L'educació a l'Escola de Mestres.
Per fidelitat a l'original s'ha respectat el català prenormatiu
d'aquest text.
I. Educació moral1.
Es un títol ample, hont enquibím molt de lo que no fa
referencia a lo físich y a lo intelectual. Enclourá, aixís,
tot lo referent a la moral estricta, a lo religiós, als sentiments,
a la costúm y tendencia social. Qüestions capitalíssimes,
que'n contenen de no menys interessantes, y que formen el nirvi de tota
la educació nova.
Posarem ordenadament com els hem educat en cada extrem, notant les ventatges
que n'hem tret y les dificultats en que'ns hem trovat.
a) Moral.
Som netament enemichs de quatre escoles de moral: de la que nega la
moral en els principis o en els fets; de la entussiasta de la moral externa,
en els principis o en els fets; de la que tant sols ó bé
principalment fonamenta sa observáncia en premis o cástichs,
o simplement en el cumpliment del dever; y de la escola escrupulosa o amaneradament
estricta. Llibres sencers requereixen tals qüestions. Aquí
dirém solsament lo necessari.
Eduquem als futurs mestres en principis de ferma moral. Y fixemnoshi
bé: no'ls dem idea de la moral sols, no. Els dèm la
convicció
de sa necessitat, de sa bellesa. Més: els fem adquirir la costúm
d'accions morals. Encara més: els enxufem entussiasme pera
tota operació moral. No pot arrivarse més amunt: idea, convicció,
costúm, entussiasme. Som, humanament parlant, dalt de tot.
Observant la moral actual a Barcelona -hem d'amagar cap fet?- veyem
com cundeix la malura de la moral externa, no en les idees, no; pero si
en els fets, que és lo pitjor. S'abomina del escándol; no
del vici que l'engendra. S'alça una creuada al dirse externament
que la ensenyança será atea en quatre Estudis;
res se diu quan de fet la ensenyança és atea
en cinquanta y tants. Partits, Escoles y ideals diuen belles coses que
no practiquen, y practiquen lletges coses que no vol en que's diguin. Les
persones posen una mira estretíssima en semblar morals; poques en
serne. Toleren vicis propis y agens, no l'escándol dels vicis. Es
la es cola moral de la hipocresia.
El públich s'ha de fer cárrech de la posició en
que's trova un educador. A una autoritat pública li interessará
que la depravació resti amagada: la hipocresia, per ell, és
un mal menor, que evita la exhibició del vici. Pero als ulls del
mestre, aquesta amagament del vici és una nova taca. Al pecat del
mal obrar s'hi afegeix el pecat de la hipocresia. La llealtat y la sinceritat
són virtuts cap dals. Y si el mestre abona y fa practicar la hipocresia
del vici y el no ser lleals en el mal obrar, el noy devé hipbcrita
y insincer en tot, acostumantse a la falsetat, ara y després, en
tot son obrar.
Els mestres veyem en l'actual societat, un vici profón d'hipocresia.
Y no sols no podem transigir ab ell, sinó que hem d'anar infiltrant
arreu un sentit de llealtat noble, de veritat clara, en el bé y
en el mal. Procurar la incinceritat del vici, son amagament, és
afavorir el vici: les tenebres són son amich. Obrir la llaga als
ulls de la gent, és el primer grahó pera curarla.
Vetaquí perqué la educació dels nostres mestres
la fem sobre una base d'absoluta llealtat. Sincers en el bé; sincers
en el mal. Pera evitar l'escándol del vici no serveix pas un vici
nou: la hipocresia. L'escándol del vici s'evita matant el vici.
Vetaquí el problema.
Tots sabem en els grandets quanta dificultat entranya aquest amarament
de sinceritat. Nosaltres en joves y nènes de 16 anys, l'hem lograda,
podriem dir totalment. D'instrucció y de fet, els tenim enemichs
acerrims de la moral purament externa, de la hipocresia en la acció.
Y creyent y volent apareixer tal com són, procuren ser tals com
deuen ser.
Jo crech profondament en la eficácia del sistema, en lo inmensa
acció futura dels nbstres mestres, sobre tot en una qüestió
tant delicada. Generacions corcades, apareixen netes y clares; y han de
serho y apareixer tal com son.
Pero això s'apoya en una base nova: la educació en lo
moral pel entussiasme. No puch insistir en aquest punt. L'entussiásme
és la quinta essencia de la educació a la nostra Escola.
