja que està formada per les persones que es relacionen
i s'expressen gratuïtament, mogudes per motivacions que van més
enllà del comprar i del vendre, de l'egoisme utilitari i de l'altruisme
liberal, de l'art i de tota vocació simplement fenomènica.
Definirem a continuació la manera d'emprar el diner i les incompatibilitats
dels altres quatre subconjunts.
La societat utilitària productora de béns materials
(SUp), que inclou les vocacions, professions, col·lectivitats, empreses...
utilitàries-privades, és elementalitzable i quantificable
amb valors mercantils (preus i salaris) la suma total dels quals
ha d'ésser comparada contínuament -per a mantenir l'equilibri
econòmic- amb la circulació real d'unitats monetàries
activades per llurs lliures posseidors en comptes-corrents.
La societat liberal (SL) formada per les vocacions, professions,
col·lectivitats, institucions i associacions no lucratives, autoproclamades
liberals altruistes no es elementalitzable ni quantificable sense
provocar una escandalosa mercantilització de les persones.
Produeix béns i serveis culturals, que han d'ésser totalment
gratuïts si es volen realment liberals. Necessita, doncs, -per arribar
a la total gratuïtat i incondicionalitat dels seus serveis altruistes
i desinteressats a totes les persones- diner comunitari de solidaritat
social per a subvenir a totes les necessitats individuals, familiars, professionals,
institucionals, associatives de tots els seus vocacionals.
La societat mixta (SM) utilitària-liberal dissenyada especialment
per a foment dels artesans i per a possibilitar serveis públics
mixtos d'avantguarda tecnològica. Té elements quantificables,
d'una part, privats i, d'altre part, comunitaris: elements que es poden
discernir en un sistema comptable clar.
L'anti-societat actual dels marginats (a-Sm) inclou tots els
simples consumidors potencials que no fan, per la raó que sigui,
cap funció utilitària ni liberal, però que necessiten
diner comunitari per a cobrir les seves necessitats mínimes de consum.
S'ha d'extingir radicalment el més aviat possible.
La societat utilitària consumidora (SUc) comprèn
tots els membres de tots els altres subconjunts socials. És a dir,
està formada per tots els membres de la societat geopolítica
global. La moneda aquí té la funció vital de tancar
el cicle productiu en el cicle del consum: consum que tothom
necessita per a viure com a persona individual, nacional o col·lectiva
que és.
La possibilitat de distingir pràcticament aquestes societats
és avui tècnicament viable amb un sistema monetari personalitzador,
documentador i responsabilitzador. Aquesta distinció és
quasi automàtica en funció de saber si:
-
s'empra o no s'empra moneda;
-
si la moneda és d'origen privat o d'origen comunitari;
-
en el cas d'origen comunitari, si és creditici-inversor o financer-consumptiu;
-
i, tot plegat, tant en el mercat interior com en el comerç exterior.
Segons aquestes variables és relativament senzill de responsabilitzar
documentadament l'actuació de cada persona en la total llibertat
de moviment dins l'estatut utilitari, liberal o mixt que lliurement hagi
triat i pel temps que desitgi, quedant, d'entrada, automàticament
establertes les incompatibilitats entre els diferents estatuts.
L'única societat que no empra moneda és la societat ètica-transcendent.
L'ús de diner d'origen privat o d'origen comunitari és
el que determina la relació entre les diverses societats. Veiem
aquesta relació en esquema:
Diner d'origen privat.
|
Diner d'origen comunitari.
|
mercat llibertari.
|
societat liberal.
|
Societat mixta.
|
Societat Utilitària productora (de béns materials).
|
Societat Liberal productora (de béns culturals).
|
Societat Utilitària consumidora (de béns materials).
|
Societat Liberal consumidora (de béns culturals).
|
Actual anti-societat dels marginats (a extingir).
|
Del que es desprèn d'aquest esquema, cal destacar que cap unitat
monetària podrà constitucionalment circular directament entre
la societat utilitària productora de béns materials (d'una
enorme circulació dinerària potencialment corruptora fins
ara) i la societat liberal productora de béns culturals.
Això és per a evitar qualsevol temptació de compra-venda
prostituïdora dels serveis de professionals, associacions i institucions
liberals (advocats, metges, jutges, policies, militars, educadors, informadors,
polítics... i llurs institucions i associacions corresponents).
Tots els professionals, associacions i institucions liberals reben exclusivament
diner comunitari-complementari de solidaritat social per a llurs despeses
que són, tècnicament i exclusivament, de consum: consum individual-familial;
professional, individual o en equip; associatiu o institucional.