Lo imposada pel cástich, és la mare de la moral hipócrita.
La moral pel premi tampbch hi és a casa. Fins no volem fer la moral
sols fundada en el dever. Fem més: la moral pel entussiasme. Ser
bons, ser purs, ser sincers, no ser lladres, ser generosos, sols per tenir
de serho, no és lo mateix que serho per enamorament, per ideal.
Qui ho sigui sols per dever, operará fret, sense iniciatives, sempre
a punt de trovar subterfugis pera eludirlo. Qui ho sigui per entussiasme,
obrará ab calor, ab energies, sempre disposat a saltar dificultats.
Aquestes bases morals, tant pures, ens donen dret a fer una última
observació sobre la educació ética dels nostres alumnes:
els fem fugir de la malaltia escrupulosa, veritable follia mental, segons
els darrers psicolechs. Y quant diem escrúpuls, no volem pas circumscriure'l
mot a la moral religiosa, o a la moral natural del Decálech, sinó
com una tendencia que l'escrupulós després aplica a tot:
a lo religiós, produint sectaris; a lo etich, produint maniátichs;
a lo polítich, produint encarcarats y criticadors; a lo científich,
produint servils. Sent morals per entussiasme, no poden ser escrupulosos.
Estem plenament satisfets d'aquesta finalitat moral y dels medis que
posem pera obtenirla. Faltes purament individuals, en tots sentits, podem
afirmar sense por d'equivocarnos que no sbls en cometen aquí els
alumnes menys que a qualsevol altra Escbla, sinó que van gradualment
mimvant en nombre y gravetat. Faltes individuals ab influencia colectiva
no n'hem registrat més que una: la desaparició de coses de
petit valor dels caixons dels alumnes.
La materia robada era lleu: llapis, 10 centims, coses aixís.
La falta, tenint en compte'l regim de llibertat de nostra Escola, era gravíssima.
El remey va ser heroich. Els alumnes, en votació ordinária,
van votar que havia de ferse; y per gran majoria de vots, van decretar
la expulsió d'un alumne y dues nenes. La direcció, que havia
investigat també, va cumplimentar l'acòrt colectiu.
Jo voldria saber pintar tota la etica d'aquest acte, que recordaré
sempre. Unes advertencies meves sobre la imparcialitat, la justicia, la
misericordia, l'honor de la Escala, que tant estimem tots. Una investigació
imparcial en poques hores, comparant antecedents, discutint els alumnes
entre sí, acorralant als qui semblaven culpables, acorralantlos
amablement, ab un cor aixamplat, més inclinat a no veure que a veure.
La votació dels alumnes (de 14, 16, 18 anys) compenetrats del acte,
zelosos del honor colectiu, abominadors de la falta. L'escrutini, entre
un silenci religiós. Els noms dels 3 comdemnats a la expulsió.
Els plors dels senyalats. Els consols dels mateixos alumnes, que, punint
el vici ab un fallo tant crú, barrejaven llurs llágrimes,
misericordiosos ab les persones, ab les llágrimes dels expulsats...
Com no recordar quadros tant vius?.
b) Religió.
Per lo que hem dit tocant a educació moral, s'entendrá
quin és el to de la nostra educació religiosa. No hem de
repetirnos, insistint.
Una cosa, no obstant, volem notar; no transigirem may ab aquella pietat
carrinclona, pseudo-mística, de deliquis morbosos y amaneraments
romántichs, que tant severament han flagelat els més notables
escriptors, bisbes entre ells. Avuy la manera mata l'idea. Y la Religió
devé en molts manyoch de fórmules mortes, pero dolces y ensucrades,
que acaba debilitant els carácters més y més.
La assignatura de Religió, obligatoria també pera obtindre'l
titol oficial, la dem aquí, com les demés, en 6 cursos cíclichs,
dedicant llarga temporada a Apologética, discutint mestres y deixebles
lliurement.
El Director esperitual, Dr. Baranera, va donar mitja dotzena de conferencies,
ben práctiques y substancioses, sobre la prudència,
la justícia, la fortalesa, y la temperança.
Algunes noyes van iniciar una associació religiosa, que, com
totes les creades pels alumnes de la Escola, gaudeix, per part del director,
d'amplíssima autonomia.
Gent negativa (que al anunciarse una magna obra la declaren impossible}
y al realisarse la critiquen, sens perjudici d'adularla en triomfant) s'entretén
en tergiversar aquet -com tants altres- aspecte de la nostra Escola de
Mestres. Qui'ns coneixi, qui coneixi les nostres idees, y sobre tot els
nostres fets, no trovará pas motiu de crítica. Y els fets
han vingut y vindrán, y veurem com els nostres mestres tiren per
terra tants castells de vanes suposicions dels qui no mes se fixen en apariencies
que les circunstancias imposen. Nosaltres, en cambi, estem plenament satisfets
dels resultats gradualment obtinguts en aquesta materia.
Y puig no refugim rés, anem també a estampar uns pochs
mots, respecte del magne problema de la Coeducció, implantada a
la nostra Escala, avuy de vibranta actualitat, per obra y grácia
del Pressupost de Cultura presentat pel Ajuntament de Barcelona. Y aquets
quatre mots, els anem a dir sincers y ben lleals.
La coeducció sexual, en Escales professionals, és usual
a tot el món.
A totes les Universitats, Instituts y Escales Especials d'Espanya mateixa,
desde sempre. Les mateixes Normals, úniques exceptuades, ho són
sols per creure'l llegislador en la conveniencia de dar distinta educació
a nens y nenes. Y encara aixi, públicament és demanada pels
mateixos professors oficials2.
Aquesta qüestió pot mirarse baix els diferents aspectes
religiós, moral, d'aptituts y de finalitat sexual.
Respecte del primer, ni tant sols admetem la discussió: jamay
s'ha provat la més mínima relació entre'l dogma y
la moral cristiana y la bisexualitat, que és la manera general de
conviure la gent en tots els ordres de la vida.
Respecte de lo segón, cadascú, en teoria, té la
seva opinió; y qui dedueix del mútuu tracte un origen de
carnalitat, qui hi veu una causa d'absencia d'actes antinaturals. La mateixa
estadística confirma que, mentres pochs y sonadíssims escándols
han tacat les Escales bisexuals, a les unisexuals les mina un tant per
cent esgarrifós de vicis solitaris, y també pochs y sonadíssims
escándols d'actes antinaturals no personals.
Respecte a les aptituts, sabut és que'l fet del pes menor del
cervell femení no és pas en general signe de menors aptituds
individuals ni colectives. Domina en la dona la part afectiva, més
que en l'home; domina en aquet més el pensament. Pero ¿sen
pot treure d'aquí la conseqüencia de que en primeres lletres
y en primera educació home y dona formin castes distintes?.
Y respecte a la distinta educació que deuen rebre nens y nenes,
ha fracassat la obgecció desde que'ls pedagochs moderns hem posat
en la educació individual tot remey, arreconant, o poch menys, tota
educació colectiva. Ja no hi creyem en la educació en comú
de nens y nenes. Pero tampoch en la educació comuna de molts nens,
ni de moltes nenes. La educació és individual, personalíssima.
Cada nen és un món distint, que'l mestre té d'explorar,
té de conquistar, té de potencialisar. Així poden
instruirse sota una mateixa teulada, individuus que educarem ab procediments
ben distints; y instruirem igualment a tots, segons un dels fonaments mes
elementals de la Escola nova primária.
Partidaris, en abstracte, de la coeducació, no hem tingut cap
reparo a posarla en la nostra Escola. Y podem dir que'ls resultats han
sigut d'un aument palpable de sentit moral, prescindint d'altres menys
interessants punts de vista. Professors, alumnes y famílies ho han
experimentat. Y aquest fet ha vingut a afermar les nostres conviccions,
a prova de calúmnies que'ls fets desmenteixen; tontíssimes
denúncies a altíssimes Autoritats, de les quals no més
favors havem rebut, a pesar de la seva desaprovació de la bisexualitat
als col·legis primaris, veyent empero, el fecondíssim sistema
de previsió de la nostra Escola, y la absoluta llealtat ab que admetem
totes les paternals observacions, vinguin d'hont vinguin3.
Perquè hèm de ser clars. Coeducadors a casa, fins sentho
en 3 o 4 grupus escolars modèls, no la implantariem pas la coeducció
en la Barcelona actual. En nòstre concepte, ella és una arma
delicadíssima, complicadíssima. Còm més moderna
y complicada, més perillosa. Manejada inconscientment, mata. Yab
el mateix interès ab que la posaríem en mans de gent experimentada
y entussiasta, la amagariem de la gent no educada pera ella.