En la societat utilitària productora de béns materials
no hi ha cap incompatibilitat: en el mercat es poden acumular totes les
funcions que hom desitgi i pugui (treballador, inventor, empresari, inversor).
L'autodisciplina del mercat és la llibertat de les persones que
hi intervenen responsabilitzades per l'instrument monetari en relació
a les lleis mínimes que el regeixen.
El mercat realment lliure (llibertari) castiga automàticament
tot productor incapaç de fer front a les seves responsabilitats
competitives en la producció, que té per finalitat el bé
de tots i no pot oblidar, si vol ésser eficaç a favor de
tots, les virtuts mercantils de competència tècnica-productora
i competició productiva-venedora.
L'autodisciplina de la societat liberal productora de béns culturals,
comporta evitar la més mínima acumulació de poder
sobre les persones i l'acumulació de riquesa utilitarista. Així,
tant els professionals, com les institucions liberals de qualsevol tipus,
només podran cobrar un sol salari de solidaritat social liberal
per a la seva funció liberal que se sumarà als salaris i
assignacions financers corresponents a tot ciutadà segons l'estatutgeneral.
Hom podrà realitzar més d'una funció liberal però
només cobrarà un únic sou comunitari liberal. Gràcies
al control telemàtic automàtic no caldrà detallar
les actuals inoperants llargues llistes d'incompatibilitats concretes.
No se cerca, amb aquest sistema, impedir l'exercici d'altres activitats
liberals que la principal per la qual cobra l'interessat, però s'ha
de considerar que realitza aquestes altres activitats com a afeccionat
voluntari.
Tot professional liberal no podrà exercir el dret a vagues o
a reivindicacions utilitaristes puix que el servei liberal és prestat
a
tot el poble i és remunerat per tot el poble en funció
dels excedents de producció per al consum real en el mercat (i en
cas de necessitat, en funció de la massa monetària recaptada
per un impost únic de solidaritat social). Si els professionals
liberals consideren que no són prou ben remunerats serà degut
al fet que els professionals utilitaris no aconsegueixen produir excedents
de consum suficients. Aleshores, el professional liberal que així
pensi, podrà dimitir de la seva tasca liberal i podrà entrar
professionalment en la societat utilitària productora per a tractar
d'ajudar a sobreproduir més i millor. Aquesta dinàmica estableix
un equilibri retroactiu constant entre la societat utilitària productiva
i la societat liberal.
Qualsevol ciutadà d'estatut utilitari que vulgui passar a l'estatut
liberal (presentar-se a eleccions, exercir un cop elegit, fer estudis liberals,
exercir professió liberal...) haurà de dipositar tots els
seus béns utilitaris en la Caixa de Consignacions, Dipòsits
i Segrests perquè es faci càrrec de la seva administració
durant tot el temps que duri la seva situació liberal. Passat un
temps prudencial, fixat per llei, en acabar la funció liberal podrà
tornar, si ho desitja, a la societat utilitària productora, recuperant,
així, els seus béns amb els fruits que hagin pogut donar.
Cada ciutadà individual podrà pertànyer gratuïtament
a tantes associacions o institucions liberals voluntàries com determini
la llei, en funció de la riquesa comunitària estadísticament
comprovada. Aquestes institucions i associacions seran finançades
comunitàriament segons el nombre d'afiliats. Cada persona es podrà
afiliar a totes les associacions que desitgi. Solament, en cas d'impossibilitat
financera de mantenir suficientment totes les lliurement creades, podrà
ser limitat el nombre d'associacions per persona. Els afiliats no hauran
ni podran pagar quotes. Les associacions no podran refusar cap soci que
compleixi els estatuts si no és per motius denunciats davant la
Justícia i acceptats amb sentència per la mateixa.
Qualsevol ciutadà no elegit, podrá lliurement i de comú
acord amb ell, prestar la seva col·laboració personal a un
membre d'una institució liberal pública, però s'haurà
de cenyir a les següents condicions:
-
Si és d'estatut utilitari se sotmetrà al segrest total dels
seus béns utilitaris per la Caixa de Consignacions, Dipòsits
i Segrests i rebrà a canvi un salari de solidaritat social corresponent
al de passant liberal. Després de dos anys de passantia
rebrà el salari de titular. A partir d'aquest moment, si vol, es
podrà quedar en l'estatut liberal en condicions iguals a les de
qualsevol altre professional liberal.
-
Si és d'estatut liberal es mantindrà sense cap modificació
de la seva categoria actual fins desprès de dos anys de la fi de
la seva col·laboració.
L'autodisciplina de la societat utilitària consumidora és
relativament senzilla si es disposa del mitjà perquè el diner
destinat a consum no torni enrera, cap a la societat utilitària
productora, sota forma d'inversions. Només hi ha de tornar, indirectament,
sota forma de pagament dels productes de consum.
Aquest mitjà perquè el diner destinat a consum no es transformi
en inversions, retornant directament al cicle de la producció,
ens el forneix la distinció entre els diferents tipus de comptes
corrents. Així, els propietaris de diners ingressats en un compte
corrent de producció uniassalariada (en Caixa d'estalvis)
o multiassalariada (en Banc de Negocis) podran transferir
la quantitat que desitgin a llur compte corrent de consum (en Caixa
d'estalvis) amb la finalitat exclusiva d'adquirir productes de consum o
amb la possibilitat de romandre en aquest compte corrent amb un interès
comunitari. Per cap concepte aquests diners transferits al compte corrent
de consum podran retornar, ni totalment ni parcialment, al compte corrent
de producció.
Semblantment, els propietaris de diners provinents de finances comunitàries
(individuals, familiars, liberals...) rebran aquests salaris i assignacions
de solidaritat social en els comptes corrents de consum (en Caixes
d'Estalvis) i no podran dedicar-los a cap inversió productiva ni
transferir-los, per tant, a cap compte corrent de producció. Solament
podran esmerçar-los en consum o estalviar-los rebent l'interès
comunitari estipulat.
Aquestes distincions -aparentment una mica enfarfegadores i coercitives-
són molt simples en la pràctica telemàtica, i poden
permetre una gran dinàmica social-liberal i mercantil-llibertària
dins el marc d'una màxima claredat i responsabilitat autopersonalitzant.
La situació actual, formalísticament lliure, sense regles
de joc explícites, sense distincions i sense instruments responsabilitzadors,
beneficia exclusivament certes minories de poder que fan seva la
dita: «treure profit de l'embolic».
En la societat utilitària (mercat), cal «retribuir cadascú
segons la seva lliure aportació productiva». En la societat
liberal cal «retribuir cadascú -amb salaris de solidaritat
social- segons la seva necessitat personal» i segons les exigències
tècniques de l'exercici de la seva vocació.
Als uns (professionals utilitaris) i al altres (vocacionals liberals
i simples consumidors per qualsevol causa -maternitat, infància,
jubilació, accidents, invalidesa... ) cal atorgar-los, per llei,
assignacions
periòdiques per a millora de llur vida i hàbitat segons la
prosperitat general i els excedents de producció consumptiva
no peridora.
Estar en una o altra societat és totalment lliure però
hom ha de respectar la disciplina de cada una d'elles.
Les persones (individuals, ètniques o col·lectives) que
per la raò que sigui (marginació històrica, desigualtat
d'oportunitats, incapacitat física o psíquica, edat...) no
participen plenament ni en la societat utilitària, ni en la liberal,
cal que disposin dels mitjans necessaris per tal que, per elles mateixes,
vagin lliurement prenent gust a sortir de la seva marginació i vagin,
així, exercint la seva creativitat personal: ja sigui en el camp
de les vocacions i estatuts professionals utilitaris, liberals o mixtos
(artesania). En la mesura en què sigui productivament possible,
cal protegir adequadament els marginats actuals, suprimint el més
ràpidament que es pugui les causes materials-monetàries que
ha creat l'anti-societat del marginats.
Aquesta ajuda específica als marginats ha de començar
amb un salari de solidaritat social vitalment suficient;
i ha de continuar amb mesures pròpies a cada cas (educatives, instructives,
sanitàries, d'habitacle, jurídiques...) que permetin a tota
persona descobrir que, per baix que hagi caigut per culpa pròpia
o per culpa dels altres, té un valor insubstituïble en la societat
nova; valor que pot posar en acció amb la seguretat que mai no se
l'abandonarà i que sempre trobarà l'ajuda mínima que
la seva singularitat personal mereix per part del conjunt comunitari de
tots els seus ciutadans.
És una aberració continuar defensant la pobresa amb l'excusa
que els «genis» necessiten d'una misèria prèvia
per a manifestar les seves arts. Tota societat civilitzada, pel fet de
ser un producte fenomènic humà, no pot permetre que cap persona
vivent (individual, col·lectiva, ètnica) es malmeti per causa
de misèria i marginació; no es pot permetre la pèrdua
de cap vocació creativa espiritual, intel·lectual, cultural,
utilitària o liberal degut a causes fenomèniques humanísticament
anormals i il·legítimes. Els imperialismes sacrifiquen i
malmeten quantitats d'esperits i d'intel·lectes amb l'acceptació
passiva dels ciutadans. Aquesta infraanimalitat ha d'ésser denunciada
i superada amb propostes no violents intel·ligents i actives.
Versió 30 de maig del 1988.