Y vetaquí com per una sola vegada hem sortit del terrer dels
resultats estadístichs, que és la norma d'aquesta Memoria,
pera entrar en disquisicions y teories. La nostra intervenció en
el Pressupost Municipal de Cultura doná pèu a coses que exigien
declaracions terminantes sobre'l nostre pensament en la qüestió
sub
iudice de la educació sexual.
c) Sentiments.
Domina en la nostra societat un doble tipu sentimental: l'indiferent
per dintre y per fora y'l sensible per falta de caracter. Hèm tirat
contra l'un y contra l'altre. Procurem infiltrar sentiments socials y altruistes.
Procurem també que no siguin pseudo-sentiments, una mena de sensibleria
embafadora, que mata tota energia individual, tota afirmació categòrica,
tota justícia y moralitat. De sentiments, pero virils, energichs,
sans y clars.
Hem dit ans que no creyem en certes educacions colectives: la educació
individual és la única que fa la major part de coses de la
educació, els sentiments, per exemple.
Nosaltres la fèm aquesta educació individual. L'alumne
és tot nostre. El coneixèm íntimament, com a nosaltres
mateixos. Vicis y virtuts, tendencies y intencions ens són patentes.
Base absolutament indispensable pera tota educació feconda.
Com se logra aquesta compenetració?. Hi ha aquí un gran
misteri: el veritable nòstre atreu y sugestiona al deixeble, sense
saber còm. Y aquet, amorosament, se li manifesta en paraules, en
actes, en mirades, en actituts.
Falta de temps no'ns ha consentit refinar aquesta educació individual.
Ho farèm.
d) Tendencia social.
La nostra Escola és de veritable coeducació social: richs
y pobres; un mateix ideal de progrés integral els agermana. Els
fem sentir alhora la solidaritat de tots en una mateixa herencia, la igualtat
proporcional de classes y persones. La solidaritat de gents y de pobles.
Res d'igualtat simetrica. La distinció y la personalitat, fonts
de vida. Pero res de lluita sistemática.
Féntelshi compendre l'equilibri social, en tota sa complexitat
riquíssima, base precisament de tot progrés y de tot lluitar,
pero de tot lluitar humá y etich; féntelshi viure aquella
solidaritat social de que parla el 1.er dels Manaments del Bon Mestre,
l'ideal de germandat viu en ells coro idea y coro a costúm; pero
no un ideal de germandat acèfala y quieta, tal com la tindria la
solució socialista, sinó una germandat vibranta d'acció,
variadíssima en tot, lluitadora per una aspiració complexíssima,
fonamentada en el triomf individual de tots en lo físich y en lo
etich, pero del triomf de pochs en tots els ordres de lo colectiu.
Així's pot donar alhora la pau y la lluita, es a dir, la germandat
y el progrés.
No parlem ja de si aixís els instruím als nostres mèstres;
parlèm de que aixís els eduquem. Aquesta solidaritat emuladora
la viuen a Casa. S'estimen, s'ajuden, mutualment s'emparen y ensènyen;
pero alhora de procurar ser tots y cada un bons, inteligents, actius, sans,
procura ab igual empenyo cadascú ser més bo, més inteligent,
més actiu, més sa que'ls seus companys. Tením aquí,
en la esterilitat de la educació espanyola, un petit oassis d'aquella
educació nortamericana, que ha fet d'un conglomerat informe de pobles
extranys y individuus deslligats y empobrits, una nació tant rica,
potenta y adhuc moralisada com aquell maravellós poble de la America
Septentrional.
II. Educació de la voluntat.
Parlemne dels resultats obtinguts en aquest extrém, base de tota
la educació nova. El dividirem en varis punts: la voluntad operadora,
les passions, la educació econòmica, la politesa, el carácter.
a) Voluntat operadora.
Ho hem ja apuntat. No hem cregut may en mestres savis; tampoch
en pobles erudits. Les estadístiques més aplastantes
proven que triomfa la Voluntat, quasi may la instrucció; tant, que
aquesta ,-o bé sos fills, els progectes, les teories, els plans-
són posats pels psicolechs com a signe de poble barbre: idear molt
y no fer rés.
Nosaltres els instruím: parlarém de la educació
intelectual. Empero, els fem voluntat, sobre de tot. Repássinse
els Manaments del Bon Mestre, ánima de la nostra Institució:
són un cant a la Voluntat.
Cop de vista certer en saber veure assumptes. Claredat en veurels tal
com són. Exactitut prudenta en la elecció de medis. Multiplicació
d'energies devant les dificultats. Perseveráncia fins a la ti. El
triomf com a conseqüencia. Es a dir, iniciativa, cop d'ull, confiança
en sí mateix, perseveráncia; vetaquí els quatre mots
sants de la nostra educació dels mestres, que després ells
sabrán fer venerar dels pobles que posem en les llurs mans.
Els resultats els toquem; totes les famílies ens ho confirmen.
D'hont trayem aquests xicots y aquestes noyes que tot lo dia maquillen
iniciatives, que saben encertar els medis adequats, que devant d'una dificultat
se creixen y davant d'un perill saben sortejarlo, que vencen les impaciencies
dels barbres y saben acabar lo que comencen?. Ah!. Els trayem de la feconditat
de la educació nova. Y deixeunos fer, que són noys y nenes
que'ls tením fá 2 anys. Deixeulos tres anys més respirar
aquesta atmosfera fortificanta. Y veureu espantats com se pot transformar
la gent y com podria transformarse una raça4.
Dels resultats no'n dupta ningú que ho toqui. Pero ens pregunten
molts mestres: quins medis empleyeu?. Alguns -que són generals-
ne hèm anat apuntant ja en el transcurs de la Memoria: per exemple,
la mateixa educació física. Pero en aquet capítol
n'anem a posar alguns altres; senzillament, perque és materia inagotable.
Parlem ara d'un d'aquests medis, que fá miracles: l'enxufament d'un
ideal.
Si's logra ficar a dintre d'ún un ideal gran, trascendental y
se li fá pair y viure de manera que's convertèixi en substáncia
seva, tením una fòrça d'impulsió colossal en
nostres mans. Els Ideals sugestionen. La sugestió es un dels grans
instruments d'educació a la nostra Escola. La sugestió d'un
ideal. Els nostres alumnes están convençuts de un ideal:
de que són l'instrument que ha de fer fermentar la raça,
ab el nevat de la educació nova. Voleu ideal més gran!. Voleu,
si'l convertiu en força, una energia més inmensa?. Ells la
tenen. Y perque la tenen fem miracles. Y perque la tenen, farán
ens miracles.
La sugestió de ser, la sugestió d'accionar, la sugestió
de transformar un poble, la sugestió de crear. Si'ls mestres sabessin
el secret de aquest enxufament d'ideal!. En descobreix una cosa que'ns
restava inexplicable: el secret de la educació alemanya, que'ls
tudeschs se tenien amagat...
b) Les passions.
Les passions són. Encara que'l mestre tanqui'ls uns y les deixi
soles, elles són. Pero nosaltres no sols no tanquem els uns, sinó
que les estimem com a joyes precioses. Elles no són bones ni dolentes;
són instruments colossals. Sense passions no's pòt ser molt
dolent; sense passions no's pòt ser molt bò. Com les armes
y máquines moderníssimes, que són l'honor de nostra
época, y alcen pobles y fortunes, pero maten al infelís que
no sap manejarles, així les passions són les grans armes
de la educació nova.
Que poden fer mal?. D'acòrt. Suprimim per lo mateix, tota la
maquinária industrial y tota la sèrie química, que
poden matar y intoxicar, que maten y intoxiquen. No hi haurá desgrácies.
Veritat és que tampoch hi haurá progrés.
Les passions són armes no dirigides enlloch. Poden girarse ençá
y enllá. Com més potentes, més dolentes si'giren contra
el bé, més bònes y eficaces si's giren contra el mal.
Luter sense passions no existiria. Ni Neró. Pero tampoch Sant Pau.
Nosaltres les desenrotllem tant com podem: la passió del voler
ser comfiant en el valer propi, contra la pseudo-humilitat indigenta de
la gent aixalada; la passió del acaparament, de la intervenció,
del sugestionar y crear (pensaments, accions, prosèlits);
la passió del amor, que engendra'l sant entussiasme per l'ideal
(persona, cosa, acció o finalitat estimada) la passió del
gaudir, gaudir intelectual de la ciencia, gaudir estetich en tot, fins
en lo més vulgar, gaudir moral de la nuita, gaudir material de plahers,
dintre de la moral cristiana.
Dels resultats obtinguts no'ns en arrepentím pas. Els nòstres
mèstres amen la vida y la gaudeixen, dintre de la moral més
sana; estimen y atreuen totes les coses; acaparen y volen acaparar ab uns
ideals d'un imperialisme complexissim; aspiren a ser, contra la vulgarota
humilitat indígena del «no vun res», «no aspiro
a res», «no tinch cap pretensió».
Que aquest instrument passional és d'un perill imminent?. Que,
fòrtes les passions, pòden fer molt mal?. El mestre que això
digui queda jutjat: no sap manejar les complexíssimes máquines
modernes d'educació. Com més perill, més bon instrument.
Ara, apreneu a manejarlo.
Bòn procediment ens ha sigut un règim de previsió
tant aigualit als ulls dels alumnes, que quasi tòca a la llibertat
absoluta, fomentadora d'iniciatives y afinadora dels cops de vista; pero
tant fort, segons la realitat, que tots els perills s'aillen del alumne,
deixántsenhi y fins posántsehi gradualment, pera que s'acostumin
a la lluita y a la victoria.
c) Educació económica.
El vici de la avarícia és nacional a Catalunya, de sigles.
Tením, en cambi, una preciosa aptitut pera tot treball industrial
y comercial, aptitut també nacional. Com reglamentar les virtuts
del estalvi?. Com explotar la aptitut comercial y industrial?.
Extranyará a molts que'ns preocupem d'això. Y hem de preocupánsen.
Tota educació és una costúm. Donchs idees economiques
soles, no valen rés. De petits, ja, actes, hábits, consuetuts.
Perxo hem buscat mèdis de conreuarlos. Entre altres, hem idea una
Caixa
d'Estalvis Escolar, encara no encarrilada bé) y la
Administració
de la Escòla pels mateixos alumnes.
En tot l'any no hem tingut un sol criat, bedel o dependent. Els alumnes
han fet de porters, de vigiláncia; ells han escombrat, estrarenyinat,
fregat y espolsat; ells han estès els rebuts dels protectors y'ls
han passat a cobrar; ells han tirat els apunts a màquina; ells han
cuidat del moblatge y material. La iniciativa, costúm de treball
y educació econòmica que això porta, no hem de ponderarla.
d) Politesa.
N'hèm perlat ja, a la educació física. Estem insistint
en ella contínuament. Els resultats son lents, lents; pero palpables.
Politèsa!. Mestres!. La antinomia d'aquèts dos conceptes,
era evidenta. Nosaltres la desfarèm. Y notis que perlèm,
no ja solsament de una politesa externa en el vestir y el presentarse,
sinó d'una interior distinció de pensaments, d'accions, de
parlar y de ser, que traspui per tots els porus.
e) Carácter.
Resultat de tot, la voluntat forma son carácter. Ell és
la fesomia de la voluntat, y per lo tant, de les accions, filles de la
voluntat.
Ab lo dit pòt prevèures còm será la resultanta
característica dels nòstres alumnes, en sentit general. Es
un carácter ab un aire d'acció, de confiança, de conquesta;
pero un aire agradós, captivador, sens la més petita ombra
de repulsió.
Nosaltres voliem ferlos ben humans, ben harmònichs, ben equilibrats.
Respondria aquèst harmonisme a l'ideal d'un tipu humá perfecte;
també, gròssament parlant, al tirat de sentit comú
de les gents catalanes. Però, en la práctica, ens predomina
un sentit de lluita confiada, un apetit d'actuarse, una fam d'intervenció
guanyada a cops de puny, és a dir, un excés de voluntat,
que's basa en lo físich, però'l domina; que engendra fortitut
de pensar, pero la eclipsa.
Fet y fet, la voluntat és la gran palanca que mou el mon. Y no
serem nosaltres qui'ns arrepentím d'una tónica pròpia,
ben nòstra. No en va escrivím a les parets de la Escola:
«sigues tu».
III. Educació intelectual.
El nostre ideal instructiu no és imposar coneixements, ni que'ls
entenguin, ni fèlshi práctichs; sinó fèlshi
sortir els coneixements de una manera activa, fèlshi fer práctiques,
ferlos discutir y rahonar; fels veure com s'estudia, còm s'avença,
com se solucionen dificultats, com s'arriva a la fi; és a dir, disciplina
mental, costúm pensanta.
Greus causes s'opòsen a n'aquesta finalitat nòstra: la
estupidèsa de tenir de donar cèrts programes oficials no
graduats; la obligació de pèrdre temps en estulteses ráncies;
la subgecció a molts llibres de text obligat; els ditxosos y ridiculíssims
exámens finals de curs; tot ens lliga pera caminar ab amplitut y
soltura pel camí de la educació mental.
Pero fem lo que podem, que no és pòch. Y la quasi totalitat
de famílies y protectors ens han notat la particularitat de que
no admetin els nostres alumnes res que no pesin, que rahonin ab pausa,
serenitat y aplóm, veyent els esculls, escullint els medics, dominant
una ampla perspectiva...
IV. Autonomia5.
Les dificultats 4.ª y 5.ª se poden enclòure en un sòl
mòt: llibertat d'acció, autonomia. Dintre de les bases més
estretes, d'una inspecció severa, d'una contròle miradíssima,
sí, pero llibertat d'acció, autonomia.
Aquèsta autonomia, que'ns lliuraria dels programes y procediments
oficials, també'ns solventaria la base econòmica: el diploma
representa pera nosaltres la llibertat, el deslluirament de còses
arcaiques; pero representa també diners.
S'acosta una nova Lley d'Ensenyança. Suposém que, ab mil
disbarats que s'hi farán, será millor que la actual. S'acosta
cèrta autonomia regional en educació. Suposèm que,
a pesar dels mil desacerts possibles, els llegisladors catalans serán
més aptes que la gent madrilenya. Y esperèm que la nostra
Escola de Mestres devindrá lliure y clarament reconeguda.
No som ambiciosos de podèr polítich. Som, en cambi, ambiciosos
del podèr pedagògich. Els nòstres ideals educatius
els defensarèm ab les dents y ab els punys. La nostra Escola no
caurá, si no cayèm nosaltres. Volem imposar la nostra educació,
com altres gents voldrán -certament, ab dret- imposar ses especialitats.
Y, sempre darrera dels entesos en qüestions diverses, no tolerarem,
sense lluita, qui se'ns posi devant en qüestions educatives, y menys
encara qui volgués tergiversar la nostra missió educativa,
el pervindre de la nostra raça.
Ab tal d'obtindre aquèsta llibertat, no'ns espanta'l trevall
ni la lluita. Sabèm que hem de triomfar, perque volem triomfar.
Lluitar és nòstra vida, nòstra idea, nòstre
evangeli; però lluitar deslligats, els braços lliures, ágils
els peus, autònoms.
Quina solució pot donar al nostre especial problema un poder
catalá?. Que la solució ens deslliuri de les tres darreres
dificultats de les 5 que enumeravem, y siguis lo que's vulgui:
- llibertat d'ensenyança pera tothom, ab bases mínimes,
abolint lo oficial o equiparant lo particular a lo oficial;
- oficialitat de la nostra Escola, junt ab les Normals Oficials,
ab totes les conseqüencies econòmiques, pero sense tergiversar
cap ideal fonamental nostre;
- reorganisació de les Normals Oficials, comptant ab
nosaltres, comptant sobre tot ab el nostre sentit pedagogich.
Notes:
1Escola
de Méstres, Memoria del Curs 1907-08, pàgines 20-28.
2D.
Alexandre de Tudela, professor cultíssim de la Normal de Barcelona,
en pública Conferencia a la Normal Oficial, curs 1907-08.
3Compaginat
això, y a punt de tirarse, ens sorpren la mort del Sr. Cardenal-Bisbe
de la diòcessi, a qui'ns referiro a les ratlles anteriors. Reconeixent
lo deficient de la educació escolar correnta, fou desde la fundació
amich lleal de la nostra Institució. Corrent els temps, va desaprovar
en solemne Pastoral les Escoles de Coeducació que proposava l'Ajuntament.
Jamay, empero, va fer la més petita indicació pera que's
tragués de casa nostra. Al contrari, la Sra. Marquesa viuda de Montsolís,
propietària de la nostra casa nava és testimoni de còm
estimava la Escola el Bisbe, en plena discussió del problema bisexual.
Serveixin aquèstes ratlles de testimòni d'afecte al ilustre
mòrt qui savia mirarse certes còses bon xich més imparcialment
que altres d'idees y edat més apropades a les nòstres.
4«Un
Estat no pot existir -diu Roosevelt en sa Strenous life- més
que si'ls noys són educats de tal manera, que s'esforcen, no pas
d'evitar les dificultats, sinó de resoldreles; no pas de cercar
repos, sinó de saver com arrencar el triomf, penant
y arriscantse». Tota la nostra educació gira sobre això.
5Íb.,
pàgines 57-58.